Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2022 Брой 37, 2022

Да намериш мястото си

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
14-09-2022
в Брой 37, 2022
A A
За децата от подготвителната група редовно се организират тържества, а учениците от начален етап
ще бъдат посрещнати в изцяло ремонтирани и обновени класни стаи, за да ходят с желание на училище

Мария АЛЕКСАНДРОВА

Учебната година в столичното 37. средно училище „Райна Княгиня“ започва за 392 ученици от I до XII клас. Около 30 деца на различна възраст се записват в избраната от тях паралелка седмица преди да удари първият звънец. Това се случва благодарение на насоките и мотивацията от екипа на столичното училище.
„Имаше деца, които до началото на септември се колебаеха къде да се запишат. Някои са кандидатствали на определени места, но не се е получило това, което са желали. Случва се така, че септември тръгват леко без ориентация и цел – обяснява директорката Цветомира Георгиева. – Но нашата мисия е да ги насочим, да ги мотивираме да продължат образованието си след VII клас. Това е и една от целите и задачите на МОН и на сегашния министър, който се обърна към всички директори да се погрижим за това. При нас резултатът е налице. Има деца, които са издирени, насочени от нас и вече са записани. Оттук нататък е наша грижата да поемем тяхното обучение.“ Благодарение на екипната работа с директори на други училища при тях се насочват и деца, които са искали да учат в школà, останали без свободни места. Така 37. СУ ще стартира учебната година с две запълнени паралелки в VIII клас.
Около 80% от децата в училището са от уязвими групи. Новоприетите първокласници и осмокласници са подпомагани, за да се спестят част от разходите за техните семейства. От училищния бюджет на най-малките ще бъдат закупени раници и учебни пособия. Миналата година едно от големите издателства у нас дарява 40 учебни комплекта за осмокласниците. Помагалата вече чакат новите си притежатели и така няма да се налага семействата на децата да ги купуват.
Изненадите за възпитаниците на 37. СУ не свършват дотук. Прекрачвайки училищния праг на първия учебен ден, те ще заварят обновена материална база. „Макар че 2022-ра се спряга като година на финансови недоимъци, ние сме с делегиран бюджет и мениджърските способности на всеки директор могат да повлияят върху развитието на финансовата година – казва Георгиева. – Ще посрещнем учениците от начален етап в изцяло ремонтирани и обновени класни стаи. Беше извършен ремонт и в едно от фоайетата, където имаме идея да бъде обособен кът за отдих и да бъде поставен аквариум с рибки, за които да се грижат децата. Целта ни е да бъде създадена по-различна от учебната среда“, заявява Георгиева.
Подобрения ще има и за по-големите. Една от класните стаи ще бъде обновена и обособена в помещение за заниманията от целодневното обучение на прогимназиален етап. Тя няма да бъде с чинове – идеята е децата да излязат от класната стая. В помещението ще могат да се провеждат занимания по интереси, ще бъдат закупени микроскопи.
„Средата ще бъде разчупена, с насоченост към експериментите и практическите занятия“, споделя директорката. Това ще се случва по модул „Подкрепа на целодневното обучение на учениците“ на Националната програма „Осигуряване на съвременна, сигурна и достъпна образователна среда“. Училището има спечелен проект и по модул 5. С полученото финансиране вече са изградили в двора площадки за обучение по безопасност на движението по пътищата. Закупена е и подвижна вътрешна площадка за спортната зала. Те ще се използват за заниманията в часа на класа.
37. СУ е сред одобрените училища по новата Национална програма „Заедно в изкуството и спорта“. Ще сформират по две групи в двата модула. „Имаме финансиране за вокална група и група за театър. Ще можем да закупим нови музикални инструменти, сценични костюми, декори, благодарение на които децата да могат максимално активно да се занимават с музика и театър на професионално ниво“, споделя директорката. Тя посочва, че за любителите на народната музика ще бъде взет акордеон, а за съв-
ременни музикални изпълнения – китара. В областта на спорта ще сформират две възрастови групи по футбол, които ще бъдат водени от външен треньор. „От миналата година имаме изцяло реновирано футболно игрище, децата ни обичат да играят. Отборите ще се представят на училищно, общинско, а да си пожелаем – и на регионално ниво“, казва Георгиева.
Тази есен, две години преди най-старото училище в „Люлин“ да чества 100-годишен юбилей, ще се сбъдне и една от мечтите на неговите ученици и преподаватели. Предстои саниране на сградата с финансиране от бюджета на МОН.
„Санирането е финалната мярка за подобряване на енергийната ефективност. Покривът беше ремонтиран, дограмата – подменена, и остана само полагането на топлоизолация. Така ще посрещнем 100-годишния юбилей в изцяло обновена сграда“, заявява директорката. Срокът за цялостното саниране на сградата е до края на годината. Георгиева уверява, че няма да има прекъсване на учебния процес и ще бъдат осигурени безопасни условия.
„Тази година ни се случиха много хубави неща. Сигурна съм, че така и ще я изпратим. За един директор и учител удовлетворението от свършената работа е най-важното. Когато около себе си вижда доволни хората, с които работи, усмивки по лицата на учениците, които влизат и се радват на новите пъстри стаи, когато вижда родителите да водят с желание децата си и да разчитат на нашата подкрепа. Това е най-голямата награда“, заявява директорката.
Георгиева е благодарна на екипа, с който работи, защото без него не би могла да постигне всичко това. „Всички по веригата – от образователни медиатори до заместник-директор – са важни. Екипът, който създадох в 37. СУ, е не само от професионалисти, а от хора, на които можеш да разчиташ във всеки един момент. Бих казала, че това е екип от приятели“, казва тя.
Директорката разказва още, че учебната 2021/2022 г.
при тях постъпва нов учител по физика и химия, какъвто дълго време търсят. „Впос-
ледствие и той сподели, че е търсил мястото си, и накрая се намерихме. Каза ми, че тук е мястото му. При тези думи се вълнувам – споделя Георгиева – изключителен специалист, с подход към децата. Този колега успя да ги запали да заобичат предметите физика и химия. Гордея се от постигнатото с децата. При нас се тръгва от едно ниво и се гради доста трудно, но постигаме много. Децата от уязвимите групи тук се чувстват на пиедестал“, заявява директорката. По думите ѝ, най-важното, на което учат децата, е да пазят и ценят това, което се прави за тях.
Директорката разкрива и ключа към успеха, който са постигнали. „Тайната е кълбо от магии, които се случват на наша територия“, споделя Георгиева. И откроява три важни фактора: „На първо място са отношенията и комуникацията, или невидимите неща, които, както казва Малкият принц, са най-ценни в живота. Начинът на говорене, на отношение между мен и учителите, както и помежду им са от първостепенно значение. Тук е важна ролята на директора да напътства, да открива силните страни на човека. Защото, ако е поставен на правилното място, там, където е силата му, той е най-ползотворен и продуктивен“, категорична е директорката.
На второ място поставя видимите неща – създаването на добрите материални условия. „Когато децата влизат в свежа и цветна класна стая, в която прекарват целия ден, те изпитват удоволствие и им е приятно. Това ги мотивира да работят по-добре. Колкото повече се прави, толкова повече се оценява. Неслучайно и Министерството работи в насока изцяло да се обнови инфраструктурата на образователните институции“, смята Георгиева.
На трето място тя нарежда оценката, която, по думите ѝ, е важна за мотивацията на човека. „Един оценен човек работи много по-продуктивно от този, чиито постижения не са забелязани от ръководителя. Когато оцениш човека, това може би е най-висшата форма, доставяща и носеща мотивация за бъдещи успехи“, споделя директорката. Според нея оценката може да бъде под различна форма и не само финансовият стимул може да мотивира хората.
„Вървят много спорове дали високите заплати мотивират учителите да останат в училище. Не бих казала, че е само това. Отново завъртам кръга към отношенията и комуникацията. Важно е да похвалиш човека и да покажеш плодовете на неговия труд – казва Георгиева. – Училището е като пита с мед. И така както пчеличките пълнят всяка килийка на питата, за да може тя да добие завършения си вид, по същия начин в училище всеки работи и се труди на своето място в класната стая. Този труд често остава невидим за колегата от съседната стая или от подготвителната група, от занималнята. Тук е задачата на директора да изведе на показ постиженията на всеки отделен човек, да покаже резултатите от работата му и по този начин да го мотивира още повече. Смея да твърдя, че хората в 37. СУ – и педагогически, и непедагогически персонал, се чувстват оценени. Това е тайната на нашия успех като екип“, разкрива Цветомира Георгиева .

Your Image Description

Свързани статии:

Добрият пример Между STEM лабораторията и библиотечния кът Бутиковото училище в Драгалевци Ново школо в Швейцария отваря врати за първи път

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Маршрути

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Единайсетокласници от ПГ „Проф. д-р Асен Златаров“ – Видин, ще трупат знания и умения в реална работна среда

Следваща статия

Системата е готова за първия звънец

Следваща статия
Системата е готова  за първия звънец

Системата е готова за първия звънец

1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

Трима наши ученици мерят сили на EUCYS

1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

Още 35 000 младежи пътуват безплатно из Европа

Последни публикации

  • Министър Вълчев откри STEM център в СУ „Алеко Константинов“ в Луковит
  • Австроунгарски дух в Разград от 140 години
  • Театрални интерпретации на абсурдите на ежедневието
  • „Свободата да знаеш“ започна в Кюстендил
  • Правителството одобри близо 108 млн. лева за развитие на науката и изследванията
  • Одобрени са над 37 млн. лева за строеж и ремонт на училища, детски градини и студентски общежития
  • В Министерския съвет
  • Над 200 директори и учители обменят иновативни практики за подобряване на учебния процес
  • Световната банка ще подпомага България за по-ефективното използване на информационните ресурси в образованието
  • Магията на XV софийски фестивал на науката
  • И най-доброто писмо е…
  • Битка на роботи край морето
  • 516 млади театрали взривяват сцената във Велинград
  • „Заедно за Гергьовден“ в Кюстендил
  • Флота или флот
  • ПГТ „Проф. д-р Асен Златаров“ – Варна, с блестящо представяне на националните състезания по професии в туризма
  • Цената на труда: Пазарни реалности, правни рамки и социални дилеми
  • Determinants Affecting Academic Staff Satisfaction with Online Learning in Higher Medical Education
  • Несигурност за бъдещето, финансова грамотност и лични финанси
  • Влияние на образованието и човешкия капитал върху формалната и неформалната икономика
  • Quality of Higher Education in Bulgaria: Communication and Computer Technology Training
  • Референции към системата на професионално образование и обучение в сектор туризъм

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"