Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2022 Брой 37, 2022

Що е то сонификатор на данни

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
14-09-2022
в Брой 37, 2022
A A
Всяка година списъкът с професии се попълва с нови специалности, които изискват компетенции на границата на художественото и технологичното

Като че ли разговорът за делението на деца с хуманитарни и такива с технически наклонности отдавна е изчерпан.
С всяка изминала година списъкът с професии се попълва с нови специалности, които изискват компетенции на границата на художественото и технологическото начало.

Сонификатор на данни
Човечеството генерира огромни обеми информация. В отговор на тази тенденция започват да се появяват хора, които помагат да се анализират данните и да се оптимизира работата с тях.
Според специалисти е важно да разбираме какво можем да правим с информацията, която ежедневно ни залива. Как да я събираме и класифицираме. Кое е ценно и кое не. Въпросът, пред който сме изправени и трябва да решаваме, е по какъв начин да предаваме данните в компютъра, така че той да ги анализира самостоятелно. Да се цифровизира информацията, е само половината от работата. Много важно е да се намери начин нагледно да се покажат резултатите и да се използват за решаването на реални задачи.
Освен разпространената визуализация днес набира обороти и т.нар. сонификация – метод за представяне на информацията с помощта на звук. Така работят парктрониците на автомобилите, предупреждавайки водача за приближаването на препятствие.
С помощта на такива технологии се решават няколко задачи. Хората с влошено зрение могат да използват данните за работа или за обучение. Сонификацията се използва и в социалните проекти, за да привлече внимание към важни проблеми. Например хората могат „да чуят“ как се променя климатът на планетата или колко са заболелите по време на пандемия. Експертите виждат потенциала на сонификацията в медицината, авиостроенето, сеизмографията, астрономията, финансовия сектор.

Моушън дизайнер
Задачата на изкуствения интелект, както и на всяка технология, се състои в това да улеснява живота на човека. Специалистите често възлагат на машините рутинни операции.
Човекът има три подхода към всяка задача: да я свърши сам, да наеме някого, който да го направи вместо него, или да измисли технология, която да автоматизира и да ускори процеса. Последният вариант изглежда най-перспективен. Но за него е нужен специалист, който разбира как е устроена машината и на какво е способна.
Потенциал за автоматизация има и в творческите сфери – като дизайна например.
И днес изкуственият интелект поема част от задачите по обработка и създаване на макети и подбор на подходящи обекти. Благодарение на това човекът получава свободно време за креатив. Едно от перспективните кариерни направления в отрасъла е т.нар. моушън дизайн. Такъв специалист съживява статична картина, работейки с изображение, текст и звук, така че сложната информация по-добре да се усвоява от зрителя.
За да се развива някой в моушън дизайна, трябва да усвои графичния дизайн и уверено да използва инструментите за обработка на видео и редактиране на анимация. Желаещият да практикува тази професия, трябва да има и талант в драматургията, режисурата и разказването на истории, за да формулира завладяващи съобщения.
Напоследък се появяват все повече качествени произведения, създадени от машина съвместно с човека. Изкуственият интелект се превръща в пълноценен съучастник в творческия процес. За общуване с него са нужни хора, които могат да съединят две различни системи: ясното и регламентирано програмиране със свободното и креативно изкуство.
Благодарение на изкуствения интелект се извършват революционни пробиви и в музикалната индустрия. Специалистите издигат творчеството на ново ниво, обучавайки машината самостоятелно да създава композиции. За целта разработчиците зареждат множество звукови примери в невромрежа, след това изкуственият интелект открива в тях закономерности и въз основа на получените данни създава нещо свое.

Дизайнер на виртуални светове
Макар че програмирането се превръща в новата грамотност, не е необходимо всички деца да се научат да кодират, за да изградят кариера в ИТ индустрията. За някои професии в бъдеще ще е достатъчно базово владеене на технологиите, за да говориш на един език с машините.
В света на разработките активно се развива концепцията ноукодер и зерокод. Същността на подхода е да се даде възможност за програмиране, без да се програмира – например да се създават сайтове без код. Накратко, хората работят с готова платформа с готови решения и експериментират как да ги обединят и обработят. Концепцията за зерокода разкрива огромно поле за творчество пред дизайнерите на виртуални светове. Без опит в програмирането те могат да създават реалистични пространства на специални платформи – BrioVR, Minecraft, Roblox.
В тях може както да се правят нови елементи от нулата, така и да се добавят вече създадени от други програмисти обекти и да се настрои взаимодействието между тях.
За да станете VR дизайнер, ви е нужно развито въображение, тъй като трябва да си представите новия свят до най-малките подробности. А след това да въплътите визията си заедно с екип от художници и програмисти.

Сайънс художник
За най-творческите натури е подходящо направлението art&science. В артпроектите сайънс художниците могат да „изскочат“ от рамките на обичайните инструменти и да творят не само с помощта на четка, бои, глина, но и използвайки съвременни цифрови технологии. Те са важен инструмент за синтеза на науката и изкуството. Помагат да се допълват несъвместими на пръв поглед сфери и разкриват нови възможности за изследване. За да се използва машината ефективно за творчески цели, човек трябва да разбере, че именно той е главният: управлява изкуствения интелект, дава му задачи, задава му нужните параметри.
Сайънс художниците трябва да са на „ти“ с машината. Да разбират какви програми и технологии могат да използват, да умеят да работят с интерактивни панели, невромрежи, 3D модели и т.н. Освен технически специалистите трябва да се развиват и творчески. Да имат критично мислене, емоционален интелект и други гъвкави умения.
На границата между науката и изкуството съществуват много професии, които ще бъдат изключително търсени в бъдеще. Само в музикалната индустрия освен създателите на невромрежи има още дизайнери на вокалоиди, саунд дизайнери, мастъринг инженери. Много специалности, по които ще работят децата ни след 10 години, все още дори не са се появили. Затова, колкото по-рано покажете на детето си различни варианти за самореализация, толкова по-мащабно ще започне да мисли то. А на родителите им остава само малко да му помогнат.

Your Image Description

Свързани статии:

Защо ИТ образованието е нужно на всеки Поне 50% от децата под 3 години – на ясли до 2030-а Всеки пети европеец е в риск от бедност Кой най-бързо реди пъзел „Темида“

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Компас

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Защо ИТ образованието е нужно на всеки

Следваща статия

Поне 50% от децата под 3 години – на ясли до 2030-а

Следваща статия
Поне 50% от децата под  3 години – на ясли до 2030-а

Поне 50% от децата под 3 години – на ясли до 2030-а

Изследователско пътуване из Средновековието

Изследователско пътуване из Средновековието

В ход е дигиталното обучение

МУ – София посреща топ изследователи

Последни публикации

  • Красотата на детството
  • Министър Вълчев гостува на Нов български университет
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2025, година XXXIII
  • Подкрепа за развитие на дуалното обучение
  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности
  • От състезанието към куиза
  • Изследовател от топ 2% учени в света влиза в екипа на българския INSAIT
  • The Hexaxial System in Physiology Training. Didactic Model
  • Implementing a Wellness Programme to Overweight Students and Working People through Training in the Methodology
  • The Impact of Age on Adult‘s Participation in Physical Activities during Leisure Time
  • Колко струва закупуването на осигурителен стаж
  • Вестник „Аз-буки“ – брой 19/2025 г.

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"