Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2022 Брой 37, 2022

Системата е готова за първия звънец

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
14-09-2022
в Брой 37, 2022
A A
Новата учебна година започва с желанието на всички за максимално присъствено обучение

Уверен съм, че всички в системата са положили дължимата грижа за успешното начало на учебната година. Призовавам да си вършим делово работата и да търсим онези полезни ефекти от текущата дейност, които могат да доведат до по-качествено образование.“ Това заяви министърът на образованието и науката проф. Сашо Пенов по време на Отрасловия съвет за тристранно сътрудничество в областта на средното образование.
Социалните партньори бяха запознати с информация за готовността на образователните институции за учебната 2022/2023 г.
„Данните от справките към МОН към 7 септември сочат, че 98 на сто от училищата и детските градини са готови за новия отоплителен сезон. Следим тези данни и всички необходими разходи за това и имаме готовност да реагираме в случай на необходимост“, заяви зам.-министърът на образованието и науката Мария Гайдарова. МОН предостави на социалните партньори данни за видовете отопление по училища в страната. „Целта е да не допуснем заради липса на средства да се стига до прекъсване на учебния процес“, посочи министър Пенов.
Всички образователни институции са декларирали, че са осигурили дезинфектанти и топла вода, предприети са и допълнителни мерки за намаляване на риска от инфекции. Учебната година ще започне присъствено, но има готовност за преминаване в обучение от разстояние в електронна среда при необходимост.
В училищата са назначени 1216 медиатори и 182 социални работници, които съдействат на учителите за приобщаване на деца и ученици в системата на образованието, показват още данните на МОН. Дни преди 15 септември е намалял и броят на незаетите места за педагогически специалисти, като броят им е сравним с този от предходните години. Всички директори на училища са осигурили и медицинска грижа за децата и учениците. 46 училища и детски градини ще открият учебната година в друга сграда, като най-честата причина за това са продължаващи ремонти. Сред тя са 18 училища от 9 области на страната.
Членовете на Отрасловия съвет поставиха и начало на процедурата по преговорите за сключване на нов Колективен трудов договор. Трите учителски синдикални организации внесоха в МОН свое предложение. До края на седмицата социалните партньори трябва да посочат свои представители за преговорите. Със заповед на просветния министър ще се сформира и работна група, която ще договаря окончателния вариант на КТД.
Министър Пенов посочи квалификацията на учителите, като един от приоритетните въпроси за решаване. „Важно е да видим кои са пречките в нормативната и дори законовата уредба и да направим нужните промени, така че да достигнем до ефективната квалификация на педагозите“, отбеляза той.
И призова социалните партньори да информират МОН при наличието на несъответствия в подзаконовата нормативна уредба, за да започне
процес на усъвършенстването ѝ. „Ще направим и собствен анализ на състоянието на нормативната уредба. Няма да се поколебая, ако имаме нужда от законодателни промени, да изготвя такъв проект за изменение на Закона за предучилищното и училищното образование“, допълни министърът.
От своя страна, председателят на Синдиката на българските учители Янка Такева предложи МОН чрез регионалните управления на образованието да събере информация за изразходваните през първите 9 месеца на годината средства за квалификация на учителите в училищата и детските градини.
В същото време, директорът на Националния център за повишаване квалификацията на педагогическите специалисти към МОН да разработи план за квалификация на база предложенията на учители и директори, преминали през обучения през изминалата учебна година в Центъра. „МОН трябва да изработи и стандарт за измерване качеството на квалификацията и добавената стойност“, заяви Такева.
Министър Пенов коментира и темата за продължаващите практики за сключване на срочни трудови договори в училищата за времето на учебната година. Той напомни, че Кодексът на труда е изменен през 2004 г. вследствие от прилагането на европейско законодателство и директиви, които ограничават сключването на срочни трудови договори с цел избягването на постоянни такива.
„Не може да се сключва срочен трудов договор за трайно упражняване на професия.
За мен всичко друго е заобикаляне на трудовото законодателство“, категоричен е министърът. По данни на НОИ в училищната система са сключени 3700 срочни договора.
Дискусия в Отрасловия съвет предизвика и въпросът за проблеми в работата на НЕИСПУО, които затрудняват вкарването на данни от училищните екипи. Министър Пенов призова за повече търпение при изчистването на електронната система от технически проблеми. „Такава електронна система трябва да съществува и трябва да се надгражда. За мен сроковете не са фатални. Нормално е да има забавяне, но това не бива да води до стрес в системата“, коментира министърът.
На Отрасловия съвет бе разгледано и изпълнението на националните програми в средното образование. Договорено е социалните партньори да получат информация за това в електронен вид, а на следващ Отраслов съвет темата да е първа точка в дневния ред и да се отдели повече време за дискусии. Председателят на Съюза на работодателите в системата на народната просвета Диян Стаматов се обяви за включването на детските градини във всички национални програми.
Министър Пенов заяви още, че срещите му в страната са показали, че по места има необходимост от методическа помощ относно начините за участие в националните програми. По думите му, трябва да се направи така, че условията да са достъпни и ясни. А директори, преминали по този път, да споделят опита си с колегите от други образователни институции. „Трябва да избягваме и случаи, в които едни и същи дейности се финансират по няколко пъти от различни места, което не е най-целесъобразното и ефективно разходване на средства“, отбеляза още министърът. Той информира, че предстои одит за качеството на образованието, който ще даде пълна представа и информация за ефективността от една или друга национална програма.
По време на заседанието председателят на СБУ Янка Такева постави въпроса защо от общините не са преведени финансовите средства от актуализацията на бюджета за детските градини. И предложи по темата МОН да направи среща с Националното сдружение на общините.

 

Без дървени ваканции

„Цялата изпълнителна власт ще направи всичко възможно, за да не се стигне до т.нар. дървени ваканции“, коментира министърът на образованието и науката проф. Сашо Пенов пред БНР. По думите му при преценка на конкретната ситуация в конкретни училища могат да се намерят механизми и да се предприемат мерки, които да не позволят да се затварят училища заради липса на отопление. Той заяви, че в МОН има събрана информация за начините на отопление на училищата в страната, за да може при направата на разчети да се знае какви механизми са необходими, за да се осигурят недостигащите финансови средства за отоплението им.
„Учебната година ще започне присъствено в 2347 училища и 1799 детски градини. Искам така да остане и така трябва да продължи. От огромно значение за образователния процес е присъствената форма на обучение“, отбеляза още министърът. Подготвени са и всички материали, които трябва да се предоставят безвъзмездно на учениците.
Министър Пенов уточни, че с Министерството на здравеопазването са приели общо решение да не се прекъсва цялостният учебен процес заради ковид ситуацията. Когато в дадена паралелка има заболели деца, само тя ще преминава към обучение в електронна среда, а не цялото училище.
„1222 екипа с 18 244 души работят по Механизма на обхват на учениците. Много е важно да се продължи дейността по Механизма и да се полагат всички грижи, за да могат всички деца, които подлежат на образование, да бъдат обхванати“, отбеляза още министър Пенов.

Your Image Description

Свързани статии:

Четенето все още е престижно Default Thumbnail20 млн. лв. за иновативни проекти Приобщаващото образование – 15 години по-късно Матурите по желание – от 22 до 29 май

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Денят

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Да намериш мястото си

Следваща статия

Трима наши ученици мерят сили на EUCYS

Следваща статия
1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

Трима наши ученици мерят сили на EUCYS

1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

Още 35 000 младежи пътуват безплатно из Европа

Защо „мекането“ е толкова заразно?

Стадион или арена?

Последни публикации

  • Млади звезди се захранват с хаоса, за да изградят планети
  • Красотата на детството
  • Министър Вълчев гостува на Нов български университет
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2025, година XXXIII
  • Подкрепа за развитие на дуалното обучение
  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности
  • От състезанието към куиза
  • Изследовател от топ 2% учени в света влиза в екипа на българския INSAIT
  • The Hexaxial System in Physiology Training. Didactic Model
  • Implementing a Wellness Programme to Overweight Students and Working People through Training in the Methodology
  • The Impact of Age on Adult‘s Participation in Physical Activities during Leisure Time
  • Колко струва закупуването на осигурителен стаж

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"