Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2022 Брой 39, 2022

Дигитализацията е само ресурс в учебния процес

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
28-09-2022
в Брой 39, 2022
A A
Първокласниците са толкова сладки в новите си униформи, че по-големите ученици също искат

Антоанета НАЙДЕНОВА

От тази учебна година в иновативното СУ „Стоян Заимов“ в Плевен въвеждат модела „1 към 1“ в паралелката на VIIIБ клас с профил „Природни науки“. В нея учениците ще използват само електронни носители без никакви учебници, помагала и тетрадки, като за всяко дете е осигурен хромбук, закупен от училището по програма на МОН.
„С колегите ще работим усилено и упорито по въвеждането на модела „1 към 1“ като част от цялостната дигитализация на учебния процес, който при нас започна още в края на 2019 г. – разказва директорът на училището Анни Петкова. – Започнахме доста несмело и с бавни стъпки съвместно с Центъра за творческо обучение, който е партньор на Google. Но въпреки трудностите трябва да поздравя колегите, че се справиха и изградихме екип, който вече сам се провокира. Включихме се и станахме част от безплатната облачна платформа Google Workspace for Education Fundamentals, която се използва от над 300 училища в България. Тя ни дава значителни възможности за иновации в образованието и подпомага учебния процес. Активирахме собствен домейн. Много бързо и синхронно стартирахме онлайн обучението, когато се изправихме пред ковид предизвикателството.
След това минахме към добавената виртуална реалност, за което възможност ни дава Google. Имаме достъп до колекция от 360-градусови сцени от реалния живот, различни 3D обекти, които се използват активно в нашата профилирана паралелка с изучаване на биология. От края на миналата учебна година, след като преминахме тези стъпки, получихме сертификат за Google референтно училище.
Никак не беше лесно, изискваше специално обучение на колегите. Сега половината от тях са с първо ниво на Google сертификат, а около 30% са с второ. В България Google референтните училища са 16, но ние сме първите в Плевенска област. Това ни дава възможност не само да продължим да ползваме платформата, но имаме достъп до абсолютно всички ресурси, свързани не само с учебния процес, а и в административната сфера. Освен това при нас могат да се изпробват най-новите неща, които Google пуска на образователния пазар. Тази година за първи път участваме в срещата за обмен на добри практики на Google референтните училища в Пловдив на 29 и 30 септември.“
Училището започва новата учебна година с 678 ученици, за които се грижат 79 души педагогически и непедагогически персонал. Традиционно СУ „Стоян Заимов“ обявява прием за две паралелки след VII клас с профили „Софтуерни и хардуерни науки“ и „Природни науки“. Те са запълнени успешно и дори се очаква разрешение от министъра на образованието и науката за надвишаване броя на учениците. Две са и паралелките с първокласниците, които се пълнят все по-трудно, тъй като броят на децата в Плевен намалява, а и училището не е в центъра на града.
От тази година за първокласниците са въведени и униформи в цветовете на училището – синьо и жълто. Официалните ризи с лого на училището засега са въведени само за учителите и за знаменосците. Първолаците носят всекидневни униформи, избрани от родителите – блузи с къс или дълъг ръкав, суитчъри, черни полички и панталони и три четвърти чорапи. „Толкова са сладки децата с тях, че колегите споделят, че и по-големите искат униформи“, казва директорката.
Към училището има и 27 изнесени ученици, които се обучават в Центъра за специална образователна подкрепа „П.Р. Славейков“. „Децата от ЦСОП не посещават училището, но техните документи за завършени степени и образование се издават от нашето училище – обяснява Анни Петкова. – Работим много добре с Центъра и с колегите там. Нашите деца ходят на посещения и в Центъра ни показват техния начин на работа и постижения. Осъществяваме добри взаимовръзки, защото, за да възпиташ у децата добро отношение към различните, трябва да ги срещнеш с тях. По нашия учебен план в съответния клас или паралелка се изработват индивидуални обучителни планове за тези деца, които се предоставят в ЦСОП. Там се прави редукция на часовете и се работи индивидуално според възможностите на всяко дете. Добър учебен процес се провежда с тях в Центъра, а нашите ученици им ходят на гости и участват в техните празници.“
СУ „Стоян Заимов“ разполага с училищен психолог по проекта „Подкрепа за приобщаващо образование“. По него успяват да преустроят изцяло едно крило в нещо като училищен център за подкрепа.
Там освен психолога работят логопед и ресурсен учител, има и медицински кабинет. В училището има 19 деца със специални образователни потребности, разпределени в различни класове и паралелки.
Училището е иновативно вече трета година. Започва преди две години с въвеждането на часове по програмиране в една паралелка във II, V и VIII клас. То се осъществява в специална платформа, до която имат достъп с лични пароли и учители, и ученици. Нивата на работа в платформата са съобразени с възрастта, като за малките е доста забавно. „Така се подпомага дигитализацията на учебния процес, към която и без това вървим – казва Анни Петкова. – Лично аз съм привърженик на умерената дигитализация и въвеждането на модела „1 към 1“ е точно това. Дигитализацията е само ресурс в учебния процес, благодарение на който децата имат по-мотивирано отношение и работят в безопасна среда. Тоест техният престой пред компютъра не е безсмислен.“
Ученици на СУ „Стоян Заимов“ са единствените от Плевенска област, които две поредни години печелят участие в космическия лагер в Турция. „Те участваха активно с помощта на Центъра за творческо обучение заедно с колегите Зарка Ненчева по физика и Катя Трифонова по биология. Миналата година не се състоя пътуването им, но тази година шест ученици успяха да отидат, участваха активно и се представиха изключително добре. Пътуването им се осъществи както с подкрепата на родителите, които са наш активен партньор, така и с помощта на Община Плевен и спонсори“, споделя още директорката. В продължение на седмица в учебно-тренировъчния лагер Space Camp Turkey, изграден по модел на НАСА в турския град Измир, учениците се обучават по различни космически модули и като екип участват в различни мисии.
„Тази учебна година с колегите сме решили да работим за затвърждаването на това, което вече сме постигнали. Или както се казва в кръга на шегата, ще го караме по-спокойно – уточнява събеседничката ми. Определили сме три важни приоритета – въвеждането на модела „1 към 1“, ще отделим много време на индивидуалния подход към всяко дете и ще продължим работата си като участници в програмата „Училище за пример“ на фондация „Заедно в час“.“
Училището се възползва умело от възможностите, които се предоставят от всички проекти и програми на МОН. Такива са проектът „Подкрепа за приобщаващо образование“, проектът „Равен достъп до училищно образование в условията на кризи“, благодарение на който получават 92 устройства – това осигурява добри условия за синхронно обучение. Миналата година работят и по програмата „Иновации в действие“ съвместно с училища от Долна Митрополия и Видин. Тази година не участват в нея, но представят иновацията си пред други училища в Плевен.
„Подкрепата от МОН много ни помогна да обновим техниката си, защото само в рамките на делегирания бюджет това би било много трудно – категорична е Анни Петкова. – Отдавна не е извършван основен ремонт в училището, затова сега се подготвяме за кандидатстване по новата програма „Региони в растеж“, за да се направят цялостен вътрешен ремонт и обзавеждане. Сами правим някакви неща на парче, но не е достатъчно. Надяваме се догодина да можем да посрещнем 50-ия си юбилей в обновена сграда. Със спечелено финансиране по Програмата за изграждане и основен ремонт на спортни площадки в държавните и общинските училища ще започне изграждането на баскетболно и волейболно игрище.
Понякога кандидатстваме по 2 – 3 пъти, докато ни одобрят, но не се отказваме, поради което откъм техника и технологии сме много добре оборудвани.“
В СУ „Стоян Заимов“ има и много добро училище за родители, което работи вече две години. За всяка учебна година се избират по три основни теми, по които класните ръководители работят съвместно с родителите от съответната паралелка, а след това по тях се организират и общи мероприятия. През първата година основна е темата за здравословното хранене. Финалната среща с участието на доц. Милена Георгиева от БАН за навиците на хранене на децата и влиянието им върху различните заболявания и върху ДНК предизвиква голям интерес у родителите. Друг акцент от работата на училището за родители е събитие с Мадлен Алгафари, с която разговарят за възпитанието и бъдещето на децата. А по темата за безопасна работа в дигитална среда канят Антоанета Василева, която отговаря за програмата „Дигитална медийна грамотност“ на асоциация „Родители“.
„Много държим на работата с родителите, защото те трябва да бъдат приобщени и да се включват в процеса – твърди моята събеседничка. – Някои от тях са с нагласата, че училището е длъжно за всичко, включително за възпитанието. Трябва да работим заедно с тях, за да успеем наистина. Тази година още не сме избрали темите за работа с родителите, но вероятно ще бъдат свързани с индивидуалния подход. Не само да си говорим, че поставяме детето в центъра, а наистина да го правим. Защото всяко от 26-те деца в класа е различно от другите и по различен начин с различен интензитет усвоява информацията. Така че вероятно по тези теми ще работим с родителите, за да можем заедно да видим как можем да помогнем на детето да даде най-доброто от себе си.“
От две години училището организира летни и зимни лагери за децата, чиято цел е да общуват в неформална среда и да се забавляват, но и да работят в екип по време на заниманията в различните групи и школи – по история, по руски език и т.н.
„Много са полезни тези лагери, защото така се създава общност“, завършва моята събеседничка.

Your Image Description

Свързани статии:

ЧПГЧО „Челопеч“Планината идва при нас Bett 2020Технологии и игра = обучение Откриха учебен СПА център в Сандански Нов програмен период с нова програма

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Иновации в действие

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Да създадеш търсещи реализация личности

Следваща статия

Ключът на знанието

Следваща статия
Ключът на знанието

Ключът на знанието

В ролята на предприемачи

В ролята на предприемачи

Засаждат над 600 дървета в училищни дворове

Засаждат над 600 дървета в училищни дворове

Последни публикации

  • Млади звезди се захранват с хаоса, за да изградят планети
  • Красотата на детството
  • Министър Вълчев гостува на Нов български университет
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2025, година XXXIII
  • Подкрепа за развитие на дуалното обучение
  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности
  • От състезанието към куиза
  • Изследовател от топ 2% учени в света влиза в екипа на българския INSAIT
  • The Hexaxial System in Physiology Training. Didactic Model
  • Implementing a Wellness Programme to Overweight Students and Working People through Training in the Methodology
  • The Impact of Age on Adult‘s Participation in Physical Activities during Leisure Time
  • Колко струва закупуването на осигурителен стаж

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"