Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2022 Брой 40, 2022

Училище мечта

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
05-10-2022
в Брой 40, 2022
A A
Ученето чрез игра е основен метод на работа с децата от смесени бракове

Стела Маринова

Първото българско училище „Св. св. Кирил и Методий“ в Нидерландия стартира своята дейност през 2006 г. в Лайден като родителска инициатива на няколко семейства, които се събират с идеята да изнесат обучението по майчиния език извън дома. В началото дейностите започват в две малки стаи с 20 – 30 деца. Но школото постепенно се разраства и става тясно за всички ученици.
Трябва да се преместят в по-голяма сграда и така се озовават в Хага. На новото място българското училище съжителства с гръцкото.
„Училището има всякакви удобства и децата се чувстват наистина като на училище, а не като на сбирка за учене на български“, споделя пред „Аз-буки“ директорката Радостина Шаренкова. Тя допълва, че родителите продължават да управляват училището под формата на общо събрание. „Малко трудно се управлява училището по този начин вече, но това е много демократично при вземане на решения“, посочва положителната страна. В българското училище вече са записани 153 деца. Най-малките са 3-годишни, а най-големите – в XI клас.
Директорката разкрива, че по време на пандемията е имало спад и от 120 ученици са останали около стотина, но миналата година има бум на записвания и се обучават 120 – 130 деца. „По средата на годината има отлив поради различни причини. В гимназиален курс учениците започват да отпадат по естествен път, тъй като имат много повече домашни и ангажименти в холандското училище и предпочитат да се концентрират върху тях. Понякога хората не намират смисъл да пътуват толкова много. Това обаче е нормално за всички български училища в чужбина, защото те не са задължителни“, обяснява Шаренкова.
За да продължават децата да ходят на българско училище, е важно да се задържи вниманието им в съботните дни. „Трябва да направим българския, историята и географията достатъчно интересни, за да може да идват с желание. Да не го усещат като училище мъчилище, а като удоволствие да бъдат с българските си приятели в българска среда“, смята директорката. Затова и колективът се опитва да предлага по-интересни и интерактивни уроци, които да включват както дигитални ресурси, така и връзка с България – било то с гост онлайн или на живо.
Почти 100% от най-малките деца са от смесени бракове и са родени в Нидерландия. При тях основен метод на работа е ученето чрез игра. „За тях българският не е първи. Пет дни в училище говорят на холандски, дори в среда с българчета за тях е по-естествено да говорят на холандски. Не можем да предложим петдневно обучение, затова е важно и старанието на родителите. Какво те могат да направят през седмицата, за да се поддържа българският език – казва Шаренкова. – Имаме нужда от помощта им, защото един учител не може да свърши цялата работа. Това е комбинация от желанието на детето, на родителя и усилието на учителя да събудят любовта към българския език, история и чувството на принадлежност към българския корен“, допълва тя.
По думите на помощник-директорката Светлана Храброва при родените в Нидерландия деца липсва носталгията по България и за тях тя е място за ваканция. „Изискват се много усилия от учителя не само да запази тази крехка връзка с България, а и да я изгради. Новата политика е да направим училището училище мечта, защото децата губят интерес, ако просто работиш с традиционните методи. За тях това е шести учебен ден и няма как единствено с активната роля на учителя и с учебника да се задържи вниманието им – обяснява тя. – Важно е не само да научиш децата на български език. Нашата цел е да направим училището център на българската общност“, казва още зам.-директорката. Затова ангажират и родителите в учебни дейности.
Храброва преподава в V клас, където в учебната програма влизат фолклорният модел на света, самопредставяне, официално или неофициално общуване. Тя решава класният проект, по който учениците ще работят цяла година, да бъде в „Кухнята на пети клас“. „Започвайки с преговор, сварихме чорба от души с помощта на родителите. Децата трябваше да познаят различните части на речта и да ги сготвят по технологията – за съществително, прилагателно, глагол. Те не усетиха, че правим сериозен преговор, и се справиха – обясни помощник-директорката. – Една майка даже сподели, че никога не е чувала детето си да говори за съществителни и глаголи. През играта го направихме“, допълва Храброва. По-нататък с помощта на мама децата трябва да представят любимата рецепта в кухнята на всяко отделно семейство, разказвайки за любим спомен и празник. „Ще превърнат знанията от часовете по български език в практически умения да презентират себе си пред класа. Всеки път в тези дейности ще участва родител“, обяснява преподавателят.
С големите ученици класният проект за края на година е свързан с направа на пътеводител в България, който ще презентират пред родителите си. Идеята е да намерят неща, които да им харесват, или да се върнат към спомени и места, които са посетили със семейството си. Един от първите класни проекти, които Шаренкова пуска преди години, е „Музей в куфар“. „Идеята е учениците да покажат какви предмети пазят и ги свързват с България, които могат да съберат в кутия или куфар. Замисълът е, че те са преносими и по този начин могат да си занесат спомените и да пазят връзката си под някаква материална форма. След това разказват историята на всеки от предметите“, разяснява директорката.
Миналата година учениците правят онлайн изложба за Левски. За целта използват книга, която съдържа 100 предмета от Възраждането. Децата избират 10 от тях и разказват как те са се докоснали до Апостола и са пренесли неговите идеи. Школото издава и вестник, в който са поместени събития от училищния живот. Идеята е на практика да приложат това, което се научили в часовете по български език, как се прави интервю, как да изберат въпросите. „Никой от нас не си спомня учебниците, а нещо от учебния процес, което го е запалило да открие себе си. Опитваме се да прехвърлим рамките на учебниците. Те са само средства, с които постигаме заложените в учебните програми цели“, споделя Храброва.
Майсторството на преподавателите е много важно, защото някои теми се преподават по-трудно. Сред тях е тази за Възраждането. „За да можеш да докоснеш децата и да ги направиш близки до борбите на българите през Възраждането, трябва да намериш път към тях. Да намериш начин да съпреживеят и пречупят през собствения си не особено голям опит идеите на онази епоха“, обяснява Храброва. Тя подчертава, че любовта на колегите ѝ към децата и професията е голяма. „Това е огромно усилие от тяхна страна. Шести работен ден, откраднати часове от семейс-
твото, за да подготвиш материала за съботния ден“, казва помощник-директорката.
За част от дейностите и инициативите българското училище има и гости. В рамките на „Да четем заедно на български“ в часа влиза гост, който чете на български. След това учениците дочитат книгата или частта от приказката. „Това подтиква децата да четат. Те виждат добрия пример пред себе си от известни хора. Имат нужда от малко, за да открият смисъла. Четенето на български не изисква усилия, ако отделиш малко време“, разказва Шаренкова. По време на пандемията започват да правят онлайн връзки с музеи в България. Практиката се пренася в инициативата „10 минути България“, в които учениците научават нещо за съответния регион или по тема от учебните програми. Други дейности пък са изнесени извън школото. С подкрепата на родители учениците посещават Брюксел за Деня на многоезичието. Благодарение на пътуването до белгийската столицата децата се опознават, разказват за родните си места, защото в училище няма време за това. Така те откриват приятели сред съучениците, които виждат всяка събота.
Като център на българската общност, в школото се отбелязват и всички наши празници – Денят на будителите, Коледа и Нова година, 24 май и т.н. За миналата Баба Марта украсяват дърво с мартеници в центъра на Хага, а големите правят текст на български и холандски, разказвайки за традицията.

Your Image Description

Свързани статии:

Още една литературна награда отлита за Лондон 30 деца под 5 години на БГ училище в Ню йорк Каузата да пазиш българското В училищата зад граница се ходи по желание

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Ние по света

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Сп. „Математика и информатика“, книжка 5/2022, година LXV

Следваща статия

Още една литературна награда отлита за Лондон

Следваща статия
Още една литературна награда отлита за Лондон

Още една литературна награда отлита за Лондон

Медицината  през Средновековието

Медицината през Средновековието

Моят предмет изкуството

Моят предмет изкуството

Последни публикации

  • Красотата на детството
  • Министър Вълчев гостува на Нов български университет
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2025, година XXXIII
  • Подкрепа за развитие на дуалното обучение
  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности
  • От състезанието към куиза
  • Изследовател от топ 2% учени в света влиза в екипа на българския INSAIT
  • The Hexaxial System in Physiology Training. Didactic Model
  • Implementing a Wellness Programme to Overweight Students and Working People through Training in the Methodology
  • The Impact of Age on Adult‘s Participation in Physical Activities during Leisure Time
  • Колко струва закупуването на осигурителен стаж
  • Вестник „Аз-буки“ – брой 19/2025 г.

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"