Награди получават шест от най-добрите предложения, представени от училища от София, Варна, Златица, Пловдив и Пазарджик
Петя НИКОЛОВА
И тази година учениците се включват в разработването на идеи за училищни инициативи по актуални глобални теми в конкурсите „Глобално училище“ и „Глобално училище в действие“. Те се организират от Българската платформа за международно развитие (БПМР) с подкрепата на Министерството на образованието и науката.
През 2022 г. българските училища се включиха с проекти, които поставят акцент върху мира в училищната среда, преодоляването на дезинформацията и дискриминацията, ангажираност към промените в климата и опазването на природата.
Проектите не бива да останат само на хартия, а да се реализират и да привлекат обществеността – такова е желанието на организаторите. Представители на МОН и експерти от групата по глобално образование към БПМР отличават най-добрите 6 разработки и връчват на училищата приз „Глобално училище“ и „Глобално училище в действие“ на специална церемония по време на X юбилейна национална конференция „Образование за мир“.
Какво представляват училищните проекти и какви проблеми от днешния свят вълнуват учениците? Витлеема Ташева от БПМР споделя, че наградените ученици, съвместно със своите учители, са привлечени от темата за бежанците, която особено ангажира вниманието през последните години, както и от темата за мира и толерантността. Но не по-малко се вълнуват и предлагат идеи, свързани с климатичните промени,
опазването на биоразнообразието в природата и устойчивото развитие. По-задълбоченото вникване и запознаване с понятия като „съзнателно потребление“ и „въглероден отпечатък“ също са предмет на разработките.
Двата конкурса взаимно се допълват, като „Глобално училище в действие“ дава възможност на учебни заведения, които вече са били отличени с наградата „Глобално училище“, да надградят своите разработки и да покажат ново ниво на познание по глобални теми. Целта на организаторите е да се изгради национална мрежа, която да подпомага постигането на националните стратегически цели в областта на гражданското образование.
Победители в конкурса „Глобално училище“ 2022 за училища с принос в прилагането на философията, принципите и методите на глобалното образование за формирането на активни глобални граждани са СУ „Любен Каравелов“ в Пловдив, ПГКМКС „Акад. Благовест Сендов“ във Варна и ПГ „Иван С. Аксаков“ в Пазарджик.
Предложението на СУ „Любен Каравелов“ в Пловдив е за създаване на училищен подкаст. Идеята за
подкаст, в който да обсъждат вълнуващи ги глобални теми,
се заражда сред учениците в клуба за неформално гражданско образование. В часовете на тази извънкласна форма те провеждат дискусии, организират работилници за дебати, проучват информация от световни източници. За да развият уменията си да се изразяват аргументирано пред публика и да получат още повече знания, учениците решават да създадат подкаст, в който да продължат обсъждането на теми от значение за света, но вече споделено с повече свои връстници.
Проектът включва подготвително-образователна част и създаване на готов продукт. По време на подготовката учениците проучват обстойно информацията по избраната тема, а в подкаста свободно дискутират, изразяват възгледи и споделят познания. Използването на ролеви модели и включването на професионалисти като гости, които коментират избраните глобални теми, също е заложено в идеята на проекта. За пловдивското СУ „Любен Каравелов“ конкурсът „Глобално училище“ 2022 е следваща стъпка в целенасочените усилия, които полагат, за да придобият учениците им усещане за глобална принадлежност. През последните две години училището работи върху неформалното образование, като инвестира в ученици с изявени лидерски нагласи. Подпомага ги да трупат опит както в училище, така и чрез работата си с партньорски организации, участия в национални и международни форуми.
Победители в конкурса „Глобално училище в действие“ 2022 за училища, носители на приза „Глобално училище“ от предходни издания на състезанието, са: първо място за столичното ЧСУ „Увекинд“, второто е за Втора английска езикова гимназия „Томас Джеферсън“ в София, а третото за СУ „Св. Паисий Хилендарски“ в Златица.
Учениците от Златица предлагат да направят анкетно проучване, за да видят какво е нивото на медийната грамотност на техните съграждани. За целта ще питат хората от града какво мислят за информацията в социалните мрежи,
разпознават ли фалшивите новини, знаят ли как да им противодействат, кои са сайтовете, на които се доверяват, и т.н.
Темата на проекта, предложен от учениците от СУ „Св. Паисий Хилендарски“ в Златица, е дезинформацията в социалните мрежи и разпознаването на фалшивите новини. Той ще се реализира на няколко етапа. Пряко участващите в проекта 15 ученици първоначално ще представят идеята си пред класовете от гимназиален етап и ще проведат среща със специалист в областта на медийната грамотност. След това ще изработят анкета в хартиен и електронен вариант, която ще бъде предоставена на обществеността в Златица, за да се направи проучването.
Последните етапи от реализацията на проекта са свързани с резултатите от анкетата.
Учениците ще ги представят пред други училища, пред общността и местните медии. Възможно е да организират и среща дискусия с ученици, родители, медии и граждани и накрая да направят анализ и обобщение.
Тъй като дейностите ще се осъществяват в продължение на няколко месеца, екипът на СУ „Св. Паисий Хилендарски“ в Златица залага като допълнителна ефективност от реализацията на проекта развиването на социални умения, усъвършенстване на екипната работа и изграждане на добро взаимодействие между ученици и учители.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg