Образованието в Ниската земя има различна цел от тази да „произвежда“ най-умните деца в света
Народопсихологията на хората в Нидерландия е толкова далеч от българската. Но нашата образователна система в много отношения има нужда от свежи идеи и нови практики, които да почерпи от чуждия опит. Днес ще ви запознаем с всекидневието на яслите и градините в Нидерландия и ще ви представим различните подходи, които образователната система там прилага. А ние може да се замислим какво бихме почерпили от тях.
Катерина КОВАЧЕВА
В редица страни на запад и на север от България няма нищо странно или ужасяващо в това да видиш как новородени спят навън по час-два, а термометърът показва 0 градуса. Във Финландия, Дания и Нидерландия родителите смятат, че децата спят по-спокойно навън не само през лятото, но и през зимата, което ги прави по-здрави. Затова и температури от минус 26 градуса не ги плашат, напротив.
В такива дни ще видите дори оставени детски колички пред кафенетата със спящи в тях бебета.
Затова в двора на всяка ясла има подобни на клетки легълца, където бебета се оставят да спят дори на минусови температури. Те са обезопасени с райбер и с поставена мрежа, през която да влиза свежият въздух.
В нидерландските детски ясли и градини следобедният сън не е задължителен и над 60% от децата на 2 – 3 години не спят следобед. Дечицата, които не искат да си лягат, имат „тихи игри“, разхвърлят възглавници на пода и четат книжка с учителката. А тези, които искат да спят, лягат в отделни стаи с щори. Затова и практиката със съня на открито е само за бебетата.
Най-малките в яслата са на едва три месеца. Това е така, защото в Ниската земя майките получават до 16 седмици платен отпуск, а някои дори остават вкъщи едва 10 – 12 седмици. Приемът в ясла или градина в Нидерландия се случва без класирания. Майката посещава детската градина и ако ѝ харесат базата и методите, остава само да уточни с директора кои дни и часове желае детето ѝ да посещава мястото. В Нидерландия жените имат право да минат на почасов договор, когато родят. И градините работят на почасова база. Дори четиригодишните деца не ходят по 8 часа на детска градина 5 дни в седмицата.
Държавата е създала различни опции за неформално образование – дневни игрални зали (peuterspeelzal), които са за деца от 2- до 4-годишна възраст и са само до обяд. Там не се предлага опция за спане и цената е около 2 евро на час. Също така може човек да получи лиценз и да работи като гастаудер (гост-родител). Това е специализиран детегледач, който има право в дома си да гледа до 5 деца, като цената е около 5 евро на час. Държавата покрива процент от сумата. Тази опция е за хората, които нямат фиксиран график и имат нужда от по-различни или почасови възможности. Родителите с ненормирано работно време могат да изберат 24-часова детска градина. Тя осигурява постоянно възпитатели, които да се грижат за детето и през нощта.
Адаптацията с родител в градината е често практикувана. Но условието е в рамките на една седмица учителите да приемат само по едно ново дете в група, за да му обърнат нужното внимание. Ако родителят не иска да влиза с малчугана, може да проследи социализацията му през прозорците, които са по целите стени на основната стая за игра. По този начин майките и татковците не пречат на процеса. Групите са малки – с до 16 деца, разделени по възраст или в смесени възрастови групи. На всеки осем малчугани има по един учител. А възпитателите имат ангажимент да изпращат снимки на родителите как преминава денят.
Образованието в Нидерландия има различна цел от тази да „произвежда“ най-умните деца в света. Напротив, важни са благополучието на детето и неговото индивидуално развитие. Оценките и успехите не са водещи. Затова във всекидневния режим на яслите и градините в скандинавската страна наблягат не на уроци, а на играта. Времето навън, в игри на двора е поне една трета от деня, прекаран в яслата или градината, независимо от температурите навън. Случва се дори в буря или дъжд децата да излизат, разбира се, подходящо облечени.
От четиригодишна възраст децата влизат в предучилищна група, което всъщност се води за тях основно училище. То е безплатно, като първата година е по желание. Но втората вече е задължителна. Отново се мисли в насока благото на малчуганите и възможността да прекарват повече време с родителите си. Училището е от 8,30 до 14,30 ч. три дни седмично и два дни от 8,30 до 12 ч. (с малки вариации в часовете според различните общини). Интересен факт е, че до навършване на 6 или 7 години децата не смятат и не пишат, освен ако не проявят голям интерес.
Нидерландия е страната с едни от най-щастливите деца в света. Доказват го редица проучвания, сред които и това на УНИЦЕФ през 2013 г.
На децата се позволява да бъдат по-самостоятелни, отколкото в други страни, дори и в образователната система, която е изключително опростена. В холандския подход за началното образование няма върхове в класа, към които да се стремят. Същото важи и за средните училища, в които учениците се насочват към различни типове образование. След като сте в конкретен поток, трябва да постигнете средно шест от десет, за да останете на това ниво. Десет от десет обаче е практически недостижимо.
Повечето ученици получават шестици и седмици. Това е достатъчно, за да си осигурят дипломите за средно образование и място в университет, колеж или друга програма след завършване. В ново проучване се вижда, че само 18% от холандските студенти учат усилено, за да получат осмица.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg