Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2022 Брой 43, 2022

Сън навън за здраве в яслите в Нидерландия

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
26-10-2022
в Брой 43, 2022
A A

Народопсихологията на хората в Нидерландия е толкова далеч от българската. Но нашата образователна система в много отношения има нужда от свежи идеи и нови практики, които да почерпи от чуждия опит. Днес ще ви запознаем с всекидневието на яслите и градините в Нидерландия и ще ви представим различните подходи, които образователната система там прилага. А ние може да се замислим какво бихме почерпили от тях.

До навършване на 6 или 7 децата не смятат и не пишат, освен ако не проявят голям интерес

Катерина КОВАЧЕВА

В редица страни на запад и на север от България няма нищо странно или ужасяващо в това да видиш как новородени спят навън по час-два, а термометърът показва 0 градуса. Във Финландия, Дания и Нидерландия родителите смятат, че децата спят по-спокойно навън не само през лятото, но и през зимата, което ги прави по-здрави. Затова и температури от минус 26 градуса не ги плашат, напротив.
В такива дни ще видите дори оставени детски колички пред кафенетата със спящи в тях бебета.
Затова в двора на всяка ясла има подобни на клетки легълца, където бебета се оставят да спят дори на минусови температури. Те са обезопасени с райбер и с поставена мрежа, през която да влиза свежият въздух.
В нидерландските детски ясли и градини следобедният сън не е задължителен и над 60% от децата на 2 – 3 години не спят следобед. Дечицата, които не искат да си лягат, имат „тихи игри“, разхвърлят възглавници на пода и четат книжка с учителката. А тези, които искат да спят, лягат в отделни стаи с щори. Затова и практиката със съня на открито е само за бебетата.
Най-малките в яслата са на едва три месеца. Това е така, защото в Ниската земя майките получават до 16 седмици платен отпуск, а някои дори остават вкъщи едва 10 – 12 седмици. Приемът в ясла или градина в Нидерландия се случва без класирания. Майката посещава детската градина и ако ѝ харесат базата и методите, остава само да уточни с директора кои дни и часове желае детето ѝ да посещава мястото. В Нидерландия жените имат право да минат на почасов договор, когато родят. И градините работят на почасова база. Дори четиригодишните деца не ходят по 8 часа на детска градина 5 дни в седмицата.
Държавата е създала различни опции за неформално образование – дневни игрални зали (peuterspeelzal), които са за деца от 2- до 4-годишна възраст и са само до обяд. Там не се предлага опция за спане и цената е около 2 евро на час. Също така може човек да получи лиценз и да работи като гастаудер (гост-родител). Това е специализиран детегледач, който има право в дома си да гледа до 5 деца, като цената е около 5 евро на час. Държавата покрива процент от сумата. Тази опция е за хората, които нямат фиксиран график и имат нужда от по-различни или почасови възможности. Родителите с ненормирано работно време могат да изберат 24-часова детска градина. Тя осигурява постоянно възпитатели, които да се грижат за детето и през нощта.
Адаптацията с родител в градината е често практикувана. Но условието е в рамките на една седмица учителите да приемат само по едно ново дете в група, за да му обърнат нужното внимание. Ако родителят не иска да влиза с малчугана, може да проследи социализацията му през прозорците, които са по целите стени на основната стая за игра. По този начин майките и татковците не пречат на процеса. Групите са малки – с до 16 деца, разделени по възраст или в смесени възрастови групи. На всеки осем малчугани има по един учител. А възпитателите имат ангажимент да изпращат снимки на родителите как преминава денят.
Образованието в Нидерландия има различна цел от тази да „произвежда“ най-умните деца в света. Напротив, важни са благополучието на детето и неговото индивидуално развитие. Оценките и успехите не са водещи. Затова във всекидневния режим на яслите и градините в скандинавската страна наблягат не на уроци, а на играта. Времето навън, в игри на двора е поне една трета от деня, прекаран в яслата или градината, независимо от температурите навън. Случва се дори в буря или дъжд децата да излизат, разбира се, подходящо облечени.
От четиригодишна възраст децата влизат в предучилищна група, което всъщност се води за тях основно училище. То е безплатно, като първата година е по желание. Но втората вече е задължителна. Отново се мисли в насока благото на малчуганите и възможността да прекарват повече време с родителите си. Училището е от 8,30 до 14,30 ч. три дни седмично и два дни от 8,30 до 12 ч. (с малки вариации в часовете според различните общини). Интересен факт е, че до навършване на 6 или 7 години децата не смятат и не пишат, освен ако не проявят голям интерес.
Нидерландия е страната с едни от най-щастливите деца в света. Доказват го редица проучвания, сред които и това на УНИЦЕФ през 2013 г.
На децата се позволява да бъдат по-самостоятелни, отколкото в други страни, дори и в образователната система, която е изключително опростена. В холандския подход за началното образование няма върхове в класа, към които да се стремят. Същото важи и за средните училища, в които учениците се насочват към различни типове образование. След като сте в конкретен поток, трябва да постигнете средно шест от десет, за да останете на това ниво. Десет от десет обаче е практически недостижимо.
Повечето ученици получават шестици и седмици. Това е достатъчно, за да си осигурят дипломите за средно образование и място в университет, колеж или друга програма след завършване. В ново проучване се вижда, че само 18% от холандските студенти учат усилено, за да получат осмица.

Your Image Description

Свързани статии:

Зелена олимпиада 2022 Родни хорA се вият в Сао Пауло Подготвени за дигиталното поколение Обучение по волейбол и в дигитална среда

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Компас

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Национален лагер за момичета в подкрепа на образованието

Следваща статия

Зелена олимпиада 2022

Следваща статия
В ход е дигиталното обучение

Зелена олимпиада 2022

Пътят на „Време разделно“

Пътят на „Време разделно“

Талантът е искрящ,  той не може да се скрие

Талантът е искрящ, той не може да се скрие

Последни публикации

  • Time Perspective in Counseling Parents of Children with Developmental Disorders
  • Образователно включване на студенти с бежански статут в българското висше образование – възможности и перспективи
  • Предприемачество и иновации в публичния сектор: правна рамка и перспективи за публичните предприятия в България
  • Paradigms for Soft Skills Enhancement in Military Healthcare
  • Forming Entrepreneurial Culture through Education
  • Algorithm for Optimizing the Process оf Selecting a Topic for a Scientific Publication with the Assistance of ChatGPT
  • Софийският университет е сред първите 50% от най-добрите в света в QS University Rankings 2026
  • Принос към изучаването на българската лексикална прозодия (Морфологични и прозодични аспекти при акцентуването на съществителни имена в българския език, София: УИ „Св. Климент Охридски“, 2024)
  • Сред трагизма и триумфа на Дойран („Ехо от Дойранските окопи. Спомени на участници 1916 − 1918“, съст. Владислав Карагеоргиев, 2024)
  • Многоезичието и междукултурната комуникация като теми в продължаващата квалификация на учителите по български език и литература
  • Какво трябва да знаем за отпуска при две и повече деца
  • Национално състезание по пътна безопасност във Враца
  • Тържество на таланта
  • Бебешката зала в Габрово – възродената сцена за детски усмивки
  • Първо българско училище в Остин отпразнува края на учебната година
  • ДГ „Еделвайс“ докосва сърцата
  • Децата учат най-добре чрез преживявания
  • Чудесата нямат край
  • Удължават общественото обсъждане на промените в Закона за предучилищното и училищното образование
  • Доц. д-р арх. Гичка Кутова-Каменова, ректор на УАСГ: Нужно е още по-тясно сътрудничество между бизнеса и висшето образование
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 2/2025, година LXVIII
  • Формообразуване на прилагателните с наставка -ен: морфофонологичен и методически анализ

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"