Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2022 Брой 44, 2022

Нараства делът на висшистите

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
02-11-2022
в Брой 44, 2022
A A
Относителен дял на неграмотните лица на 9 и повече навършени години
по области към 7 септември 2021 г.

Общо 25,5%, или всеки четвърти у нас има висше образование. Към 7 септември 2021 г.
броят им е 1,560 млн. души. Това показват данни за образователна структура на населението от проведеното през 2021 г. преброяване. В сравнение с предходното преброяване относителният дял на лицата с висше образование се увеличава с 5,9 пункта, посочват от Националния статистически институт.
Новите данни потвърждават постоянното нарастване дела на завършилите висше образоване от първото подобно наблюдение по време на преброяването от 1934 г. За целия период до 2021 г. образователната структура на населението на 7 и повече навършени години значително се подобрява, следвайки ясно изразена тенденция на увеличаване броя и дела на населението с висше и средно образование и намаляване броя на хората с основно и по-ниско образование. Така хората със средно образование в края на 2021 г. са 47,1% при 43,4% десет години по-рано. Делът на тези с основно намалява от 23,1% на 16,4%, а на тези с начално или по-ниско – от 13,7 на 10,9 на сто. За сравнение, през 1934-та данните показват, че с начално или по-ниско образование са цели 87,5 на сто, с основно – 9%, със средно – 2,7%, а висше имат едва 0,7 процента.
Последното преброяване показва, че се увеличава и разликата по пол между завършилите висше образование. Така относителният дял на жените с висше образование достига 29,3%, а на мъжете – 21,5% (в сравнение с 2011 г. те растат съответно със 7 и с 4,8 на сто). Значителни са различията и по местоживеене – докато висшисти в градовете са 31,2% от всички, то в селата те са само 10,2%.
В регионален аспект най-висок е относителният дял на висшистите в област София (столица) – 43,6%, следвана от областите Варна (30,7%) и Пловдив (25,2%), а най-нисък е в областите Кърджали (14%), Търговище (15,5%) и Разград (15,7%).
От НСИ отчитат, че към 7 септември 2021 г. завършена най-висока степен на средно образование имат 2,695 млн. души. От тях 33,6% са завършили общообразователни (гимназиални) програми, а 66,4% – професионални програми, включващи придобиването на II или III степен на професионална квалификация, или еквивалентните в миналото техникуми и средни политехнически училища. Професионалното средно образование е по-разпространено при мъжете (57,2%), отколкото при жените (42,8%). Програми за професионално обучение след средно образование (IV степен професионална квалификация) са завършили 78,9 хил. лица, а 103,8 хил. лица са със завършен първи гимназиален етап на средното образование.
Продължава и положителната тенденция на намаляване на лицата с ниско или без образование. Завършилите начално образование са 35,35 хил. лица. Започналите, но незавършили начално образование са 271,7 хиляди, а никога непосещавалите училище са 41,6 хиляди. Тези относителни дялове намаляват спрямо 2011 г. съответно с 2, 0,3 и 0,5 проценти пункта.
Най-нисък е делът на лицата с начално и по-ниско образование в областите Габрово (7,4%), Перник (8%)
и София-столица (8,1%), а най-висок е в областите Сливен (20,4%), Кърджали (14,6%) и Силистра (14,3%).

Грамотност на населението
Грамотността се дефинира като умението да се чете и пише, и е традиционен въпрос в преброяванията на населението. Докато през 1893 г. 80,1% от населението на 9 и повече навършени години у нас е било неграмотно, то този дял спада до 1,3% през 2021 г. Спрямо 2001 г. неграмотните намаляват с 0,4 процентни пункта.
Делът на неграмотното население е по-висок в селата (2,3%), отколкото в градовете (0,9%). Най-висок е относителният дял на неграмотните в областите Сливен (5%), Кърджали и Ямбол с по 2,6%, а най-нисък е в област София-столица – 0,4%.

Участие във формално образование
Към 7 септември 2021 г. 951,6 хил. лица (14,6% от населението) са били записани във формалната образователна система за придобиване на образователна степен и/или степен на професионална квалификация. Извън участие в образователния процес са 24 913 деца в задължителната училищна възраст.
Продължава и тенденцията на повишаване образователния статус на заетите лица. В седмицата, предхождаща преброяването, с висше образование са 1,001 млн. души, или 39,3% от заетите общо 2,549 млн. души на възраст 15 – 64 навършени години. Спрямо 2011 г. този дял се увеличава с 6,6 процентни пункта. Образователният статус на заетите жени е по-висок в сравнение с този на заетите мъже. Делът на жените с висше образование от всички заети жени е 47,5%, съответно 31,4% при мъжете.
Най-висок е делът на безработните със средно образование – 50,6% от всички безработни, следван от тези с основно (24,1%), висше (15,9%) и начално и по-ниско (9,4%). Най-висок е делът на безработните жени сред висшистите – 57%, а най нисък – при лицата със средно образование (40,2%).
Коефициентът на безработица за лицата на възраст 15 – 64 години със завършено висше образование е 4,4%, като при мъжете е 4,6%, а при жените – 4,2%. За лица с начално и по-ниско
образование коефициентът на безработица е 43,6%, съответно 39,4% за мъжете и 47,7% за жените.
Коефициентът на безработица е най-нисък в областите София (столица) – 4,6%, Габрово – 7,4%, и Пловдив – 8,1%, а най-висок е във Видин – 20,1%, Силис-
тра – 18,1%, и Търговище – 17,7%. В седем области този показател е по-нисък от средния за страната.
Икономически неактивното население на възраст 15 – 64 години е 1,234 млн. души, или 30,3% от населението в тази възрастова група. От тях 307 хил. са учащи, 313 хиляди – пенсионери, 18 хиляди – лица, получаващи доходи от собственост, и 595 хиляди – „други“. Най-висок е делът на икономически неактивното население със средно образование – 53,8%. Следват лицата с основно (24,6%) и с висше образование (14,4%).
В регионален аспект Кърджали е областта с най-висок относителен дял на икономически неактивното население – 45,9%, следват Силистра – 39,4%, и Сливен – 38,9%. Най-нисък е делът на икономически неактивното население в София-столица – 21,4%.

Незаети и неучащи на възраст 15 – 29 навършени години
През наблюдавания период незаетите и неучастващи в образование и обучение от населението на възраст 15 – 29 навършени години са 185 хил. души, или 21,7% от населението на същата възраст. От общия брой незаети и неучащи 44,1% са на възраст 25 – 29 години, 37,5% са на 20 – 24 години и 18,4% са на 15 – 19 навършени години.
Преобладават лицата със завършено средно (48,2%) и основно образование (25,4%). Завършилите
висше образование сред незаетите и неучастващи в образование и обучение са 14,3%.
В регионален аспект делът на лицата на възраст 15 – 29 навършени години, които не са заети и не участват в образование и обучение, е най-висок в областите Сливен (37,6%) и Силистра (33,3%), а най-нисък – в област София-столица – 10,6%. Общо в 19 области този показател е над средния за страната – Благоевград, Бургас, Видин, Враца, Добрич, Кърджали, Кюстендил, Ловеч, Монтана, Пазарджик, Плевен, Разград, Силистра, Сливен, Стара Загора, Търговище, Хасково, Шумен и Ямбол.

Your Image Description

Свързани статии:

Етюди на родопски диалект Бедността води до 6 пъти по-ниски учебни постижения Малките герои, които се учат да спасяват животи Снимка на деца от ДГ „Иглика“Как деца решават конфликти

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Компас

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Предлагат адаптирани програми по литература зад граница

Следваща статия

Дигиталните близнаци на реални обекти

Следваща статия
Дигиталните близнаци  на реални обекти

Дигиталните близнаци на реални обекти

Археологическият музей стана на 130

Археологическият музей стана на 130

В ход е дигиталното обучение

УНСС ще подготвя педагози по икономика и информатика

Последни публикации

  • МОН публикува верните отговори от Националното външно оценяване по български език и литература за IV клас
  • Над 46 000 студенти ще получат подкрепа за професионалната си реализация
  • Софийският университет излъчи „Студент на годината“
  • Служебен ректор в Тракийския
  • Над 400 училищни STEM центъра вече са открити
  • Над 59 000 четвъртокласници на национално външно оценяване по български език и литература и по математика
  • На околосветско пътешествие в Перник
  • Излезе първо класиране за прием в I клас в София
  • Кариерен форум за студенти в София
  • Професии с традиции
  • Кой познава най-добре правилата на пътя
  • Критичен поглед към съвремието
  • Храни и пития – от Ориента до столовата
  • Зам.-министър Лазарова се срещна с учителите от ПГ „Цар Иван Асен II“ в Хасково
  • И аз уча там! И аз боядисвам там!
  • „Златна ябълка“ за героите на децата
  • Вълшебни години
  • Всички живи организми излъчват сияние
  • Цената да бъдем красиви
  • Всяка извървяна стъпка дава резултат
  • България в образи и думи
  • Нередовният сън вреди на сърцето

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"