Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2022 Брой 44, 2022

Супергерои

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
02-11-2022
в Брой 44, 2022
A A
По време на заниманията си децата се люлеят и свирят на музикални нструменти

Стела НЕДЯЛКОВА

Над 400 деца с аутизъм са преминали успешно в Комплексната програма по ерготерапия и сензорна интеграция в Регионалния център за подкрепа на процеса на приобщаващото образование (РЦПППО) – София-град, сподели сензорният терапевт и ръководител на Програмата Анна Динчева по време на кръгла маса на тема „Ерготерапията в приобщаващото образование“.
Ерготерапията и сензорната интеграция влизат като подход в работата с малчугани със специални потребности в подкрепа на приобщаващото образование през 2015-а.
„Още в края на първата учебна година учители и родители видяха каква е ползата от включването ни в комплексната работа с децата, как това променя начина, по който възприемат себе си и околните, както и поведението им – споделя пред „Аз-буки“ Динчева. – Основната ни роля е да помогнем на процеса на детското развитие. Колегите работят активно по отношение на езиково-говорното, когнитивното и емоционалното развитие. Но често работата през тялото, самостоятелността, уменията за саморегулация и игра остават на заден план, защото нямат време или физическата среда да го правят. Ние сме липсващото звено.“ Сензорният терапевт допълва, че работят с деца с множествено увреждания, от аутистичния спектър, със забавено говорно развитие, двигателни увреждания и генетични синдроми.
Комплексната програма е разделена на две части. Първата е сензорна интеграция и ерготерапия, които се провеждат в две от залите. Тя е насочена към най-малките – от бебета до 7-годишна възраст. „В основата на ерготерапията е дейността. Когато едно дете е малко, основната му задача е да играе, да се движи, да учи нови неща, да става все по-самостоятелно и да бъде готово за училище. Когато работим в детска възраст, това са основните ни цели“, обяснява Динчева.
По време на заниманията децата си играят с топки – хвърлят ги, целят се с тях, събарят кегли, стоят в басейн с тях, минават по пътеки, люлеят се, свирят на барабани или звънчета с помощта на краката и ръцете си, подскачат, дърпат се с въжета, играят си със сапунени мехури. Специалистите изпращат и видеа на родителите, за да бъде и семейството активна част от терапията и развитието на детето. Втората част на Програма е арт и трудотерапия. Тя е насочена основно към малчугани над 7 години.
„Опитваме се да открием и преодолеем страховете на децата, за да се чувстват по-уверени в детската градина и в училище, да се включват ефективно в процесите в тях“, казва терапевтът Галя Великова. Заедно с нея децата изработват колажи, рицарски щитове, които да ги пазят и правят по-смели. Изрязват и фигури на супергерои в свой размер, в които да се припознаят и да преодолеят страховете си с тяхна помощ. Рисуват с пръсти, слушат песни и танцуват, нанизват гердани, ловят и броят рибки.
В кръглата маса се включиха столични училища и детски градини, ерготерапевти, психолози, логопеди и други специалисти. Сред участниците бе и Мария Станчева от РЦПППО – Пазарджик, която се вдъхновява да използва ерготерапията след среща с Динчева. Тя споделя пред „Аз-буки“, че работи най-вече с деца от аутистичния спектър, които са тревожни и това се отразява на цялостното им поведение. Но когато влязат в залата, се усмихват, смеят се с глас, удовлетворени и щастливи са, започват да се сприятеляват помежду си.
„Емоцията в очите на децата и всичко, което се случва, когато прекрачат прага на сензорната зала, не може да се опише с думи. Обстановката е предразполагаща, приема се добре от децата. Резултатите, които са налице от работата с тях, са изумителни“, допълва Станчева.

Your Image Description

Свързани статии:

Уроци по креативност по латвийски Ключ на знанието получават млади учители от София Безплатен наръчник за климатичните промени На седянка с учениците от Говедарци

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Денят

Последвайте ни в социалните мрежи

СподелянеTweet
Предишна статия

Уроци по креативност по латвийски

Следваща статия

Ключ на знанието получават млади учители от София

Следваща статия
Ключ на знанието получават млади учители от София

Ключ на знанието получават млади учители от София

Безплатен наръчник за климатичните промени

Безплатен наръчник за климатичните промени

1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

В подкрепа на книжния сектор

Последни публикации

  • Последният петък на септември – запазен за спорт
  • Как учениците в Първо СУ „Св. Седмочисленици“ в Търговище постигат високи резултати на матурата по математика
  • България с трима медалисти от Space Camp
  • Сп. „История“, книжка 4/2025, година XXXIII
  • ПОКАНА ЗА ИСТОРИЯ. Няколко критични бележки по повод първия опит за историческо изследване на телевизията в България
  • Dynamics of Cultural and Religious Processes in Areas of Depopulation
  • EUGENICS AND EUTHANASIA IN CZECHOSLOVAKIA (1914 – 1945): HISTORICAL, SOCIAL, AND EDUCATIONAL CONTEXTS
  • САРДИНСКИЯТ ВОЕННОПЛЕННИК ОТ АТАКАТА НА ЛЕКАТА БРИГАДА: ПРЕМЕЖДИЯТА НА ЛЕЙТЕНАНТ ДЖУЗЕПЕ ЛАНДРИАНИ ПО ВРЕМЕ НА КРИМСКАТА ВОЙНА
  • ИЗЧЕЗНАЛИ СОФИЙСКИ СГРАДИ И ПАМЕТТА ЗА СТОЛИЧНИЯ БЛАГОДЕТЕЛ ИВАН ДЕНКОГЛУ
  • НЮФУС ДЕФТЕРИТЕ КАТО ИЗВОР ЗА РЕГИОНАЛНИТЕ ИЗСЛЕДВАНИЯ
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2025, година XXXIII
  • SOCIAL INCLUSION AND EDUCATION WORK WITH INMATES DURING AND AFTER IMPRISONMENT. REVIEW OF THE INTERNATIONAL CONFERENCE ON SCIENTIFIC RESEARCH AND GOOD PRACTICES AND ITS PUBLISHED COLLECTION OF PAPERS
  • Европейската седмица на спорта #BeActive провокира към активност за десета година
  • ЕКОСИСТЕМНИ ИЗМЕРЕНИЯ НА ИНТЕГРИРАНИТЕ ПОЛИТИКИ И ПРАКТИКИ ЗА ПОДКРЕПА НА ЛИЧНОСТНОТО РАЗВИТИЕ В БЪЛГАРИЯ
  • ОПИТ И НАГЛАСИ НА БЪЛГАРСКИТЕ БИБЛИОТЕКИ КАТО ПАРТНЬОРИ В ОБЛАСТТА НА ДОСТЪПНИЯ ТУРИЗЪМ
  • COLLABORATION BETWEEN SOCIAL WORKERS (CASE MANAGERS) AND SOCIAL PEDAGOGUES IN THE APPLICATION OF THE FAMILY CASE MANAGEMENT MODEL
  • PARADIGMAL FOUNDATIONS OF ACADEMIC INTERACTION BETWEEN SCIENTIFIC INNOVATIONS AND THE PRESERVATION OF CULTURAL IDENTITY
  • ПРЕОБЛАДАВАЩИ НАСТРОЕНИЯ СРЕД БЪЛГАРСКИТЕ УЧИТЕЛИ И УНИВЕРСИТЕТСКИ ПРЕПОДАВАТЕЛИ ОТНОСНО РОЛЯТА НА ИЗКУСТВЕНИЯ ИНТЕЛЕКТ (ИИ) В ОБРАЗОВАНИЕТО
  • НЕОБХОДИМОСТ ОТ ИЗУЧАВАНЕ НА „ЗЕЛЕНО ПРЕДПРИЕМАЧЕСТВО“ В УНИВЕРСИТЕТИТЕ В БЪЛГАРИЯ
  • ТРАНСФОРМАЦИИ НА ПАЗАРА НА ТРУДА И НУЖДАТА ОТ ОБРАЗОВАТЕЛНИ РЕФОРМИ
  • Олег Попов, член на журито на Националния фотоконкурс „В моето училище е най-хубаво“ : Нищо не е толкова лесно, колкото изглежда през обектива
  • Отличиха медалистите от международните олимпиади по природни науки за 2025 г.

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"