Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2022 Брой 45, 2022

Всички пътища водят към 107. ОУ

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
09-11-2022
в Брой 45, 2022
A A

171 млади новопостъпили учители в столичната образователна система получиха ключ на знанието. Традиционната инициативата е на Регионалното управление на образованието София-град и се провежда в навечерието на Деня на народните будители. Сред тях е и Зорница Гайдарска – учител в целодневно обучение в V клас в 107. ОУ „Хан Крум“. Тя завършва „Обща педагогика“ в СУ „Св. Климент Охридски“. Избира специалността, защото Ӝ отваря доста врати – да бъде не само начален учител, но и да работи като педагогически съветник, към детска педагогическа стая, а при допълнително изучаване на философия да води и предметите от философския цикъл в гимназиален етап.

Зорница Гайдарска и директорът на 107. ОУ Данко Калапиш

Стела МАРИНОВА

Зорница Гайдарска е свързана със 107. ОУ и учителската професия от малка. Майка ѝ и баба ѝ също са педагози. Дори най-добрата ѝ приятелка е дъщеря на преподавателка в основното училище и двете често прекарват летата там като малки.
„Майка ми е учител по английски в същото училище. Детската ми градина също бе до 107-о и съм ходила рано с мама на училище, докато детската градина отвори, за да може да ме заведе след това. От I до VII клас съм учила там. Като цяло, животът ми винаги е бил обвързан с училището“, споделя пред „Аз-буки“ Гайдарска. Като дете на учител, разказва как, като се прибере майка ѝ, споделя със семейството различни неща от училищния живот, проверява тестове.
„От ученическа гледна точка виждам какво е в училище. Винаги съм имала и погледа от другата страна на нещата – как учителите работят, как се чувстват след първи учебен ден, какво им харесва, какво не им харесва. Мама се чувстваше удовлетворена, правеше много интересни неща – припомня си младата учителка. – На мен това ми се видя като супер готина работа, защото всички възрастни работеха много дълго и нещо далечно от децата, а майка ми винаги беше около мен. Това може би беше идеалистична представа за учителстването.“
След това в гимназията установява, че благодарение на опита си и наблюденията си на учителско дете може по-лесно да преценява как да действа в конкретни ситуации. Именно в тийнейджърските си години решава, че ще тръгне по стъпките на баба си и майката си.
„Може би някъде в гимназията се ориентирах към тази професия. Всички мои учители в 107. училище за мен бяха невероятни. Толкова много ми помогнаха и отделяха време да ми дадат съвети за личния ми живот. Но в гимназията се срещнах и с не толкова прекрасни хора. Дадох си сметка, че преподавателите като тези от основното ми училище винаги са правили учебния процес изключително интересен, така че да не е само суха материя, която трябва да погълнем. По много интересен начин я обвързваха с нас, разказваха ни малко за себе си и ги опознавахме по-добре. Бях вдъхновена от тях. Това някак си ме подтикна, че да бъда учител, е може би правилният избор“, разказва Гайдарска.
Педагожката споделя, че е била доста свито дете в училище, не е била много шумна, внимавала е в час. Не е споделяла какво харесва, от страх да не ѝ се подиграват. „Живях си доста спокойно, но когато отидох в университета, срещнах толкова различни хора и разбрах, че всичко това е нормално. Без притеснение мога да кажа коя съм и какво харесвам. Искам да покажа на децата, че всичко е наред и могат да бъдат тези, които искат да бъдат. Да споделят своите интереси, да не се притесняват как ще бъдат възприети. Защото, когато си себе си, най-добре ще бъдеш видян, чут и разбран. Стремя се децата да бъдат спокойни около мен, да казват всичко, което искат, това, което им тежи. И да заобичат това, което правят – заявява учителката. – Искам да им помогна да заобичат ученето.
Да не бъдат уплашени, че може да не разберат нещо.
Да не казват, че училището е тъпо, а да видят с какво може да им помогне. Да намерят интересното в него. Затова се опитвам по някакъв начин да открия връзка между това, което те учат, и това, което ги интересува, за да мога да привлека вниманието им.“
За първи път Гайдарска застава пред ученици в 107-о училище още докато следва в университета. Преди две години, след старта на учебната година, директорът ѝ се обажда с молба да води часове, защото голяма част от педагозите се разболяват от коронавирус или са под карантина.
„Тогава ме извикаха да замествам в трети клас колежка, която отсъстваше един месец. Не беше най-лесната работа, защото и класът беше бурен. Признавам си, че беше голям хаос първите няколко седмици. Но след едно известно време и с огромната помощ на класния ръководител успях да вляза в ритъм и да приключвам абсолютно цялата зададена работа. Самите деца успяваха да научат това, което трябва и им е необходимо. Това за мен беше изключителен успех“, припомня си Гайдарска. Така до края на учебната 2020/2021 г. я викат по седмица да замества следобед.
Миналата есен е назначена на временен договор за цялата учебна година. Тогава започва да работи всеки петък с V клас, тъй като седмицата е разпределена между няколко учители. Така хем може да продължи обучението си в университета, хем да практикува. След като взима дипломата си тази година, официално е назначена да води следобедните занимания на петокласници.
„Като си нов учител, няма да те хвърлят веднага да си класен ръководител, а по-скоро ще те сложат в занималнята. Смятам като голям плюс това, че започваме от по-леката работа, ако може да се определи като такава, за да се ориентираме какво точно се случва, да се запознаем със самото училище, за да сме готови да поемем след това по-сериозната работа на класен ръководител. Завършихме почти изцяло онлайн, защото в средата на втори курс започна пандемията. Имахме много малко практика. Освен началната, която успяхме да проведем присъствено, всички останали практики бяха онлайн“, споделя учителката.
По думите ѝ идеята на следобедните заниманията в V клас е по-различна от тези в начален етап. „Целта на занималнята в V клас е да помогнем на учениците да работят самостоятелно. Те сами си пишат домашните, ние трябва само да прегледаме дали всичко е написано коректно. Все още има деца, на които им е по-сложно да работят сами“, обяснява Гайдарска. Следобедните занимания се водят от учители от среден курс, които преподават по различни предмети. Преподавател по български език няма как да помогне с материала по математика. Затова, освен ако не са сигурни, педагозите не проверяват дали домашните са правилно написани, но пък заедно децата стигат до правилното решение. „Подкрепям взаимната помощ и винаги съветвам учениците да отидат при някое друго дете да им обясни“, заявява учителката. И те често я питат дали могат да отидат при съученик, за да им обясни конкретна задача, която ги затруднява.
„Това ме радва, защото не бяха толкова сплотени преди. Те са от два различни класа. Получава се прекрасно приятелство и взаимодействие между тях“, споделя Гайдарска. Тя помага с разказвателните предмети, за да научи учениците да разказват. „Има разлика между човек и природа и човек и общес-
тво в IV клас и предметите в V клас. Учат повече неща и им е необходима помощ. Работя долу-горе по начина, по който са ме изпитвали мен като малка. Сядаме и започваме да се изпитваме. Ако има нещо за изясняване, го изясняваме. Уроците са лесни и мога да им помогна. Сега е моментът да заобичат предметите, защото е по-трудно това да стане на по-късен етап“, казва учителката.
Директорът на столичното училище Данко Калапиш отдавна следи развитието на Гайдарска покрай майка ѝ. „Тя е едно прекрасно младо същество, нахъсано да работи, с голямо желание е. Личи си, че ще наследи професията на майка си и баба си. Спокойно мога да кажа, че има всички професионални качества.
Не е учила проформа, за разлика от други колеги, които минаваха през нас на практика.
Тя си учеше стабилно. Зорница е млад човек, който с желание влиза в професията – споделя директорът на 107. ОУ пред „Аз-буки“. След време младата учителка ще поеме свой клас, спазвайки над 30-годишна традиция пенсиониращите се класни ръководители да предават щафетата на най-младите.
„В нашето училище, дори още когато аз започнах преди 18 години, имаше практика задължително младият човек първо да мине през следобедната подготовка, където се изгражда като учител. И след две-три години, когато е напълно подготвен, да поеме класно ръководство – казва Калапиш. – Има и друга практика. Често се случва колегите пред пенсия сами да се отказват да водят класове, и на тяхно място застават млади колеги“. По този начин педагозите с опит сменят ролите със своите наследници, до последно им помагат.
„И предходният директор, и аз гледам винаги да има на кого да се опре младият човек. Важно е да бъде закрепен до някого, който може да му предаде опита си, да го научи и когото впоследствие да наследи“, категоричен е директорът на 107-о училище. Все още не се знае кой клас ще поеме Зорница Гайдарска, тъй като зависи кога ще се пенсионират началните учители или ще се откажат да бъдат класни ръководители. „Важното е, че вече е при нас, мотивирана е, а всяко нещо ще се случи с времето си“, казва Калапиш.

Your Image Description

Свързани статии:

Сребърните биолози Примерът Да превърнеш урока в игра Наши ученици с медали по космически науки

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Красив ум

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Избери своя начин да спортуваш

Следваща статия

Сара, която мечтае да бъде учител

Следваща статия
Сара, която мечтае да бъде учител

Сара, която мечтае да бъде учител

Площадката на щастливото детство

Площадката на щастливото детство

Ключът към успеха

Ключът към успеха

Последни публикации

  • 190 години просветно дело в Якоруда
  • В МОН действа щаб във връзка с проблемите с транспорта в София и предстоящите матури
  • Изкуството да отстояваш позиции
  • Българска ученичка завоюва първа награда за физика и астрономия в САЩ
  • В крак с новите технологии
  • Млади звезди се захранват с хаоса, за да изградят планети
  • Красотата на детството
  • Министър Вълчев гостува на Нов български университет
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2025, година XXXIII
  • Подкрепа за развитие на дуалното обучение
  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности
  • От състезанието към куиза

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"