Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2022 Брой 48, 2022

Какво избират да учат студентите

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
30-11-2022
в Брой 48, 2022
A A

Общо 62% от действащите студенти в страната се обучават в професионални направления, при които се наблюдава ниска степен на реализация на завършилите. Това е записано в проект за актуализиране на Националната карта на висшето образование в Република България, публикуван за обществено обсъждане. За първи път Картата е приета с Решение на Министерския съвет през юли 2021 г. Съгласно Закона за висшето образование тя се актуализира и приема всяка година от МС по предложение на министъра на образованието и науката.
Най-много професионални направления – 18, попадат в група 4, която включва направления и специалности от регулирана професия с ниска степен на реализация на завършилите и ниска степен на търсене на висше образование от кандидат-студентите. В тях се обучават 16% от студентите. Други 15 направления попадат в група 3 на такива с ниска степен на реализация на завършилите и висока степен на търсене на висше образование от кандидат-студентите. В тях се обучават общо 46% от действащите студенти.

В група 1 на направления и специалности от регулирани професии с висока степен на реализация на завършилите и висока степен на търсене на висше образование от кандидат-студентите попадат 6 професионални направления. В тях се обучават 17 на сто от действащите студенти. Група 2 на професионални направления (ПН) и специалности от регулирана професия (СРП) с висока степен на реализация на завършилите и ниска степен на търсене на висше образование от кандидат-студентите включва 12 направления, в които се обучават 20% от студентите.
В документа се посочва, че в съществуващата профилна и териториална структура на висшето образование се наблюдават различни по характер и дълбочина дисбаланси.
Така например капацитетът на акредитираните от Националната агенция за оценяване и акредитация (НАОА) висши училища у нас е близо два пъти по-голям от броя на действащите студенти и невинаги е съобразен с търсенето на образователни услуги. Общият капацитет за всички професионални направления във всички висши училища е 415 472 студенти и нараства спрямо година по-рано, когато е бил за 407 616 следващи. Това е над два пъти повече от броя на действащите студенти през 2021/2022 учебна година. Средно за страната той представлява 48% от определения от НАОА общ капацитет при 53% през предходната година.
Най-малка степен на използване на наличния капацитет се наблюдава в ПН „Математика“ – 18,1%, ПН „Теория на изкуствата“ – 18,4%, ПН „Социология, антропология и науки за културата“ – 27,8%, ПН „Животновъдство“ – 28,3%, ПН „Химически науки“ – 29,5%, ПН „Транспорт, корабоплаване и авиация“ – 30%, ПН „Материали и материалознание“ – 30,3%. В общо 32 професионални направления броят на действащите студенти е под 50% от определения капацитет при 29 ПН с подобни показатели през предходната година.
Броят на действащите студенти е над 90% от определения капацитет в ПН „Медицина“, ПН „Стоматология“, ПН „Театрално и филмово изкуство“, ПН „Педагогика“ и СРП „Зъботехник“. В общо 8 професионални направления броят на действащите студенти е равен или надхвърля 70% от определения от НАОА капацитет, а в 12 е над 50%.
Приемът по държавна поръчка е запълнен практически изцяло в направления „Медицина“, „Стоматология“, „Здравни грижи“, „Икономика“, „Педагогика“, „Психология“ и др. В 19 ПН и в 6 СРП бройките държавна поръчка са запълнени под 90%, като са определени за приоритетни – сред тях са ПН „Химически науки“ и ПН „Математика“, при които се запълват 62 – 63% от утвърдените бройки държавна поръчка, следвани от „Проучване, добив и обработка на полезни изкопаеми“ – 67%, „Биотехнологии“ – 73%, и „Машинно инженерство“ – 76%.
Най-масовите професионални направления са „Икономика“ – 28 224 студенти, „Педагогика“ – 17 083, „Медицина“ – 13 271, „Администрация и управление“ – 12 664, „Комуникационна и компютърна техника“ – 8559, „Педагогика на обучението по…“ – 8542, „Информатика и компютърни науки“ – 8106, и „Право“ – 7245. В тези осем направления се обучават над половината действащи студенти. След тях се нарежда ПН „Национална сигурност“ с 6382 студенти. В другия край на скалата са СРП „Масажист“ (с увредено зрение) с едва 6-ма студенти, СРП „Речно корабоплаване“ – 12, СРП „Стратегическо ръководство на отбраната и въоръжените сили“ – 13, ПН „Теория на изкуствата“ – 46, СРП „Хидростроителство“ – 63, СРП „Транспортно строителство“ – 136, СРП „Маркшайдерство и геодезия“ – 141, СРП „Водоснабдяване и канализация“ – 151, ПН „Металургия“ – 174.
Увеличават се чужденците, които учат висше образование в България, като през учебната 2021/2022 г.
техният брой е 16 525. Над половината (56,3%) от тях се обучават в само две професионални направления – „Медицина“ и „Стоматология“. Според документа България е първенец в целия ЕС по дял на чуждестранните студенти по медицински специалности, където 58,5% от учещите „Медицина“ у нас са чужденци.
Продължава тенденцията повече жени да учат висше образование. Техният брой е приблизително 114 хиляди (57%), докато мъжете са около 86 хиляди.
Отчитат се дисбаланси и в териториалната структура на висшето образование. Най-много висши училища – 28, има в Югозападния район за планиране, който включва София. На другия полюс е Северозападният район, където са базирани само две висши училища: МУ – Плевен, и Висшето военновъздушно училище в Долна Митрополия, а други три действат чрез филиали. Най-много професионални направления са достъпни в Югозападния район – 50, а най-малко в Северозападния район – 13. В Югозападния район се обучават и най-много студенти – 46,5% от всички. Следват Южният централен район с 18,9%, Североизточният и Северният централен съответно с 14,1 и 11,5%, а с най-малък дял са Югоизточният с 6,4% и Северозападният с 2,5%.
През 2022 г. регионите за планиране с най-ясно изразени потребности за развитие на висшето образование са Северозападният и Югоизточният.
Картата предоставя актуализирана информация за профилна и териториална структура на висшето образование у нас по професионални направления, специалности от регулираните професии и по региони на планиране, включително и за очакваните промени на броя на действащите студенти и на завършилите по професионални направления и региони на планиране в следващия петгодишен период. За първи път е приета с Решение на Министерския съвет през юли 2021 г.
Съгласно Закона за висшето образование тя се актуализира и приема всяка година от МС по предложение на министъра на образованието и науката.

Your Image Description

Свързани статии:

Подкрепа за школските ремонти 1,2 млн. лв. за програма за околната среда Наши информатици печелят 15 медала Проектните докторанти предават дисертация до 5 години

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Репортер

Последвайте ни в социалните мрежи

СподелянеTweet
Предишна статия

1,2 млн. лв. за програма за околната среда

Следваща статия

Наши информатици печелят 15 медала

Следваща статия
Наши информатици  печелят 15 медала

Наши информатици печелят 15 медала

В ход е дигиталното обучение

251 училища без помещение за спорт

Трябват ли ни 8 чаши вода на ден

Трябват ли ни 8 чаши вода на ден

Последни публикации

  • България с трима медалисти от Space Camp
  • Сп. „История“, книжка 4/2025, година XXXIII
  • ПОКАНА ЗА ИСТОРИЯ. Няколко критични бележки по повод първия опит за историческо изследване на телевизията в България
  • Dynamics of Cultural and Religious Processes in Areas of Depopulation
  • EUGENICS AND EUTHANASIA IN CZECHOSLOVAKIA (1914 – 1945): HISTORICAL, SOCIAL, AND EDUCATIONAL CONTEXTS
  • САРДИНСКИЯТ ВОЕННОПЛЕННИК ОТ АТАКАТА НА ЛЕКАТА БРИГАДА: ПРЕМЕЖДИЯТА НА ЛЕЙТЕНАНТ ДЖУЗЕПЕ ЛАНДРИАНИ ПО ВРЕМЕ НА КРИМСКАТА ВОЙНА
  • ИЗЧЕЗНАЛИ СОФИЙСКИ СГРАДИ И ПАМЕТТА ЗА СТОЛИЧНИЯ БЛАГОДЕТЕЛ ИВАН ДЕНКОГЛУ
  • НЮФУС ДЕФТЕРИТЕ КАТО ИЗВОР ЗА РЕГИОНАЛНИТЕ ИЗСЛЕДВАНИЯ
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2025, година XXXIII
  • SOCIAL INCLUSION AND EDUCATION WORK WITH INMATES DURING AND AFTER IMPRISONMENT. REVIEW OF THE INTERNATIONAL CONFERENCE ON SCIENTIFIC RESEARCH AND GOOD PRACTICES AND ITS PUBLISHED COLLECTION OF PAPERS
  • Европейската седмица на спорта #BeActive провокира към активност за десета година
  • ЕКОСИСТЕМНИ ИЗМЕРЕНИЯ НА ИНТЕГРИРАНИТЕ ПОЛИТИКИ И ПРАКТИКИ ЗА ПОДКРЕПА НА ЛИЧНОСТНОТО РАЗВИТИЕ В БЪЛГАРИЯ
  • ОПИТ И НАГЛАСИ НА БЪЛГАРСКИТЕ БИБЛИОТЕКИ КАТО ПАРТНЬОРИ В ОБЛАСТТА НА ДОСТЪПНИЯ ТУРИЗЪМ
  • COLLABORATION BETWEEN SOCIAL WORKERS (CASE MANAGERS) AND SOCIAL PEDAGOGUES IN THE APPLICATION OF THE FAMILY CASE MANAGEMENT MODEL
  • PARADIGMAL FOUNDATIONS OF ACADEMIC INTERACTION BETWEEN SCIENTIFIC INNOVATIONS AND THE PRESERVATION OF CULTURAL IDENTITY
  • ПРЕОБЛАДАВАЩИ НАСТРОЕНИЯ СРЕД БЪЛГАРСКИТЕ УЧИТЕЛИ И УНИВЕРСИТЕТСКИ ПРЕПОДАВАТЕЛИ ОТНОСНО РОЛЯТА НА ИЗКУСТВЕНИЯ ИНТЕЛЕКТ (ИИ) В ОБРАЗОВАНИЕТО
  • НЕОБХОДИМОСТ ОТ ИЗУЧАВАНЕ НА „ЗЕЛЕНО ПРЕДПРИЕМАЧЕСТВО“ В УНИВЕРСИТЕТИТЕ В БЪЛГАРИЯ
  • ТРАНСФОРМАЦИИ НА ПАЗАРА НА ТРУДА И НУЖДАТА ОТ ОБРАЗОВАТЕЛНИ РЕФОРМИ
  • Олег Попов, член на журито на Националния фотоконкурс „В моето училище е най-хубаво“ : Нищо не е толкова лесно, колкото изглежда през обектива
  • Отличиха медалистите от международните олимпиади по природни науки за 2025 г.
  • Как да поискам извлечение от ведомост за заплата?
  • Модерно е да се рефлектира вместо да се размишлява

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"