Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2022 Брой 48, 2022

Родители стават учители в ДГ „Надежда“

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
30-11-2022
в Брой 48, 2022
A A
Ученици, учители и родители отбелязват началото на учебната година и имения ден
на градината с пикник на семействата

Стела МАРИНОВА

Заедност, позитивизъм и комуникация са трите думи, които директорката на столичната 117. ДГ „Надежда“ Мария Врачева би избрала, ако трябва да изведе мото и мисия на детската градина. „Това са нещата, които са много важни за нас. Стараем се да покажем това на всички деца. Независимо дали са със специални образователни потребности“, споделя пред „Аз-буки“ тя.
218 малчугани посещават ДГ „Надежда“. Те са разпределени в 9 групи – една яслена, шест градински и две специални.
„В детската градина има много деца със специални образователни потребности. Тази година имаме 28 със статут на СОП и 8 на допълнителна подкрепа.
С колегите си говорим, че повечето родители в района, които осъзнаха, че при детето има някакъв проблем, кандидатстват конкретно в нашата детска градина, защото знаят, че екипът за подкрепа на личностното развитие е професионално подготвен“, казва Врачева. Тя допълва, че дори има родители от провинцията, които се местят в столицата, за да могат децата им да получат нужната подкрепа.
Градината е една от първите, които започват да работят с деца със специални образователни потребности. Преди 20 години с подкрепата на нидерландското консулство обособяват сензорна зала, в която през годините добавят различно оборудване. Психолозите са обучени за индивидуална работа спрямо специфичните нужди на всяко дете. Сензорната зала е място за провеждане на пясъкотерапия, използват се различни светлини, ароматерапия, сензорни въздействия. В градината има и две зали за психомоторика, намиращи се във физкултурния салон и при една от специалните групи, за да могат да децата да изразходват енергията си и да открият своето място, където да се чувстват добре. Сред специалните помещения са и кабинет на логопеда, кабинет на психолога, кабинет на ресурсния учител, както и музикален салон.
„Обособили сме всички малки пространства и сме създали различни кабинети, за да може да се работи с децата. Постарали сме се да създадем добра среда за индивидуална и работа в малки групи. Груповата фронтална работа се осъществява с педагозите в предучилищна възраст, а специалистите – като ресурсен учител, специален педагог, логопед, психолог, работят на малките групи от по няколко деца в кабинетите“, споделя директорката.
В екипа от непедагогически специалисти влизат двама специални педагози, един ресурсен учител, четирима психолози и двама логопеди. Има и помощник на учителите, който е много важен за подкрепа на децата със СОП в общообразователните групи.
„Осъзнаваме колко е важно присъствието на помощника на учителя в образователната среда за подкрепата на едно дете със специални потребности, докато нормативно трябва да е при три. Съобразяваме се със спецификата на децата. Има деца със СОП, които могат да бъдат включени в общообразователните групи без тази подкрепа. Но има и такива с поведенчески проблеми, които трябва да бъдат подкрепени от помощник на учителя“, обяснява директорката.
Тя споделя, че от миналата година наблюдават много деца с нарушение на сензорната обработка. Това е сигнал, че имат нужда с тях да работят сензорен терапевт и ерготерапевт, но за момента не могат да назначат такива. Част от работещите в ДГ „Надежда“ специалисти са наети по проектите „Приобщаващо образование“ и „Активно приобщаване в системата на предучилищното образование“ на МОН, а други – със средства от бюджета. Колективът в градината е от 42 души с директорката, половината от които са педагози. „В екипа сме постигнали баланса между хора с натрупан професионален и житейски опит и новоназначени през последните години, които идват със своите съвременни разбирания“, споделя Врачева.
Директорката допълва, че проектът за приобщаващо образование не е насочен само към децата с дефицити. „Терминът специални образователни потребности включва и децата с дарби. В детската градина създадохме условия за децата, които имат наклонности към пеене и рисуване, за да може с тях да се работи допълнително. Веднъж седмично те имат занимания с компетентен специалист“, обяснява тя. Децата, които имат дадености и наклонности към музиката, работят с музикален педагог – имат и външен, и от градината. Малчуганите с афинитет към танците работят допълнително с хореограф. Насочените към художественото изкуство се упражняват с външен преподавател в различна среда – в двора или вътре, лятото рисуват по дърветата.
„В тази възраст трудно може да се каже, че тези деца имат талант, но имат дарба, наклонности, интереси да се занимават с определена сфера на изкуството. Когато има и мъничко талант, нещата се случват. За мен е вълнуващо, че този проект даде възможност и на тези деца“, заявява Врачева. Тя допълва, че отделно в градината имат и занимания по таекуондо, латинотанци и приложно изкуство. Те се провеждат в петък от 10 ч. Тогава е творчески ден в детската градина.
Всеки последен петък на месеца пък е отворен ден за родителите. Те обаче са не просто гости на градината, а стават активни участници в образователния процес. За целта предварително майките и татковците се разбират кой може да дойде, и през седмицата уточняват с учителите от съответната група как ще протекат заниманията.
„Този ден обикновено заниманията са по-леки – по изобразително изкуство, конструктивни дейности, за да могат родителите да се включат в темата за деня и да влязат в обувките на учителя. Те да представят конкретната тема“, споделя директорката и уточнява, че практиката съществува отпреди пандемията. Могат да дойдат и двама-трима родители заедно, ако искат да представят етюд под формата на куклен театър. Темите са най-различни. В една от групите последно са разговаряли за емоциите и емоционалното състояние на децата. В друга родител идва с китара и пее в дует с детето си. Включва се и баба арфистка от Музикалния театър, която показва музикалния инструмент на децата в салона. В рамките на петъчните занимания с родителите децата изработват различни тематични предмети с природни материали за есента, в края на февруари правят мартеници или табла за Левски и Ботев, за националните празници. „Всичко, което се случва с децата до 7 години, се случва заедно с родителите. Дори в специалните групи“, заявява Врачева.
Родители, баби, дядовци се включват и в инициативата „Приказка на гости“, като идват да четат в градината „Считаме, че приказкотерапията е много възпитателна като образователен елемент, и я използваме постоянно в ежедневието си“, заявява директорката. Обикновено тя открива инициативата в подготвителна група с „Майчина сълза“.
От 4 години родителите са активни участници при адаптацията на новопостъпилите в градината и яслата деца. Дори покрай ограниченията на пандемията при малчуганите с по-трудна адаптация отново са влизали. „Можем да направим извода, че когато родителят присъства първите дни, детето приема много бързо средата – казва Врачева. – Правим групи за адаптация още от първите дни на септември. В двора се събират родителите, които желаят, и децата, за да опознаят средата, да разговарят с екипа, който ще се грижи да тях. Когато детето наблюдава своя родител и вижда, че той приема спокойно новото в лицето на медицинската сестра или учителя, нещата се случват.“
Още при записването на детето екипът представя плана за адаптация с кратки насоки, подарява книжка за родителите, подготвена от асоциация „Родители“, и книгата „Ани тръгва на детска градина“. Така през летните месеци родителите могат да подготвят детето за новия момент в живота му. Преди то да постъпи, се провеждат и две организационни срещи с директора и екипа в конкретната група. Родителите се запознават и с психолога в градината, който отговаря за ранното детско развитие и адаптацията на малчуганите.
Наблюденията на директорката и на екипа са, че заради изолацията по време на пандемията родените през 2019 г.
и 2020 г. са по-трудно адаптивни спрямо поколенията преди тях.
„Присъствието на родителя при тези деца е изключително важно. Преди 4 години децата посещаваха повече детски центрове, излизаха по площадките, социализираха се по един или друг начин, преди да постъпят в детската градина. Но изолацията, която ни наложи ковид кризата, ограничението на достъпа на бабите и дядовците в семейството или с другите семейства доведоха до това някои от децата да не успеят да се приобщят към социалната среда. Затова при тях адаптацията се случва трудно и е особено важно присъствието на родител. За тях той е основният авторитет в момента. Тези деца трябва да направят тази крачка с помощта на родителя“, заявява Врачева.
Майките и татковците се включват и в празниците.
Детска градина „Надежда“ отбелязва своя имен ден и откриването на учебната година с пикник на семействата. Съвместно организират и карнавал. За 2 април тази година пък играят игри заедно. „Важно е да покажем на децата, че двата авторитета в живота им в момента – учителят и родителят, работят в екип. Когато ги виждат заедно, позитивното усещане се предава на детето. Всяко нещо се приема по-добре. Децата са по-спокойни. Родителската общност се подкрепя с учителската във всичко“, казва директорката.
Родителите се включват и в различни проекти на градината. Съвместно правят пътека на предизвикателствата с различни игри, които да провокират у децата движение – скачане, скок на дължина, да разкриват различните емоционални състояния. От градината осигуряват боите и проекта, а родителите рисуват.
ДГ „Надежда“ работят по проекти на Столична община. Сред класираните са по ПУДООС миналата година и изграждат лабиринт в двора и къщички за работа с деца. „Активни сме по отношение на кандидатстването и възможностите, които дават МОН и другите институции, полагащи грижи за образованието. Стараем се да кандидатстваме, където е възможно, за да можем да обогатим средата. Защото считаме, че разнообразната среда предизвиква активности сред децата“, заявява директорката.

Your Image Description

Свързани статии:

Треньори от „Реал Мадрид“ работят с деца от Видин Народната топка се завръща в нов облик Треньори от „Реал Мадрид“ работят с деца от Видин С волейбол на училище

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Региони

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Треньори от „Реал Мадрид“ работят с деца от Видин

Следваща статия

Какво мога да работя

Следваща статия
Какво мога  да работя

Какво мога да работя

В ход е дигиталното обучение

Исторически списания се обединяват в асоциация

Приказка за светлината

Приказка за светлината

Последни публикации

  • Министър Красимир Вълчев: Качеството е най-важният капитал на висшите училища
  • Performance improvement and validation of a high temperature test fixture by virtual prototyping
  • Optimizing the mass of an orientation module for delta robots
  • НАТФИЗ отваря филиал в Бургас
  • Robust analysis of a quadrocopter
  • How to select projects and allocate funds to obtain the total maximum profit for facing many different investment projects in the production strategy management plan of discrete production enterprise
  • Application of computer modelling and simulation systems and intelligent decision support technologies in control systems
  • Budget-oriented control system for intelligent building automation modules with feedback
  • Artificial intelligence and biometric technologies in defense: algorithms and challenges
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2025, година XLXII
  • Research on artificial neural networks as a regulator for an aviation DC generator
  • Вълшебство и интерпретация
  • За лидерството в образованието – с факти и аргументи
  • Две начала. Словашкият сюрреализъм и неговият европейски контекст
  • По стъпките на Ботев
  • Бакалавърските програми трябва да бъдат по-широко специализирани
  • STEM център и нов физкултурен салон за учениците в с. Скравена
  • Етнорелигиозната политическа субкултура в България – история на възникването ѝ, основни характеристики и предизвикателствата пред нея (1878 – 1934)
  • Постистината като езиков и културен феномен
  • Educational Gains of Digital Transformation in Academic Libraries: The Case of Istanbul University’s DijitalKütüpİST Project
  • Предизвикателства и предимства при внедряване на STEM/SТЕАМ проекти в училищното образование в България
  • Икономически университети организират единен приемен изпит по математика на 15 юни

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"