Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2022 Брой 49, 2022

Децата в Скравена обичат спорта

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
07-12-2022
в Брой 49, 2022
A A
Наталия Митева възпитава
у децата любов към спорта
и движението от възможно
най-ранна възраст

Петя НИКОЛОВА

Наталия е усмихнат млад човек, който знае как да оцелява в планината. Затова държи правилата да се спазват. Може да води часове по физическо възпитание и спорт на немски език. А когато я попиташ защо преподава в малко село като Скравена, община Ботевград, отговаря, че търси естествен живот за децата си. Тренирала е лека атлетика, харесва бившия световен рекордьор на 100 метра Морис Грийн. При това не заради успеха, а заради красотата на движенията и непринуденото му поведение на пистата. През 2007 г. завършва Националната спортна академия с основна специалност „Учител по ФВС“ и втора специалност „Треньор по туризъм и алпинизъм“. Една година преподава физическо възпитание на немски език в частно училище, а от 2020 г. е учител по ФВС в ОУ „Св. св. Кирил и Методий“ – с. Скравена. Ако това не е достатъчно, ето още един щрих – миналата година Наталия извървява по билото на Стара планина за 17 дни маршрута Ком – Емине с дължина 600 км.
„Най-важното, което се опитвам да постигна в работата си – споделя Наталия Митева, – е да възпитам у децата любов към спорта и движението от възможно най-ранна възраст. Преподавам физическо възпитание и спорт на ученици от I до VII клас. Това изисква гъвкавост в методите на обучение и начина на общуване с тях. Старая се чрез разнообразни игри да им покажа видовете спорт и двигателни активности. И когато учениците излязат изморени, но усмихнати от моите часове, разбирам, че съм си свършила работата.“

Наталия Митева

В основното училище в село Скравена се обучават 121 ученици, като 60% от тях са от уязвими групи. Да ги научат на дисциплина, е най-сериозното предизвикателство пред учителите. Но освен това се изискват креативност, любов и търпение, за да се създаде нужната позитивна и приятелска атмосфера, която да пробуди желание у децата да посещават редовно учебните занятия.
„Физическото възпитание безспорно се възприема като второстепенен учебен предмет в училищата – казва Наталия Митева. – За мен обаче движението и спортът са важен фактор за качествен учебен процес, поради което съм много изискващ учител. Същевременно се старая да съм максимално справедлива. А това е най-важно
за учениците – отношението към тях и да усещат, че си справедлив.“
А е напълно справедливо, когато изискваш от учениците си да облекат спортен екип в часовете по ФВС, да видят и преподавателя си облечен така. Затова Наталия влиза в своите часове в екип по правилата. За нея възпитанието тръгва от личния пример на учителя.
И макар че често се затруднява от задължението да следва учебната програма, която включва спортове, за които училището в Скравена не разполага с подходяща материална база, Наталия се вдъхновява от самите ученици и им предлага алтернативни и творчески занимания.
Не се случва често учител по ФВС да бъде награден за добра практика. Вероятно и самите преподаватели по този учебен предмет рядко се ангажират с креативното начинание да обмислят и предложат на учениците си по-продължителна във времето дейност, в която децата да играят главната роля. Но Наталия излиза извън общоприетия образ на учител по физическо, който хвърля топка на група ученици и след това чака да изминат 40-те минути. Освен това много иска децата да дадат шанс на спорта в живота си. Получава подкрепа от директора на училището Петко Петков, който също е учител по физическо възпитание. Затова Митева поставя на учениците от IV клас практическата задача да изработят под нейно ръководство книжка на тема „Спорт и здраве“. След това кандидатства с успешно реализираната идея пред Министерството на образованието и науката за добра практика. И на VII национална научно-практическа конференция за разпространение на добри практики, провела се през октомври в Банско, Наталия Митева печели награда и заслужените аплодисменти на присъстващите и журито за получения добър продукт.
„В продължение на три седмици с ученици от IV клас работехме заедно по общата практическа задача – съчиняване и изработване на книжка, която обхваща пет различни теми, свързани със здравословното влияние на спортните упражнения върху човешкото тяло – разказва Наталия. – Учениците, разпределени по групи, измислиха заглавие, оформиха по подходящ начин заглавната страница. Към всяка от поставените теми в съдържанието написаха текст и добавиха допълваща го илюстрация.“
Седем момчета и пет момичета от IV клас са в ядрото, което създава книжката. В групата е включено и дете с обучителни затруднения при четене и писане. От значение за проекта е и фактът, че присъства дете със сериозно наднормено тегло.
Много педагогически цели се постигат с осъществяването на тази задача. Но най-съществената сред тях е, че Наталия Митева успява по интересен начин да представи сложна за учениците информация, от която те сами да извлекат най-полезното за себе си и да го пресъздадат в разбираем за възрастта си начин. Този метод позволява и на деца с обучителни затруднения, които по-трудно фокусират вниманието си върху сложни учебни теми и имат трудности с възприемането на специализирана терминология, да достигнат необходимото ниво на познания по зададената тема, без да се демотивират или отегчат.
Видеоматериали, спортни уреди и пособия помагат на децата при подготовката на проекта. Наталия избира пет основни здравословни и психоемоционални проблема, които могат да бъдат отстранени чрез редовни и целенасочени спортни дейности и физически упражнения: затлъстяване, гръбначни изкривявания, често боледуване и слаб имунитет, липса на концентрация и слаба памет, депресия и ниско самочувствие. Получава се краен продукт, който може да служи за информация на всеки следващ випуск ученици, тъй като текстовете в книжката са написани на разбираем език. А децата обогатяват общата си култура за ползите от спорта и физическите упражнения и за вредата от обездвижването.

Your Image Description

Свързани статии:

В Dream Space няма място за скука Пловдивски ученици –призьори по руски Книгите сами ни намират Преоткрий себе си чрез филма

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Сюжети

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Пловдивски ученици –призьори по руски

Следваща статия

Моята съботна глътка България

Следваща статия
Моята съботна глътка България

Моята съботна глътка България

В ход е дигиталното обучение

Учениците ни подобряват английския си език

Час по родолюбие в  БУ „Иван Станчов“ – Лондон

Час по родолюбие в БУ „Иван Станчов“ – Лондон

Последни публикации

  • Министър Красимир Вълчев: България отбелязва своя цивилизационен принос чрез писмеността и духовността
  • Ученици изследваха историите на българите в Северна Америка от началото на XX век
  • МОН отличи четирима директори с наградата „Св. Иван Рилски“
  • Селфи с холограми в ПГТМ „Христо Ботев“– Ботевград
  • Тайната на дълголетието
  • Детството не е състезание
  • Няма кой да те чуе, ако не си онлайн
  • Студентите бягат с УАСГ
  • Прародителят на всички рози е бил малко жълто цвете
  • Публикуваха проектопостановлението за минимална асистентска заплата от 2780 лв.
  • МОН: Към този момент няма решение или обсъждане за връщане към завършване на основно образование в VIII клас
  • Министър Вълчев откри STEM център в СУ „Алеко Константинов“ в Луковит
  • Австроунгарски дух в Разград от 140 години
  • Театрални интерпретации на абсурдите на ежедневието
  • „Свободата да знаеш“ започна в Кюстендил
  • Правителството одобри близо 108 млн. лева за развитие на науката и изследванията
  • Одобрени са над 37 млн. лева за строеж и ремонт на училища, детски градини и студентски общежития
  • В Министерския съвет
  • Над 200 директори и учители обменят иновативни практики за подобряване на учебния процес
  • Световната банка ще подпомага България за по-ефективното използване на информационните ресурси в образованието
  • Магията на XV софийски фестивал на науката
  • И най-доброто писмо е…

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"