Осем от 14-те инициативи за изграждането на Европейско образователно пространство са в ход
Антоанета
НАЙДЕНОВА
Мотото на петата европейска среща на върха за образование е „Будни млади умове“.
„С това послание подчертаваме, че младите хора са движещата сила на Европа. Европейското образователно пространство е визия за европейско образование и обучение, даващо умения и компетентности за цял живот. То е и мисия – за Европа, в която образованието е синоним на таланти, творчество, подкрепа и иновации“, заяви българският еврокомисар Мария Габриел. Тя е домакин на срещата, в която участват председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен, зам.-председателят Маргаритис Схинас, зам.-министърът на образованието и науката Мария Гайдарова, министри на държавите членки на ЕС, евродепутати и представители на образователната общност в Европа.
На срещата на върха са обсъдени напредъкът и следващите стъпки за реализиране на Европейското образователно пространство до 2025 г. Комисар Габриел каза, че от 14-те инициативи за неговото изграждане вече са представени осем. Сред напредъка са новата Европейска стратегия за висшето образование, европейските учителски академии, инициативата „Пътища за успех в училище“, микроквалификациите.
„Светът на нашите деца е различен и се развива динамично. Изследването и създаването на знания и нови педагогически практики става неразделна част от преподаването“, заяви зам.-министър Мария Гайдарова по време на европейската среща на върха за образование. Тя подчерта, че учителите са изправени пред приспособяването на своите преподавателски практики към бързо променящото се глобално общество. Те могат да свържат своите ученици към множество програми и приложения, което позволява на децата да бъдат иновативни в представянето си на овладяване на стандартите.
В България освен висококачествена първоначална подготовка на педагогическите специалис-
ти са създадени условия и за тяхната последваща квалификация и кариерно израстване. Дейностите са с фокус към прилагане на компетентностния модел и на иновативни методи на обучение, каза още Мария Гайдарова.
В унисон с европейските политики и практики МОН активно и последователно прилага мерки за осигуряване условия за осъществяване на приобщаващо образование и на диференцираната грижа за децата и учениците, включително от уязвими групи, заяви още зам.-министър Гайдарова.
Форумът има за цел да очертае
и следващите стъпки и предизвикателства. Безпрецедентен е бюджетът за образование в плановете за възстановяване и развитие на държавите членки – 71 млрд. евро. От тях 28 млрд. евро ще бъдат инвестирани в цифрово образование. „Сега въпросът е как ще се използват ефективно наличните ресурси и как ще бъдат инвестирани в иновативни и интелигентни решения – акцентира Мария Габриел. – Важно е да гарантираме, че всички млади европейци получават възможно най-доброто образование. Предизвикателството е инвестициите да се превърнат в решения и да осигурят достъп до качествено образование. Да подкрепят учителите и да помогнат на държавите членки да направят необходимите промени. Ето защо преди дни обявих началото на новата Европейска лаборатория за качество на инвестициите в образованието. Тя е важна стъпка за постигането на тези амбиции. Целта на Лабораторията е да подпомага държавите членки при предприемането на конкретни действия в образованието и при оценката на тяхната ефективност.“
Учителите и сигурността на децата в училище са приоритети за 2023 г., каза още българският еврокомисар. Според нея училището е място, където децата трябва да се чувстват сигурни и защитени, да развиват уменията и таланта си. С подкрепата на учителите и повече взаимодействия между образованието и иновациите Европейското образователно пространство ще създаде повече условия за постигане на тази цел.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg