Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2022 Брой 49, 2022

В Банско се обучават деца от десет националности

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
07-12-2022
в Брой 49, 2022
A A
Много са спортните клубове в училището, в които децата могат да развиват съревнователен дух

Зина СОКОЛОВА

СУ „Неофит Рилски“ в Банско отбеляза тази година своята 175-годишнина. От основаването си то е преминало през няколко етапа на развитие. Било е непълна гимназия, пълна гимназия, прогимназия, ЕСПУ, СОУ, Средно училище, но патронът си остава един и същ.
„Днес тук се обучават 573 деца. Преди шест години, когато станах директор, заварих 363 ученици. Тогава имаше проблем с гимназиалния етап, а сега имаме паралелки от I до XII клас. Тази година ще изпратим първите абитуриенти“, разказва директорката Елеонора Барякова.
Удвояването на броя на учениците се дължи на повишения интерес към училището заради засиленото езиково обучение. Банско е традиционен център на туризма и чуждият език е крайно необходим в ежедневието.
„Поднови се и екипът от преподаватели – подчертава директорката. – Убедена съм, че дългогодишният опит на моите колеги и младостта намериха пресечна точка и взаимно си помагат. Нещата се случват – кога по-трудно, кога не. Но в крайна сметка, успяхме да намерим златната среда – ако не сме сред най-добрите, не сме и сред най-лошите.“
Екипът се гордее с много добра образователна среда като материална база, която включва и едно съвременно технологично оборудване. Тази година предстои да бъдат открити три нови кабинета – два от тях поставят началото на реновирането на приземния етаж. Класните стаи вече не достигат и затова се взимат зали, ползвани досега за кабинети, които да се преобразуват за класни стаи. Освен двата нови кабинета ще има и един специализиран по безопасност на движението.
В училището има кабинет по химия и природни науки, кабинет по музика и няколко кабинета по информационни технологии, които са специализирани.
Тук работи един от най-добрите екипи от специални педагози, подчертава директорката. В училището има много деца със специални потребности – в момента са 20, но броят им продължава да расте, за съжаление. Логопедът, психологът и ресурсният учител разполагат със специализирани кабинети, които видимо стават все по-натоварени. Това е едно от предизвикателствата, с които се сблъскват педагозите.
„Друго предизвикателство е, че в опита да запазим авторитета си и дисциплината в училище,
много често се разминаваме с разбиранията на някои родители по този въпрос – обяснява Барякова. – В последно време имаме разногласия в тази посока. Става дума за родители на ученици с проблемно поведение, които проявяват агресия. Това е тежък момент за целия екип. Наскоро имах среща с родители – около 2 часа и половина продължи. На нея присъстваха и мои колеги. Вече не си позволявам да се срещам насаме с родители. Забелязвам, че хората, които са негативно настроени по една или друга причина, понякога са склонни впоследствие да изопачават думите ми. Затова водим и протоколи на тези срещи, които по правилник винаги са в присъствието на двама-трима специалисти. Това за мен е най-големият проблем в момента. Авторитетът на учителя в обществото не расте пропорционално на повишаването на заплатите. Много пъти съм го казвала на колектива. Да, благодарни сме, че заплатите ни бяха повишени. Но не по малко важно е и отношението на обществото към нас. Банско традиционно е духовен център на образованието. И щом при нас нещата се случват толкова трудно, предполагам, че в големите градове е още по-трудно. Тук усещането e, че школото е център като църквата и общината, все още го има. Доказателство за това беше препълнената зала на нашия спектакъл. Интересът към концертите ни наистина е много голям. Даваме сцена за изява на талантливите ни ученици, искаме да покажем какво могат. В такива случаи в по-голяма степен срещаме разбиране у родителите. Точно по тази причина тези, които незаслужено ни нападат, като че ли не си дават сметка за спецификата и индивидуалностите на всеки човек и на всяко дете.“
Като опитен педагог, Елеонора Барякова е на мнение, че хиперактивността, която се наблюдава у децата, в последно време много често избива в агресия.
А една хиперактивност може да бъде и невероятен стимул за добри прояви в спорта.
В училището е заложен силов спорт – кикбокс, има и други спортни клубове, в които децата да развиват съревнователен дух. В областта на спорта медалистите са много. Много са и скиорите, които тренират към различните клубове. Учителите им съдействат с консултации, с индивидуална работа с тях, за да могат да наваксат отсъствията, когато са били на лагери и състезания.
Интереса на учениците привличат и клубовете по природни науки, за богатствата на Пирин планина, забавна биология. Училището има свой танцов ансамбъл, ръководен от професионален хореограф. Учениците изучават извънкласно и религия. „В много близки отношения сме с църквата, опитвайки се да съхраним традиционните ценности“, казва директорката.
„Има още какво да направим – пълни сме с идеи. Но нещата трябва да се случват едно по едно. Не може всичко наведнъж – настъпва умора, прегряваме – категорична е директорката. – А и ковидът си каза думата, онлайн обучението, демотивацията. Далеко съм от мисълта, че това ни оправдава, когато сме се представили слабо. Аз съм много критичен човек и където не сме успели, и когато имаме слабости, колкото и да не им е приятно на останалите, го изговарям. Радвам се, че колективът е доста мобилен в това отношение и търси начини и пътища за преодоляване на проблемите. Благодарна съм им за подкрепата.“
В училището тече кампания по общинската програма „Талантливите деца на Банско“. Учениците могат да подават заявления в училището, в които да опишат своите медали, участия във форуми, свързани със спорта и изкуствата. След вътрешно класиране тези заявления се подават за наградите на Общината.
„Нашата квота е за петима ученици и ми е много трудно да направя подбор – казва директорката. – В училището ни учи Александра Полежанова. Тя е представител на Благоевградска област за дете с увреждания в Съвета на децата в страната, в който участват ученици от всички области. Безкрайно талантлива певица е, музикант, интересува се много от философия. Имаме певици, които правят записи по националните телевизии, а отскоро – и гимназиален девически хор, момичетата се справят блестящо. Ансамбълът ни носи медали от своите участия.“
Ученици, които се интересуват от пчеларство, м.г. организират празник в защита на пчелите под егидата на международен проект „По пътя на пчелите“, в който участва и Общината.
Във връзка с годишнините, свързани с Паисий, екипът по български език на СУ „Н. Рилски“ се заема да преразкаже и адаптира „История славянобългарска“ за ученици до 12 години. Тя е издадена в самостоятелно книжно тяло. Интересът към изданието е много голям – търсят я от читалища, училища.
„Благодарна съм, че БНТ – Благоевград, с които работим много добре, ни съдействаха за годишнината на училището „Историята“ да бъде достъпна за всички, които имат желание да я видят – казва Барякова. – Направихме аудиозапис в студиото на БНТ в Благоевград с техни изпълнители. Предоставиха ни го и вече разполагаме с него и е достъпен за всички инспекторати, за да може да бъде разпространяван в тази възрастова група. Два месеца работихме доста сериозно. Идеята ни беше да запознаем малките ученици с историята по достъпен за тях начин.“
Тази учебна година училището ще бъде домакин на олимпиадата по химия, а през лятото – на международното състезание по математическа лингвистика. Следваща цел на екипа е изграждането на STEM център.
„Това, което ни отличава от другите училища, е най-големият брой украински деца, които учат
при нас от I до IX клас – около 50 – подчертава директорката. – Почти всеки ден приемаме нови ученици. Затова ще продължим да работим по проекта „Равен достъп до училищно образование“. Досега по него се включихме само по дейност 1 „Закупуване на технически средства за педагогически специалисти и ученици за обезпечаване на образователния процес в условията на кризи“.
А сега искаме и по този за допълнително обучение на деца, за които българският език не е майчин.“
Заедно с тези от Украйна в училището се обучават деца от десет националности – от Русия, Америка, Канада, Англия, Казахстан, Индия, Израел, Финландия, Бермудските острови. По една проста причина: тук са дошли да живеят семействата им. Обучението им става през български или през английски. Украинските ученици допълнително изучават български език, използват се програмите и помагалата на МОН. Децата работят в сборни групи за начален, прогимназиален и гимназиален етап. Голяма помощ оказва един от учителите, който знае руски и английски. На спектакъла по случай 175-ата годишнина на сцената излизат деца и от Украйна, и от Русия. Учениците усилено се готвят и за предстоящия благотворителен концерт „Коледни искрици“.

Your Image Description

Свързани статии:

Без стрес от прехода детска градина – училище Между източните езици и математиката Да намериш мястото си Как се грижа за своето здраве

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Маршрути

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

„Имане“ в старозагорско читалище

Следваща статия

Как Монтесори методът променя класната стая

Следваща статия
Как Монтесори методът променя класната стая

Как Монтесори методът променя класната стая

Гимнастика за мозъка

Гимнастика за мозъка

1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

Учителите и сигурността на децата са приоритет

Последни публикации

  • Млади звезди се захранват с хаоса, за да изградят планети
  • Красотата на детството
  • Министър Вълчев гостува на Нов български университет
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2025, година XXXIII
  • Подкрепа за развитие на дуалното обучение
  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности
  • От състезанието към куиза
  • Изследовател от топ 2% учени в света влиза в екипа на българския INSAIT
  • The Hexaxial System in Physiology Training. Didactic Model
  • Implementing a Wellness Programme to Overweight Students and Working People through Training in the Methodology
  • The Impact of Age on Adult‘s Participation in Physical Activities during Leisure Time
  • Колко струва закупуването на осигурителен стаж

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"