Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2022 Брой 7, 2022

Управлението на езиковото разнообразие е възможно

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
16-02-2022
в Брой 7, 2022
A A

Виктория ПЕТРОВА

Организирана бе първата инициатива за популяризиране на Европейската езикова мрежа (ELG) в България. Програмата включва два семинара на теми „Европейска езикова мрежа“ и „Многоезиков корпус от изображения“. В тях взеха участие представители на Немския изследователски център за изкуствен интелект, Атинския институт за обработка на езика и речта, Института за български език към БАН, Техническия университет в София и представители на бизнеса.
Европейската езикова мрежа е създадена през 2019 г. на базата на регламент на Европейския парламент (ЕП) от 2018 г., който има за цел да формира равенство между европейските езици в дигиталната епоха. В Европа има 24 официални езика с един и същ статут. Многоезичието е в сърцето на европейската идея. Езиковата пъстрота на Стария континент е източник на изключително културно предимство, но води след себе си и редица предизвикателства от различен характер – икономически, социален, технологичен. Комуникацията на цифровия единен пазар в Европа трябва да е едновременно многоезична, трансгранична, междуезична и междукултурна. Фрагментацията на пазара на езикови технологии води до много проблеми. Препоръката на ЕП е да се създаде европейска езиковотехнологична платформа за споделено ползване.
Различни изследвания показват, че пазарният дял на езикови технологии в Европа е близо 1 млрд. евро, но изостава съществено от лидерите в световен мащаб – Съединените щати и Китай. Към 2025 г. се очаква делът на този пазар да се разшири до 29,5 млрд. долара.
Повечето европейски компании, работещи в областта, са малки или средни, с до 50 служители. Препоръките на ЕП са да се запълнят празнините на пазара на езиковите технологии, така че Европа да отхвърли зависимостта си от САЩ и Китай. Една от целите на проекта е Европейската езикова мрежа да се превърне в основна езиковотехнологична платформа, чрез която да се преодолее фрагментацията на пазара. Новата програма ще събере множество заинтересовани страни от индустрията, които заедно ще създадат масив от данни. Европейската езикова мрежа ще отприщи огромен потенциал за иновации, вярват евродепутатите.
В момента проектът е към своя край. Разработени са различни версии на платформата, но работата не е приключила. Целта е да заработи така, че да продължи да съществува и да се развива самостоятелно във времето. Към момента в сайта на Европейската езикова мрежа има близо 1800 организации, включващи компании, университети, изследователски центрове, които предоставят инструменти и данни за споделено и безплатно ползване. Наличните ресурси могат да се използват от отделни потребители, от други компании, от европейската администрация и администрацията на страните членки, от научните институти и други. Към момента са налични над 11 000 източника корпоративни данни, услуги и езикови инструменти, лексикални ресурси, словесни описания, граматични правила, автоматизирани речеви и визуални модели.
Една от българските компании, която се ползва от бенефициентите на Европейската езикова мрежа, е „Айдентрикс“. Технологичното дружество е разработчик на автоматизирани решения, които помагат на хората да се фокусират върху задачи с по-висока добавена стойност, делегирайки по-леките от тях на машини. То е и един от най-големите колекционери на новини в страната, което генерира медийни оценки чрез изкуствен интелект. Компанията има повече от пет години опит в областта на науката за данни. Дейността ѝ включва събиране и организиране на информация от много източници. За да се автоматизира процесът по извличане и оценка на текстово съдържание, трябва да се започне от думата и разбирането на нейното значение, казват от компанията. То може да варира на локално, регионално, национално и международно ниво. Значенията на думите се променят според местата, в които се употребяват, като традиционни и социални медии, както и според жанровата форма: правни, медицински, финансови новини и други. Разработеният софтуер може да добие знание от неструктурирано съдържание, да генерира и класифицира текст по автоматичен начин. Така създадените отчети съдържат количествен и качествен анализ на данните, като помагат да се спестят време и усилие на ползвателите.
Информацията от изкуствения интелект дава възможност да се идентифицират потенциалните рискове
при комуникация в реално време, да се намерят хора в обхвата на интерес. Например, ако българското Министерство на отбраната иска да разбере къде и как е споменато в медиите, изкуственият интелект търси всички медийни публикации, в които се споменава Министерството. След това обработва получената информация, намира отговор за популярността на текста, обобщава заглавията и предава резултата от анализа в подходяща за ползване от клиента форма.
От компанията оценяват високо платформата, създадена от Европейската езикова мрежа, защото запазва езиковото многообразие на континента. Най-ценен за тях е каталогът с налични източници и готови технологии, които са достъпни и лесни за ползване. Но има и нерешени задачи, като празнините между частния и академичния сектор. По-важното е, че Европейската езикова мрежа е основа за създаване на солидарна и взаимно полезна общност.
Един от приносите в платформата от българска страна ще бъде резултатът от пилотния проект към Европейската езикова мрежа, разработван от Секцията за компютърна лингвистика на Института за български език към БАН, за модели за автоматично разпознаване на обекти в изображение.
Те могат да идентифицират и интерпретират визуално съдържание по автоматичен начин, след което генерират текст към него. Програмата съдържа хиляди изображения, които са анотирани и разпределени по предварително обособени анотационни класове. Всеки един от тези класове е снабден с многоезиково описание и допълнителна информация под формата на кратки текстове. В процеса на работа са реализирани голям брой проби, създадени с помощта на разработената технология. Направена е и експертна оценка на резултатите. Всички придобити данни и модели ще бъдат предоставени за комерсиално и академично ползване на сайта на Европейската езикова платформа.

Your Image Description

Свързани статии:

Телематици дават рамо на археолозите Богатото наследство не тежи, а изпраща в XXI век Дякон Васил Левски* Центровете за върхови постижения с ново финансиране

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Компас

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Когато поемаш по тежък път, подготви се

Следваща статия

Цел: да обхванем в предучилищна 91% от 4-годишните до 2030-а

Следваща статия

Цел: да обхванем в предучилищна 91% от 4-годишните до 2030-а

Културен маршрут „Кирил и Методий“

Културен маршрут „Кирил и Методий“

Телематици дават рамо на археолозите

Телематици дават рамо на археолозите

Последни публикации

  • Над 47 млн. лв. за безплатни учебници за всички
  • 2260 паралелки за приема в VIII клас за новата учебна година
  • 95 талантливи ученици на финала на Националната олимпиада по астрономия
  • Кабинетът определи държавната гаранция за кредитиране на студенти и докторанти
  • Над 47 млн. лв. за безплатни учебници за всички
  • Детска градина „Деница“ с плакет на МОН за 50-годишнина
  • Enhancing Fundamental Movement Skills in Early Childhood: a Collaborative Multi-Sport Intervention Programme in Slovenian Kindergartens
  • Плуване за студенти като физическа активност в свободното време
  • Министър Вълчев: Ще предложа законодателни промени, с които кметовете да могат да обявяват неучебни дни само след съгласуване с МОН (ОБНОВЕНА)
  • The State of Inclusion in Adapted Basketball
  • Теоретичен модел за интердисциплинарност в обучението по баскетбол в професионалната подготовка по физическо възпитание и спорт
  • Изследване на болковата симптоматика при деца с отклонения от правилната стойка след приложено въздействие със средствата на терапевтичното плуване
  • Състояние на някои двигателни способности при деца от предучилищна възраст
  • „Мисия чист въздух“ – фестивал на химията в Бургас
  • Студенти ще могат да оценяват качеството на обучението в реално време с електронна платформа
  • Академия за млади таланти в село Дреновец
  • Изображенията на птици в античните подови мозайки от България от орнитологичен аспект: видове, произход и търговски връзки (II – VI в. н.е.)
  • Образователен форум събира иновативни училища и експерти в село Бистрица
  • Четири медала от Международната Менделеевска олимпиада по химия
  • Министър Вълчев постави началото на строежа на четири физкултурни салона в Казанлък
  • Съветът на ректорите: Кадри на МВР да правят дискусии за зависимостите в университетите
  • Ученици от Търговище влязоха в ролята на зам.-министри на образованието

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"