Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2022 Брой 8, 2022

Видимост и качество – ключът на една реформа

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
23-02-2022
в Брой 8, 2022
A A

Татяна ДИКОВА

Необходими ли са още реформи във висшето образование? Категоричният отговор на обществото е положителен. И следва въпросът – с каква посока да бъдат те. „Ако мога да ги обобщя, на първо място, те трябва да бъдат свързани с контрола върху това как да се осигури по-високо качество на висшето образование и как то да се доближи до нива, съответстващи на най-добрите европейски и световни стандарти.“ Това е краткият коментар на министъра на образованието и науката акад. Николай Денков. Той се срещна със Съвета на ректорите, за да представи визията си за това в каква посока ще продължат реформите във висшето образование.
„Ще следвам строго духа и конкретиката в Стратегията за развитие на висшето образование. Всички планирани действия са съобразени с нея“, категоричен е министърът на образованието и науката.
Кои са акцентите на промените – отстраняване на проблеми в системата за акредитация, атестацията на преподавателите, проблемът с плагиатството, възможност за увеличаване значението на Съвета на настоятелите. По закон всяко висше училище има такова настоятелство, но нерядко функциите му са чисто декоративни. В системите на висше образование, които често даваме за пример, настоятелствата задават насоките за стратегическото развитие на висшите училища.
Водеща в една реформа е и темата за хората, които в един университет са призвани да преподават науката, която правят, а не чужди знания. В добрите университети съществува система, при която атестацията не позволява на академичния преподавател да битува, без да се развива. Във водещите висши училища по света всеки преподавател трябва да показва и доказва резултати всяка година.

Към момента системата за атестиране у нас просто не работи. Делегирана е на факултетите, а те нямат интерес да си „посипват главата с пепел“ и да признават, че болшинството преподаватели тъпчат на едно място. Така практически всички получават високи оценки и еднакви заплати. Акад. Денков има готов отговор на въпроса какво да се направи. Формулата е системата за атестиране да се свърже с тази за минималните изисквания за заемане на определената позиция.
А проверката дали човекът продължава да работи и да се развива, нека не бъде всяка година, но поне на три или пет години. Какво означава да се развива – дали предлага нови курсове, какви научноизследователски резултати има, дали докторантите му защитават (болна тема за нас, където не повече от 25 – 30% стигат до защита). Атестацията е и стимул за младите хора, които искат да се развиват.
И още една болна тема – плагиатството. За първи път на какво ниво е то у нас, се заговаря преди десетина години. При апробирането на компютърни програми, които сравняват текстове, България се оказва лидер в плагиатството сред тестваните страни – около 10 – 15% от тестваните статии са с преписвани дословно текстове на други учени. Но проверката трябва да се прави внимателно. А ключовата дума да е академична етика.
Най-голямо внимание обаче привлича темата за преструктурирането. За министър Денков това е създаване на консорциуми от висши училища. Последните ще продължат да бъдат юридически субекти и няма причина при наличието на консорциум съставните му звена да се закриват. Министър Денков припомни, че подобна практика е широко разпространена по света. Съответните висши училища в много от случаите са обединени в мащабни университети, като юридически лица са както съставните части (отделните висши училища), така и „шапката“.
Към момента вариантът консорциум не съществува в Закона за висше образование. Обсъждането му започва. А заедно с това ще текат и три процеса – внимателно да се обсъдят промените в ЗВО, ректорите помежду си да обмислят и предложат възможни консорциуми, и нещо важно – как да се оцени въздействие на подобно обединение и дали то ще доведе до постигане на зададените цели. Какви са тези цели – международна видимост и участие в международните класации (топ 500, а защо не и 300), модерна изследователска инфраструктура и мощен изследователски потенциал, общи преподаватели и повишаване на изискванията към тях, модерни академични кампуси.
И едно важно уточнение: идеята висшите ни училища да се наредят в по-предни позиции в международните класации, не е самоцел. „Това е визитка на държавата по отношение качеството на висшето образование, което тя осигурява. А това води след себе си както повече чуждестранни студенти, така и повече потенциални инвеститори“, категоричен е акад. Денков.
Накъде ще се насочат спестените в случай на преструктуриране средства. Отговорът е категоричен – за развитие на съответните висши училища. „Целта не е да се пестят средства от висшето образование. Напротив, парите ще се увеличават, но на база конкретни цели, конкретни мерки, дейности и резултати, добре описани в Стратегията за развитие на висшето образование, и индикатори, които да показват, че съответните цели са постигнати“, е коментарът на акад. Денков.
Той коментира и ролята на висшите училища за развитието на регионите и местния бизнес. Това е и причината за неговото настояване България да има карта на висшето образование. Тя ще търпи развитие и актуализация. Тази година ще се събира информация за кадрите, които са необходими за развитието на съответните региони. Специално за Северозападния регион на дневен ред не е темата за това какви филиали на висши училища има, да не говорим, че всеки един от тях работи сам за себе си. Важното е какъв брой и вид специалисти с висше образование ще са необходими на региона през следващите 5 години. А тези
кадри могат да бъдат подготвени от единна университетска структура, създадена от самите висши училища, чиито филиали са в региона.
„Идеята за преструктуриране на висшето образование не е самоцел, заради някаква бройка. Важни са резултатите, а не броят на висшите училища“, категоричен е министър Денков.

 

Проф. д.ф.н. Анастас Герджиков, ректор на Софийския университет „Св. Климент Охридски“, председател на Съвета на ректорите:

Темите, широко обсъждани през последните седмици, бяха част от днешната дискусия в рамките на редовното заседание на Съвета на ректорите. По темата за сливането и евентуалното обединяване на висшите училища стигнахме до разбирането, че никога акад. Денков не е говорил за насилствено сливане на университети, дори за закриване на юридически лица заради това, че са се включили в консорциуми. Той увери, че в широка дискусия с ректорите ще се търси най-добрият начин да се помогне на висшите училища да станат по-видими. А един от начините това да се случи, е чрез обединяване под някаква форма. Не е задължително това да бъде юридическо обединяване. А обединяване в рамките на консорциум с краен резултат влизане в световните класации. Ползата за студентите е в това, че подобно по-мащабно висше училище ще бъде видимо и по-привлекателно.
Обсъдихме и темата за изследователските университети и как да се помогне на останалите висши училища да повишат научната си дейност. А силните им професионални направления да станат видими, независимо че университетът не е обявен за изследователски.
Възможността да се обединяват висши училища, е с цел още по-голямо засилване на силните им страни, включително чрез допълване. За пример може да послужи университет със силни социални и хуманитарни науки и технически университет. И ако, на пръв поглед, двете висши училища нямат общи неща, тъкмо това ще ги направи изключително силни и видими.
Впрочем подобни примери не липсват в България. Тракийският университет в Стара Загора стартира през 1995 г. със събрани под една шапка допълващи се структури – от хуманитарната до ветеринарната медицина, педагогиката и технически специалности. Днес той вече е стъпил на краката си и безпроблемно се конкурира с висши училища с традиции.

Your Image Description

Свързани статии:

Default ThumbnailЕК обяви 335 конкурса Да научим децата да мислят – това е основният акцент в новите учебни програми Все повече възрастни продължават да учат Default ThumbnailБезплатна храна за детските градини

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: АКЦЕНТ на броя

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Послания за доброта и ненасилие

Следваща статия

Нека помечтаем

Следваща статия
Вестник "Аз-буки"

Нека помечтаем

Да живееш с бяло джудже

Да живееш с бяло джудже

Мръсният въздух влошава умствените способности

Мръсният въздух влошава умствените способности

Последни публикации

  • Кой познава най-добре правилата на пътя
  • Критичен поглед към съвремието
  • Храни и пития – от Ориента до столовата
  • Зам.-министър Лазарова се срещна с учителите от ПГ „Цар Иван Асен II“ в Хасково
  • И аз уча там! И аз боядисвам там!
  • „Златна ябълка“ за героите на децата
  • Вълшебни години
  • Всички живи организми излъчват сияние
  • Цената да бъдем красиви
  • Всяка извървяна стъпка дава резултат
  • България в образи и думи
  • Нередовният сън вреди на сърцето
  • Министър Красимир Вълчев: Качеството е най-важният капитал на висшите училища
  • Performance improvement and validation of a high temperature test fixture by virtual prototyping
  • Optimizing the mass of an orientation module for delta robots
  • НАТФИЗ отваря филиал в Бургас
  • Robust analysis of a quadrocopter
  • How to select projects and allocate funds to obtain the total maximum profit for facing many different investment projects in the production strategy management plan of discrete production enterprise
  • Application of computer modelling and simulation systems and intelligent decision support technologies in control systems
  • Budget-oriented control system for intelligent building automation modules with feedback
  • Artificial intelligence and biometric technologies in defense: algorithms and challenges
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2025, година XLXII

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"