Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2022 Брой 9, 2022

Гимназията, която обучава брокери на имоти

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
02-03-2022
в Брой 9, 2022
A A

Единайсетокласничката Катерина Димова от Професионалната гимназия по строителство, архитектура и геодезия „Пеньо Пенев“ в Русе получи Първа награда в четвърта възрастова група (VIII – ХII клас) в XI издание на националния ученически конкурс „Българските архитектурни паметници в макети“, организиран от ЦПЛР – Общински детски комплекс във Варна. Тя беше удостоена и със специалната награда на Камарата на архитектите в България – Регионална колегия Варна, за своето успешно участие в надпреварата. Конкурсът е посветен на Националния празник на България – Трети март, и има за цел да засили интереса на учениците към историята на България и към архитектурните паметници, създадени преди и след Освобождението. Той дава възможност да се направи преглед на уменията и сръчността на децата, получени и усвоени в училище и в извънучилищни форми на дейност. Спечелените отличия са повод в. „Аз-буки“ да разкаже повече за ПГСАГ „Пеньо Пенев“ в Русе, както и за методите на обучение, прилагани в училището.

За този макет Катерина Димова от ПГАСГ „Пеньо Пенев“ в Русе получи Първа награда от XI национален ученически конкурс „Българските архитектурни паметници в макети“ и специалната награда на Камарата
на архитектите в България. Повече за другите участници в конкурса, организиран от ЦПЛР – Общински детски комплекс във Варна, четете на стр. 22

Антоанета НАЙДЕНОВА

Екипът на Професионалната гимназия по строителство, архитектура и геодезия „Пеньо Пенев“ в Русе се радва за успеха на своя ученичка. „Катерина със сигурност ще продължи да се развива в тази посока – категорична е директорката на професионалното училище инж. Камелия Денчева. – Тя учи в специалност „Интериорен дизайн“, която е в тясна връзка с архитектурата, защото и отвън, и отвътре нещата трябва да се познават и да са красиви. Това не е първият ни успех в конкурса „Българските архитектурни паметници в макети“. През 2020-а отново наша ученичка – Ния Шаопинг Фенг, спечели специалната награда на кмета на Варна Иван Портних. Тя записа постижението в автобиографията си, която послужи за приемането ѝ в Шанхайския университет за архитектура без изпит.“
В ПГСАГ се предлагат 13 различни специалности, които се разнообразяват всяка година, за да не се насища пазарът на труда с едни и същи професии и да се гарантира реализация на завършващите. През тази учебна година са приети 4 паралелки със специалности „Строителство и архитектура“, „Водно строителство“, „Компютърна графика“, „Интериорен дизайн“ и „Графичен дизайн“. „Строителство и архитектура“ и „Водно строителство“ са в дуална форма на обучение, като втората специалност е и с недостиг на пазара на труда.
За следващата учебна 2022/2023 г. е заявен прием и по две нови специалности – защитената „Художествена керамика“, която е от направление „Изкуства“, и „Брокер на недвижими имоти“, разработена като учебен план още през 2008 г. от русенската гимназия по програма ФАР. Тя е вписана и в Списъка на професиите за професионално образование и обучение от Националната агенция за професионално образование и обучение. Двете специалности, които ще образуват една паралелка – „Строителство и архитектура“ и „Брокер на недвижими имоти“, ще бъдат в дуална форма на обучение. „Има търсене на брокери, а и няма друга професионална гимназия, която да предлага обучение на такива кадри“, твърди инж. Денчева. Тя уточнява, че тази специалност е била заявена от тях за последно преди 4 години.
При подготвянето на план-приема за следващата учебна година гимназията работи с различни асоциации на работодателите, като Камарата на строителите в България, Стопанската камара, КРИБ, Русенската търговско-индустриална камара, Дунавската задруга на народните художествени занаяти, и през тях получава одобрение на планираното професионално образование.
На въпроса какво се случва с учениците, след като завършат ПГСАГ, инж. Денчева уточнява, че обратната им връзка е неформална. Към момента няма нормативна база, която да изисква събирането на подобна информация на национално ниво, което я прави недостатъчно обективна. Все пак, досегашният им опит показва, че над 60% от техните ученици стават студенти. Други около 15% работят по специалността, а малка част от тях променят професията си по различни семейни или лични причини. „Защото трудът е труден, както е казал народът, и всеки гледа да не е навън, да не му е трудно, да не е на студено и да му е по-лесно.“
Гимназията е ухажвана от висшите училища, които също страдат от липса на достатъчно студенти. Те влизат във връзка с техните ученици още преди да завършат – най-вече от местния Русенски университет и от Земеделския колеж, преобразуван във Висше училище по агробизнес и развитие на регионите.
Учениците в ПГСАГ са 430, а учителите – 50. От тях към момента с професионална подготовка се занимават 10 педагози, от които петима са пенсионери. „Намирането на специалисти е голямо предизвикателство, въпреки че условията в училището са добри като заплащане, социални придобивки, отпуски и т.н. Но явно не са достатъчни за младите хора, за да изберат професията“, казва моята събеседничка.
Ще успеят ли учениците да се подготвят за изпита по професия, който е задължителен от тази година? „Правим всичко възможно. XII клас са присъствено от 21 февруари, а от 28-и вече всички се върнаха в клас. Много се надяваме да няма повече прекъсвания, защото ясно е, че практически умения по интернет не се придобиват. Няма защо да лъжем и себе си, и учениците, че това би било възможно. Имаме още 2,5 месеца, през които се надявам, че ще успеем да наваксаме пропуските и непълнотите“, казва инж. Денчева.
В гимназията учат деца, които са от община Русе и от съседни общини, като Силистра, Разград и Търговище. Те са на общежитие към ПГСАГ и за тях е по-удобно да са в неприсъствена форма на обучение. Това са 100 ученици извън Русе, повечето от които подават декларации и се обучават в електронна среда.
Учениците участват в различни конкурси, проекти и професионални състезания. На 23 февруари се проведе училищният кръг от състезанието на МОН „Най-добър млад строител“. Победителите ще отидат на регионалния кръг, който ще се проведе в Шумен през март. Домакин на националния кръг ще бъде Професионалната гимназия по строителство, архитектура и геодезия „Пеньо Пенев“ в Русе. Училището отсега се готви за него и вече е ангажирало русенската спортна зала „Арена“. Има уверение от общината и от областната управа, че то ще се проведе там.
От 2019 г. насам ПГСАГ е домакин и на националния кръг от състезанието „Най-добър млад керамик“, организирано от МОН. В него участват отбори от професионални гимназии в страната, където този вековен занаят – керамик, все още се поддържа жив благодарение на ентусиазма на шепа учители и на техния труд с талантливите деца. И тази година то ще се проведе за четвърти път в подходящата за състезанието обстановка на Градската художествена галерия, с която гимназията поддържа много добри партньорски взаимоотношения.
Училището разполага с професионална база и има добре оборудвани пет учебни работилници и три ателиета. Освен това то има сключени договори със строителни фирми за провеждане на стажове по проект „Ученически практики – фаза 2“ на МОН, по който 60 ученици са насочени да провеждат практическото си обучение в реална работна среда. Освен това по проект „Подкрепа за дуалното обучение“ гимназията има договорни отношения с 12 фирми за провеждане на практика на 40 ученици от XI и XII клас в гимназията, обучавани в дуална форма. Тези ученици са в трудово-правни отношения с фирмите, получават заплати и осигуровки.
Гимназията е много активна по програма „Еразъм+“. Преди дни кандидатства с още един проект, който е за обучението на учители и лектори в партньорска организация от Центъра за професионално обучение (ЦПО) към ПГСАГ. През октомври 2021 г. петима лектори от ЦПО провеждат мобилност и обучение в ЦПО в Неапол, Италия. Най-голям е интересът към професиите в ЦПО по отношение на специалността „Огнярство“, и по-специално „Машинист на парни и водогрейни котли“, по която се правят ежегодни преквалификации. „Преди няколко години, когато от бюрата по труда се предоставяха ваучери, с които работещи и безработни можеха да си избират ЦПО или професионална гимназия, където да се квалифицират или преквалифицират, имахме по около 300 човека годишно, които да преквалифицираме по нови специалности. Но сега тази програма приключи и сме отворени за всякакви идеи на работодатели, които искат да повишат квалификацията на своите работници в определена специалност, професия или направление“, казва инж. Денчева.
Професионалната гимназия е единствената в Русе, която има акредитация по „Еразъм+“ в Центъра за развитие на човешките ресурси в направлението за професионално образование и обучение. Само през миналата година е изпратила 20 ученици от строителните специалности в Германия през пролетта, още 20 през есента, а други 20 от направление „Изкуство“ – във Валенсия, Испания, както и 10 учители на обмяна на опит в Рига, Латвия.
На 14 и 15 януари 2022 г. в ПГСАГ се състоя първата международна среща по проект „Щастието – семпло решение за сложни проблеми“ по програма „Еразъм+“. Партньори по Проекта са няколко европейски държави – Словения, Словакия, Полша, Босна и Херцеговина, Испания и България. В него е заложена визията за щастието като основа за пълноценен живот с основни цели подобряване качеството на живот на учениците в средното образование.
„Мобилностите много мотивират учениците, тъй като изборът им за участие в проектите има състезателен характер. Критериите ни за подбор включват отличен успех, липса на отсъствия, работа по проекти и т.н., защото в чужбина трябва да отидат най-добрите“, завършва инж. Денчева.

Your Image Description

Свързани статии:

Над 200 000 деца с допълнителни занимания Ако успееш тук, ще успееш навсякъде! Ученици ще произвеждат млечни продукти в мобилна мандра 90 по 90 за Професионалната гимназия в Златица

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Професия

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Кадри за БДЖ с дуално обучение

Следваща статия

Да задържиш интереса на децата

Следваща статия
Да задържиш интереса на децата

Да задържиш интереса на децата

Седем от двайсет и седем

Седем от двайсет и седем

Габровски малчугани с нова придобивка

Габровски малчугани с нова придобивка

Последни публикации

  • Ученици изследваха историите на българите в Северна Америка от началото на XX век
  • МОН отличи четирима директори с наградата „Св. Иван Рилски“
  • Селфи с холограми в ПГТМ „Христо Ботев“– Ботевград
  • Тайната на дълголетието
  • Детството не е състезание
  • Няма кой да те чуе, ако не си онлайн
  • Студентите бягат с УАСГ
  • Прародителят на всички рози е бил малко жълто цвете
  • Публикуваха проектопостановлението за минимална асистентска заплата от 2780 лв.
  • МОН: Към този момент няма решение или обсъждане за връщане към завършване на основно образование в VIII клас
  • Министър Вълчев откри STEM център в СУ „Алеко Константинов“ в Луковит
  • Австроунгарски дух в Разград от 140 години
  • Театрални интерпретации на абсурдите на ежедневието
  • „Свободата да знаеш“ започна в Кюстендил
  • Правителството одобри близо 108 млн. лева за развитие на науката и изследванията
  • Одобрени са над 37 млн. лева за строеж и ремонт на училища, детски градини и студентски общежития
  • В Министерския съвет
  • Над 200 директори и учители обменят иновативни практики за подобряване на учебния процес
  • Световната банка ще подпомага България за по-ефективното използване на информационните ресурси в образованието
  • Магията на XV софийски фестивал на науката
  • И най-доброто писмо е…
  • Битка на роботи край морето

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"