Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • Помагало по български език „Приятели“ B1
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • Помагало по български език „Приятели“ B1
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2022 Брой 38, 2022

Ива Дойчинова: Личният почерк отличава добрия журналист

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
21-09-2022
в Брой 38, 2022
A A

Милена МИНЧЕВА

Позната от тв екрана и радиоефира, днес тя е директор на програма „Радио София“ в Българското национално радио, където всеки петък води предаването „Радиокафе“. Ива Дойчинова – един от най-известните гласове в родния ефир, е и основател на кампанията „Будител на годината“, както и посланик на УНИЦЕФ в кампанията „Един пакет, една ваксина“, посветена на борбата срещу тетанус в най-бедните страни по света.
„За радиото се запалих от предаването „Нощен „Хоризонт“, спомня си Ива Дойчинова. В началото на 90-те години, когато все още завършва своето образование, и се налага да учи през нощта. „Започнах да слушам „Нощен „Хоризонт“, а Косьо Тилев беше един от водещите. Разбира се, Румен Ивайлов, Петър Пунчев – отбор от много яки бохеми и интелектуалци, които буквално взривяваха ефира“, казва Ива. По думите ѝ, през деня БНР било доста сериозно, строго и добре организирано. През нощта обаче се случвали фойерверки, които доста я забавлявали.
Ива завършва „Българска филология“, след което записва и „Журналистика“. Идва момент, в който трябва да определи на какъв стаж иска да ходи – телевизия, радио или печатни медии. „И се записах за радио. Май бях единствената жена, която го направи. Когато дойде време за стажа, казаха, че жените автоматично отиват в „Христо Ботев“. В „Хоризонт“ взимали само мъже, защото имали нужда само от мъже. Но както си стояхме на стълбичките пред старата сграда на Радиото, дадоха ни по един вестник да четем, за да ни видят как четем, и на мен ми казаха – ти отиваш в „Хоризонт“, връща лентата назад Ива Дойчинова. Тогава журналистката Мира Нейнска се занимава с младите репортери. Така Ива попада в „Хоризонт“, заедно с едно момче – Евгени.
Дойчинова си спомня, че тогава ги разпъват навсякъде – в предаванията „Преди всички“, „Хоризонт за вас“… И попада в така желания „Нощен блок“ при Косьо Тилев. „Той беше моят гуру. Неговият глас е уникален. След първия ни ефир заедно дойде време и ме покани да правим първото частно радио – FM+“, разказва Ива Дойчинова.
Признава, че любовта и към радиото, и към телевизията винаги са вървели заедно. Докато работи първите години в FM+, я канят в БНТ да прави „Хит-1“ заедно с Кирил Ампов. Оттам като че ли започва флиртът ѝ с телевизията. Започва да води формат, който и до ден-днешен много харесва – „Искам работа“. В него се състезават няколко души и накрая наистина се назначава един на работа, най-добрият. Продуценти от bTV пък я виждат как прави „Хит-1“ по БНТ, и решават да я поканят в „Часът на мама“, след това прави „Денят е прекрасен“. На въпроса какво предпочита – радио или телевизия, Ива е категорична: „Винаги съм казвала, че важно е не къде, а какво. Зависи дали форматът е интересен и смислен. Ако нещо ми харесва, скачам, ако не ми харесва – не скачам. Радиото обаче вероятно е по-трайната нишка в живота ми, то като че ли се прави по-лесно и щади повече, тъй като телевизията е малко по-суетната медия. Понякога това, което минава през очите, открадва това, което всъщност се казва. Но пак зависи много какво точно правиш в телевизията“, казва тя.
В крайна сметка, Ива стига до заключението, че независимо къде се намира, личният почерк различава добрия журналист от масата. „Няма журналист, който просто е проводник на информация или просто автомат за въпроси. Всичко това минава през нас, всяко интервю, всеки въпрос, всяка тема. През етичната ни система, през интелектуалната ни система, през речниковия запас, през начина, по който си симпатичен на госта, през формулирането на въпросите. Винаги съм смятала, че журналистиката не е просто набор
от умения.
Тя е усещане и това си личи най-много в интервютата. Защото какво ти ще вземеш от един човек, много зависи от начина, по който го гледаш, от отношението ти към него, от емпатията, от онзи много фин момент, в който усещаш по пауза или от запъване, че там някъде има да се рови, че има нещо важно“, разказва Ива.
И допълва, че журналистиката няма как да не минава през индивидуалността на питащия и разговарящия. Често наричат журналистите „мисирки“, „държачи на микрофони“. Един премиер сръга журналист, който му зададе неудобен въпрос. Според Дойчинова квалифицирането на журналистите е отношение на „прост човек, който унижава друг човек“ независимо дали той е журналист, или не. Всяка форма на квалифициране или унижаване с думи, като мисирки или други, е просто функция на този, който го казва, категорична е тя. Лично тя не се обижда от подобни думи и нечие чуждо ниско ниво. „Сръгването пък ми се струва силно преувеличено и крещящо от „така наречения журналист“. Понякога има и такъв момент – известните хора, особено тези, които имаме много да питаме, понякога може би имат нужда от някаква дистанция или въздух.
А не от агресия и нападение, какъвто беше този случай“, размишлява Ива Дойчинова. И смята, че точно тази история е била нагласена от „така наречения журналист“.
Колкото до хората, които работят в БНР, Ива е категорична, че те са от тези, които винаги са отстоявали мнението си и не се страхуват от това. Според нея това е просто защото БНР е институция, в която има сбор от хора, които не ги е страх. „Трябва да сме малко повече биткаджии, за да отстоява човек мнението си. В повечето частни медии договорите се прекратяват много лесно. Изобщо тази професия, особено в последно време, беше доста уязвима и доста се проми. Дори обществената ѝ тежест малко понамаля точно поради тази причина – журналистите станаха проводници на пропаганда, което е убийствено за гилдията изобщо. Слава богу, БНР и някои други медии запазиха силата да бъдеш журналист, която понякога се превръща и в смелост“, казва Ива Дойчинова.
Ива признава, че последните девет години я привличат много категорично будителските теми и будителите. За нея това са хората, имената, дейностите и каузите, за които трябва да се говори.
Причината – понякога се увличаме от мътната тиня на злободневието, където имената изскачат и изгарят. Едва ли някой от българите може да каже кои са примерно последните десет министри на енергетиката. За нея хората, които управляват държавата, са тези, които просто трябва да си гледат работата. И понякога се увличаме в това да смятаме, че направеното от тях е достойно да се чуе от всеки. А според нея достойното да се чуе всеки ден, е това, което много други общественици и интелектуалци, и хора на изкуството, и хора на каузата успяват да създадат. Като например да обзаведат детските отделения в болниците, да направят социални предприятия в затворите, да работят против дискриминацията.

Your Image Description

Свързани статии:

Природните науки са забавни Децата възприемат по-лесно младите преподаватели Деца създават математически сборник Молекули в ролята на хардуерни елементи

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Красив ум

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Как да се случва ученическото самоуправление?

Следваща статия

Уроците на кралицата

Следваща статия
Уроците на кралицата

Уроците на кралицата

Школо’ „Христо Ботев“ отваря врати в Туламор

Школо' „Христо Ботев“ отваря врати в Туламор

Нюйоркско училище обучава българчета от пет щата

Нюйоркско училище обучава българчета от пет щата

Последни публикации

  • Огнеборците на ПМГ – Кюстендил, са републикански шампиони
  • Иновативен STEM център за деца със специални образователни потребности отвори врати в София
  • Прием в „Медицинска техника“ в Русе наесен
  • Плащане на болнични след работа в друга държава
  • За обидните думи
  • Издателство „Аз-буки“ търси студенти за практика
  • Нова структура на училищното образование най-рано след две години
  • 13 отбора от столични училища се включиха в интердисциплинарен турнир „Деца на науката“
  • INSAIT и ETH Цюрих представят най-мащабното проучване на математически доказателства, генерирани от изкуствен интелект
  • Връчиха отличията на лауреатите от XVIII национален конкурс „Морско конче“
  • Над 120 ученици от Видин се запознават със съдебната система
  • Снимка на броя: Огнено шоу
  • Вестник „Аз-буки“ – брой 25/2025 г.
  • Издателство „Аз-буки“ с ново дигитално присъствие
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3/2025, година XXXIII
  • Сп. „Български език и литература“, книжка 3/2025, година LXVII
  • Излъчиха царици на буквите
  • Атестирането на учителите се отлага за учебната 2026/2027 г.
  • Държавата подкрепя 2500 деца с таланти
  • Отличия за млади благотворители
  • Международният младежки медиен фестивал „Арлекин 2025“ събра над 150 ученици
  • Емоции от първата ученическа екскурзия

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • Помагало по български език „Приятели“ B1
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"