Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 1, 2023

От залата до класната стая

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
04-01-2023
в Брой 1, 2023
A A

Исус Маринов започва да се занимава със спортна гимнастика в Търговище, а на 13 – 14-годишна възраст преминава към ЦСКА в столичното Спортно училище „Ген. Владимир Стойчев“.
В спортната акробатика е два пъти вице- и европейски шампион, един път трети в Европа за младежи, веднъж трети на световното за младежи. Има отборни титли в дисциплината четворка мъже, печели титли и на халки – дисциплина, в която се конкурира с брат си Христос. От 14 – 15-годишни големите треньори подготвят двамата братя и за треньори на детски групи, за да натрупват опит. Работят със Здравко Куртев и Илия Янев от Националната спортна академия в Националната спортна база „Раковски“, както и в клуба на Йордан Йовчев. Така успоредно със състезанията братята развиват и треньорска кариера, работейки с начинаещи.

Исус Маринов (с топката) със свои ученици и с директорката на в ПГСС „Бузема“ Иванка Станчева

Стела МАРИНОВА

От две години Исус Маринов има още една роля – на учител в столичната Професионална гимназия по селско стопанство „Бузема“.
„Когато започнах треньорска кариера, исках да запиша и педагогика, основно физическо възпитание и спорт. Едни от първите ми спомени са с учителя по физическо възпитаните и спорт. В очите ми той беше голям герой, спортист. Исках много да приличам на него. Винаги съм си представял да работя с деца, да ги уча на това, на което мен са ме учили“, споделя пред „Аз-буки“ Маринов.
Именно преподавателят по физическо играе важна роля за развитието му в сферата на спорта. Първоначално Исус Маринов се насочва към футбола. Но в квартала, в който учат с брат му, живее треньорът по гимнастика и покрай приятелски отношения с родители им ги записват на спортна гимнастика. „Имахме и подходяща физика. Премятахме се доста в училище. Решихме да пробваме, и се получи добре“,
припомня си младият учител. Още тогава свиква да съчетава тренировките и училището. Сега е по същия начин. „Аз съм в залата и в училището, имам тренировки и работа с децата. На следващия ден се повтаря абсолютно същото. Този живот го живея от дете. Сега с училището трябва да съм по-отговорен, трябва да спазвам правила и задължения“, признава Маринов.
Миналата година гимназията обявява половин щатна бройка, а подадените молби за нея са близо 40.
Директорката Иванка Станчева си припомня, че 5-членната комисия е събеседвала цял ден и обещава да избере кандидат до три дни. В края на интервютата всички от комисията се споглеждат и става ясно, че вече имат фаворит – гимнастика Исус Маринов.
„Оказа се, че за 15 минути решихме кой ще е новият колега по физическо възпитание и спорт. За времето, което беше при нас, бе успял така да ни впечатли и зареди с положителна енергия, че нямаше какво да коментираме кой да бъде назначен. Поканихме го, той ни каза, че спортът няма да му пречи. Ние сме много щастлив екип със зам.-директор Цветина Владимирова, защото в лицето на господин Маринов открихме млад, амбициозен и много дисциплиниран колега“, заявява Станчева.
Зам.-директорката също е с добри впечатления от младия си колега. „Радвам се, че се спряхме на него единодушно и че той също ни гласува доверие, че могат да се случат нещата. Виждам го отвън с учениците. Разговаря и с онези, на които не преподава. Доказал се е в спорта, доказва се и в училище“, споделя Владимирова.
Преди началото на учебната година ръководният екип обяснява на Маринов какви са неговите задължения като учител.
Правят го и класен
ръководител,
за да е наясно с всичко, което го очаква, ако реши да остане в училище.
„В спорта каквото е постигнал, може само да го развива, а при нас има да учи много неща. Възложихме му класно ръководство на класа с деца със специални образователни потребности. Както 4 години имаха друг класен ръководител, така бяха омагьосани от излъчването, отношението, разговорите с Маринов. Никакъв проблем нямаха до завършването. Той водеше часовете по физическо, часа на класа, консултациите с родителите. Родители и деца бяха с отлични впечатления“, казва директорката.
При първата среща с класа си Маринов е малко притеснен. „Не ги познавах, те са по-специален тип хора. Много внимавах с комуникацията, исках да ги спечеля, да съм по-спокоен и да не показвам, че съм притеснен, защото го усещат. Говорихме си с какво искат да се занимават, какво ги интересува, опознавахме се. Оказаха се доста дисциплинирани деца въпреки проблемите. На 100% са по-дисциплинирани от другите. От тях съм много доволен, голям опит ми даде работата с деца със специални потребности – казва учителят. – Първият час на класа бях уплашен, но си казах да се стегна, и определено ми хареса. Трябва да мислиш, защото отсреща стоят хора с чувства и това може да им остави трайна следа. Началото е важно, за да спечелиш доверието им.“
По думите му, има разлика межди подготовката в зала и в училище, тъй като в залата има повече напрежение, гонят се графици и състезания. Докато в клас нещата са по-спокойни, интелектуалното ниво също е по-високо.
„В залата мога да бъда по-сериозен, там родителите плащат и водят децата си, за да тренират по-целенасочено, има повече контрол и дисциплина. Тук има по-различни характери, като цяло, са и по-големи учениците. Трябва да им се говори повече, защото в момента са в пубертета. Дисциплината е по-трудна, защото са в такава възраст. Опитвам се да говорим повече, да им втълпя, че навсякъде трябва да има дисциплина и на това ще се научат в училище. Защото, когато започнат работа и имат семеен живот, ще им бъде много по-трудно, ако не са дисциплинирани“, споделя учителят.
Тайната на добрата обстановка в клас е да може да говори езика на тийн-
ейджърите и да прилага индивидуален подход към всеки ученик. „С всеки имам различен подход, защото, ако се скараш на някого, може да му подейства мотивиращо и да се стегне. Но други могат да ти правят напук. На първо място, трябва да опознаеш всеки един от тях, да им дадеш шанс, нищо че има трудни деца. Подходът е много важен – да научиш нещо за тях, за живота им, да ги предразположиш да ти повярват. И да знаят, че срещу тях не стои някой, който да им показва, че е нещо повече от тях. Искам да могат да се отпуснат, да са предразположени да говорят, и да се слушаме един друг“, разкрива Маринов.
В часовете се стреми да поднесе уроците под формата на игра и състезание. „Внимавам, защото не разбират някои термини – било то от баскетбола или футбола, играли са ги на улицата и площадките. Чужди са им нещата, които съм научил в университета. Но с мои думи ги представям, правя показно. Задължително един треньор или учител трябва да направи показно. Не може да ги учиш на неща, които не можеш и не си правил. Трябва да им покажеш, да обясниш на техен език. Те говорят друг език в сравнение със зрелите хора и за да се получат нещата, трябва да вкарваме в работата игров елемент, трябва да има винаги вид състезание, за да бъдат стимулирани“, казва преподавателят.
Младият учител споделя, че е доволен и много благодарен за подкрепата и за това, че винаги новите му колеги се отзовават да му помогнат.
„Благодаря на директора, че ми даде възможност да започна в училището. Всяко начало е трудно, но имам доста колеги, които ми помагат. Доволен съм. Имаме и разногласия, но сядаме и ги решаваме заедно с директора и другите колеги. Това е ново нещо за мен. Опитвам се, ще ми трябва още време, не могат да ми повярват още на втората година. Така е навсякъде в живота.
С търпение и работа всичко ще стане. Трябва да имаш много желание и да харесваш работата си“, казва Маринов.
Директорката, от своя страна, подчертава, че винаги може да се разчита на него. Той не закъснява и няма дни, в които да е отсъствал. „Много впечатляващ млад човек. Дано се съхрани, да извоюва своето и да се поздрави с успехи. В училище имаме нужда от такива млади специалисти, а в спорта – от такива дисциплинирани треньори и спортисти. Щастливи сме. Той се раздава и в училище, и в залата. Умело преплита опита си в залата с училището и му се получават нещата. Не прави рязка граница, че на едното място работи с мотивирани деца или такива, за които се плаща, а тук – с деца, които по задължение влизат в часа. Явно, опитът му като спортист не е малък и това му помага да се адаптира и на двете места“, казва Станчева. Неслучайно си пожелава на всяко следващо събеседване да се появява по един нов господин Маринов.
А той отправя съвет към педагозите, които за първи път прекрачват училищния праг:
„За един млад учител като мен е важно да иска да се учи.
Да слуша учителите с по-голям стаж, защото има доста млади колеги със самочувствие. Да, те може да владеят новите технологии и да са по-напред в това отношение от шефа си, но за мен е важно уважението. Стажът си важи и си тежи. Като цяло, начинаещите учители трябва да приемат критики, да си замълчават, когато са сгрешили, и всеки да си знае позицията и мястото. Ако искаш да стигнеш до по-висока позиция, се изискват доста време, усилия и опит.“
Учителят допълва, че не може да се отдалечи от спорта. Догодина предстоят европейски и световни първенства, има доста контролни, за да се види кой ще участва.
„Конкуренцията става все по-голяма. Борбата продължава. Мисля, че мога да дам още на спорта, нищо че съм на 28“, казва гимнастикът. В плановете му е да създаде клуб по спортна гимнастика с брат си. Маринов обаче не смята да оставя преподаването на заден план. „Училището ми харесва. Екипът и условията – също. Мисля да се развивам и в спорта, и в училището“, заявява той.

Your Image Description

Свързани статии:

Предприемачи в клас Виртуални наставници Когато улицата танцува Защо Земята се нуждае от Космоса

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Сюжети

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Загадките на космическата лаборат ория

Следваща статия

Знанието сбъдва мечтите

Следваща статия
Знанието сбъдва мечтите

Знанието сбъдва мечтите

В ход е дигиталното обучение

Шест стипендии за видинската Езикова гимназия

Кодът на бъдещето

Кодът на бъдещето

Последни публикации

  • Дигитализират модули от външните оценявания и матурите
  • Важни са научните доказателства, а не научните награди
  • Над 47 млн. лв. за безплатни учебници за всички
  • 2260 паралелки за приема в VIII клас за новата учебна година
  • 95 талантливи ученици на финала на Националната олимпиада по астрономия
  • Кабинетът определи държавната гаранция за кредитиране на студенти и докторанти
  • Над 47 млн. лв. за безплатни учебници за всички
  • Детска градина „Деница“ с плакет на МОН за 50-годишнина
  • Enhancing Fundamental Movement Skills in Early Childhood: a Collaborative Multi-Sport Intervention Programme in Slovenian Kindergartens
  • Плуване за студенти като физическа активност в свободното време
  • Министър Вълчев: Ще предложа законодателни промени, с които кметовете да могат да обявяват неучебни дни само след съгласуване с МОН (ОБНОВЕНА)
  • The State of Inclusion in Adapted Basketball
  • Теоретичен модел за интердисциплинарност в обучението по баскетбол в професионалната подготовка по физическо възпитание и спорт
  • Изследване на болковата симптоматика при деца с отклонения от правилната стойка след приложено въздействие със средствата на терапевтичното плуване
  • Състояние на някои двигателни способности при деца от предучилищна възраст
  • „Мисия чист въздух“ – фестивал на химията в Бургас
  • Студенти ще могат да оценяват качеството на обучението в реално време с електронна платформа
  • Академия за млади таланти в село Дреновец
  • Изображенията на птици в античните подови мозайки от България от орнитологичен аспект: видове, произход и търговски връзки (II – VI в. н.е.)
  • Образователен форум събира иновативни училища и експерти в село Бистрица
  • Четири медала от Международната Менделеевска олимпиада по химия
  • Министър Вълчев постави началото на строежа на четири физкултурни салона в Казанлък

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"