Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 12, 2023

Уча децата да бъдат приятели

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
22-03-2023
в Брой 12, 2023
A A

Зина СОКОЛОВА

Когато преди няколко години Михаела Николова от Петрич кандидатства в Софийския университет, вписва във формуляра две специалности – „Журналистика“ и „Начална и предучилищна педагогика“. Само няколко стотни не ѝ стигат да влезе в първата. Може би така журналистиката губи ценен кадър, но със сигурност образователната система печели вдъхновен и всеотдаен учител. От 7 години тя e начален учител в столичното 120. ОУ „Георги С. Раковски“.
„Исках да стана журналист, защото обичам комуникацията. Може би тогава не си давах сметка, че всъщност много обичам комуникацията с децата. Но нещата се стекоха така, че работя с деца, което ми харесва много – казва Михаела. – Като малка исках първо да стана певица, тъй като ходех на хор, или писателка – влечеше ме литературата, писането на стихотворения. Типично по детски. Но в нашата професия мога да бъда всичките тези неща – и певица, и писател, и журналист. Педагогиката се появи случайно. Разглеждах списък със специалностите, които предлагаше университетът, и не се виждах в повечето от тях. Като стигнах до начална и предучилищна педагогика, си казах – защо пък не. Още в края на първата година от следването си бях наясно, че искам да съм учителка в училище, а не в детска градина. До края на трети курс това ми убеждение се затвърди окончателно, вече бях изнасяла и първите си уроци по време на практиката.“
Когато се дипломира, ѝ предлагат работа едновременно и от двете места, където е била на стаж – в столична детска градина и в 120. ОУ „Георги С. Раковски“.
С радост приема втората покана. Първите две години е учител в занималнята. После поема свой клас. В момента води втория си випуск.
„Имах чудесна теоретична подготовка относно това как да поднесеш материала дидактически, преподавателите от университета ни бяха подготвили много добре – казва тя. – Като започнах работа с първия си випуск, непрекъснато си четях лекциите по методика на четенето, на писането, на математиката. До ден-днешен ги преглеждам. Не бях подготвена за административната работа и работата с родителите.“
След бакалавърската степен записва магистратура по логопедия с идеята да се квалифицира и да продължи да надгражда образованието си. Тази материя ѝ е много интересна и от голяма полза в работата ѝ. В училището има логопед, който се занимава с ученици, които имат някакъв проблем. Ако смята, че някое дете има нужда от консултация с него, Михаела съветва родителите да го заведат.
Младата учителка лесно различава децата, с които у дома не се общува достатъчно, както и тези, на които са им чели приказки, с които се разговаря вкъщи на по-различни теми от баналното „какво яде в детската градина“. Особено ясно се вижда това, когато се стигне до уроците за развитие на устна и писмена реч. В самия изказ, в самата формулировка на изречението.
„Наскоро им дадох да пишат съчинение – казва тя. – Тези, на които са им чели много книжки, пишат с богати изречения, които изразяват и настроение в съчинението. Можеш да разбереш каква е заобикалящата среда. При други има само това, което набързо сме нахвърляли – вярно е, но по-сухо и постно. Но децата са умни, напредват бързо и развиват това свое умение.“
В момента Михаела е докторант в Софийския университет, тъй като иска да продължи заниманията си с наука. Темата на нейната дисертация е свързана с математиката, и по-специално с повишаване успеваемостта на учениците от I и II клас да решават текстови задачи. За тази цел прави и мащабно двегодишно изследване, в което са включени шест училища. Избраният от нея компонент от математиката представлява една от най-големите трудности за малките ученици.
„Методиката, която решихме да използваме с научния ми ръководител, е иновативен модел, който прилагаме, за да се повишат уменията им за решаване на такива задачи – казва тя. – Ако изпълняват всички точки от този модел, би следвало на по-късен етап да решават самостоятелно подобни задачи.“
В модела се включва писането на съкратен запис по дадена задача. Следващият компонент е онагледяване на задачата, друг компонент е анализ на текстовата задача. Според много научни изследвания учителите в начален етап не правят верен анализ на текстовата задача, рядко правят и онагледяване. Това до голяма степен допринася учениците да се затрудняват с тези задачи. А верният анализ е почти половината решение на задачата, подчертава Михаела.
„Този иновативен модел комбинира неща, които са написани в учебниците по методика на обучението по математика – казва тя. – Но реално в нито един учебник не откриваме комбинация от всички тези елементи, никъде не са събрани на едно място. А когато го прилагам, виждам, че има ефект за резултатите на класа.“
Младата учителка има много силна емоционална връзка с децата. И досега ѝ се насълзяват очите, когато говори за първия си клас. Признава, че в началото е била доста неуверена, накрая на всеки час все е питала: има ли нещо неясно. Сега е малко по-смела. Учи децата да ѝ споделят, когато не са разбрали нещо, защото много от учениците се страхуват да не се изложат. Обяснява им, че са тук, за да се учат, и ако някой нещо не е разбрал, просто да вдигне ръка и да пита.
Първият ѝ клас се представя доста добре на НВО в IV клас. Макар че точно с тях ѝ се пада да работи онлайн, и то в III клас, когато се учат много важни неща. Любопитно е, че Михаела Николова започва онлайн обучение, преди да е обявена пандемията и без да има никаква представа, че то ще стане задължително за всички.
„С класа бяхме на ски седмица преди пандемията – разказва тя. – Като се върнахме, обявиха грипна ваканция, която беше втора за учебната година. Прибрах се вкъщи с мисълта, че с втора грипна ще закъсаме много с материала, това означава яко претупване и недостатъчно време да го упражняваме. И децата, на които им е по-трудно, няма да се справят. Казах си – не може втора седмица да не учим. Реших да им дам някакви упражнения да затвърдят поне наученото досега. Без да знам, че ще учим дистанционно заради пандемията, потърсих в интернет онлайн класни стаи. Пратих на родителите линк, те до вечерта се регистрираха и всеки ден по време на грипната ваканция им пусках материали. Така започнахме да учим онлайн, преди това да бъде официално обявено. А когато обявиха пандемията, много мои колеги се чудеха какво да правят, как тепърва да се обучават да работят с платформи. Но с моя клас вече си имахме платформа и аз им пусках уроци и домашни. В началото само им пишех, после почнах да записвам клипчета с обяснения на уроците и децата много са се радвали да чуват гласа ми, споделяха родители. Този наш опит дори се отрази в медиите, тъй като майката на мой ученик някъде се беше похвалила, че детето ѝ няма никакви проблеми с онлайн обучението.“
Истинска атракция в класната стая на Михаела са Кико и Пухчо – двете морски свинчета, които повече от година живеят тук. Идеята на младата учителка да вземе малките гризачи, предизвиква фурор. Животните са настанени първо в терариум, но той бързо им отеснява. Сега са в голяма клетка, в която имат дори къщичка – дело на баща дърводелец, която е сглобена от децата.
„Всичко около свинчетата е свързано с голямо вълнение – казва младата учителка. – В началото ги организирах кой да е отговорник, какво да донесе, какво да прави. Налагаше се да ги подсещам и подканвам. Слагах дежурни ученици. Но вече знаят задълженията си: да чистят клетката, да носят храна на животинчетата, да сменят водата. Това ги учи да бъдат организирани, грижовни, да работят в екип и да си помагат. Свинчетата се привързват към децата, които най-много ги галят. Мен ме свързват с подстригване и рязане на нокти и не ме харесват много. Децата ги взимат у дома за по-големите ваканции. Правят си график кой кога ще ги гледа през лятото. Всяко междучасие ги гушкат, решат. Кико и Пухчо са много забавни. Много ни радват, сплотяват екипа ни. Така се изпълни и желанието ми децата не просто да ходят на училище, а да приемат класната стая като специално място, където идват с удоволствие.“
Младата учителка организира за децата и много допълнителни дейности, като посещения на театър, учене извън учебниците. Четат се детски книги в клас, канят се различни гости да говорят пред децата – едни от последните са доброволци планински спасители. С учениците към момента работят и по проект „Научи се да даряваш“. Миналата година за Цветница и пролетните празници организира рецитал по стихове на Багряна и други поети, което прави силно впечатление на родителите.
Най-важното правило, на което иска да научи своите възпитаници, е да са приятели. Убедена е, че ако децата не се подкрепят, ще им е трудно. А без такива моменти на солидарност атмосферата в класната стая няма да е позитивна и ще води до лоши резултати.
„Излишно е да караш някого да прави нещо просто ей така, без да му обясниш защо, без да го мотивираш – категорична е тя. – Мое лично правило е да ги мотивирам да правят различни неща, а те да го чувстват така, сякаш те са го решили. Това се постига с много споделяне на мнения, обсъждане на даден проблем, гласуване.“
В класната стая има табло, което се казва „Гласът на ученика“. На него децата лепят малки листчета, на които пишат какво биха искали, коментират дадени теми, споделят различни неща.
В началото на тази учебна година изненадват учителката си с желанието да имат свободен час. Тогава тя им организира игри на двора в часа на класа. И всички остават много доволни.

Your Image Description

Свързани статии:

Приемат проекти за Х ученическа научна сесия Нови възможности за приобщаващото образование в Пловдив Обявен е график за допълнителните ДЗИ Кошмарът „атмосферна река“

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Красив ум

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Гневът и мирът в европейската цивилизация

Следваща статия

Реализирането на една цел води след себе си друга

Следваща статия
Реализирането на една цел води след себе си друга

Реализирането на една цел води след себе си друга

Бургаските специални педагози споделят опит

Бургаските специални педагози споделят опит

Нови възможности за приобщаващото образование в Пловдив

Нови възможности за приобщаващото образование в Пловдив

Последни публикации

  • МОН публикува верните отговори от Националното външно оценяване по български език и литература за IV клас
  • Над 46 000 студенти ще получат подкрепа за професионалната си реализация
  • Софийският университет излъчи „Студент на годината“
  • Служебен ректор в Тракийския
  • Над 400 училищни STEM центъра вече са открити
  • Над 59 000 четвъртокласници на национално външно оценяване по български език и литература и по математика
  • На околосветско пътешествие в Перник
  • Излезе първо класиране за прием в I клас в София
  • Кариерен форум за студенти в София
  • Професии с традиции
  • Кой познава най-добре правилата на пътя
  • Критичен поглед към съвремието
  • Храни и пития – от Ориента до столовата
  • Зам.-министър Лазарова се срещна с учителите от ПГ „Цар Иван Асен II“ в Хасково
  • И аз уча там! И аз боядисвам там!
  • „Златна ябълка“ за героите на децата
  • Вълшебни години
  • Всички живи организми излъчват сияние
  • Цената да бъдем красиви
  • Всяка извървяна стъпка дава резултат
  • България в образи и думи
  • Нередовният сън вреди на сърцето

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"