Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 13, 2023

Детската игра не бива да е самотно занимание

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
29-03-2023
в Брой 13, 2023
A A

На 11 март 2023 г. екипът на Logopedia.BG връчи първите по рода си награди „Логопед на годината“ – отражение и признание за положения труд, себеотдаване и развитие на логопедите като специалисти, както и на приноса им в развитието на професията. Целта на наградите е да се подчертае важността на проследяването на езиково-говорното развитие на децата и предоставянето на грижи за пациенти от всички възрасти, включително клинично значими пациенти. Връчени бяха 11 награди в 4 категории, включително 8 индивидуални награди за отделни региони на страната, 1 награда за организация, 1 награда за „Приятел на логопедите“ и специална награда „Логопед на годината“ за изключителни постижения. Срещаме ви с логопеда с най-голямо признание София Вълнеева – логопед на годината за цяла България, както и за регион София. Тя отговаря на редица въпроси за логопедичната практика, детския говор, връзката между родител, дете и логопед, както и по още интересни теми.

София Вълнеева

Катерина КОВАЧЕВА

Когато преди 32 години започнах да уча за логопед, тази професия беше по-скоро непопулярна в България. Налагаше се да обяснявам точно какво уча и какво ще работя някой ден. За щастие, това отдавна вече не е така и хората знаят, макар и в общ план, с какво се занимава логопедът“, споделя София Вълнеева за в. „Аз-буки“. Но за съжаление, това свидетелства за увеличаване на езиково-говорните нарушения сред децата.
Логопедът работи с деца със закъсняване в проговарянето, с деца с артикулационни нарушения, деца с дислексия, със заекване, с езикови нарушения, с аутизъм и др. „За да е успешна логопедичната работа, трябва да бъде изградена солидна връзка между специалиста, детето и родителя, или веригата логопед – дете – родител. Понякога се налага да се работи първо с родителя, за да може да потръгне успешно работата на веригата“, споделя специалистът.
А колко често тя посреща пациентите си, за да има успеваемост? „Всеки иска бързи резултати, а логопедът – най-много. Логопедичната терапия обаче е продължителен процес, особено за някои деца. Хубавото е, че при натрупване на количество децата правят качествен скок“, казва Вълнеева. Световната практика е посещението при логопед да бъде два пъти седмично, за да се осигури системност.
„Някои родители ме питат дали не е добре децата им да идват по-често. Просто няма смисъл, защото мозъкът има нужда от време, за да обработи дадена информация. Достатъчно е родителят да партнира на детето всеки ден“, коментира логопедът на годината. По думите ѝ някои деца успяват да се справят с проблема си за 6 или 8 месеца, други – за една година, трети обаче имат нужда от 2 – 3 години. Всичко зависи от нуждите на детето и усилията, които се полагат от страна на специалист и родител.
Мечтата ѝ е логопедите да имат общност, гилдия – знаеща, можеща и подкрепяща, обединена около обща кауза, даряваща помощ на децата и техните родители. Гилдия, ползваща се с доверие и уважение, хора, които практикуват прекрасната професия с радост, отговорност, удовлетворение и самочувствие.
Освен терапевтичната дейност огромно удоволствие за София Вълнеева е изработването на авторски ресурсни материали, с които подпомага цялостното развитие на детето.
„Абсолютно вярвам в максимата „учене чрез игра“, наричам начина ми на работа „игрова логопедия“. Докато детето е убедено, че играе, то усвоява новите знания и умения с лекота. Това е и целта на моите авторски игри – учене чрез забавление. Те са синтезирали дългогодишния ми опит и са изготвени с много любов“, допълва логопедът. И изброява, че игрите, които биха подпомогнали езиково-говорното развитие на детето, са всички онези, които позволяват съвместна игра между родителя и детето. Детската игра не бива да е самотно занимание, тя трябва да се провежда съвместно с родителя. Така се предоставя чудесна възможност за комуникация, за обогатяване пасивния и активния речник на детето. В блога си тя е поместила над 45 специализирани свои игри, включително онлайн игри, в които забавлявайки се, децата могат да напредват.
Екраните са генерален проблем, изправен пред всички детски специалисти. Но най-вече предизвикателството да се справи с тяхното лошо влияние върху детската реч, се пада на логопеда. „В кабинета ми веднъж дойде на консултация момиче на 4 години, било пред екрани от най-ранна възраст, гледало часове наред филмчета на чужди езици. Детето не само не говореше, но и не разбираше. Не знаеше името си, нямаше добър очен контакт, вниманието му се изчерпваше бързо. За съжаление, демонстрираше всички симптоми на т.нар. екранни деца. Майката вече беше осмислила вредата, причинена от злоупотребата с екраните. Започнахме дълга и трудна борба, придвижвайки се с малки стъпки напред. Да, борба е, неслучайно употребих тази дума. Но веригата логопед – дете – родител сработи и постигнахме страхотни резултати“, споделя Вълнеева.
Кое е хапчето за проговаряне, я попитахме, а тя ни отговори: „Може би ще се учудите, но „хапчето за проговаряне“ съществува и то е синтез от няколко съставки – грижа, любов, внимание на родителя към детето. Много говорене с детето, много съвместни игри, а при нужда – своевременна консултация с логопед, без отлагане, без колебание, без страх и срам. Ако едно дете закъснява с проговарянето, колкото по-рано започне логопедичната терапия, толкова по-добре. Наваксването отнема време, а и не бива да отнемаме единствената възможност за изразяване на малките деца – устната реч.“
Коя е най-фундаменталната грешка на родителите при отглеждането на децата днес според София? Еднозначен е отговорът – липсата на достатъчно комуникация. За да проговори едно дете, са му нужни жива комуникация, човешко внимание, а не екранни занимания. „Да, съвременните технологии навлизат все повече в нашия живот. Имат, разбира се, своите позитиви, но нека не ги оставяме да покажат и негативите си, особено при малките деца“, обобщава логопедът на годината.

Your Image Description

Свързани статии:

Те показаха дух, воля и упоритост! Как да преподаваш природни науки 14 пълни шестици на финалите по философия СУ „Димчо Дебелянов“ в Белене празнува

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Денят

Последвайте ни в социалните мрежи

СподелянеTweet
Предишна статия

Те показаха дух, воля и упоритост!

Следваща статия

Десет отбора на финалите на олимпиадата по статистика

Следваща статия
Десет отбора на финалите на олимпиадата по статистика

Десет отбора на финалите на олимпиадата по статистика

Десет отбора на финалите на олимпиадата по статистика

Да създаваш софтуер по заявка на бизнеса

Как се гради доверие в общността

Как се гради доверие в общността

Последни публикации

  • АБУЧ активизира работата за въвеждане на матура по български език в британската образователна система
  • Изследователи от INSAIT организират две събития на водеща конференция за изкуствен интелект
  • Проф. д-р Параскева Манчева: Центърът по източна медицина във Варна вдъхновява нов подход към здравето
  • Препоръката като аргумент за по-висока заплата: мит или реалност
  • Сп. „Педагогика“, книжка 6/2025, година XCVII
  • NFLUENCE OF TEACHING METHODS ON THE PERCEPTION  OF THE LEARNING MATERIAL BY STUDENTS – FUTURE PEDAGOGICAL SPECIALISTS
  • За новото название бютибранш
  • РАЗВИВАМЕ ЛИ УМЕНИЯТА, КОИТО ИСКАМЕ ДА РАЗВИВАМЕ? ОЦЕНКА НА ВЪЗДЕЙСТВИЕТО НА ПРОГРАМИ ЗА РАЗВИВАНЕ НА УМЕНИЯ ПРИ ДЕЦА В ПРЕДУЧИЛИЩНА И УЧИЛИЩНА ВЪЗРАСТ. НАСОКИ И ПРЕПОРЪКИ
  • ДИГИТАЛНА ТРАНСФОРМАЦИЯ В ИСТОРИЧЕСКИТЕ НАУКИ: ДЕФИНИЦИИ, ПРИЛОЖЕНИЯ, ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВА
  • КУЛТУРНИТЕ СЪБИТИЯ КАТО ИНСТРУМЕНТ ЗА ИЗГРАЖДАНЕ НА ПОЛОЖИТЕЛНИ НАГЛАСИ КЪМ КУЛТУРНОТО МНОГООБРАЗИЕ
  • КОМПОНЕНТИ НА УЧЕБНАТА СРЕДА И ТЯХНОТО ВЛИЯНИЕ ВЪРХУ ПРОЦЕСА УЧЕНЕ НА УЧЕНИЦИТЕ
  • Лекари и известни спортисти в нова инициатива срещу дрогата
  • КОГНИТИВНО РАЗВИТИЕ НА ДЕЦА И УЧЕНИЦИ, ОБХВАНАТИ  В ПРИОБЩАВАЩОТО ОБРАЗОВАНИЕ
  • ЕФЕКТ ОТ ПРИЛАГАНЕ НА МОДЕЛ ЗА ПЕРСОНАЛИЗИРАНО Е-ОБУЧЕНИЕ ВЪРХУ УСПЕХА НА СТУДЕНТИ В ДИСТАНЦИОННА ФОРМА
  • FORMATION OF INCLUSIVE COMPETENCE OF HIGHER EDUCATION STUDENTS IN THE FIELD OF KNOWLEDGE 01 EDUCATION/PEDAGOGY
  • ДИГИТАЛНА ПЕДАГОГИЧЕСКА КОМПЕТЕНТНОСТ НА БЪЛГАРСКИТЕ УЧИТЕЛИ В САМООЦЕНЪЧЕН ПЛАН – ИМПЛИКАЦИИ ЗА ОБРАЗОВАТЕЛНАТА И ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКАТА  ПРАКТИКА
  • На лов за Горгона
  • 496 кабинета са обновени по национална програма на МОН
  • Зорница Гоган, председател на Асоциацията на българските училища в чужбина: Важното е веднъж децата да влязат в училище, след това ги завладяваме и е лесно да останат
  • Снимка на броя: Студенти на помощ
  • Вестник „Аз-буки“ – брой 31/2025 г.
  • 38 млн.лв. за училища и детски градини

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"