Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 13, 2023

Георги Милков, журналист: Не мисля, че образоването някога приключва

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
29-03-2023
в Брой 13, 2023
A A

Журналист с респектиращ професионален опит, телевизионен водещ, дългогодишен военен кореспондент в Близкия изток и Африка, вещ по въпросите на тероризма, сигурността и международните отношения. Георги Милков има дарбата да улавя пулса на горещите световни събития, и смелостта да бъде на точното място в точния момент. Възпитаник на Математическата гимназия в родния Видин и на Школата за запасни офицери „Христо Ботев“ в Плевен, през 1997 г. той поема по избрания от него професионален път, завършвайки „Журналистика“ в Софийския университет „Св. Климент Охридски“. Още докато е студент, започва да работи като репортер за вестник „24 часа“. Три години по-късно в негово лице медията вече има международен репортер, който в продължение на повече от 15 години пътува по цял свят, отразявайки отблизо работата на българските външни министри.
От 2000 г. Георги Милков е кореспондент в Триполи по делото, което е заведено срещу българските медицински сестри. Част от работата му, свързана със СПИН делото, са и неформални разговори както с високопоставени представители на режима в Либия, така и със семейство Кадафи. През 2000 г. и 2003 г. той е военен кореспондент в Афганистан и Ирак, а по-късно работата му отново го насочва към различни аспекти от конфликта в Близкия изток. Няколко години по-късно професионалният му път го отвежда към Корейския полуостров и неговите проблеми (2007 – 2008), след което се посвещава на Западна Сахара и конфликта там (2009 – 2010).
От 2020 г. Георги Милков е водещ на предаването „Религията днес“ по БНТ 1. В средата на март тази година издаде първата си книга „Истории от ръчния багаж“, събрала срещите му с епохални персонажи и размишленията за интригуващи места и събития, превърнали го в страстен колекционер на преживявания.
В разговор за образованието, което трябва да възпитава в желание за себеусъвършенстване, за тънкостите в изучаването на арабски език и за незаменимите роли на родителите и учителите представяме Георги Милков в рубриката „Учителите в моя живот“.

 

Мария ГЕОРГИЕВА

От Математическата гимназия в родния Видин през Школата за запасни офицери в Плевен и журналистиката в СУ „Св. Климент Охридски“ – кои са най-паметните уроци, които научихте, преминавайки по този интригуващ път към настоящата си професия?
– Човек дори не предполага колко и какви уроци получава, преминавайки през различните етапи на съзнателно трупане на знания. Дори ако почнем още от предучилищна възраст и стигнем до различните курсове за допълнително обучение и квалификация, които караме много след като сме завършили университета. Защото дори когато не предполагаме, продължаваме да се учим. Понякога уроците идват неочаквано, без да сме ги искали или търсили специално. Просто ги получаваме като награда, след като сме преминали през поредното изпитание в живота.

– Като журналист с богат професионален опит и пишещ човек, с какви думи бихте опи-
сали работата на учителите?
– Необикновен труд и задължаваща до обременяване отговорност. Това е призвание. Всички сме съгласни, че няма как някой да е добър учител, ако не се е посветил изцяло на това. С годините тази работа, мисля си, става все по-трудна, все по-изискваща. Заради света, в който живеем, развитието на технологиите, отпадането на авторитетите, начина, по който се промени общуването въобще, и още милион предпоставки.

– С кои най-характерни качества сте запомнили учителите от времето, когато вие сте били ученик?
– Изискващи, упорити и настойчиви, често пъти строги, но в същото време, грижовни и раздаващи се, а на моменти дори себеотрицателни. Учителите не се страхуваха да влязат и в ролята на възпитатели и настойници, дори на втори родители.

– Добър ученик ли бяхте? Кои предмети ви бяха на сърце и кои – недотам?
– Да, мисля, че бях добър ученик. Обичах история и литература, за разлика от математиката и физиката. Но въпреки това трябваше да завърша математическа гимназия. Свободата на личността в онези години също се ценеше, но все пак трябваше да бъде съобразена с благото на обществото и последното мнение на авторитетите. Правейки този опит за шега, имам предвид, че рисувах хубаво, ходех и на извънкласни уроци по рисуване, но това беше в прогимназията. После нашите ми казаха, че в този живот само с рисуване няма да стане, все пак трябва да имам някаква сериозна професия. Например архитект.
И ето, рисуването ще ми помогне да стана добър архитект, но трябва и математика. Затова завърших такава гимназия. После станах на 18 г. и взех нещата в свои ръце. Но ни най-малко не съжалявам, защото в Математическата гимназия във Видин срещнах чудесни хора – и сред съучениците си,
и сред учителите. В последните класове там вече стана ясно, че никаква архитектура няма да кандидатствам, а учителката ми по литература всякак ме насърчаваше да пиша, защото бе забелязала, че го правя с удоволствие.

– Кои са качествата, които изградихте благодарение на своите учители и преподаватели в университета?
– Да отвориш кръгозора си за неочаквани и непредполагаеми отговори, да търсиш зад очевидното, да разсъждаваш без прангите на някакъв предварително установен статут…

– Как най-успешно се учи арабски език – вашата формула?
– Започнах да уча арабски на лингафон. В часовете слушахме кратки текстове и диалози, запаметявахме ги, после учехме отделно много думи и чак
накрая – граматика. Имахме много добър преподавател в Института за чуждестранни студенти. После
за практически цели почнах да уча диалектни форми, защото в Залива говорят по един начин, в Сирия и Йордания – по друг, в Египет – по трети, а в Либия, където изкарах най-много време на терен, по четвърти начин. За Магреба пък да не споменавам, там и араби, родени на друго място, трудно ще се оправят.
Накрая така се бях оплел в диалекти, че имах нужда да се завърна към красотата на чистия, класически арабски език, и се записах в Центъра за източни езици и култури в Софийския университет в курсовете на Мая Ценова – един от най-добрите специалисти по арабски език в България. Разбира се, както всеки език, най-добре арабски се учи в арабоезична среда. Тоест сред хора, които комуникират само на арабски, и ти – щеш не щеш – проговаряш.

– Многобройните ви пътувания по света са ви срещали с толкова разнолики хора и култури. Имате ли конкретни впечатления за образованието в страните, които сте посещавали?
– Би било твърде претенциозно, а и много далеч от истината да кажа, че имам конкретни впечатления. Бил съм в училища в Африка и Арабския свят. Виждал съм деца, които нямат обувки, но с радост ходят на училище. Влизал съм в университети в Северна и Южна Корея например, където и на пръв поглед можеш да забележиш много разлики. Но всичко това са бегли и несигурни познания, а образованието е дълбока тема. Затова не мисля, че е редно да коментирам каквото и да било, а още по-малко да генерализирам.

– Каква според вас би трябвало да е есенцията на съвременното образование?
– Не мисля, че образоването някога приключва. Затова, преминавайки през базовите и фундаментални знания, които получаваме в училище, би трябвало да бъдем възпитани и в желание за себеусъвършенстване.

– Може ли човек да бъде сам на себе си учител според вас?
– Разбира се, съзнателно или не, ние непрекъснато учим сами себе си.

– Кои са книгите учители във вашия живот? Какво ще научат читателите от вашата първа книга „Истории от ръчния багаж“?
– Любопитството ми за света, което осезателно личи в „Истории от ръчния багаж“, е запалено чрез дълга поредица от книги, които няма как да изброя пунктуално, тъй като списъкът е дълъг, но да кажем така – от Жул Верн до Габриел Гарсия Маркес.

– Кого бихте нарекли „Учител на моя живот“ и защо?
– Родителите. Това са първите ни учители, които ние често забравяме. Втурнали се да опознаваме или завладяваме света, издигайки и развенчавайки по пътя си всевъзможни други авторитети, забравяме, че родителите са тези, на които дължим най-много. Понякога си даваме сметка за това едва след като сме ги загубили, пропускайки възможността да им благодарим. Но дори да сме го направили, всъщност каквото и да сме направили, винаги ще им бъдем длъжници.

Your Image Description

Свързани статии:

Николай Спасов – директор на Националния природонаучен музей при БАН: Богатство, което принадлежи на всички Правилното решение иска да познаваш и миналото Училището има нужда от родителите

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Интервю

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Обединени за по-добро образование

Следваща статия

Предлагат две нови национални програми

Следваща статия
Предлагат две нови национални програми

Предлагат две нови национални програми

Вестник "Аз-буки"

Будители зад граница

Открит е кирилски надпис  от времето на цар Симеон

Открит е кирилски надпис от времето на цар Симеон

Последни публикации

  • Връчиха първите Национални награди за приобщаващо образование
  • МОН ограничава максимално задължаването за закупуване на допълнителни учебни помагала от учебната 2025/2026 г.
  • Поскъпват процедурите, извършвани от Националната агенция за оценяване и акредитация 
  • Три нови позиции в Списъка със специалностите от професии с очакван недостиг на пазара на труда
  • Да учиш сред природата
  • Третокласници написаха книга за доброто
  • Motion and control of surface-shaping mechatronic neural network
  • Integrating STEMM principles in laparoscopic surgery training
  • Synthesis, training and analyzing the performance of an artificial neural network (ANN) for controlling the longitudinal motion of an unmanned aerial vehicle
  • Surface-shaping mechatronic neural network
  • Multi-criteria optimization of the structure of an automated assembly system
  • On modelling robotic manufacturing systems
  • Designing robotic cells in the environment ROBOGUIDE
  • Design of an automatic machine for simultaneous parallel processing of prismatic parts
  • 225 години духовност и традиции
  • 561 български младежи ще пътуват безплатно из Европа
  • Classification of 3D print technologies
  • Importance of sheet metal processing technologies in the process of development of feeding systems
  • Optimizing assembly cost estimation using 3C: focus on welding and mechanical fasteners
  • Enhancing cost efficiency in manufacturing through 3C: an excel-based solution
  • Министър Красимир Вълчев: Да научим децата да бъдат дигитални създатели
  • 10 удивителни срещи в Трявна

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"