Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 13, 2023

Не те чух

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
29-03-2023
в Брой 13, 2023
A A

Симеон Стефанов*

В ежедневното си общуване често чуваме или използваме изрази като: „Какво каза? Не те чух“ или „Говори по-ясно! Не те чувам“. Употребяваме ги дори когато със събеседника си сме в непосредствена близост и не съществува пречка думите ни да бъдат възприети чрез слуха.
Интересното е, че в подобни употреби не се отразява основното значение на глагола чуя (от свършен вид), чувам (от несвършен вид) в съвременния български език: ‘възприемам със слуха си звуковеʼ. Глаголът се среща и в останалите славянски езици със значения за възприятие чрез слуха, зрението, осезанието (сръбски, хърватски čuti ‘чуя…ʼ, словашки čutʼ ‘почувствам, усетя…ʼ). Има широка употреба в старобългарската книжнина, където означава ‘възприемам със сетивата си’ и ‘разбирам с разума сиʼ. В други индоевропейски езици отново се откриват значения за възприятие чрез някое от сетивата (старовисоконемски scouωon ‘гледам, наблюдавамʼ, гръцки άκούω ‘слушамʼ). Вероятно първоначално глаголът чувам се е използвал като название изобщо за сетивно възприятие. Най-древни са значенията за възприемане чрез осезание, слух, зрение. На основата на тях той разширява по-късно семантиката си и започва да се употребява и за възприятия чрез обонянието и вкуса (горнолужишки čuć, čuvać ‘надушвам; вкусвамʼ). Получената чрез сетивата информация се обработва от разума и по този начин се стига до значението на глагола чувам – ‘разбирам’. Така древният глагол чувам постепенно обединява в себе си всички възможни сетивни възприятия, а осмислянето чрез разума се оформя като надредно по отношение на тях.
Приведените в началото изрази „Какво каза? Не те чух“ или „Говори по-ясно! Не те чувам“ съхраняват именно значението ‘възприемам нещо чрез разума си, разбирамʼ, което се открива и в старобългарските произведения.

*Д-р Симеон Стефанов е главен асистент в Института за български език „Проф. Любомир Андрейчин“ при Българската академия на науките.

Your Image Description

Свързани статии:

За четенето между редовете и морфологията Без лична и не кадърна Съществува ли дума жестонимичен? Слага ли се запетая пред „или“, или не се слага

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Написаното остава

Последвайте ни в социалните мрежи

СподелянеTweet
Предишна статия

Шестима лауреати на националната олимпиада по химия

Следваща статия

Софтуер срещу плагиатство сравнява 35 млн. научни източника

Следваща статия
Софтуер срещу плагиатство сравнява  35 млн. научни източника

Софтуер срещу плагиатство сравнява 35 млн. научни източника

Предстоят промени  в учебни програми

Предстоят промени в учебни програми

Празник на четящите

Празник на четящите

Последни публикации

  • Министър Красимир Вълчев: За да расте икономиката, ще са ни нужни повече дигитални създатели
  • Разгадани тайни на имунната система донесоха Нобел за медицина на трима учени
  • Таня Михайлова поздрави учителите в Тетевен
  • „Аз-буки“ с премиера на детска книга
  • Първа среща на българските неделни училища в Австрия
  • Малена Замфирова е номер едно в Европа сред младите спортисти
  • РУО – София-област, приветства 72 млади учители
  • Николай Дойчинов, член на журито на Националния фотоконкурс „В моето училище е най-хубаво“: Хубавата снимка идва от емоцията, която снимащият е преживял
  • Училищният психолог подкрепя всички ученици
  • Приветствие на министъра на образованието и науката Красимир Вълчев за Международния ден на учителя
  • Проф. Томас Цурбухен, бивш научен директор на НАСА: Технологиите могат да помогнат за адаптиране към промените на Земята
  • Когато историята е страст
  • В очакване на Нобеловите награди за 2025 г.
  • Милена и Паола, които ще учат децата да станат мислещи хора
  • 90% от шестокласниците се явиха на национално онлайн изследване по математика
  • България проучва възможността за строителство на гигафабрика за изкуствен интелект в партньорство с IBM и Европейската комисия
  • Модернизират столичното 138. СУЗИЕ „Проф. Васил Златарски“
  • Безплатен транспорт за украински ученици с временна закрила
  • Варна – градът, който чува стоте езика на децата
  • INSAIT с пробив на водещата конференция по изкуствен интелект за роботика
  • Филмът „Съединението – 140 години по-късно“ с премиера в БАН
  • Обсъждат данъчни стимули за научна и развойна дейност

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"