Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 14, 2023

Терапия с виртуална реалност

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
05-04-2023
в Брой 14, 2023
A A

Домът за медико-социални грижи за деца – Варна, е открит на 17 ноември 1953 г. Разполага със 180 места за деца и в него работят 170 висококвалифицирани медицински и немедицински кадри – лекари, медицински сестри, рехабилитатори, кинезитерапевти, специални педагози, логопеди, Монтесори терапевти, психолози. Те се грижат 24 часа в денонощието, 7 дни в седмицата за 60 деца с детска церебрална парализа, хидроцефалия, микроцефалия, епилепсия, след преживян инсулт, енцефалит и други. Към комплекса е създаден Център за ранна интервенция и рехабилитация, който работи вече 18 години и обслужва около 300 деца годишно. Вратите на лечебния комплекс са отворени безплатно за всички деца, които се нуждаят от лечение и рехабилитация. Наскоро Домът се сдоби с уникална стая за виртуална реалност – „Нирвана“, която помага в рехабилитацията на децата.

В Дома за медико-социални грижи във Варна прилагат съвременни технологии
за рехабилитация на деца с невро-моторни заболявания

Катерина КОВАЧЕВА

Системата за виртуална реалност за пациенти с невро-моторни заболявания „Нирвана“ e най-новата придобивка на Центъра за ранна интервенция и рехабилитация на Дома за медико-социални грижи за деца – Варна.
„Рехабилитацията на децата във виртуалната стая преминава под формата на игра. За краткото време, в което разполагаме със системата, вече сме направили близо 100 сесии с 14 деца. При всички интересът е голям и изпълняват с желание упражненията, а това се отразява благотворно върху резултатите и ефективността на терапиите. Несъзнателно малките ни пациенти правят движения, които във всекидневието ги затрудняват, като например да подскачат или да стоят изправени значително по-дълго от обичайното за тях време“, споделя за в. „Аз-буки“ Стефка Джанкова, директор на Дома за медико-социални грижи за деца – Варна.
По думите ѝ, включването на виртуалната стая към комплексната рехабилитация ускорява и подобрява възстановителния процес. Рехабилитаторът има възможност да подбере игрите и степента на тяхната сложност спрямо дефицитите и потребностите на малките пациенти. Така под контрол на специалис-
та децата започват сами да преследват целите, които са им поставени. Те стават активната страна в рехабилитационния процес. Работейки мотивирано върху себе си, децата изграждат своята самостоятелност. Благодарение на системата за виртуална реалност се съкращава времето за изграждане на доверена връзка между детето и неговия рехабилитатор. Освен ефекта върху моториката на децата се отчитат и повишаване на тяхната издръжливост и концентрация на вниманието.
„Благодарение на дарители сбъднахме една от мечтите на екипа ни – да предоставим на децата с проблеми в моториката много различна и съвременна технология. В комбинация с професионализма и високата квалификация на нашите специалисти – рехабилитатори и кинезитерапевти, сесиите с „Нирвана“ са с доказан положителен ефект“, допълва Стефка Джанкова.
Новата технология е подходяща за деца с неврологични заболявания, като детска церебрална парализа, невро-мускулни заболявания, ортопедични проблеми, специфично разстройство в развитието на двигателните функции, с акушерски парези, хемипарези, след инсулт, енцефалит, както и за деца с различни генетични синдроми. Терапиите се персонализират в зависимост от индивидуалните нужди на децата. Назначават се от педиатър и физиотерапевт, които предварително се запознават със състоянието на детето и типа рехабилитация, от която се нуждае то.
Няма възрастово ограничение при ползването на „Нирвана“. Екипът във Варна работи с деца от 0 до 18 г. от цялата страна. Разбира се, при най-малките виртуалната стая няма как да се използва. Поради светлинните и звукови стимули не е подходяща при пациенти с епилепсия и повишена нервна активност. Не е приложима и при деца със значително умствено изоставане, тъй като те не разбират поставените им задачи и не могат да ги изпълнят. Сесиите със системата са абсолютно безплатни, както и всички останали услуги, предлагани в лечебния комплекс.
Стаята струва на Дома 72 162 лв. Средствата, с които е закупена апаратурата, са изцяло дарителски. „Нирвана“ е уникална за Варна и Североизточна България, което я прави още по-ценна.
„За пръв път видяхме подобна виртуална стая в Специализираната болница за рехабилитация на детска церебрална парализа в София при доц. д-р Иван Чавдаров. С колегите ми педиатри бяхме впечат-
лени от възможностите на тази нова технология. А нашият стремеж е, разчитайки на напредъка на технологиите и на високата квалификация на нашите кадри, да предоставим на пациентите си най-доброто лечение, така че те да постигнат максимума на възможностите си“, разказва Стефка Джанкова.
Повече от 20 години в Дома функционира Център за ранна интервенция и рехабилитация. Само за изминалата 2022 г. той е посещаван от 421 деца – 26% от тях са оздравели напълно, а при 70% е отчетено значително подобрение. Едва при 4% не е настъпила промяна и при нито едно дете няма влошаване на симптомите.
Центърът за ранна интервенция и рехабилитация е предпочетен от семейства както от Варна, така и от София, Бургас, Русе, Шумен, Балчик, Каварна и много други, въпреки че поради ограниченията, свързани с COVID-19, настаняването в базата на ДМСГД – Варна, временно е преустановено. От 20 февруари 2023 г. услугата е възобновена и децата с проблеми в моториката от градове извън община Варна се настаняват с придружител за периода на терапевтичните процедури. За целта в сградата на Дома са обособени стаи, които са изцяло обновени и оборудвани за нуждите на малките пациенти. Престоят, прегледите, рехабилитацията и изхранването на децата на безплатни. Безплатен е и престоят на придружителя.
„Обхватът на дейността ни е много широк. Сформирали сме мултидисцип-
линарни екипи от педиат-
ри, медицински сестри, кинезитерапевти, рехабилитатори, психолози, логопеди, Монтесори и ерготерапевти. Водени сме от желанието да отговорим на всички потребности на децата, при това на едно място. В лечебния комплекс функционира и отделение за доотглеждане на недоносени бебета, като се предоставя възможност на майките да бъдат нас-
танени заедно с рожбите си. То е единственото във Варна, което предлага кенгуру-грижа, която доказано се отразява благотворно на физическото и емоционалното здраве на новородените. Настаняването и престоят са безплатни за родилките. След изписването на детето насрочваме дата за консултация с наш педиатър, за да проследим дали бебето се нуждае от рехабилитация. Много важно е родителите да са информирани, че ранната интервенция е от изключителна важност. Тя може да предотврати оформянето на патология и последваща инвалидизация“, допълва директорът на Дома.
Изключително полезна услуга, която предлагат от Дома, е грижата за деца със специални потребности от 0 до 7 г., отглеждани в семейна среда. Те посещават дневния център на Дома и към момента са 20. По този начин специалистите подкрепят родителите, за да могат те да се върнат на работа и да разполагат с лично време. Същевременно децата се възползват всекидневно от рехабилитацията, която се предлага. За целта за всяко от тях е изработен индивидуален рехабилитационен план, който да отговаря на персоналните му потребности. Осигурили са и безплатен транспорт от и до домовете на дечицата.

Your Image Description

Свързани статии:

Педагогика на слушането ЮНЕСКО: Подайте ръка на учителите Зарадвай дете за Коледа Ръст на детска бедност при благоденствие

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Компас

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Огнище на българщината в сърцето на Европа

Следваща статия

Нови технологии за лечение на неврологични заболявания

Следваща статия
Нови технологии за лечение на неврологични заболявания

Нови технологии за лечение на неврологични заболявания

Науката в помощ  на аграрния сектор

Науката в помощ на аграрния сектор

Бъдещи педагози влизат онлайн в класните стаи

Бъдещи педагози влизат онлайн в класните стаи

Последни публикации

  • 190 години просветно дело в Якоруда
  • В МОН действа щаб във връзка с проблемите с транспорта в София и предстоящите матури
  • Изкуството да отстояваш позиции
  • Българска ученичка завоюва първа награда за физика и астрономия в САЩ
  • В крак с новите технологии
  • Млади звезди се захранват с хаоса, за да изградят планети
  • Красотата на детството
  • Министър Вълчев гостува на Нов български университет
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2025, година XXXIII
  • Подкрепа за развитие на дуалното обучение
  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности
  • От състезанието към куиза

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"