Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 15, 2023

Да превъртиш играта и да… продължиш

Как ученици създават видеоигри в клуб по интереси в училище

Петя Николова от Петя Николова
12-04-2023
в Брой 15, 2023
A A
Михаил Маджаров (СПГЕ „Джон Атанасов“) печели I място в категория „Демо на игра“ с проекта си Bulgar във финалното състезание на „АРК академи“ за 2022 г.

Ако не знаете какво е PlayStation, Nintendo или Xbox, може би упорито се съпротивлявате на времето. Лошата новина е, че днешните тийнейджъри бързо ще стопят тази съпротива. Според проучване на Entertainment Software Association за 91 % от учениците до 17-годишна възраст видеоигрите са любимо развлечение.

Има обаче и хубава новина. Играта си е игра, независимо каква. Тя забавлява, освобождава психическото напрежение, а освен това е интелектуално упражнение, защото стимулира умствените способности. Специално за видеоигрите, по-запознатите твърдят, че помагат на младежите да подобрят комуникативните си умения и дори грамотността. В крайна сметка, дали играем настолна семейна игра като монополи или скрабъл, или се изправяме пред трудностите на героите от сценария на видеоиграта, ние решаваме различни по сложност задачи. При това – по желание. Ето защо гейминдустрията вече намира място и в образованието. Включително в българското. Фокусът обаче е различен и може да се резюмира с кратко послание към младежите: „Когато превъртите играта, научете как се създава“.

„Разработка на видеоигри“ са клубове по интереси, които стартират през учебната 2021/2022 година като пилотен проект на „АРК академи“. Компанията, чийто основател Антони Христов работи 30 години в Холивуд, от които 18 – като художествен директор на Pixar, запознава с идеята 20 училища от цялата страна. Над 250 гимназисти преминават през процеса по създаването на една видеоигра и творят над свои проекти, а в края на учебната година ги представят пред Академията.

„Тази година имаме 25 клуба с около 300 ученици – разказва Ралица Стоянова, която отговаря за комуникацията с училищата в „АРК академи“. – Те са от София, Варна, Добрич, Русе, Габрово, Кюстендил, Харманли и др. Клубовете са в три направления и обхващат различни аспекти от създаването на една видеоигра – Concept Art, Game Design и програмиране за видеоигри. Подходящи са съответно за ученици с артистичен, хуманитарен и ИТ профил“.

Учебните материали са разработени от лектори в Академията, които работят и в гейм студиа. Освен че учениците могат да изберат подходяща за профила и интересите си тема, в процеса на работа те се запознават с различни софтуери, като Photoshop, Unreal 4, Unity, Blender, и имат възможност да работят с тях по практически задачи. От своя страна, училищата приемат сериозно предизвикателството да отговорят на интереса и желанието на учениците.

„За нас това е нова сфера. По този начин развиваме и нашите умения – споделя инж. Веселина Маринова, ръководител на клуб по интереси „Разработка на видеоигри“ в СПГЕ „Джон Атанасов“ в София. –В клуба учениците разработват сами видеоигри, като се обучават да използват технологии, които не присъстват в задължителната им учебна програма“.

Инж. Маринова разказва, че заедно със своя колега инж. Стоян Николов стартират клуб по интереси „Разработка на видеоигри“ X клас, за да поставят основите на знанията в тази нова сфера. В XI клас учениците вече работят самостоятелно, участват в обученията на Академията и покриват изпитните програми на уебинарите.

„Децата проявяват голям интерес, защото самите те играят игри, а сега изграждат умения и като разработчици – казва Маринова. – В XI клас вече имат и предпочитания в коя от сферите на гейм индустрията да продължат развитието си. Част от тях изграждат умения за програмиране на игри, други – за рисуване на светове и герои, и така се профилират в желаната от тях насока.“

Миналата година на финалното национално състезание на Академията ученикът от СПГЕ „Джон Атанасов“ Михаил Маджаров печели I място в категория „Демо на игра“ с проекта си Bulgar. Освен него с първа награда си тръгват и две момичета: Елисия Благоева от ПМГ „Проф. Ем. Иванов“ – Кюстендил, в категория Concept Art и Гергана Димитрова от СУ „Св. Климент Охридски“ – Добрич, в категория „Концепция за игра“. Идеята ѝ за видеоигра с името JamScape печели журито.

„В Математическата гимназия „Баба Тонка“ в Русе и през тази учебна година имаме клуб по интереси за разработка на видеоигри – разказва ръководителят Диляна Ангелова, старши учител по информатика и ИТ. – През новата учебна година клубът се нарича „Разработка на игри с ARC Academy – 2D/3D Art“. Записаха се 12 деца, а заниманията се провеждат веднъж седмично по 2 учебни часа в STEM центъра на училището. Моите ученици са на възраст от IX до XII клас, като всеки е с разностранни интереси. Предоставям им свободата да разработват идеите си според силните си страни. Някои са добри в рисуването, други – в изграждането на концепция, трети – в програмирането. Учениците се зареждат един от друг, обменят опит, боравят с богат инструментариум от софтуер и знания. В програмата включвам и различни онлайн мероприятия за обогатяване на кръгозора и понятията в света на игрите.“

Според Диляна Ангелова предимство на тази клубна дейност са добре структурираните материали за учебните часове. Учителите, заявили желание да водят клубове за разработка на видеоигри, получават подробни разяснения и насоки на организирани онлайн обучения. Ангелова твърди, че учениците се мотивират допълнително от участието в клуба. За втора поредна година очакват с нетърпение провеждането на националното състезание по информатика, ИТ и визуални изкуства „Аз мога тук и сега“, защото там се срещат със свои връстници, които имат интереси в същата област.

За една учебна година чрез клубовете по интереси „Разработка на видеоигри“ гимназистите навлизат в процеса на създаване на видеоигра и реално успяват да разберат дали такъв професионален път би бил подходящ за тях. Понякога от хоби видеоиграта може да се превърне в професия. В България вече има офиси на компании, които са лидери в разработването на видеоигри в световен мащаб. А завръщането на Антони Христов, участвал в създаването на филми като „Търсенето на Немо“, „Уол-И“ и „Феноменалните 2“, за да основе академия, която търси таланти в сферата на гейминдустрията, е допълнителна мотивация за учениците.

Your Image Description

Свързани статии:

Пролетни настроения върху стъкло Ловци на образи Дари храна, дари любов Традициите оживяват

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Сюжети

Последвайте ни в социалните мрежи

СподелянеTweet
Предишна статия

Детски аудиоистории учат на добродетели

Следваща статия

Пролетни настроения върху стъкло

Следваща статия
Пролетни настроения върху стъкло

Пролетни настроения върху стъкло

Полимерите  не са пластмаса

Полимерите не са пластмаса

Назначават робот в УНСС

Назначават робот в УНСС

Последни публикации

  • Министър Красимир Вълчев: Работата на медиаторите е изключително ценна за образованието и реализацията на децата
  • Сп. „Педагогика“, книжка 9/2025, година XCVII
  • Perceptions of Social Networking through the Prism of Teacher Education Students
  • Зам.-министър Наталия Михалевска: Центровете за подкрепа са партньор на училищата във възпитанието на учениците и разгръщането на таланта им
  • Над 9000 ученици със специални потребности и с изявени дарби са подкрепени по проекта „Успех за теб“
  • Модернизацията на висшето образование изисква задълбочаване на партньорството между университетите
  • Модел за прилагане на подхода на игровизация във висшето образование
  • Ученици от ПГ „Велизар Пеев“ блестят с майсторство на международно изложение
  • Повишаване на говорната компетентност в обучението по английски език на студенти бакалаври: подход, основан на задачи, за подготовката на бъдещи учители
  • A Case Study on University Students’ Performance, Attitudes, and AI Use in Completing an Online Multi-stage EFL Writing Assignment
  • Законова защита при забавени или неплатени заплати
  • Въздействието на себеефективността върху благополучието на студентите в дигиталната ера
  • Генеративен изкуствен интелект в образованието: проблеми и решения
  • Естественият интелект за изкуствения интелект в дигиталното приобщаващо образование
  • Development of Democratic Culture through Contents about the Roma in Classroom Teaching – Students’ Perception
  • Екологично знание в образователната система – възможности за мултиплициране на ефектите
  • Европейската комисия обяви покана за проекти по „Еразъм+“ за 2026 г.
  • „Аз-буки“ се среща с младите таланти на България
  • Че какво без песен е светът
  • Вестник „Аз-буки“ – брой 45/2025 г.
  • „Машина на времето“ връща кюстендилските ученици към изворите на знанието
  • Д-р Елеонора Лилова, началник на Регионалното управление на образованието – София-град: Мисията ни е да превърнем учителската професия в избор на сърцето и разума

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"