Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 15, 2023

Да превъртиш играта и да… продължиш

Как ученици създават видеоигри в клуб по интереси в училище

Петя Николова от Петя Николова
12-04-2023
в Брой 15, 2023
A A
Михаил Маджаров (СПГЕ „Джон Атанасов“) печели I място в категория „Демо на игра“ с проекта си Bulgar във финалното състезание на „АРК академи“ за 2022 г.

Ако не знаете какво е PlayStation, Nintendo или Xbox, може би упорито се съпротивлявате на времето. Лошата новина е, че днешните тийнейджъри бързо ще стопят тази съпротива. Според проучване на Entertainment Software Association за 91 % от учениците до 17-годишна възраст видеоигрите са любимо развлечение.

Има обаче и хубава новина. Играта си е игра, независимо каква. Тя забавлява, освобождава психическото напрежение, а освен това е интелектуално упражнение, защото стимулира умствените способности. Специално за видеоигрите, по-запознатите твърдят, че помагат на младежите да подобрят комуникативните си умения и дори грамотността. В крайна сметка, дали играем настолна семейна игра като монополи или скрабъл, или се изправяме пред трудностите на героите от сценария на видеоиграта, ние решаваме различни по сложност задачи. При това – по желание. Ето защо гейминдустрията вече намира място и в образованието. Включително в българското. Фокусът обаче е различен и може да се резюмира с кратко послание към младежите: „Когато превъртите играта, научете как се създава“.

„Разработка на видеоигри“ са клубове по интереси, които стартират през учебната 2021/2022 година като пилотен проект на „АРК академи“. Компанията, чийто основател Антони Христов работи 30 години в Холивуд, от които 18 – като художествен директор на Pixar, запознава с идеята 20 училища от цялата страна. Над 250 гимназисти преминават през процеса по създаването на една видеоигра и творят над свои проекти, а в края на учебната година ги представят пред Академията.

„Тази година имаме 25 клуба с около 300 ученици – разказва Ралица Стоянова, която отговаря за комуникацията с училищата в „АРК академи“. – Те са от София, Варна, Добрич, Русе, Габрово, Кюстендил, Харманли и др. Клубовете са в три направления и обхващат различни аспекти от създаването на една видеоигра – Concept Art, Game Design и програмиране за видеоигри. Подходящи са съответно за ученици с артистичен, хуманитарен и ИТ профил“.

Учебните материали са разработени от лектори в Академията, които работят и в гейм студиа. Освен че учениците могат да изберат подходяща за профила и интересите си тема, в процеса на работа те се запознават с различни софтуери, като Photoshop, Unreal 4, Unity, Blender, и имат възможност да работят с тях по практически задачи. От своя страна, училищата приемат сериозно предизвикателството да отговорят на интереса и желанието на учениците.

„За нас това е нова сфера. По този начин развиваме и нашите умения – споделя инж. Веселина Маринова, ръководител на клуб по интереси „Разработка на видеоигри“ в СПГЕ „Джон Атанасов“ в София. –В клуба учениците разработват сами видеоигри, като се обучават да използват технологии, които не присъстват в задължителната им учебна програма“.

Инж. Маринова разказва, че заедно със своя колега инж. Стоян Николов стартират клуб по интереси „Разработка на видеоигри“ X клас, за да поставят основите на знанията в тази нова сфера. В XI клас учениците вече работят самостоятелно, участват в обученията на Академията и покриват изпитните програми на уебинарите.

„Децата проявяват голям интерес, защото самите те играят игри, а сега изграждат умения и като разработчици – казва Маринова. – В XI клас вече имат и предпочитания в коя от сферите на гейм индустрията да продължат развитието си. Част от тях изграждат умения за програмиране на игри, други – за рисуване на светове и герои, и така се профилират в желаната от тях насока.“

Миналата година на финалното национално състезание на Академията ученикът от СПГЕ „Джон Атанасов“ Михаил Маджаров печели I място в категория „Демо на игра“ с проекта си Bulgar. Освен него с първа награда си тръгват и две момичета: Елисия Благоева от ПМГ „Проф. Ем. Иванов“ – Кюстендил, в категория Concept Art и Гергана Димитрова от СУ „Св. Климент Охридски“ – Добрич, в категория „Концепция за игра“. Идеята ѝ за видеоигра с името JamScape печели журито.

„В Математическата гимназия „Баба Тонка“ в Русе и през тази учебна година имаме клуб по интереси за разработка на видеоигри – разказва ръководителят Диляна Ангелова, старши учител по информатика и ИТ. – През новата учебна година клубът се нарича „Разработка на игри с ARC Academy – 2D/3D Art“. Записаха се 12 деца, а заниманията се провеждат веднъж седмично по 2 учебни часа в STEM центъра на училището. Моите ученици са на възраст от IX до XII клас, като всеки е с разностранни интереси. Предоставям им свободата да разработват идеите си според силните си страни. Някои са добри в рисуването, други – в изграждането на концепция, трети – в програмирането. Учениците се зареждат един от друг, обменят опит, боравят с богат инструментариум от софтуер и знания. В програмата включвам и различни онлайн мероприятия за обогатяване на кръгозора и понятията в света на игрите.“

Според Диляна Ангелова предимство на тази клубна дейност са добре структурираните материали за учебните часове. Учителите, заявили желание да водят клубове за разработка на видеоигри, получават подробни разяснения и насоки на организирани онлайн обучения. Ангелова твърди, че учениците се мотивират допълнително от участието в клуба. За втора поредна година очакват с нетърпение провеждането на националното състезание по информатика, ИТ и визуални изкуства „Аз мога тук и сега“, защото там се срещат със свои връстници, които имат интереси в същата област.

За една учебна година чрез клубовете по интереси „Разработка на видеоигри“ гимназистите навлизат в процеса на създаване на видеоигра и реално успяват да разберат дали такъв професионален път би бил подходящ за тях. Понякога от хоби видеоиграта може да се превърне в професия. В България вече има офиси на компании, които са лидери в разработването на видеоигри в световен мащаб. А завръщането на Антони Христов, участвал в създаването на филми като „Търсенето на Немо“, „Уол-И“ и „Феноменалните 2“, за да основе академия, която търси таланти в сферата на гейминдустрията, е допълнителна мотивация за учениците.

Your Image Description

Свързани статии:

Пролетни настроения върху стъкло Ловци на образи Дари храна, дари любов Традициите оживяват

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Сюжети

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Детски аудиоистории учат на добродетели

Следваща статия

Пролетни настроения върху стъкло

Следваща статия
Пролетни настроения върху стъкло

Пролетни настроения върху стъкло

Полимерите  не са пластмаса

Полимерите не са пластмаса

Назначават робот в УНСС

Назначават робот в УНСС

Последни публикации

  • Област „Образование“ получава най-високата оценка в „Бележник 2025“ на Националната мрежа за децата
  • УНСС отбелязва 105 години от създаването си
  • Националният STEM център отваря врати до година
  • Над 50 000 зрелостници на матура по български език и литература
  • Библиотеката на Софийския университет представя история на букварите
  • Министърът на образованието и науката Красимир Вълчев бе отличен от Съюза на народните читалища
  • Панорама на средното образование се проведе в Монтана
  • Мултисензорен подход в комуникативната терапия и обучението на глухи деца и ученици
  • Transformation of Social and Educational Relations in the Context of Digitalization
  • Eфективност на академичната подготовка на студентите от педагогическите специалности
  • Изследване на прилагането на закалителни процедури в детската градина, насочени към формиране на здравна култура при децата
  • Моделът STRONG – възможност за използване и развиване потенциала на талантливите ученици от професионалните гимназии
  • Изследване и анализ на нагласите на студентите при използване на генеративен инструмент на изкуствен интелект
  • STEM обучение на студенти педагози в трансдисциплинарна образователна среда
  • Педагогическа технология за обучение на учениците в началните класове за работа с диаграмно репрезентирани данни
  • Любомир Русев – големият непознат педагог и психоаналитик от първата половина на ХХ век
  • Military and Social Threats as Determinants of the Development of Contemporary Ukrainian Higher Education
  • Използване на системите за управление на обучението в контекста на интерактивното образование
  • В памет на проф. д.и.н. Петър Ангелов
  • Войните, революциите и несигурността в техния стопанско-исторически контекст във фокуса на предстоящ научен форум
  • Фройд и Aйнщайн пред парадоксите на войната
  • Министър Вълчев с последна информация за организацията на матурите

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"