Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 17, 2023

Школа за виртуози на сцената

Единственото на Балканите училище за професионално образование в областта на танцовото изкуство е обучило над 9000 изпълнители

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
26-04-2023
в Брой 17, 2023
A A
На 2 май от 19 часа учениците от НУТИ канят почитателите на танцовото изкуство
на концерт в Софийската опера и балет

Петя НИКОЛОВА

Само 5 години ни делят от 100-годишнината на българския балет. Много време е изминало от онзи момент, когато в „Спящата красавица“ малките балеринки, играли мишките в свитата на злата Фея Карабос, връзвали различни панделки на опашките си, за да ги разпознават майките в публиката. Люба Колчакова – една от първите професионални български балерини и примабалерина на Софийската опера и балет, разказва за този епизод в спомените си. Тогава е съвсем малко момиче, което учи в балетната школа на Анастас Петров. Наричан първоучител и патриарх на българския балет, Анастас Петров поставя началото на професионалното балетно изкуство в България с постановката на балета „Копелия“. Годината е 1928-а.
По негова инициатива се създава и Държавното балетно училище, понастоящем – Национално училище за танцово изкуство, популярно със съкращението си НУТИ. Със специалното участие на ученици от НУТИ във валс, цигулари, пажове и прилепи се изпълнява и актуалната пос-
тановка на балета „Спящата красавица“ в Софийската опера днес. Риолина Топалова, която също „принадлежи“ на НУТИ като художествен ръководител на специалност „Класически танц“, прави адаптацията за деца на приказката на Шарл Перо с великолепната музика на Пьотър Илич Чайковски. Чрез нейната режисура, хореография и сценография общочовешките ценности и красотата на танца завладяват детската публика.

„Нашите ученици от специалност „Класически танц“ редовно участват в спектакли на Националната опера и балет – казва директорът Бойко Неделчев. – Включват се и в постановки на Музикалния театър – София, в различни концерти, фестивали, както и в самостоятелните изяви на училището. Това е традиция.“
Единствената образователна институция у нас, която осигурява професионално обучение в областта на класическия танц, българския фолклорен танц и модерния танц, при това не само за България, но и за целия Балкански регион, получава статут на национална през 2001 г. в чест на 50-годишния си юбилей. Оттогава Националното училище за танцово изкуство е включено в единната система на 23-те учебни заведения по изкуства и култура, които се ръководят от Министерството на културата. В училището се обучават ученици от V до ХІІ клас в трите специалности, като се изучава пълният курс на общообразователната програма за средните училища по програмите на Министерството на образованието и науката. По учебните планове и програми, утвърдени от Министерството на културата, се провежда образователният процес в професионалната подготовка.

И в трите специалности основният специален предмет се изучва всеки ден. Децата разполагат с 18 танцови зали, отговарящи на най-високите изисквания. Според спецификата на всяка специалност се изучават и много други теоретични и танцувални дисциплини.
Всяка година, ако случайно минавате покрай сградата на НУТИ, когато се провеждат приемните изпити, ще видите препълнения с деца и родители двор. Често дори тротоарът пред портите е завладян от емоцията и вълнението. Историята твърди, че в някои години желаещите да учат в Националното училище за танцово изкуство, надхвърляли 500.

И как няма да е така, след като най-големите звезди на българския балет са преминали оттук. Като започнем с Вера Кирова, която още през 1951 г. започва да учи с първия випуск на новооткритото Държавно балетно училище, а после става примабалерина на Софийската опера, преминем през Красимира Колдамова, а след това и Маша Илиева, започнала 10-годишна в училището, и стигнем до Марта Петкова – настоящата прима на Софийската опера и балет. Сцената обаче няма да е пълна, ако не споменем знаменития балетист, педагог и хореограф Бисер Деянов, получил първите си уроци по балет в Държавното хореографско училище, както и съвременната ни звезда Никола Хаджитанев, завършил специалност „Класически танц“ в НУТИ, премиер-солист на Националната опера и балет.
За няколко десетилетия НУТИ дава над 9000 професионални изпълнители в областта на класическия танц, българския фолклорен танц и модерния танц. Всички те защитават престижа на българската професионална танцова и балетна школа, вървейки по трудния път на успешната професионална реализация. Голяма част от тях се завръщат като преподаватели в училището. С пълно основание директорът Неделчев може да се похвали, че работи с най-добрите специалисти в областта. Доказани творци, солисти и премиер-солисти изграждат сериозен и висококвалифициран екип от педагози, чиято цел е да дадат на децата не само образование и знания, но и да им помогнат да придобият практически приложими умения. И всички са бивши възпитаници на НУТИ и професионални изпълнители.
Риолина Топалова – художествен ръководител на специалност „Класически танц“, е балерина на Софийската опера и балет, където сега е режисьор и хореограф. Художественият ръководител на специалност „Български танци“ Асен Павлов, освен че е бил солист-танцьор в ансамбъл „Филип Кутев“, е основател, ръководител и хореограф на ансамбъл „Чинари“. Галина Сребрева – ръководителят на методическо обединение „Модерен танц“, е хореограф и балерина от Софийската опера и балет. С впечатляваща биография е и самият директор Бойко Неделчев. Възпитаник на училището, завършил специалност „Класичес- ки танц“, той става премиер-солист в Софийската опера и балет и гост-солист в балет „Арабеск“. По-късно работи освен като директор на балета в Операта и като главен експерт по балетно и танцово изкуство в Министерството на културата. Но въпреки административните си задължения г-н Неделчев не спира да преподава. Благодарение на усилията, които полага, заедно със своите ръководители на направления, училището вече е отворено и за обучение на деца от чужбина.
Очаквайки новите си попълнения само след няколко месеца, Националното училище за танцово изкуство – носител на престижни награди и отличия, включително на орден „Кирил и Методий“ I степен, присъства и самостоятелно в афиша на Софийската опера и балет. От 19 ч.
на 2 май учениците на НУТИ канят всички, които обичат танца, на концерт.

Your Image Description

Свързани статии:

Преди да влезе публиката По следите на Кирил и Методий Съживяване на колективната памет Колко е важно да бъдеш красив

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Сюжети

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Съживяване на колективната памет

Следваща статия

През времето

Следваща статия
През времето

През времето

Носители на родолюбивия пламък

Носители на родолюбивия пламък

Приказният свят на моя роден край

Приказният свят на моя роден край

Последни публикации

  • Министър Вълчев откри STEM център в СУ „Алеко Константинов“ в Луковит
  • Австроунгарски дух в Разград от 140 години
  • Театрални интерпретации на абсурдите на ежедневието
  • „Свободата да знаеш“ започна в Кюстендил
  • Правителството одобри близо 108 млн. лева за развитие на науката и изследванията
  • Одобрени са над 37 млн. лева за строеж и ремонт на училища, детски градини и студентски общежития
  • В Министерския съвет
  • Над 200 директори и учители обменят иновативни практики за подобряване на учебния процес
  • Световната банка ще подпомага България за по-ефективното използване на информационните ресурси в образованието
  • Магията на XV софийски фестивал на науката
  • И най-доброто писмо е…
  • Битка на роботи край морето
  • 516 млади театрали взривяват сцената във Велинград
  • „Заедно за Гергьовден“ в Кюстендил
  • Флота или флот
  • ПГТ „Проф. д-р Асен Златаров“ – Варна, с блестящо представяне на националните състезания по професии в туризма
  • Цената на труда: Пазарни реалности, правни рамки и социални дилеми
  • Determinants Affecting Academic Staff Satisfaction with Online Learning in Higher Medical Education
  • Несигурност за бъдещето, финансова грамотност и лични финанси
  • Влияние на образованието и човешкия капитал върху формалната и неформалната икономика
  • Quality of Higher Education in Bulgaria: Communication and Computer Technology Training
  • Референции към системата на професионално образование и обучение в сектор туризъм

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"