Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 17, 2023

STEM, XXI век и технологиите

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
26-04-2023
в Брой 17, 2023
A A

Природните науки, математиката, инженерството, изкуствата – или STEM дисциплините, винаги са били и ще бъдат в основата на човешкия прогрес. Интересът и опитите за разбиране на тези сфери на познание датират от най-древни времена до днес, но интензивността, с която се развива и трупа познанието за тях, варира. Това е така, защото винаги има контекст. Тоест изучаването на STEM науки в миналото е било в контекста на тогавашното ниво на развитие за разлика от темповете, с които това познание се развива и трупа в днешно време вследствие на научно-техническия прогрес. Ето защо е важно да се говори не просто за STEM като направление, но за STEM в контекста на XXI век, когато технологиите са основен фактор в почти всеки аспект от нашия живот, в т.ч. и начина, по който изучаваме STEM дисциплини.

Живеем в дигиталната епоха. Следователно трябва да учим в дигиталната епоха. Тук именно идва и мястото на образователните технологии, които трансформират начина, по който учим, приемаме информация и усвояваме нови знания и умения. В тази връзка и девизът на „Юнион Интерактив“ гласи, че „Технологиите и модерната учебна среда са ключ към по-добро образование, а доброто образование – ключ към всичко останало“.

Образователните технологии трябва да са насочени към определени образователни нужди на подрастващото поколение. Технологията в класната стая трябва да бъде адаптивна и отговаряща на нуждите на учениците, обхватна и завладяваща вниманието им, индивидуализирана и подходяща за възрастта им.

Технологии за модерно STEM обучение

Когато говорим за технологии в класната стая, е добре да изхождаме от разбирането, че те са инструменти, изпълняващи определена цел. Основната функция на технологията е да „доставя“ учебно съдържание. От ключово значение е какви ще са структурата, формата и начинът, по които това се случва. Ето защо е важно да комбинираме технологиите така, че да предоставят възможност за разнообразни дейности и разнообразна структура, форма и начин на представяне на учебното съдържание, тъй като това, в крайна сметка, създава комплексно и потапящо учебно изживяване.

Ние от „Юнион Интерактив“ се фокусираме върху перспективните възможности на 3D визуализацията и моделирането, осезателно и допирно взаимодействие, виртуална реалност и виртуални среди за обучение, както и разбира се, технологии и инструменти за приложна и експериментална дейност. Образователни инструменти, които са в състояние да съчетаят различни сензорни модалности, са обещаващи по отношение на това да представят на учениците STEM съдържанието по реалистичен и завладяващ начин.

Допълнително предимство е и предпочитанието на самите ученици към такива технологии вместо досегашните стандартни методи на обучение, особено за изучаване на по-сложни биологични, физични и химични концепции, чието усвояване е ограничено от определени концептуални, културни, икономически и социални въпроси или просто е трудноизпълнимо в стандартната класна стая.

От ума, през технологията, до материята!

Опитът, който „Юнион Интерактив“ има в изграждането на иновативни STEM пространства, ни дава възможност да оформим едно концептуално виждане относно това какви възможности би следвало да предоставя технологичното оборудване в един модерен STEM център. То трябва да бъде разположено в логически свързано учебно пространство, изградено върху концепцията за тристепенна градация на структурата, формата и начина, по който се предава и усвоява учебно STEM съдържание, а именно:

• изграждане на интерактивно фронтално учебно пространство (чрез интерактивни дисплеи) за по-добро визуално представяне на теоретичното съдържание по нов и интересен начин (чрез мултимедия и 3D сцени), което да е структурирано основно дисциплинарно;
• изграждане на пространство за обучение чрез технологии за VR/AR, или т.нар. виртуални лаборатории, където учебното съдържание се предава чрез различни сензорни модалности (в т.ч. визуално, невронно, тактилно), а съдържанието е структурирано интердисциплинарно в различни контекстуални области на познание;
• изграждане на пространство за практическа и експериментална дейност и усвояване на реални умения в практическа среда чрез проектно базирани дейности, където съдържанието е структурирано трансдисциплинарно.

Идеята за интегриран подход и комбиниране на всички възможни направления, съчетана с логическата градация на структурата, формата и начина, по който се предава и усвоява STEM учебно съдържание, превежда всеки ученик през едно завършено учебно изживяване, което започва в ума чрез приемането на нови знания и идеи, разширява се чрез технологията, за да се реализира в материален или интелектуален краен резултат. Опитът на „Юнион Интерактив“ показва, че всичко това лежи в основата на успешните STEM центрове.

Your Image Description

Свързани статии:

Предимствата на виртуалната и добавената реалност в клас Default ThumbnailПрилагане на STEM подхода и вариантите му в начална степен на образование Default ThumbnailИнструмент за оценка на индивидуалния принос на учениците при изпълнение на STEM базирани групови задачи 521 школа с договори за STEM кабинети

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: STEMUnion interactiveТехнологииЮнион Интерактив

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Революция в храненето

Следваща статия

Майстори на платките

Следваща статия
Майстори на платките

Майстори на платките

Сръчни и вещи  в занаята

Сръчни и вещи в занаята

Защо „мекането“ е толкова заразно?

Родо̀пчанка или родопча̀нка

Последни публикации

  • Храни и пития – от Ориента до столовата
  • Зам.-министър Лазарова се срещна с учителите от ПГ „Цар Иван Асен II“ в Хасково
  • И аз уча там! И аз боядисвам там!
  • „Златна ябълка“ за героите на децата
  • Вълшебни години
  • Всички живи организми излъчват сияние
  • Цената да бъдем красиви
  • Всяка извървяна стъпка дава резултат
  • България в образи и думи
  • Нередовният сън вреди на сърцето
  • Министър Красимир Вълчев: Качеството е най-важният капитал на висшите училища
  • Performance improvement and validation of a high temperature test fixture by virtual prototyping
  • Optimizing the mass of an orientation module for delta robots
  • НАТФИЗ отваря филиал в Бургас
  • Robust analysis of a quadrocopter
  • How to select projects and allocate funds to obtain the total maximum profit for facing many different investment projects in the production strategy management plan of discrete production enterprise
  • Application of computer modelling and simulation systems and intelligent decision support technologies in control systems
  • Budget-oriented control system for intelligent building automation modules with feedback
  • Artificial intelligence and biometric technologies in defense: algorithms and challenges
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2025, година XLXII
  • Research on artificial neural networks as a regulator for an aviation DC generator
  • Вълшебство и интерпретация

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"