Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 20, 2023

Интерес към яслите

Колко са местата в групите за най-малките и как се случва плавната адаптация

Катерина Ковачева от Катерина Ковачева
17-05-2023
в Брой 20, 2023
A A
Традиционно родителите в големите общини като София, Пловдив и Варна се насочват
към яслените групи в детските градини за сметка на самостоятелните детски ясли

Интересът към яслите нараства с по-голям темп от местата. Това показва последната статистика на НСИ. Към 31 декември 2022 г. в страната работят 835 самостоятелни детски ясли и яслени групи в състава на детски градини (ДГ) с общо 33 193 места в тях.
В сравнение с предходната година броят на местата в детските ясли се увеличава с 337, или с
1 на сто. Докато новопостъпилите деца са с 4% повече. Към 31 декември 2022 г. осигуреността с места общо за страната е 19,5 на сто, като най-висока е в областите Габрово (29,4 на сто), Плевен (26,7 на сто) и Благоевград (25,3 на сто).

През 2022 г. в детски ясли са постъпили 29 080 деца, което е с 1127, или с 4 на сто повече в сравнение с предходната година. В края на годината в детски ясли се отглеждат и възпитават 30 544 деца, от които момчетата са 15 857, а момичетата – 14 687.

В градовете детските ясли са 726 с 30 968 места, а в селата – 109 с 2225 места. В сравнение с пред-
ходната година местата в детски ясли в градовете се увеличават с 1 на сто, а тези в селата – с 1,6 на сто. В сравнение с 2021 г. в края на 2022 г. децата в детските ясли се увеличават с 820, или с 2,8 на сто. В края на 2022 г. обхватът на децата, отглеждани в детски ясли, общо за страната е 17,9 на сто. Най-висок е показателят за областите Габрово (23,4 на сто), Плевен (22,6 на сто) и София (столица) (21,9 на сто).
Традиционно родителите в големите общини като София, Пловдив и Варна се насочват към яслените групи в детските градини за сметка на самостоятелните детски ясли, където местата често са по-малко. Друг мотив на родителите е именно и възможността за прехвърляне в градинска група без допълнително кандидатстване. В София при предходното класиране най-голям недостиг имаше именно за двегодишните – втора яслена група. Кандидатстващите бяха двойно повече от свободните места – 3819 места и 7953 кандидати, а за първа яслена група – 2169 места и 4695 кандидати.

Приоритет на общините е осигуряването на места за задължителното предучилищно образование на 4-годишните деца

Разпределението на децата, отглеждани в детски ясли, по възраст през 2022 г. се запазва без изменение. Най-голям е относителният дял на децата на 2-годишна възраст – 81,5 на сто, а най-малък – на децата на възраст до 1 година – 0,04 на сто. Медицинският персонал намалява за сметка на немедицинския. Към 31 декември 2022 г. по основно трудово правоотношение в детските ясли работят 7942 медицински и други специалисти, които отглеждат, възпитават и обучават децата. Медицинските специалисти по здравни грижи са 3675, като 93,4 на сто от тях са медицински сестри. За периода 2017 – 2022 г. медицинските специалисти по здравни грижи са намалели от 3558 до 3434 за сметка на друг немедицински персонал, който се е увеличил от 3916 на 4262 души за цялата страна.

На каква възраст е добре детето да тръгне на ясла?
Попитахме консултант по позитивно родителство, който да опише най-оптималния период за тази стъпка.
„Адаптацията в яслата зависи силно от няколко фактора, над някои имаме контрол, над други не. Едно от нещата, които радикално променя този период, е на каква възраст е детето. Всяка възраст носи своите специфики и съответно с тях – различни нужди на детето и подход. Първото, на което трябва да се обърне внимание, е дали детето преминава през период на страх от изоставяне. Този период е част от развитието на всяко дете и се наблюдава няколко пъти през първите 2 години“, споделя за в. „Аз-буки“ консултантът по позитивно родителство Цвети Христанова.

И понеже всяко дете е индивидуално в своето развитие, при някои деца това може да се наблюдава или няколко месеца преди втория им рожден ден, или скоро след това. Защо това е важно? Ако детето ви ще започва ясла на втория си рожден ден и в момента преминава през период на страх от изоставяне, то адаптацията би протекла доста по-тежко, допълва Цвети.

Най-доброто, което може да направите, е да забавите първия ден с няколко седмици, докато този период свърши, ако е възможно. По време на период на страх от изоставяне детето има нужда от възможно най-много спокойствие, затвърждаване, че няма от какво да се притеснява, че мама няма да го изостави. Ако не насилвате детето да се разделя от вас в този период, и затвърждавате, че мама винаги се връща, този период минава значително по-бързо. Обаче, ако оставяме детето при някого срещу волята му, само потвърждаваме страха му и този период може да се удължи и с месеци, а сълзите да не спират с часове дори и при близки и познати хора (понякога дори и с таткото).

„Наблюдавайте детето: ако периодът вече е отминал, адаптацията ще бъде по-лесна. На тази възраст дългите обяснения не са особено ефективни. Децата се нуждаят основно от визуализация – книжки, картинки, карти за ежедневието и какво може да се очаква, да опознае мястото. Ако е възможно да се запознае с някое дете от групата, е добра идея. И да се затвърдят позитивните асоциации с тръгването на градина“, допълва консултантът.
Ако трябва да се синтезират основните точки за успешна адаптация на двегодишно дете, то те биха изглеждали така: подготовка – опознаване на мястото и режима, визуализация – децата имат нужда от ясна визуализация на предстоящото, което им дава спокойствие и сигурност, емоционална връзка с възпитателите и примери през деня за какво може да се обръщат децата към тях.

Друг важен момент е родителската нагласа. „Ако майката изпитва тревожност, детето ще го усети.
Споменаването на детската градина трябва да е винаги с усмивка, с ентусиазиран тон и с увереност. Дългите сбогувания и неувереността подклаждат тревожността на детето и правят и раздялата и адаптацията още по-тежки.

 

Нови 400 места в София

Нови 400 места в самостоятелните детски ясли в София ще бъдат разкрити, споделят от Столична община за вестник „Аз-буки“. По данни на ИСОДЗ към 28 март 16 обекта се очаква да приключат строеж до края на 2023 г. с общо 2160 места за яслени и градински групи. „Към момента се извършва строителство и разширение на 21 нови сгради на детски градини и пристройки към 8 детски ясли. За първото класиране на 12.05.2023 г. за прием през новата учебна 2023/2024 година бяха обявени 4915 места за прием на деца в яслени групи“, допълват от Общината.

Яслите не са приоритет на общините, тъй като задължителното предучилищно образование се прилага от учебната година, която е с начало в годината на навършване на 4-годишна възраст на детето. Предвид това, при разкриване на нови места приоритетно се обявяват такива за прием на деца в задължителна предучилищна възраст. Но приоритетно за майките, особено в големите градове, е връщането на работа след приключване на платеното майчинство.

Your Image Description

Свързани статии:

Слова от душата Общност в крак с времето Децата са близо 3 часа дневно на смартфона си Какво искам да променя в образованието

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Ориентир

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Слова от душата

Следваща статия

Да запазим пчелите

Следваща статия
Да запазим пчелите

Да запазим пчелите

Проф. д-р Светлина Николова пред вестник  „Аз-буки“: За словото и музиката в живота

Проф. д-р Светлина Николова пред вестник „Аз-буки“: За словото и музиката в живота

Разпалете любознанието

Разпалете любознанието

Последни публикации

  • Над 47 млн. лв. за безплатни учебници за всички
  • 2260 паралелки за приема в VIII клас за новата учебна година
  • 95 талантливи ученици на финала на Националната олимпиада по астрономия
  • Кабинетът определи държавната гаранция за кредитиране на студенти и докторанти
  • Над 47 млн. лв. за безплатни учебници за всички
  • Детска градина „Деница“ с плакет на МОН за 50-годишнина
  • Enhancing Fundamental Movement Skills in Early Childhood: a Collaborative Multi-Sport Intervention Programme in Slovenian Kindergartens
  • Плуване за студенти като физическа активност в свободното време
  • Министър Вълчев: Ще предложа законодателни промени, с които кметовете да могат да обявяват неучебни дни само след съгласуване с МОН (ОБНОВЕНА)
  • The State of Inclusion in Adapted Basketball
  • Теоретичен модел за интердисциплинарност в обучението по баскетбол в професионалната подготовка по физическо възпитание и спорт
  • Изследване на болковата симптоматика при деца с отклонения от правилната стойка след приложено въздействие със средствата на терапевтичното плуване
  • Състояние на някои двигателни способности при деца от предучилищна възраст
  • „Мисия чист въздух“ – фестивал на химията в Бургас
  • Студенти ще могат да оценяват качеството на обучението в реално време с електронна платформа
  • Академия за млади таланти в село Дреновец
  • Изображенията на птици в античните подови мозайки от България от орнитологичен аспект: видове, произход и търговски връзки (II – VI в. н.е.)
  • Образователен форум събира иновативни училища и експерти в село Бистрица
  • Четири медала от Международната Менделеевска олимпиада по химия
  • Министър Вълчев постави началото на строежа на четири физкултурни салона в Казанлък
  • Съветът на ректорите: Кадри на МВР да правят дискусии за зависимостите в университетите
  • Ученици от Търговище влязоха в ролята на зам.-министри на образованието

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"