Интервюто взе
Диляна КОЧЕВА
Г-н Запрянов, традиционно, учениците от област Смолян показват едни от най-добрите резултати на НВО в ІV и VІІ клас и на ДЗИ. Каква е тайната на успеха?
– На първо място, са голямата загриженост и заинтересованост от страна на родителите към обучението и образованието на техните деца. Фактът, че област Смолян е на челните места по обхват на деца и ученици в задължителна училищна възраст, говори за отношението на родителите към процеса на образованието.
Има постоянна взаимопомощ и подкрепа на всички нива – ученик, родител, учител. Много важно е сътрудничеството между родители и учители. Чрез него учителите усещат подкрепата на родителите, което ги мотивира и им вдъхва увереност в ежедневната им работа като педагогически специалисти. И не на последно място, своевременният контакт между тях при възникнала необходимост за решаване на персонални въпроси, свързани с учениците.
От друга страна, динамичният живот, доминиран от новите технологии, кара учителите да бъдат в крак с времето и да мотивират учениците чрез разнообразяване формите на преподаване, използвайки услугите и ресурсите на новите технологии. Обществените институции в област Смолян са съпричастни към образованието и възпитанието на учащите. Те работят пряко с децата и учениците, като организират съвместни инициативи и поощряват участието им в тях. Процесът е дългогодишен и всяка обществена институция подхожда отговорно, което повлиява благоприятно образователната среда. В това сътрудничество между институциите всяка излиза с предложения за дейности, които да бъдат от полза на училищата. Това дава възможност за предотвратяване на проблеми в предучилищното и училищното образование.
– През новата учебна година в област Смолян ще бъдат разкрити 7 изцяло нови специалности в професионалните гимназии. Бихте ли разказали повече за формулирането на план-приема, какво наложи нуждата от нови специалности и в коя гимназия какво ще се изучава?
– При определянето на план-приема за новата 2023/2024 г.
спазихме насоките, дадени от МОН. Предложението на РУО – Смолян, е съобразено със социално-икономическия и демографския профил на региона, броя на учениците, завършващи основно образование, наличната материално-техническа база, потребностите на бизнеса и реализацията на план-приема за предходните няколко години. Спазени са принципите на осигурен достъп до образование и обучение на всички ученици. Приоритет са професионалното образование и обучение. Училищата са в непрекъснат контакт с работодателите в региона. Имаме и предложения от страна на бизнеса за разкриване на паралелки по определени професии, част от които не са нови за областта. Опитваме се да съхраним визията на всяко училище.
За следващата учебна година се предлага обучение по седем нови за училищата професии: професия „Програмист“ със специалност „Програмно осигуряване“ в три училища; професия „Електротехник“, специалност „Електрически машини и апарати“ в ПГЕ „А.С. Попов“ – Девин; професия „Компютърен график“, специалност „Компютърна графика“ в СУ „Антим І“ – Златоград; професия „Приложен програмист“ със специалност „Приложно програмиране“ в СУ „Димитър Благоев“ – Доспат, професия „Техник-геолог“, специалност „Хидрогеология и геотехника“, както и „Минен техник“ със специалност „Машини и съоръжения в добивната промишленост и строителството“ в ПГ „Васил Димитров“ – Мадан, професия „Техник-озеленител“, специалност „Парково строителство и озеленяване“ в СУ „Св. св. Кирил и Методий“ – Неделино.
Въвеждането на новите професии е резултат от заявки на работодатели след извършено проучване интересите на учениците и техните родители. Проведени са разговори с работодателски организации и с дирекциите „Бюро по труда“ за нуждите на пазара на труда и изискванията на бизнеса.
За областта е планиран прием след VII клас в общо 42 паралелки, от които 22 професионални и 20 профилирани. Дава се предимство на т.нар. STEM направление, което обединява природните и инженерните науки, технологиите и математиката. През учебната 2023/2024 г. в област Смолян се предлагат 29 паралелки със STEM професии и профили.
– Има ли защитени специалности и такива с недостиг на пазара на труда?
– Утвърденият държавен план-прием по професии и специалности е съобразен и с Актуализирания списък на защитените от държавата специалности по професии, както и на тези с
очакван недостиг от специалисти на пазара на труда за учебната 2023/2024 г. Взети са под внимание постъпилите заявки от работодателите за обучение по определени професии и специалности за дуална система на обучение.
В утвърдения държавен план-прием съществуват защитени професии и такива с очакван недостиг на пазара на труда. Една от тях е паралелката по защитената специалност „Хидро-
геология и геотехника“ от професията „Техник-геолог“ в ПГ „Васил Димитров“ – Мадан. 11 са паралелките по 16 специалности от професии, по които е налице очакван недостиг на пазара на труда. Те се формират и съществуват при по-малък брой ученици по смисъла на Постановление на МС № 111/25.06.2018 г. Това предотвратява наличието на маломерни паралелки в системата на професионалното образование и обучение, което се отразяваше неблагоприятно на училищния бюджет. Утвърждаването на защитените професии и специалности с очакван недостиг на пазара на труда е обективна необходимост, защото наистина има недостиг на специалисти. Държавата, заедно с работодателите, са посочили къде има най-голям недостиг. Минималният брой ученици, които могат да формират паралелка в защитената специалност, е 9, а с очакван недостиг на пазара на труда – 12. За останалите паралелки минималният брой е 18.
Смолянската професионална гимназия по туризъм и строителство „Никола Йонков Вапцаров“ е сред образователните институции, които обучават ученици само в специалности с очакван недостиг на пазара на труда – „Транспортно строителство“ и „Производство и обслужване в заведенията за хранене и развлечения“.
– Извън професионалните, какви други нови специалности се очаква да бъдат разкрити през учебната 2023/2024 година?
– За първи път след завършено основно образование се предлага обучение по професията „Дизайнер“ в СУ „Отец Паисий“ в Смолян. В СУ „Антим І“ в Златоград е предвидена паралелка с две специалности: „Компютърна графика“ и „Производство и обслужване в заведенията за хранене и развлечения“. Ново предложение е обучението по професията „Моделиер-технолог“ със специалност „Моделиране, конструиране и технология на облекло от текстил“ в СУ „Св. св. Кирил и Методий“ в Смолян. То е насочено към ученици от социално уязвими групи, които по социално-икономически причини са застрашени от отпадане от образователната система или са прекъснали. Но след упорита работа във връзка с Механизма за предотвратяване на отпадането и обхвата на ученици очакваме те да продължат образованието си на територията на областния център.
– Какво е мястото на местния бизнес в учебния процес? Можем ли да говорим за ползотворно сътрудничество между бизнес и училище?
– Професионалното обучение по професии и специалности, предложено за учебната 2023/2024 г., във всички училища е подкрепено от работодателски организации. Все повече работодатели проявяват интерес и желание за партньорство при провеждане на професионалното обучение. Забелязва се положителната тенденция работодателите да са водеща страна при разкриването на специалности за дуалното обучение. Регионалното управление на образованието успява да предложи широка палитра от специалности с цел да се запазят учениците в областта и да се съхранят професиите, които са значими за бизнеса. Така постигаме устойчивост в професионалното образование в региона. Нашата област е единствената, която не може да очаква прираст на ученици, а продължава да отчита разлики в полза на съседните области.
Можем да кажем, че между професионалните гимназии и бизнеса са установени добри практики и трайни взаимоотношения. Устойчиви са и допълнителните социални придобивки, които стимулират интереса на учениците – стипендии, безплатен обяд и закуски, предоставена действаща база за практики и други.
– Колко дуални паралелки има в област Смолян? Имате ли наблюдение относно професионалната реализация на завършващите ученици? Колко процента от тях избират за свое работно място фирмата, в която са били на практическо обучение?
– В настоящия момент дуалната форма на обучение е въведена в 4 училища в област Смолян с общо 7 паралелки, които имат подкрепата на регионалния бизнес. Специалностите са „Изпълнител на термални процедури“ в ПГЕ „А. С. Попов“ в Девин и в СУ „Антим І“ в Златоград, „Мехатроника“ в ПГСГСТ „Никола Й. Вапцаров“ – Чепеларе, и „Електрообзавеждане на производството“ в ПГТТ „Христо Ботев“ – Смолян. Продължава развитието на дуалното обучение в община Смолян и община Девин. В ПГТТ „Христо Ботев“ ще се осъществи прием по специалностите „Електрообзавеждане на производството“, „Мебелно производство“ и „Машини и системи с ЦПУ“ през учебната 2023/2024 г. Дуална форма на обучение изцяло предлага ПГЕ „А.С. Попов“ – Девин, за следващата учебна година по специалностите „Изпълнител на термални процедури“, „Електрически машини и апарати“, „Автоматизирани системи“ и „Производство и обслужване в заведенията за хранене и развлечения“. Обучението чрез работа се е превърнало в основна цел за ПГЕ „А.С. Попов“, а това предполага и много добро взаимодействие с местните работодатели.
За сравнение, през миналата година с дуална форма на обучение в областта са реализирани само две паралелки. Много трудно бе с реализирането на практиките на учениците през изминалите две пандемични години. Това доведе до намаляване броя на утвърдените дуални паралелки.
Рано е да се каже каква е професионалната реализация на учениците, завършили професии по дуална форма на обучение, тъй като първият випуск завършва през тази учебна 2022/2023 година. На този етап определени ученици са се насочили към фирмите, където са провеждали практическото обучение.
– В колко училища в областта са изградени STEM центрове и в колко това предстои с финансиране по Националния план за възстановяване и устойчивост?
– Към момента в общо 8 училища на територията на област Смолян са изградени STEM центрове по Националната програма „Изграждане на училищна STEM среда“. В СУ „Св. св. Кирил и Методий“ – Неделино, и СУ „Христо Ботев“ – Девин, са изградени големи цялостни единни центрове с конкретен фокус (по Дейност 1).
Те включват няколко учебни помещения, както и прилежащите към тях общи пространства. А в СУ „Димитър Благоев“ – Доспат, СУ „Св. св. Кирил и Методий“ – с. Върбина, ОУ „П. Р. Славейков“ – с. Средногорци, ОУ „Св. св. Кирил и Методий“ – с. Смилян, ОУ „Стою Шишков“ – с. Търън, и ОУ „Стою Шишков“ – Смолян, са оборудвани по-малки по мащаб физически пространства (по Дейност 2). Към момента е отворена процедурата BG-RRP-1.015 – „Училищна STEM среда“, във връзка с Националния план за възстановяване и устойчивост, в който са определени за конкретни крайни получатели всичките 58 училища на територията на област Смолян.
– Професионалната гимназия по техника и технологии „Христо Ботев“ е избрана за един от 28-те центъра за високи постижения в професионалното образование и обучение в страната. Какви са очакванията към него? Какво още предстои да бъде направено?
– С определянето на ПГТТ „Христо Ботев“ – Смолян, за Център за високи постижения в професионалното образование и обучение се очаква обновяване и модернизиране на образователната среда и оборудването с най-високите технологични изисквания в помещенията, в които се осъществява професионална подготовка. Това включва ремонт и реконструкции на помещения за учебни кабинети, работилници, лаборатории и прилежащите им коридори и фоайета, както и оборудването им със съвременни високотехнологични уреди, апаратура и технологии. Ремонтът на помещенията, модерното специализирано оборудване и обновяването на училищната инфраструктура ще дадат възможност за предоставяне на съвременно обучение по професионална подготовка на учениците в трите направления, по които в професионалната гимназия традиционно се извършва обучение: „Електротехника и енергетика“, „Електроника, автоматика, комуникационна и компютърна техника“ и „Моторни превозни средства, кораби и въздухоплавателни средства“.
Повечето от дейностите предстои да бъдат изпълнени. Сред тях са подготвяне на необходимата техническа документация за изпълнение на ремонтните дейности, избор на подходящо обзавеждане и оборудване. До края на септември е необходимо да имат сключени договори за строително-монтажните работи, а до май 2026 г. всички дейности по изграждането на центъра трябва да са приключили.
– Има ли опасност някое от училищата в областта да започне учебната година с недостатъчен брой учители? Нараства ли броят на младите учители, които избират педагогическата професия? И ако да, на какво се дължи това?
– Към момента няма индикации през новата учебна година да има недостиг на педагогически специалисти или невъзможност за намирането им. От 2019 г. близо 90 са новоназначените млади учители в училищата на територията на област Смолян. Повишената стартова заплата е мотив за привличане и задържане на педагогически специалисти в училище. Определянето на учители наставници, подкрепящи младите учители, както и включването им в квалификационни форми на обучение ги задържат и мотивират.
С началото на всяка учебна година един от приоритетите в работата на Регионалното управление е оказване от страна на експертите в РУО – Смолян, на методическа подкрепа на новоназначените учители и на учители с малък педагогически опит. Най-добрата мотивация за учителите е резултатът от постигнатия успех в процеса на обучението и възпитанието на децата и учениците.
Ежегодно близо 80% от учителите от област Смолян участват в различни квалификационни форми на училищно, областно и национално ниво, допринасящи за по-добрата им подготовка като педагогически специалисти.
– Каква е готовността на образователните институции в областта за включване на 4-годишните в задължителна предучилищна подготовка?
– Смятам, че вече всички образователни институции са подготвени за включване на 4-годишните деца в задължителната предучилищна подготовка.
Този процес се изпълнява след 2020 г. с изменение в Закона за предучилищното и училищното образование. Според него предучилищното образование е задължително от учебната година, която е с начало в годината на навършване на 4-годишна възраст на детето. Към настоящия момент с решения на общинските съвети пет от общо десет общини в област Смолян са приели задължителното предучилищно образование за деца, навършили възрастта. До началото на учебната 2023/2024 г. всички общини са задължени да създадат необходимите условия за осъществяването му. Предучилищната възраст е ключова за детското развитие, защото това е период, в който в най-голяма степен се формират социални, емоционални, когнитивни, интелектуални, и най-вече езикови умения.
– Как протича процесът на приобщаващо образование?
– В процеса на изпълнение на политиките на МОН по отношение на приобщаващото образование в област Смолян се стремим към налагане на разбирането за необходимостта от приспособяване на училищната система към детето, а не на детето – към системата. Приобщаването се реализира чрез обща и допълнителна подкрепа за личностно развитие. Общата подкрепа включва множество занимания по интереси, дейности по превенция на обучителните затруднения и превенция на насилието, допълнително обучение за деца, които не владеят български език, кариерно ориентиране и други дейности. Допълнителната подкрепа, от своя страна, се осъществява под формата на ресурсно подпомагане, психосоциална рехабилитация, рехабилитация на слуха и говора, зрителна рехабилитация, рехабилитация на комуникативните нарушения и при физически увреждания осигуряване на достъпна архитектурна, обща и специализирана подкрепяща среда, технически средства и специализирано оборудване.
Детските градини и училищата на територията на областта, в които има деца и ученици със специални образователни потребности, разполагат с екип от специалисти съобразно нуждите на конкретните деца – ресурсен учител, логопед, психолог.
В допълнение РЦПППО – Смолян, провежда и програми по ерготерапия, рехабилитация и водна гимнастика за децата и учениците от аутистичния спектър, с физически и множество увреждания и други нарушения. Националните програми и проекти на МОН „Активно приобщаване в системата на предучилищното образование“, „Подкрепа за личностно развитие“ и „Подкрепа за приобщаващото образование“ допринасят значително за кадровата осигуреност в приобщаващото образование. За повишаване квалификацията на педагогическите специалисти в сферата на допълнителната подкрепа за личностно развитие, както и за обновяване и модернизиране на материалната база в училищата и детските градини чрез оборудване на специализирани кабинети, набавяне на специализирани дидактични материали и сензорни помощни средства. Благодарение на прецизните оценки от екипите в образователните институции са идентифицирани деца и ученици, които имат потребност от помощник на учителя. Това извежда областта на едно от първите места в страната по брой назначени помощници на учителя.
През последните две учебни години е засилен фокусът върху внедряването на средства за допълваща и алтернативна комуникация в училищата и детските градини. Те подпомагат общуването на невербални деца и деца с нефункционална реч. По проект „Глас за всяко дете“ на „УНИЦЕФ България“ и МОН бяха обучени екип обучители от състава на РЦПППО – Смолян, които разпространиха безплатния софтуер за комуникация C-Board сред екипите за подкрепа за личностно развитие в детските градини и училищата в областта. А те, от своя страна, започнаха прилагането на софтуера с нуждаещите се деца. Успешно се прилагат и други високотехнологични средства, като система за контрол с поглед PCEye 5, специализиран софтуер за диагностика и анализ на контрола с поглед Tobii Gaze Viewer, Communicator 5,
OrCam My Eye – устройство за слепи и хора с нарушено зрение, което се базира на изкуствен интелект и позволява разбиране на текст и идентифициране на обекти.
С последователни и съгласувани действия на национално, областно и общинско ниво приобщаващото образование в област Смолян е на едно от водещите места в страната по осигуряване на равен достъп до качествено образование за децата и учениците със специални образователни потребности. Приобщаващото образование в своята същност е насочено към всички деца и ученици, а не само към тези със специални потребности. То цели образователните институции от предучилищното и училищното образование да бъдат достъпни за всички. За да може родители, деца и ученици да усещат потребността и важността на детската градина и училището, да постигат успехи в тях и да са подготвени пълноценно като граждани на държавата.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg