Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 23, 2023

Гравитацията също е на фокус*

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
07-06-2023
в Брой 23, 2023
A A
„Капки светлина“ от Елмира Стоева, XII клас – Софийска
математическа гимназия „П. Хилендарски“, II място от националния фотоконкурс за ученици и студенти на тема „Красивото във физиката“, провел се в рамките
на 51. национална
конференция по физика

Иванина Тинова – VII клас, II място
СУ ,,Отец Паисий“ – гр. Стамболийски
Научен ръководител – Роза Рангелова

Какво е физиката? Физиката е естествена наука, която изучава общите и фундаменталните закономерности, които определят структурата и еволюцията на материалния свят. Тя е точна наука и означава, че се занимава с намирането на количествено описание на природните явления.

Значението на физиката в днешния свят е огромно. Новите ѝ идеи и постижения водят до развитието на другите науки и до нови научни открития, които, от своя страна, намират приложение в техниката и промишлеността. Честно казано, не е лесно да се дефинира какво е физиката. Тя непрестанно се променя с новите открития, които намираме всеки изминал ден. Новите теории не само ни дават нови отговори, но и ни поставят нови въпроси, които не бихме могли да формулираме и проумеем, изхождайки от предишните физични теории.

Исторически физиката се е развила чрез наблюдение на природни явления и извеждане на закони, които описват тези явления. Разбира се, дълбокото разбиране на света, в който живеем, ни помага да оцелеем в него.

За първи път терминът физика е използван от древногръцкия философ и учен Аристотел през IV в.пр.н.е. Тя е една от най-старите области на познанието, макар в древността да не е оформена като отделна наука. Дълго време физиката и философията се ползват като синоними и едва в резултат на научната революция от XVI – XVII век физиката се обособява като отделна наука.

Съвременната физика, такава каквато я познаваме днес, започва с Галилео Галилей, поради което той често е наричан бащата на модерната физика. Той е първият, който използва научния подход, научния метод, в същността на който е идеята, че всяка теория трябва да бъде потвърдена с научни експерименти и наблюдения. Исак Нютон се ражда в годината, в която умира Галилей. Той взема идеите му и ги превръща в теория, като създава един цял дял на физиката, наречен класически механизъм.
Физиката е повлияла на обществото, като ни е помогнала да разберем по-добре природните явления и дори да ги предвидим. Без физика не бихме могли да разберем защо небето е синьо, защо тревата е зелена, да разберем времето и как да го предвидим, да разберем разлагането на органичния материал, да предвидим и да се подготвим за природни бедствия като земетресения, торнадо и урагани. Дори не бихме разбрали закона за гравитацията! Физиката ни е дала знания за естествените процеси в нашия свят и начини да използваме тази информация в полза на обществото.

И така, как физиците наистина могат да променят света? Светът е сложна система, пълна с граници и ограничения за това, което човек може да направи. Физиката е пълна с проблеми със затворени системи, които нямат или имат ограничено взаимодействие с други системи. Работата в границите на система (или модел на система) или разширяването на границите на система е ежедневна работа на физика.
Гравитацията също е на фокус. Тъй като действа между елементарни частици при обикновени енергии, гравитацията е абсурдно по-малка от другите сили. Но гравитацията реагира директно на енергията и ние откриваме, че когато екстраполираме нейното поведение към екстремните енергии, където се случва обединението на другите три сили, гравитацията има сравнима сила.

 

*Заглавията са на редакцията. Есетата се публикуват със съкращения

Your Image Description

Свързани статии:

Децата на дигиталния свят* Физиката не спира да ни учудва* Брауновият газ е българско откритие* Слънчевият хладилник*

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Творчество

Последвайте ни в социалните мрежи

СподелянеTweet
Предишна статия

Висшето училище по телекомуникации и пощи и община Банско откриват научно-изследователски комплекс

Следваща статия

Децата на дигиталния свят*

Следваща статия
Децата на дигиталния свят*

Децата на дигиталния свят*

Физиката не спира да ни учудва*

Физиката не спира да ни учудва*

Вкусна чиния с кауза

Вкусна чиния с кауза

Последни публикации

  • Препоръката като аргумент за по-висока заплата: мит или реалност
  • Сп. „Педагогика“, книжка 6/2025, година XCVII
  • NFLUENCE OF TEACHING METHODS ON THE PERCEPTION  OF THE LEARNING MATERIAL BY STUDENTS – FUTURE PEDAGOGICAL SPECIALISTS
  • За новото название бютибранш
  • РАЗВИВАМЕ ЛИ УМЕНИЯТА, КОИТО ИСКАМЕ ДА РАЗВИВАМЕ? ОЦЕНКА НА ВЪЗДЕЙСТВИЕТО НА ПРОГРАМИ ЗА РАЗВИВАНЕ НА УМЕНИЯ ПРИ ДЕЦА В ПРЕДУЧИЛИЩНА И УЧИЛИЩНА ВЪЗРАСТ. НАСОКИ И ПРЕПОРЪКИ
  • ДИГИТАЛНА ТРАНСФОРМАЦИЯ В ИСТОРИЧЕСКИТЕ НАУКИ: ДЕФИНИЦИИ, ПРИЛОЖЕНИЯ, ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВА
  • КУЛТУРНИТЕ СЪБИТИЯ КАТО ИНСТРУМЕНТ ЗА ИЗГРАЖДАНЕ НА ПОЛОЖИТЕЛНИ НАГЛАСИ КЪМ КУЛТУРНОТО МНОГООБРАЗИЕ
  • КОМПОНЕНТИ НА УЧЕБНАТА СРЕДА И ТЯХНОТО ВЛИЯНИЕ ВЪРХУ ПРОЦЕСА УЧЕНЕ НА УЧЕНИЦИТЕ
  • Лекари и известни спортисти в нова инициатива срещу дрогата
  • КОГНИТИВНО РАЗВИТИЕ НА ДЕЦА И УЧЕНИЦИ, ОБХВАНАТИ  В ПРИОБЩАВАЩОТО ОБРАЗОВАНИЕ
  • ЕФЕКТ ОТ ПРИЛАГАНЕ НА МОДЕЛ ЗА ПЕРСОНАЛИЗИРАНО Е-ОБУЧЕНИЕ ВЪРХУ УСПЕХА НА СТУДЕНТИ В ДИСТАНЦИОННА ФОРМА
  • FORMATION OF INCLUSIVE COMPETENCE OF HIGHER EDUCATION STUDENTS IN THE FIELD OF KNOWLEDGE 01 EDUCATION/PEDAGOGY
  • ДИГИТАЛНА ПЕДАГОГИЧЕСКА КОМПЕТЕНТНОСТ НА БЪЛГАРСКИТЕ УЧИТЕЛИ В САМООЦЕНЪЧЕН ПЛАН – ИМПЛИКАЦИИ ЗА ОБРАЗОВАТЕЛНАТА И ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКАТА  ПРАКТИКА
  • На лов за Горгона
  • 496 кабинета са обновени по национална програма на МОН
  • Зорница Гоган, председател на Асоциацията на българските училища в чужбина: Важното е веднъж децата да влязат в училище, след това ги завладяваме и е лесно да останат
  • Снимка на броя: Студенти на помощ
  • Вестник „Аз-буки“ – брой 31/2025 г.
  • 38 млн.лв. за училища и детски градини
  • Подкрепа за 20 000 талантливи деца
  • Издателство „Аз-буки“ подписа меморандум за сътрудничество със Софийския университет „Св. Климент Охридски“
  • Засилва се контролът при еднодневните ученически екскурзии

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"