Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 25, 2023

Как се възпитава емпатия

Крайният срок за кандидатстване по програмата „Стъпки заедно“ е 30 юни

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
21-06-2023
в Брой 25, 2023
A A
Националният посланик на УНИЦЕФ в България актрисата Елена Петрова, която подкрепя програмата „Стъпки заедно“, разговаря с ученици за справянето с тормоза и насилието в училище

Училищата, които желаят да се справят с тормоза и насилието чрез успешна и изпробвана в други страни практика, все още имат шанс да го направят. Програмата за сигурна училищна среда и превенция на тормоза и насилието в училище премина пилотната си фаза и у нас чрез прилагането ѝ в 5 образователни институции. Името ѝ вече е познато. Става въпрос за „Стъпки заедно“ – съвместен проект на УНИЦЕФ България и МОН. В продължение на две години (2020 – 2022) методиката за сплотяване на училищната общност чрез изграждане на емпатия, съпричастност, развитие на социално-емоционални умения и възприемане на цялостен училищен подход „проходи“ и в българската образователна среда. Петте пилотни училища – 7. СУ – София, ПМГ – Кюстендил, СУ „Г. Бенковски“ – Тетевен, СУ „Хр. Смирненски“ – Искър, СУ „Св. св. Кирил и Методий“ – Завет, получиха сертификат за участието си в Програмата на Кръгла маса през ноември 2022 г. (бр. 47, в. „Аз-буки“) https://press.azbuki.bg/news/novini-2022/broj-47-2022/mirotvorczi-sreshhu-agresiyata-v-uchilishhe .

В момента от екипа на „Стъпки заедно“ подават ръка на нови училища, които през тази и следващата учебна година желаят да прилагат разработената методология против тормоза и насилието. Освен това могат да предоставят на учениците си ангажиращото предизвикателство – да се включат активно, като помагат на връстниците си в ролята на „миротворци“. Крайният срок за кандидатстване е 30 юни т.г. Линкът е отворен на интернет страницата на МОН, НП „Подкрепа за личностно развитие на децата и учениците“, модул 2 „Училище без агресия за сигурна училищна среда“. https://web.mon.bg/bg/101253
„Да мислим как нещо, което казваме или правим, се отразява на другия човек, да бъдем емпатични.“ Това е най-важното, което учениците от пилотните училища в България, станали вече „миротворци“, споделят, че са научили от програмата „Стъпки заедно“.

Роза Димова – координатор на Програмата към УНИЦЕФ, разказва, че групи от „миротворци“ са създадени във всички пилотни училища с основната цел да подобрят уменията на учениците да се изслушват, да общуват и да разрешават конфликтите помежду си. Тази практика е адаптирана от Програмата в Република Хърватска, която се изпълнява с помощта на УНИЦЕФ от 2003 г. до 2011 г. „Нашата програма „Стъпки заедно“ надгражда добрите практики и опита в страната и в други държави. Хърватската „За сигурна и подкрепяща среда в училище“ се разраства за 11 години до 301 училища и обхваща над 150 000 ученици. Неин автор е Ясенка Преград – дългогодишен училищен психолог и директор, член на Хърватската асоциация по психотерапия. Българската адаптация и редакция са изготвени от Петя Петрова – консултант на УНИЦЕФ България по превенция на насилието, с помощта на първите ментори, които подкрепяха пилотните училища“, разяснява Роза Димова.

Въпреки че „Стъпки заедно“ следва алгоритъма на Механизма за противодействие на насилието и тормоза в институциите на предучилищното и училищното образование, училищата получават допълнителна подкрепа чрез методиките за работа с класа и групите „Миротворци“.

„В България пилотната фаза показа, че за навлизането в Програмата са нужни поне две учебни години. Но работата трябва да продължи и след това, защото ефектът е най-видим, когато децата порастват в Програмата заедно със своите учители и родители – уточнява Роза Димова. – Тогава наистина може да се види промяна в средата, в отношенията, нагласите и реакциите на училищната общност към насилието и тормоза. А това е най-важното – когато този феномен започне да се разпознава и реакциите на деца, учители и родители стават естествено нетолерантни към тормоза и насилието. Дори мълчаливите наб-
людатели стават активна страна.“

Димова споделя, че „миротворците“ развиват способности да се застъпват за промяната, и продължават да работят и да усещат ангажимент да предадат наученото на учениците си, които идват след тях, като постепенно помагат за включването на нови „миротворци“.

Но дейността на учениците „миротворци“ е само част от прилагането на цялостния училищен подход за справянето с тормоза и насилието. „Въпреки че насилието в училище е сериозно предизвикателство, образователната система, сама по себе си, не го предизвиква – казват от екипа на „Стъпки заедно“. – Тя отразява обществените норми и ги прави видими за всички. В същото време, дава възможности за справяне с този феномен, но само в партньорство между училищно ръководство, педагогически и помощен персонал, деца, родители и местната общност.“

За период от две години близо 3000 български ученици от I до XII клас участват в работилници за развиване на социално-емоционални умения по програмата „Стъпки заедно“. Част от тях преминават специалното обучение за „миротворци“. Обучени са и над 160 педагогически специалисти за прилагане на възстановителни подходи в училище. Допълнително те са подкрепени с тренинги за превенция на професионалното прегаряне. През обучения и емпатични родителски срещи и общностни събития са преминали над 500 родители. Главната цел е промяна на тъжната статистика. Според извадка от представително изследване за насилието над деца в България по поръчка на УНИЦЕФ, изготвено от Coram International в периода 2019 – 2020 г., едно от всеки 6 деца и млади хора съобщават, че са били подложени на физическо насилие в училище, над една трета (35%) – че са били подложени на унижение или обиди в училище. 90,2% от съобщените случаи на преживяно емоционално насилие са извършени от други ученици.

Your Image Description

Свързани статии:

Папагал на гости в детска градина 45 години ДГ „Мечта“ –Белене Пловдивският университет обучава учители от неделните ни училища Изложба игра създава еконавици

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Сюжети

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

45 години ДГ „Мечта“ –Белене

Следваща статия

Вълшебна разказвачница

Следваща статия
Вълшебна разказвачница

Вълшебна разказвачница

По килватера на времето

По килватера на времето

Земята е безценен дар

Земята е безценен дар

Последни публикации

  • 190 години просветно дело в Якоруда
  • В МОН действа щаб във връзка с проблемите с транспорта в София и предстоящите матури
  • Изкуството да отстояваш позиции
  • Българска ученичка завоюва първа награда за физика и астрономия в САЩ
  • В крак с новите технологии
  • Млади звезди се захранват с хаоса, за да изградят планети
  • Красотата на детството
  • Министър Вълчев гостува на Нов български университет
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2025, година XXXIII
  • Подкрепа за развитие на дуалното обучение
  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности
  • От състезанието към куиза

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"