Училищата, които желаят да се справят с тормоза и насилието чрез успешна и изпробвана в други страни практика, все още имат шанс да го направят. Програмата за сигурна училищна среда и превенция на тормоза и насилието в училище премина пилотната си фаза и у нас чрез прилагането ѝ в 5 образователни институции. Името ѝ вече е познато. Става въпрос за „Стъпки заедно“ – съвместен проект на УНИЦЕФ България и МОН. В продължение на две години (2020 – 2022) методиката за сплотяване на училищната общност чрез изграждане на емпатия, съпричастност, развитие на социално-емоционални умения и възприемане на цялостен училищен подход „проходи“ и в българската образователна среда. Петте пилотни училища – 7. СУ – София, ПМГ – Кюстендил, СУ „Г. Бенковски“ – Тетевен, СУ „Хр. Смирненски“ – Искър, СУ „Св. св. Кирил и Методий“ – Завет, получиха сертификат за участието си в Програмата на Кръгла маса през ноември 2022 г. (бр. 47, в. „Аз-буки“) https://press.azbuki.bg/news/novini-2022/broj-47-2022/mirotvorczi-sreshhu-agresiyata-v-uchilishhe .
В момента от екипа на „Стъпки заедно“ подават ръка на нови училища, които през тази и следващата учебна година желаят да прилагат разработената методология против тормоза и насилието. Освен това могат да предоставят на учениците си ангажиращото предизвикателство – да се включат активно, като помагат на връстниците си в ролята на „миротворци“. Крайният срок за кандидатстване е 30 юни т.г. Линкът е отворен на интернет страницата на МОН, НП „Подкрепа за личностно развитие на децата и учениците“, модул 2 „Училище без агресия за сигурна училищна среда“. https://web.mon.bg/bg/101253
„Да мислим как нещо, което казваме или правим, се отразява на другия човек, да бъдем емпатични.“ Това е най-важното, което учениците от пилотните училища в България, станали вече „миротворци“, споделят, че са научили от програмата „Стъпки заедно“.
Роза Димова – координатор на Програмата към УНИЦЕФ, разказва, че групи от „миротворци“ са създадени във всички пилотни училища с основната цел да подобрят уменията на учениците да се изслушват, да общуват и да разрешават конфликтите помежду си. Тази практика е адаптирана от Програмата в Република Хърватска, която се изпълнява с помощта на УНИЦЕФ от 2003 г. до 2011 г. „Нашата програма „Стъпки заедно“ надгражда добрите практики и опита в страната и в други държави. Хърватската „За сигурна и подкрепяща среда в училище“ се разраства за 11 години до 301 училища и обхваща над 150 000 ученици. Неин автор е Ясенка Преград – дългогодишен училищен психолог и директор, член на Хърватската асоциация по психотерапия. Българската адаптация и редакция са изготвени от Петя Петрова – консултант на УНИЦЕФ България по превенция на насилието, с помощта на първите ментори, които подкрепяха пилотните училища“, разяснява Роза Димова.
Въпреки че „Стъпки заедно“ следва алгоритъма на Механизма за противодействие на насилието и тормоза в институциите на предучилищното и училищното образование, училищата получават допълнителна подкрепа чрез методиките за работа с класа и групите „Миротворци“.
„В България пилотната фаза показа, че за навлизането в Програмата са нужни поне две учебни години. Но работата трябва да продължи и след това, защото ефектът е най-видим, когато децата порастват в Програмата заедно със своите учители и родители – уточнява Роза Димова. – Тогава наистина може да се види промяна в средата, в отношенията, нагласите и реакциите на училищната общност към насилието и тормоза. А това е най-важното – когато този феномен започне да се разпознава и реакциите на деца, учители и родители стават естествено нетолерантни към тормоза и насилието. Дори мълчаливите наб-
людатели стават активна страна.“
Димова споделя, че „миротворците“ развиват способности да се застъпват за промяната, и продължават да работят и да усещат ангажимент да предадат наученото на учениците си, които идват след тях, като постепенно помагат за включването на нови „миротворци“.
Но дейността на учениците „миротворци“ е само част от прилагането на цялостния училищен подход за справянето с тормоза и насилието. „Въпреки че насилието в училище е сериозно предизвикателство, образователната система, сама по себе си, не го предизвиква – казват от екипа на „Стъпки заедно“. – Тя отразява обществените норми и ги прави видими за всички. В същото време, дава възможности за справяне с този феномен, но само в партньорство между училищно ръководство, педагогически и помощен персонал, деца, родители и местната общност.“
За период от две години близо 3000 български ученици от I до XII клас участват в работилници за развиване на социално-емоционални умения по програмата „Стъпки заедно“. Част от тях преминават специалното обучение за „миротворци“. Обучени са и над 160 педагогически специалисти за прилагане на възстановителни подходи в училище. Допълнително те са подкрепени с тренинги за превенция на професионалното прегаряне. През обучения и емпатични родителски срещи и общностни събития са преминали над 500 родители. Главната цел е промяна на тъжната статистика. Според извадка от представително изследване за насилието над деца в България по поръчка на УНИЦЕФ, изготвено от Coram International в периода 2019 – 2020 г., едно от всеки 6 деца и млади хора съобщават, че са били подложени на физическо насилие в училище, над една трета (35%) – че са били подложени на унижение или обиди в училище. 90,2% от съобщените случаи на преживяно емоционално насилие са извършени от други ученици.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg