Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 27, 2023

Проекти срещу стрес

Ученици от Велико Търново показват рисувана коприна, керамични бижута и макети на училище на бъдещето в седмицата преди външното оценяване

Петя Николова от Петя Николова
05-07-2023
в Брой 27, 2023
A A

„Заедно можем всичко“, казват от СУ „Емилиян Станев“ във Велико Търново и седмица преди националното външно оценяване категорично изместват центъра на тежестта. Вместо да се поддадат на напрежението от изпитите, предлагат рецепта против стрес. Показват плодовете от два завършени проекта, а еуфорията и вълнението завладяват ученици, учители и родителите, отзовали се на поканата да споделят преживяването.

Шестокласниците от великотърновското СУ „Емилиян Станев“ представят креативни макети
в рамките на проекта „Моето училище на бъдещето“

Петя НИКОЛОВА

Върху проекта „Моето училище на бъдещето“ шестокласниците работят в продължение на месец. Създават макети на своето мечтано училище, като за реализацията използват знания и умения по математика, информационни технологии, български и английски език. Малко преди „да полетят“, учениците от VII клас с разширено изучаване на изобразително изкуство показват годишната си изложба „Пред полет“.

„И при двата проекта дадохме пълна творческа свобода на децата – казва директорката Кина Котларска. – При провеждане на допитването чрез анкети, което традиционно правим сред ученици и родители за оценка на образованието и подобряване на учебния процес, се оказа, че на децата им липсва работа в екип, както и по-творчески подход.“ Анна Павлова – зам.-директор и специалист по изобразително изкуство, допълва, че подобна изява преди изпитите дава повече самочувствие на учениците, окрилява ги и започват да вярват в себе си. „Когато децата видят какво са сътворили със собствените си ръце, какво са създали, след като са го почувствали и преживели, това става по-важно от стреса преди изпитите“, казва тя.

Реализацията на двата проекта внася спокойствие у учениците, но променя и училищната среда. Оригиналните макети на училище на бъдещето, както и богатата, разнообразна изложба на седмокласниците носят радост. На всеки, който види рисуваните копринени шалове, керамичните бижута, абстрактната живопис или се докосне до идеята, че формата на училището и отвън, и отвътре, може да бъде съвсем различна, му се приисква да остане още малко. За да не пропусне някой съществен елемент, който децата са включили с мисъл и сърце и носи истината за тях. Защото как бихме разбрали по-добре своите деца, ако не отделим време и не се вгледаме с внимание в онова, което те сътворяват.

Преподавателите по математика Калина Друмева, Ружа Колева и Вероника Василева, учителите по БЕЛ –Цветелина Минева и Цветанка Недева, по информационни технологии – Людмила Попова, Светлана Бенкова и Дарина Славова, както и преподавателят по английски език Мерин Ремзи са групата от 9 души, които работят в екип заедно с шестокласниците по проект „Моето училище на бъдещето“. Пред в. „Аз-буки“ всеки от тях сподели своето усещане за работата по Проекта и удовлетвореността си от постигнатия резултат.

„Общо 6 паралелки от VI клас участваха в Проекта, като за първи път работят по 7 – 8 души в екип. Това е новост за тях – да се сработят, да се научат да си съдействат, да си разпределят задачи – разказва Вероника Василева, преподавател по математика. – Трябваше да включат всички геометрични фигури и тела, които изучават в часовете по математика, като имаха зададени 10 задължителни елемента и размерите на основата на сградата. Всичко останало беше по тяхно решение, не сме ги ограничавали.“ Василева остава приятно изненадана от факта, че по-голяма част от родителите на учениците откликват на поканата и присъстват на събитието. „Когато хората работят заедно, винаги има резултат – казва тя. – Получи се наистина много приятно изживяване.“

За Мерин Ремзи – преподавател по английски език, учениците са се справили отлично с предизвикателството да направят портфолио на проекта на английски език. „Отделно написаха индивидуални текстове, а после ги обединихме, така че всеки екип да има свое портфолио“, уточнява Ремзи. И ако портфолиото е на английски, на родния си език децата получават задача да създават текст разсъждение и текст описание, свързани с конкретен елемент от макета. Под напътствията на учителя си по БЕЛ Цветелина Минева се залага на тематичното разнообразие – екология, спорт, чужд език, изкуства.

„Чуждият език беше руският, защото се изучава при нас – казва Минева. – Учениците, в чийто макет имаше например амфитеатър, изготвиха покани за представление в амфитеатъра по приказка на Пушкин.“ Набирането на всички текстове, форматирането и цялостното оформление се случва в часовете по информационни технологии под ръководството на Людмила Попова. Учителката казва, че в процеса на работа се е получило истинско интегриране на учебните предмети.

„Представянето на проекта „Моето училище на бъдещето“ се превърна в празник, в приключение, в събитие на годината – споделя с въодушевление Калина Друмева, преподавател по математика. –Децата подредиха 21 макета във фоайето на училището. Поканихме фотограф, проведохме и гласуване с QR код, с което определихме проектите, получили най-много гласове. Усмивките и щастливите лица на децата обаче бяха напълно достатъчни.“

Новите първокласници, които наесен ще прекрачат прага на СУ „Емилиян Станев“ във Велико Търново, също ще имат повод за усмивки. Ще ги предизвика обновеният интериор на училището. За естетиката ще допринесе и голямо керамично пано, създадено от множеството керамични плочки, които завършващите сега VII клас изработват през втория учебен срок. В изложбата „Пред полет“ тези уникални произведения на тема „Морски свят, морско дъно“ издават малка част от уменията и творческия заряд на седмокласниците. Като специалист по изобразително изкуство, Анна Павлова стимулира развитието на творческия потенциал у своите ученици и се стреми техните произведения да допринесат за естетизирането на учебната среда.

„Надяваме се голямото керамично пано – колективно като авторство, да бъде факт през септември – казва тя. – Керамичните плочки са направени изцяло при нас. По морската тема рисувахме върху изпечени в наша пещ плочи, които после оцветихме с цветни глазури. Но учениците представиха богата и разнообразна изложба. Тя е втората за тази учебна година и освен керамични плочки показва глазирани мъниста, рисувани копринени шалове, картини с фигурални композиции, абстрактна живопис, типография, плакати, портрети.“ И докато в рисуваната коприна се вплитат мотиви от българското тъканно наследство с цел приближаване до корена, Анна Павлова се радва, че нейните възпитаници са опитали сили и в стила опарт – оптическото изкуство, което е част от модерните визуални изкуства. В опарт рисунките се създава илюзията за триизмерно пространство.

Годишната изложба „Пред полет“ се открива точно преди седмицата на НВО. Произведенията на седмокласниците са представени от специалния гост – доц. д-р Марина Теофилова, преподавател по изобразително изкуство във Великотърновския университет. Изложбата се превръща във вълнуващо събитие не само за младите автори, но и за техните родители. Насърчени от изявата, част от учениците може би ще продължат образованието си в същото училище. Приемът след VII клас предлага избор между професия „Графичен дизайн“ и профилите „Софтуерни и хардуерни науки“, „Изобразително изкуство“ и „Музика“.

Но ако Средното училище „Емилиян Станев“ във Велико Търново има какво да разкаже дори в края на учебната година, то е, защото екипът непрекъснато търси съвременни преподавателски подходи и алтернатива на скуката. Поставяйки на фокус напредъка на своите ученици, училището може да се похвали с множество екипно реализирани проекти. „Роза“, „Българската шевица“, „Сладки дроби“, Фразеологичен пъзел“, „Възрожденско кафене“ са наименованията на дейностите, в които учениците развиват умения и придобиват знания заедно. Заслуга определено има и директорът Кина Котларска. През миналата година тя става един от първите ментори в програмата „Училища за пример“ на „Заедно в час“. Като мотивира преподавателския състав да се включи в обученията, Котларска насърчава сътрудничеството между учителите, развива проектно базираното обучение и иска да се види не на теория, а на практика, че учениците са активната страна в учебния процес.

Your Image Description

Свързани статии:

Летни семейни уикенди в Националния военноисторически музей Как се постигат 99% на тест на „Менса“ От „Къщата с куклите“ до жълтите павета Българите в Азербайджан пазят културата си

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Сюжети

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Сп. „Математика и информатика“, книжка 3/2023, година LXVI

Следваща статия

Летни семейни уикенди в Националния военноисторически музей

Следваща статия
Летни семейни уикенди в Националния военноисторически музей

Летни семейни уикенди в Националния военноисторически музей

Как се постигат 99% на тест на „Менса“

Как се постигат 99% на тест на „Менса“

Наградиха отличените в „Народните будители и Аз“

Наградиха отличените в „Народните будители и Аз“

Последни публикации

  • Красотата на детството
  • Министър Вълчев гостува на Нов български университет
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2025, година XXXIII
  • Подкрепа за развитие на дуалното обучение
  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности
  • От състезанието към куиза
  • Изследовател от топ 2% учени в света влиза в екипа на българския INSAIT
  • The Hexaxial System in Physiology Training. Didactic Model
  • Implementing a Wellness Programme to Overweight Students and Working People through Training in the Methodology
  • The Impact of Age on Adult‘s Participation in Physical Activities during Leisure Time
  • Колко струва закупуването на осигурителен стаж
  • Вестник „Аз-буки“ – брой 19/2025 г.

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"