„Заедно можем всичко“, казват от СУ „Емилиян Станев“ във Велико Търново и седмица преди националното външно оценяване категорично изместват центъра на тежестта. Вместо да се поддадат на напрежението от изпитите, предлагат рецепта против стрес. Показват плодовете от два завършени проекта, а еуфорията и вълнението завладяват ученици, учители и родителите, отзовали се на поканата да споделят преживяването.
Петя НИКОЛОВА
Върху проекта „Моето училище на бъдещето“ шестокласниците работят в продължение на месец. Създават макети на своето мечтано училище, като за реализацията използват знания и умения по математика, информационни технологии, български и английски език. Малко преди „да полетят“, учениците от VII клас с разширено изучаване на изобразително изкуство показват годишната си изложба „Пред полет“.
„И при двата проекта дадохме пълна творческа свобода на децата – казва директорката Кина Котларска. – При провеждане на допитването чрез анкети, което традиционно правим сред ученици и родители за оценка на образованието и подобряване на учебния процес, се оказа, че на децата им липсва работа в екип, както и по-творчески подход.“ Анна Павлова – зам.-директор и специалист по изобразително изкуство, допълва, че подобна изява преди изпитите дава повече самочувствие на учениците, окрилява ги и започват да вярват в себе си. „Когато децата видят какво са сътворили със собствените си ръце, какво са създали, след като са го почувствали и преживели, това става по-важно от стреса преди изпитите“, казва тя.
Реализацията на двата проекта внася спокойствие у учениците, но променя и училищната среда. Оригиналните макети на училище на бъдещето, както и богатата, разнообразна изложба на седмокласниците носят радост. На всеки, който види рисуваните копринени шалове, керамичните бижута, абстрактната живопис или се докосне до идеята, че формата на училището и отвън, и отвътре, може да бъде съвсем различна, му се приисква да остане още малко. За да не пропусне някой съществен елемент, който децата са включили с мисъл и сърце и носи истината за тях. Защото как бихме разбрали по-добре своите деца, ако не отделим време и не се вгледаме с внимание в онова, което те сътворяват.
Преподавателите по математика Калина Друмева, Ружа Колева и Вероника Василева, учителите по БЕЛ –Цветелина Минева и Цветанка Недева, по информационни технологии – Людмила Попова, Светлана Бенкова и Дарина Славова, както и преподавателят по английски език Мерин Ремзи са групата от 9 души, които работят в екип заедно с шестокласниците по проект „Моето училище на бъдещето“. Пред в. „Аз-буки“ всеки от тях сподели своето усещане за работата по Проекта и удовлетвореността си от постигнатия резултат.
„Общо 6 паралелки от VI клас участваха в Проекта, като за първи път работят по 7 – 8 души в екип. Това е новост за тях – да се сработят, да се научат да си съдействат, да си разпределят задачи – разказва Вероника Василева, преподавател по математика. – Трябваше да включат всички геометрични фигури и тела, които изучават в часовете по математика, като имаха зададени 10 задължителни елемента и размерите на основата на сградата. Всичко останало беше по тяхно решение, не сме ги ограничавали.“ Василева остава приятно изненадана от факта, че по-голяма част от родителите на учениците откликват на поканата и присъстват на събитието. „Когато хората работят заедно, винаги има резултат – казва тя. – Получи се наистина много приятно изживяване.“
За Мерин Ремзи – преподавател по английски език, учениците са се справили отлично с предизвикателството да направят портфолио на проекта на английски език. „Отделно написаха индивидуални текстове, а после ги обединихме, така че всеки екип да има свое портфолио“, уточнява Ремзи. И ако портфолиото е на английски, на родния си език децата получават задача да създават текст разсъждение и текст описание, свързани с конкретен елемент от макета. Под напътствията на учителя си по БЕЛ Цветелина Минева се залага на тематичното разнообразие – екология, спорт, чужд език, изкуства.
„Чуждият език беше руският, защото се изучава при нас – казва Минева. – Учениците, в чийто макет имаше например амфитеатър, изготвиха покани за представление в амфитеатъра по приказка на Пушкин.“ Набирането на всички текстове, форматирането и цялостното оформление се случва в часовете по информационни технологии под ръководството на Людмила Попова. Учителката казва, че в процеса на работа се е получило истинско интегриране на учебните предмети.
„Представянето на проекта „Моето училище на бъдещето“ се превърна в празник, в приключение, в събитие на годината – споделя с въодушевление Калина Друмева, преподавател по математика. –Децата подредиха 21 макета във фоайето на училището. Поканихме фотограф, проведохме и гласуване с QR код, с което определихме проектите, получили най-много гласове. Усмивките и щастливите лица на децата обаче бяха напълно достатъчни.“
Новите първокласници, които наесен ще прекрачат прага на СУ „Емилиян Станев“ във Велико Търново, също ще имат повод за усмивки. Ще ги предизвика обновеният интериор на училището. За естетиката ще допринесе и голямо керамично пано, създадено от множеството керамични плочки, които завършващите сега VII клас изработват през втория учебен срок. В изложбата „Пред полет“ тези уникални произведения на тема „Морски свят, морско дъно“ издават малка част от уменията и творческия заряд на седмокласниците. Като специалист по изобразително изкуство, Анна Павлова стимулира развитието на творческия потенциал у своите ученици и се стреми техните произведения да допринесат за естетизирането на учебната среда.
„Надяваме се голямото керамично пано – колективно като авторство, да бъде факт през септември – казва тя. – Керамичните плочки са направени изцяло при нас. По морската тема рисувахме върху изпечени в наша пещ плочи, които после оцветихме с цветни глазури. Но учениците представиха богата и разнообразна изложба. Тя е втората за тази учебна година и освен керамични плочки показва глазирани мъниста, рисувани копринени шалове, картини с фигурални композиции, абстрактна живопис, типография, плакати, портрети.“ И докато в рисуваната коприна се вплитат мотиви от българското тъканно наследство с цел приближаване до корена, Анна Павлова се радва, че нейните възпитаници са опитали сили и в стила опарт – оптическото изкуство, което е част от модерните визуални изкуства. В опарт рисунките се създава илюзията за триизмерно пространство.
Годишната изложба „Пред полет“ се открива точно преди седмицата на НВО. Произведенията на седмокласниците са представени от специалния гост – доц. д-р Марина Теофилова, преподавател по изобразително изкуство във Великотърновския университет. Изложбата се превръща във вълнуващо събитие не само за младите автори, но и за техните родители. Насърчени от изявата, част от учениците може би ще продължат образованието си в същото училище. Приемът след VII клас предлага избор между професия „Графичен дизайн“ и профилите „Софтуерни и хардуерни науки“, „Изобразително изкуство“ и „Музика“.
Но ако Средното училище „Емилиян Станев“ във Велико Търново има какво да разкаже дори в края на учебната година, то е, защото екипът непрекъснато търси съвременни преподавателски подходи и алтернатива на скуката. Поставяйки на фокус напредъка на своите ученици, училището може да се похвали с множество екипно реализирани проекти. „Роза“, „Българската шевица“, „Сладки дроби“, Фразеологичен пъзел“, „Възрожденско кафене“ са наименованията на дейностите, в които учениците развиват умения и придобиват знания заедно. Заслуга определено има и директорът Кина Котларска. През миналата година тя става един от първите ментори в програмата „Училища за пример“ на „Заедно в час“. Като мотивира преподавателския състав да се включи в обученията, Котларска насърчава сътрудничеството между учителите, развива проектно базираното обучение и иска да се види не на теория, а на практика, че учениците са активната страна в учебния процес.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg