Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 28, 2023

Двете лица на радиоактивността*

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
12-07-2023
в Брой 28, 2023
A A

Димитър Андреев – VII клас, I място
ОУ „Васил Левски“ – Пловдив
Научен ръководител – д-р Красимир Витларов

 

„Няма нищо страшно в живота, само неща, които не разбираме.
Сега е времето да научим повече, за да ни е страх по-малко.“
Мария Кюри

„Мъглявината Орион“ от Даниел Потс, IX клас – СУ „Васил
Левски“, Севлиево,
I място от националния фотоконкурс за ученици и студенти на тема „Красивото във физиката“, провел се в рамките
на 51. национална конференция по физика

Тези думи разкриват същността на физиката като фундаментална наука, която се стреми към идеал, поставен ѝ още от древногръцките философи – да освободи човека от страха, да му даде познание за окръжаващия го свят и че този свят е подчинен на закони. Тя дава основата за разбиране и обяснение на природните явления. По този начин физиката не само премахва страха, но дава смелост и възможност на човека и човечеството да търси, да опознае света и да го промени.

Целият съвременен високотехнологичен свят е резултат от откритията на хиляди учени от древността до наши дни. Откритието на електричеството е революция в развитието не само на физиката, но на всички науки, технологии и на света изобщо. Трудно можем да си представим днес живота без него. Откъде тръгва? Още в края на

VII в.пр.н.е. Талес провежда редица опити и наблюдения, за да даде отговор на въпроса „Защо ебонитова пръчка, натрита с вълна, привлича към себе си леки предмети?“. Така започва изучаването на статичното електричество. Така се стига до откриване на електрическите заряди, електрическите сили, а по-късно и на електрическия ток.
В началото на ХІХ в. английският физик Майкъл Фарадей, изучавайки магнитното поле около проводник, по който тече електрически ток, открива електромагнитното поле и формулира закона за индукцията. Той изработва първия, макар и примитивен електромотор, който преобразува електрическия ток в механична енергия.

Сръбско-американският физик Никола Тесла изобретява първия генератор и трансформатор, което дава възможност електричеството да се получава и предава на разстояние.
Италианският физик Волта открива и изработва първата електрическа батерия. Появата на лампата с нажежаема жичка се свързва с имената на редица изобретатели, работили по едно и също време. Първите лампи представлявали стъклен съд, изпълнен с въздух, в който са запоени два медни проводника. През 1875 г. Томас Едисън решава да изтегли въздуха от балона, с което удължава живота на лампата.
Светлината е заедно с хората от древни времена. Научното изучаване на светлината започва с Нютон и неговата геометрична оптика. Този раздел от оптиката изучава разпространението на светлината в различни прозрачни среди. Човешкото зрение също се обяснява със законите на оптиката. Това води до едно най-простите, но много важни открития за хората – очилата. Първите очила се появяват в Северна Италия, между 1280 и 1300 г. и за техен изобретател се счита флорентинецът Салвио дели Армати. Оттогава до наши дни те се променят и развиват, за да стигнем до контактните и вътреочните лещи.
Освен да види света около себе си, физиката дава възможност на човека да обърне поглед към звездите и Космоса. Това става възможно с друго откритие – на телескопа, като система от лещи и огледала. Първият телескоп за астрономически цели е използван от Галилей. С него той открива пръстените на Сатурн и спътника на Юпитер.

Освен света на големия Космос оптиката дава възможност на човека да разкрие света на най-малките организми и градивни частици. Това става възможно с откриването и конструирането на друг оптикоувеличителен уред – микроскопа.

Последният пример, който ще дам, е за сравнително ново откритие, което се развива в последния век. „Радиоактивността е едно от най-уникалните и мистериозни физични явления“, казва Айнщайн. Явлението естествена радиоактивност е открито от френския физик Анри Бекерел. Ядрата на някои химични елементи отделят лъчи с голяма проникваща способност и енергия. Наречени са алфа, бета и гама лъчи. След Бекерел в развитието и приложението на радиоактивността се нареждат имената на Мария и Пиер Кюри, Ръдърфорд и Соди, Розенблум, Ирен Кюри, Фредерик Жолио-Кюри, Ферми и още много други, като се създава нов дял във физиката – ядрената физика.

И тя наистина променя света. В резултат на деленето на радиоактивните ядра се генерира електрическа и топлинна енергия. За съжаление, първият пример за силата на тази енергия е атомната бомба, хвърлена над Хирошима през 1945 г. Да, тя окончателно решава изхода от Втората световна война, но с цената на какви жертви и последствия! Невиждани разрушения, огромни човешки жертви и последствия, които продължават и днес. Същата тази енергия се използва в ядрените реактори на АЕЦ. Радиоактивността се използва в медицината за диагностика и лечение на онкологични заболявания. Развиват се новите медицински специалности – лъчелечение и нуклеарна медицина. Вече пациентите с онкологични заболявания имат шанс за живот.

Your Image Description

Свързани статии:

Наука за човека и далечните галактики* Красивото лице на физиката* Брауновият газ е българско откритие* Слънчевият хладилник*

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Творчество

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Красивото лице на физиката*

Следваща статия

„Училище за авиация“ – обучение, което се помни

Следваща статия
„Училище за авиация“ – обучение, което се помни

„Училище за авиация“ – обучение, което се помни

Четири нови издания на Националния център „Музейно училище“

Четири нови издания на Националния център „Музейно училище“

Грижа за приятели

Грижа за приятели

Последни публикации

  • Магията на думите
  • Шимпанзета оказват първа помощ
  • 190 години просветно дело в Якоруда
  • В МОН действа щаб във връзка с проблемите с транспорта в София и предстоящите матури
  • Изкуството да отстояваш позиции
  • Българска ученичка завоюва първа награда за физика и астрономия в САЩ
  • В крак с новите технологии
  • Млади звезди се захранват с хаоса, за да изградят планети
  • Красотата на детството
  • Министър Вълчев гостува на Нов български университет
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2025, година XXXIII
  • Подкрепа за развитие на дуалното обучение
  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"