Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 29, 2023

Ученическият спорт – мисия възможна

Каузата подкрепя мениджърът на Националната аматьорска лига по баскетбол Мартин Механджиев, който всяка година влиза в различни училища с екип и баскетболна топка

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
19-07-2023
в Брой 29, 2023
A A
Мартин Механджиев, мениджър на Националната
аматьорска лига по баскетбол

Патрисия ИВАНОВА

Леброн Джеймс, Стефан Къри или най-големият – Майкъл Джордан? Ако имахте възможност, кого бихте поканили в салона на училището да покаже на учениците как се правят дрибъл, „чадър“ или да им разкаже за усилията, които стоят зад залепените плакати в детската стая? Примерът е важен. Децата следят баскетбол на най-високо ниво, гледат мачовете на NBA и това ги мотивира да подражават на кумирите си.
А какво правим у нас? Създаваме ли среда за реализация, отглеждаме ли наши примери?

Мартин Механджиев играе баскетбол от 3-годишен. Дядо му е известен български учен. Въпреки че баща му също се отдава на науката, дълги години е един от най-авторитетните баскетболни съдии в България. Отношението към спорта е семейна традиция и като ученик Мартин извежда отбора по баскетбол на столичното 134. СУ „Димчо Дебелянов“ до призови места в престижни състезания. В момента ръководената от него Национална аматьорска лига по баскетбол (НАЛБ) е най-мащабната мъжка баскетболна лига у нас. А нейният мениджър е убеден, че тя е социален феномен.

Споделя, че ако му предложат да стане министър на спорта, ще откаже, но откликва на много благотворителни инициативи.
В продължение на 6 години организира Софийската ученическа лига по баскетбол. Загрижен за състоянието на ученическия спорт у нас, Мартин Механджиев е един от малцината ентусиасти, заели се да го изправят на крака. Попитате ли го защо, ще отговори лаконично с девиза на своята лига – „От любов към играта!“. Зад краткия отговор обаче се крият години труд, отговорност и желание спортът в България да се развива.
„Благодарим за вашата подкрепа и съпричастност към идеята за развитието на спорта и в частност – на баскетбола, в училище! За неимоверните усилия, които вече толкова дълги години полагате в името на развитието на спорта в училище напълно безкористно!“
Подобни думи вероятно са изказвали и други директори на училища у нас, както и представители на институции. Или поне би трябвало да е така. Защото благодарственото писмо, което директорът на софийското ЧСЕУ „Британика“ Диляна Божинова изпраща в края на май до Мартин Механджиев, обобщава заслуженото признание. Създадена през 2011 г. да развива и популяризира баскетбола у нас, НАЛБ се превръща не само в най-мащабната мъжка лига в България със сериозна социална и благотворителна дейност, но и в организация, полагаща непрестанни усилия за развитието на ученическия спорт. Със собствен потенциал и без външна подкрепа. Как става това?

„Смело можем да заявим, че НАЛБ няма аналог в Европа – казва мениджърът Мартин Механджиев. – За мен най-голямото ни постижение е, че повярвахме в мечтите си, не се отказахме и постигнахме всичко, отстоявайки принципите и разбиранията си. Вярвам, че когато правиш нещо с желание и влагаш цялото си сърце, шансът да се запали искрата и у други хора, е много по-голям. Необходимо е обаче да имаш и други качества, за да го постигнеш – капацитет, интелект, познания в областта. Залагам изключително много и на принципността, защото поне при мен това е имало ключово значение в различни насоки. Ако видя, че нещо не се прави както трябва, че просто се отбива номерът или не е по правилата, това ме отблъсква. И обратно – когато се убедя в чистите и коректни подбуди, това ме печели за дадената кауза.“
На 31 години, Мартин Механджиев ръководи НАЛБ с изграден през годините професионализъм. Завършва с медал за отличен успех 134. СУ „Димчо Дебелянов“ в София и остава в историята му като ученика с рекорди във всички баскетболни класации. Натрупва опит в организирането на ученически състезания още там. В продължение на 4 години успява да ентусиазира съучениците си за участие в редовни турнири между класовете. Днес със сигурност му помага и магистърската степен от УНСС по маркетинг. Със слогана на НАЛБ „От любов към играта“ се припознава всеки, дръзнал да отдаде време и енергия на баскетбола и спорта. За нивото на ученическия спорт обаче Механджиев говори с болка. „Ученическият спорт е на много ниско ниво и дори на практика на ученическите състезания училищата и учителите имат много малък принос за това, което представляват отборите им. Обикновено тези, които играят, са деца, трениращи в различни клубове. Причината за мен е в цялостния подход.“

От посещенията си в часовете по физическо възпитание и спорт в училище мениджърът на НАЛБ често си тръгва с впечатление, че на някои учители по ФВС не само им липсват нужните познания, но и не са достатъчно мотивирани. „Става така, че нещо се прави, за да се каже, че е направено. А как е направено, явно, не е от особено значение – казва Механджиев. – Винаги съм чакал с нетърпение възможността да представлявам училището си, и винаги съм оставал разочарован от организацията на въпросните събития. Така че качеството в организационен аспект също трябва да се постави като цел. Другото, което е много важно, са хората. Може да звучи утопично, но съм убеден, че когато има кадърни хора, които имат нужните познания и свободата да подобрят системата, това вероятно ще се случи.“

През 2014 г. Механджиев и екипът на НАЛБ решават, че ще вложат време и умения за създаване на ученическа лига по баскетбол. „Стремежът ни беше да направим оазис в полето на ученическия баскетбол в София – разказва той. – Да се абстрахираме от добре познатите ученически състезания, които се провеждат в салони с размерите на кабинет по музика и продължават около 15 – 20 минути. Искахме децата да се докоснат до истински баскетбол, с всички организационни елементи – времетраене на един мач, време за нападение, истински зали, класиране, целогодишен календар, награди и всичко останало.“

Така започва идеята за Софийска ученическа баскетболна лига. Прегръщат я 5 училища – Софийската математическа гимназия, Националната финансово-стопанска гимназия, Англо-американското училище, Американският колеж и 35. СЕУ „Добри Войников“. Лигата има 6 завършени сезона и спира заради пандемията през 2020 г.

„Това е страхотно постижение – разказва Мартин. – Не само защото цялата дейност беше изцяло „на мускули“, без никаква подкрепа, но и защото е много трудно да се намерят идеалисти да отделят много време, енергия и усилия. Опитът ни показа, че единици са хората, на които изобщо им се занимава с подобно нещо. Предполагам, че учителите не са имали дивиденти за положения извънреден труд, което е било демотивиращо за тях. На практика, бенефициентите бяха само и единствено учениците.“
На въпроса на в. „Аз-буки“ дали има шанс ученическата лига да се поднови, Механджиев е оптимист: „Бихме се занимавали с всичко, което вярваме, че развива любимата ни игра. Още повече, когато виждаме и до колко детски усмивки води. Продължаваме да откликваме и на различни покани за организиране на ученически турнири. Отчитам обаче, че трябва да има по-смислена концепция, която да се следва. Организацията е важна част и не бива да се подценява. Наше задължение – на институциите, от които зависи това, е да проявим най-напред самите ние уважение към цялостната дейност, свързана с ученическия спорт, а след това да очакваме такова и от училища, директори и учители.“

Последният благотворителен ученически турнир, който се осъществява между софийските 2. АЕГ „Томас Джеферсън“ и 22. СЕУ „Георги С. Раковски“ с подкрепата на НАЛБ, носи удовлетворение на всички. Подготовката и реализацията са на професионално ниво, мачът се излъчва на живо и се отразява в каналите на НАЛБ. Учениците се чувстват част от събитие, което е на необходимото ниво, и радостта от двубоя е изписана по лицата им. Тя обаче рядко се наблюдава в редовните часове по физическо възпитание и спорт в училище. За да се промени състоянието на ученическия спорт, за да могат децата да се мотивират и да продължат да играят и на професионално ниво, са необходими сериозни промени и усилия в различни насоки. Според наблюденията на мениджъра на НАЛБ установяването на ясни правила и контрол върху тяхното зачитане е първата стъпка, която би спомогнала да се изкорени чувството за безнаказаност у учениците, а учителят да работи с авторитет и желание сам да съблюдава спазването на правилата.

Правилата са основна част и от политиката на Националната аматьорска лига по баскетбол. Вече 12 години всеки детайл в организацията е поставен на пиедестал. Ще се убедите сами, ако посетите и една от баскетболните срещи, които се провеждат всяка седмица. Високото организационно ниво върви ръка за ръка и със социалния елемент на организацията. Механджиев споделя, че често организациите, занимаващи се с аматьорски спорт, неглижират спортната част и се фокусират само върху социалната – приятели се виждат, говорят, пият бири, а самият спорт заема нищожна част от всичко това. В противовес на тях НАЛБ акцентира на баскетбола, но постепенно се превръща и в социален феномен. Събира напълно доброволно хора с различни професии и на различна възраст, но с обща страст и любов към спорта.
„Когато говорим за ученици и ученически спорт, за съжаление, трябва да вземем предвид факта, че ниският морал става все по-широко разпространен, а стойностна ценностна система се разпознава при все по-малко хора – казва Мартин Механджиев. – Според мен е важно учениците да се докосват и до добрите примери – както в спорта, така и извън него. По този начин ще осъзнаят, че „готино“ не е да пушиш, да погълнеш максимално много алкохол и да се изживяваш като гангстер, а „готино“ означава да си добър човек, който има смислени мечти и се стреми да ги осъществи.“

Your Image Description

Свързани статии:

МОН и бизнесът надграждат диалога България е рекордьор в изучаването на испански език в училище Дарители на родната гимназия Откриват музей на образованието в Бургас

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Денят

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Дарители на родната гимназия

Следваща статия

На училище в Искърското дефиле

Следваща статия
На училище в Искърското дефиле

На училище в Искърското дефиле

Защо „мекането“ е толкова заразно?

Най-максимален, по-оптимален

Лингвистични „схватки“ в Банско

Лингвистични „схватки“ в Банско

Последни публикации

  • Храни и пития – от Ориента до столовата
  • Зам.-министър Лазарова се срещна с учителите от ПГ „Цар Иван Асен II“ в Хасково
  • И аз уча там! И аз боядисвам там!
  • „Златна ябълка“ за героите на децата
  • Вълшебни години
  • Всички живи организми излъчват сияние
  • Цената да бъдем красиви
  • Всяка извървяна стъпка дава резултат
  • България в образи и думи
  • Нередовният сън вреди на сърцето
  • Министър Красимир Вълчев: Качеството е най-важният капитал на висшите училища
  • Performance improvement and validation of a high temperature test fixture by virtual prototyping
  • Optimizing the mass of an orientation module for delta robots
  • НАТФИЗ отваря филиал в Бургас
  • Robust analysis of a quadrocopter
  • How to select projects and allocate funds to obtain the total maximum profit for facing many different investment projects in the production strategy management plan of discrete production enterprise
  • Application of computer modelling and simulation systems and intelligent decision support technologies in control systems
  • Budget-oriented control system for intelligent building automation modules with feedback
  • Artificial intelligence and biometric technologies in defense: algorithms and challenges
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2025, година XLXII
  • Research on artificial neural networks as a regulator for an aviation DC generator
  • Вълшебство и интерпретация

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"