Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 32, 2023

Ефективно партньорство с бизнеса

В Професионалната гимназия по механотехника в Сливен специалностите са приоритетни за региона

Зина Соколова от Зина Соколова
09-08-2023
в Брой 32, 2023
A A

28 професионални гимназии ще бъдат модернизирани с над 96 милиона лева с цел повишаване на конкурентоспособността и развитие на партньорски взаимоотношения между професионалните гимназии, университетите, местните власти, образователните институции и компаниите. В този брой ви срещаме с един от бъдещите центрове за високи постижения в професионалното образование и обучение – Професионалната гимназия по механотехника в Сливен.

 

Гимназията в Сливен е сред първите училища у нас, които въвеждат дуалната форма на обучение

Училището ни е с традиции, а нашата цел, като екип, е да осигурим модерна и високотехнологична материална база в него – казва директорката на гимназията Татяна Петкова. – Така ще предоставим на учениците възможност за съвременно обучение по професионална подготовка, отговарящо на трансформациите на ХХI век и изискванията на пазара на труда.“

В гимназията се обучават ученици по три професионални нап­равления. Първото е „Моторни превозни средства. Кораби и въздухоплавателни средства“, специалност „Автотранспортна техника“, по две професии: техник по транспортна техника и монтьор на транспортна техника. В същото направление са и други две специалности – „Автомобилна мехатроника“ с професия техник по транспортна техника и „Подемно-транспортна техника, монтирана на пътни транспортни средства“, с професия техник по подемно-транспортна техника. Това е основното професионално направление, по което ежегодно се осъществява прием. Завършилите гимназията ученици лесно се реализират в местния бизнес, тъй като специалностите в гимназията са приоритетни за област Сливен.

Другото професионално нап­равление е „Производствени технологии – дървесина, хартия, специалност „Мебелно производство“.

„Тази специалност се изучава само при нас. Единствената гимназия сме, която предлага обучение по мебелно производство в региона, понеже сме наследник и на бившето дърводелско училище в града – уточнява директорката. – Това е една от професиите, по които също реализираме прием всяка година.“
Третото професионално нап­равление е „Машиностроене, металообработване и металургия“ и по-конкретно машини и системи с цифрово програмно управление, професия машинен техник. На територията на града определено има възобновяване на машиностроенето. Пример за това е Заводът за металорежещи машини. А Сливен през годините освен с текстилната си промишленост е известен и с добре развитото си машиностроене, подчертава директорката.

През учебната 2022/2023 г. в училището се обучават 422 ученици в дневна и дуална форма, разпределени в 23 паралелки. План-приемът за следващата учебна година вече е реализиран. Училището разполага с голяма материална база – две основни сгради, които са на един адрес. Отделно има учебно-производствен корпус и автосервиз, където се провежда практиката в две от професионалните направления. През годините училището три пъти печели проекти по НП „Модернизация на професионалното образование“. Благодарение на тях е закупено оборудване. Училището е и лицензиран център за обучение на водачи на МПС, категория В и С. За тази цел се ползват 5 учебни автомобила, един камион и микробус и училищен автобус.

В периода 2020 – 2021 г. в един от корпусите се извършват строително-ремонтни дейности по ОП „Региони в растеж“, която е в подкрепа на професионалните училища в България.
„За изграждането на този център за високи постижения ще бъдат оборудвани лаборатории и зали по трите професионални направления – казва директорката. – Защото професионалната подготовка освен практическа е и теоретична.

И е необходимо да има съвременни лаборатории и зали за теоретична подготовка по автомобилна техника и машиностроене, по базови технологии, свързани с електричество, пневматика, хидравлика.“
Гимназията е една от първите у нас, в която се въвежда дуалното обучение, още по проект ДОМИНО.
В момента в дуална форма се обучават паралелки от професионалните направления „Автотранспортна техника“ и „Машиностроене“. През следващата учебна година в дуална форма ще бъдат паралелки от „Машини и системи с ЦПУ“, „Автотранспортна техника“ и „Мебелно производство“.

Ученици от гимназията ежегодно участват в националните състезания по професии и в трите направления. Едното състезание е за производство на изделия от дървесина, стилни мебели и дърворезба, където те се класират на призови места. Миналата година представител на училището заема трето място на националния кръг.

Всяка година учениците участват в състезанието „Най-добър млад заварчик“, което е в направление „Машиностроене“, както и в състезанието „Най-добър млад автомонтьор и водач на МПС“. Миналата година гимназията е определена за домакин на националния кръг, който се провежда през април. В него участват 8 отбора от цялата страна. Отборно гимназията е на първо място в категория „Най-добър млад водач на МПС“. В индивидуалната класация ученик се класира на второ място.
Много са и клубовете за занимания по интереси. „Горда съм от спортните постижения на нашите ученици – подчертава директорката. – Тази година на общинския кръг на Ученическите игри отборите ни по хандбал и в двете възрастови групи се класираха на второ място, по бадминтон – на първо, по тенис на маса – на второ, по футбол VIII – X клас – на трето.“

Гимназията участва в много проекти и национални програми. По проект УП-2 за двете години на 70 ученици е осигурена допълнителна възможност за достъп до практическо обучение в реална работна среда, както и повишаване ефективността на партньорството училище – бизнес.
Екип от училището съвместно с представители на бизнеса е разработил учебно помагало по металорежещи машини и инструменти за специалност „Машини и системи с ЦПУ“. Помагалото е създадено в рамките на проект „Подкрепа за дуалната система на обучение“. По този проект учениците повишават своите знания и умения по чужд език и по професионална подготовка провеждат учебна практика на реални работни места.

„Освен професионалната подготовка предлагаме на учениците и възможност за участия в най-различни прояви – казва Петкова. – Специално тази година организирахме много благотворителни инициативи. Наши ученици бяха включени в проект на „Академия за активни младежи“ на тема „Погледни уменията ми, а не цвета на кожата“. Събираха и пластмасови капачки. По инициатива на децата бе изработена указателна табела за опазване на околната среда, която поставиха в началото на градската градина – а училището ни е накрая на градината. Организирахме митинг шествие, с който да покажем на всички участници в движението, че животът е ценност. Засадихме 10 дръвчета в обособена част от парк „Юнак“. През следващите години ще продължим инициативата по засаждане на дръвчета в парка.“

Тази година за първи път в училището се връчват училищни оскари в 7 категории. Наградите са осигурени от Местната комисия за борба с противообществените прояви на малолетните и непълнолетните.
„Друго, към което се стремим, е да развиваме умения за самооценка у учениците, да бъдат самокритични и да искат да се самоусъвършенстват – казва директорката. – Освен това искаме да развием и уменията им за работа в екип, където могат да изпълняват различни роли.“

С предвидените за центъра средства ще се изградят лаборатории за изучаване принципите на Индустрия 4.0, математическо моделиране, симулиране, лаборатория по дървообработване. За тази цел са предвидени 65% от средствата. Останалите 35% са за строителни дейности, защото част от лабораториите по автотранспортна техника, двигатели с вътрешно горене, хибридни електрически превозни средства и симулационната зала се нуждаят от ремонт.

„Идеята е от следващата година да представим нова специалност в същото направление – „Хиб­ридни електрически превозни средства“, за да бъдем в крак с новите технологии – казва директорката. – Екипът на гимназията е висококвалифициран. Част от преподавателите са бивши наши възпитаници. Искаме учениците ни да придобият отлични знания и умения и да бъдат конкурентоспособни на пазара на труда. Затова е важно да ги подготвяме в съвременни условия, за да имат достъп до новостите в съответните професии.“

Създаването на центъра има за цел да се повиши и квалификацията на учителите. И не само на тези от гимназията, а и на всички в област Сливен, които работят в сферата на професионалното образование. Училището е базово към Техническия университет в София с филиал в Сливен. Студентите редовно изнасят уроци в гимназията и провеждат своята педагогическа практика. Училището членува и в Браншовата камара на дървообработващата и мебелната промишленост заедно с още 16 професионални гимназии.

Миналата година в гимназията е открита и антистрес стая. Тя е финансирана по Превантивната програма на Местната комисия за борба срещу противообществените прояви на малолетните и непълнолетните. Стаята е оборудвана с различни уреди и игри, които да понижат напрежението и стреса от натовареното ежедневие. Достъп ще имат всички в училище, без това да нарушава учебните занятия.

Your Image Description

Свързани статии:

Хляб наш насущний* Бутиково училище с артистичен дух Майстори на газови инсталации В Търговище залагат на дуалното обучение

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Професия

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

С индивидуален подход към всяко дете

Следваща статия

Зъбен скрининг в русенски ясли

Следваща статия
Зъбен скрининг в русенски ясли

Зъбен скрининг в русенски ясли

„Зелени библиотеки“  в парковете на София

„Зелени библиотеки“ в парковете на София

Сестрите Николови с медали от международeн турнир

Сестрите Николови с медали от международeн турнир

Последни публикации

  • Министър Красимир Вълчев: България отбелязва своя цивилизационен принос чрез писмеността и духовността
  • Ученици изследваха историите на българите в Северна Америка от началото на XX век
  • МОН отличи четирима директори с наградата „Св. Иван Рилски“
  • Селфи с холограми в ПГТМ „Христо Ботев“– Ботевград
  • Тайната на дълголетието
  • Детството не е състезание
  • Няма кой да те чуе, ако не си онлайн
  • Студентите бягат с УАСГ
  • Прародителят на всички рози е бил малко жълто цвете
  • Публикуваха проектопостановлението за минимална асистентска заплата от 2780 лв.
  • МОН: Към този момент няма решение или обсъждане за връщане към завършване на основно образование в VIII клас
  • Министър Вълчев откри STEM център в СУ „Алеко Константинов“ в Луковит
  • Австроунгарски дух в Разград от 140 години
  • Театрални интерпретации на абсурдите на ежедневието
  • „Свободата да знаеш“ започна в Кюстендил
  • Правителството одобри близо 108 млн. лева за развитие на науката и изследванията
  • Одобрени са над 37 млн. лева за строеж и ремонт на училища, детски градини и студентски общежития
  • В Министерския съвет
  • Над 200 директори и учители обменят иновативни практики за подобряване на учебния процес
  • Световната банка ще подпомага България за по-ефективното използване на информационните ресурси в образованието
  • Магията на XV софийски фестивал на науката
  • И най-доброто писмо е…

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"