Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 32, 2023

Летни артшколи изместват телефона

ЦПЛР – ОДК, Ихтиман, предлага безплатна подкрепа за деца със специални образователни потребности

Диляна Кочева от Диляна Кочева
09-08-2023
в Брой 32, 2023
A A
През август в Центъра се провеждат уроци
по изобразително изкуство

Ние сме единствената образователна институция в Ихтиман, която работи през лятото. Затова се стремим да намираме интересни занимания за децата. Обучението при нас е напълно безплатно. Често провеждаме екскурзии, участваме в изложби и се срещаме с интересни личности“, казва Валентина Петрова – директор на Центъра за подкрепа за личностно развитие – Общински детски комплекс, в Ихтиман, София-област.

Центърът работи през цялото лято без почивка. През юни се провежда арт работилница по приложно изкуство, през юли – уроци по английски език, а през август – занимания по изобразително изкуство. Отделно имат и школа по футбол, в която са добре дошли деца и младежи на възраст от
8 до 18 години. „През топлите месеци интересът към нея е по-малък заради високите градуси навън“, допълва моята събеседничка.

Иначе заниманията в Центъра се провеждат в рамките на час и половина всеки ден. Настоящата августовска група е от 25 човека. Неин ръководител е главен учител д-р Елена Цветанова. В края на месеца на малчуганите им предстои изложба, така че подготовката за нея тече с пълна сила. Представените творби ще бъдат тематични, свързани с празника на града.

Учебната година в ЦПЛР – ОДК, в Ихтиман започва на 1 октомври. В него са доб­ре дошли деца на възраст от 7 до 18 години. Заниманията по интереси, които предлагат, са в областта на изкуството (изобразително и приложно), спорта (футбол) и английския език. Успешно работят с трите детските градини в Ихтиман – „Радост“, „Здравец“ и „Гьончо Белев“, и с Обединено училище „Христо Смирненски“ в село Вакарел. Общият брой на децата, с които учат извън учебните занятия, е 463.

В Центъра идват по-големите ученици, а с по-малките се срещат на място. „В нашия център се развива активна дейност. Всичко това е благодарение на любовта ни към децата. Те усещат отношението и затова идват с желание. Всеки родител предпочита детето му да е при нас и да се занимава с изкуство, да учи езици и да спортува, вместо да стои вкъщи пред таблета или телефона“, разказва Петрова.
Категорична е, че основната им дейност е да намират и развиват таланти. Гордее се със свои бивши възпитаници, които днес са изявени художници и скулптури. В ОДК – Ихтиман, се стараят на децата да им е интересно всеки ден и да посещават Центъра не по задължение, а защото искат. „При нас не се пишат оценки и отсъствия. Нищо не се прави насила“, допълва Петрова. Редовно възпитаниците им участват в национални и международни конкурси и винаги се връщат с награда. „Заниманията по интереси трябва да се провеждат в центровете за подкрепа за личностно развитие, а не в училище“, категорична е Петрова. На мнение е, че училището е за учене, а Центърът – за развиване на таланти.

От януари 2023 г. към Центъра започва да функционира и ресурсно подпомагане за деца със специални образователни пот­ребности. Назначен е екип от специалисти, който се състои от двама ресурсни учители, психолог и логопед. Те посещават на място децата, които се нуждаят от подкрепа. Към момента екипът работи успешно с 25 деца от Ихтиман. „Отзвукът от родителите за всичко направено до момента е много положителен. Децата им биват обгрижвани и обслужвани всеки ден“, казва директорката.
ЦПЛР – ОДК, Ихтиман, е единственият център на територията на София-област, който едновременно развива занимания по интереси и осъществява ресурсно подпомагане на деца със СОП. Идеята за това е на Валентина Петрова и на Силвия Арнаутска – главен експерт по образование и здравеопазване към Община Ихтиман. „С децата със СОП работата трябва да започне още от детската градина. Много е важно още от най-ранна възраст да има кой да се погрижи за тях и да им помогне по-лесно да се адаптират в обществото“, разказва тя.

Споделя, че в началото тръгват по този непознат и трънлив път с голямо притеснение за това как ще ги приемат родителите и дали ще им се доверят. „Нормално е всеки родител да вярва, че детето му е уникално, и трудно да признае, дори пред себе си, че то има проблем“, казва Петрова. Затова, преди да започне същинската работа с ресурсната подкрепа, екипът от Центъра провежда много информационни срещи с жителите на града. Подробно разясняват в какво точно се състои работата им и защо е толкова важно да започне да се работи с децата още от най-ранна възраст.

„Но от януари поехме в правилната посока. Децата ни вярват, а родителите са доволни. Вярваме, че от новата учебна година нещата ще се развиват още по-добре“, допълва моята събеседничка. Екипът ѝ постоянно се стреми да се развива и да усвоява нови техники на работа. Посещават курсове за обогатяване и надграждане на уменията си. С тъга директорката споделя, че за съжаление, с всяка следваща година броят на децата със СОП се увеличава. Затова е нужно много да се работи в тази посока, за да могат тези деца да знаят, че не са сами и има кой да им помогне.

С малчуганите със специални потребности се работи на място – в учебното заведение, което посещават.
Валентина Петрова е директор на Центъра от 2018 г.

Тази година е носител на наградата на РУО – София-област, за директор на годината 2023. Отличието получава за цялостен принос. „Преди да постъпя на работа, за съжаление, той беше със затихващи функции. Когато оглавих ОДК, започнах да въвеждам нови неща. Това, разбира се, се случи с голямата подкрепа на Община Ихтиман. Започнахме да работим в много направления. Кандидатствахме и спечелихме четири проекта по национални програми. Благодарение на тях обзаведохме кабинети по изобразително изкуство и английски език“, разказва моята събеседничка. От няколко години работят ползотворно и с Центъра за образователна интеграция на децата и учениците от етническите малцинства. По проекта на ПУДООС „Обичам природата и аз участвам“ обновяват и дворното пространство на Центъра.

„Крайният резултат е налице – красива и приятна обстановка за децата“, споделя моята събеседничка. Сега кандидатстват по проект за ремонт на кабинета по приложни изкуства. Планира там да има грънчарско колело и пещ за изпичане на готовите изделия. „Децата се радват, когато видят плода на труда си“, допълва тя.

И за финал на разговора пожелава нови творчески успехи през новата учебна година и повече спечелени проекти.

Your Image Description

Свързани статии:

Eковаканция в Белене Вокален ансамбъл „Звездни струни“ с отличия от Рим Курсови проекти в реална градска среда Сестрите Николови с медали от международeн турнир

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Извън часовете

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Музикално лято в Копривщица

Следваща статия

Eковаканция в Белене

Следваща статия
Eковаканция  в Белене

Eковаканция в Белене

Вокален ансамбъл „Звездни струни“ с отличия от Рим

Вокален ансамбъл „Звездни струни“ с отличия от Рим

Училище за живота

Училище за живота

Последни публикации

  • Идеите на младите променят света
  • Висши училища с единен изпит по математика
  • „Европа в моето училище“
  • Успешни проекти на форума „Наука за бизнес“
  • Промени за приема в държавни висши училища
  • Дъжд от книги
  • МОН публикува верните отговори от националното външно оценяване по математика за IV клас
  • Кръговата икономика и образованието във фокуса на нов сборник на „Аз-буки“
  • МОН публикува верните отговори от Националното външно оценяване по български език и литература за IV клас
  • Над 46 000 студенти ще получат подкрепа за професионалната си реализация
  • Софийският университет излъчи „Студент на годината“
  • Служебен ректор в Тракийския
  • Над 400 училищни STEM центъра вече са открити
  • Над 59 000 четвъртокласници на национално външно оценяване по български език и литература и по математика
  • На околосветско пътешествие в Перник
  • Излезе първо класиране за прием в I клас в София
  • Кариерен форум за студенти в София
  • Професии с традиции
  • Кой познава най-добре правилата на пътя
  • Критичен поглед към съвремието
  • Храни и пития – от Ориента до столовата
  • Зам.-министър Лазарова се срещна с учителите от ПГ „Цар Иван Асен II“ в Хасково

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"