Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 32, 2023

Училище за живота

XXI век ражда нови форми на преподаване, при които обучението е ориентирано към действие

Диляна Кочева от Диляна Кочева
09-08-2023
в Брой 32, 2023
A A
През учебната 2022/2023 г. СУ „Христо Ботев“
в Карнобат работи по проект, свързан
с иновативни методи на преподаване и проектно базирано обучение в училище. В изпълнение на дейностите участват училищни екипи
и ученици от III и IV клас. Закупени са образователни игри, пособия и материали,
чрез които учениците учат, докато играят

Всеки ден светът, в който живеем, се променя. Това налага необходимостта от реформа и в образованието. Традиционните форми на преподаване, в които учителят представя теоретично информацията, а от учениците се изисква да наизустят факти, дати и определения, трябва да бъдат допълнени с нов вид дейности, при които учениците активно да се включат в планирането и осъществяването на учебния процес. Нека наречем условно познатото в училище преподаване „затворено обучение“, а новото – „отворено“. За да бъде ефективен учебният процес, отвореното обучение трябва да допълни затвореното, а не да го измести. Разгледаната концепция за формите на отвореното обучение е представена в книгата на проф. д-р Илиана Мирчева „Отворено обучение. Диференциация в обучението в началното училище“.

Най-общо, „отвореното обучение“ може да бъде наречено „училище за живота“. Характерното за него е, че централна роля заемат учениците, а ролята на учителя е второстепенна. Той не определя хода на учебния процес, а само го напътства. Съществуват различни форми на отворено обучение – утринен кръг, обучение по дневен план, обучение по седмичен план, свободна работа, учене по станции, обучение в работилница и проектно обучение.

Проектното обучение е сред най-познатите у нас и се използва в почти всяко българско училище. Най-общо може да бъде наречено „учене чрез правене“ или „учене чрез действие“. То съчетава теоретичните знания на учениците с практическите умения. За него са характерни продължително проучване и задълбочена работа по конкретна тема. При реализирането на проект първо се избира тема, след това да се съставя план на работа и се преминава към изпълнение на задачата. Сред най-големите предимства на тази форма е, че развива и презентационните умения на децата.

По-малко разпознаваеми и използвани са други две форми на т.нар. отворено обучение – утринен кръг и обучение по дневен план. При първата учениците застават в кръг и заедно с учителя обсъждат дадена тема или проблемна ситуация. Това може да стане в началото или в края на часа. Идеята е всички заедно да структурират и обобщават работата по време на урока. Така всеки ученик ще се чувства значим и ще знае, че мнението му е важно и има кой да го чуе. Добре е по време на утринния кръг да се използват и някои иновативни методи, като „брейнсторминг“ – съвместно мислене на глас, и „светкавица“ – всеки ученик споделя с едно изречение най-значимото за него по обсъжданата тема в кръга. Така под формата на игра децата затвърждават своите знания, запомнят по-лесно и се мотивират да учат повече.
Идеята на обучение по дневен план е проста – съвместна организация на учебния процес за деня, като ролите на учителя и на учениците са равнопоставени. Всички заедно съгласуват процеса на работа в часа. Това помага на децата да бъдат самостоятелни, и развива уменията им за само­оценка. А когато ученикът добре познава силните и слабите си страни, много по-лесно може да се справи с учебния процес. Той разбира върху какво трябва да поработи допълнително, за да стане още по-добър.

Безкрайно интересни са формите „учене по станции“ и „обучение в работилница“. Под учене по станции най-общо се разбира работа в група по обща тема. Избира се обща тема, след това се определят задачите за изпълнение. В зависимост от броя на задачите и броя на групите (обикновено в една група има пет деца) се определя броят на станциите (обособени работни места в класната стая). Всяка група има отговорник, който периодично се сменя. Във всяка станция се работи по конкретна задача. Групите преминават поетапно през всяка станция. Хубаво би било да има и една-две резервни станции – за най-бързите ученици. Ученето по станции започва с раз­ясняване на темата, конкретизиране на задачите, изготвяне на план с имената на станциите, определяне на групите и даване на указания за последователността за преминаване през станциите. След това идва ред на същинското преминаване през станциите и изпълнение на задачите. Часът завършва със разговор, в който учениците докладват за резултатите от задачите и споделят за трудностите, с които са се сблъскали в процеса на работа.
Ученето по станции е много подходящо за прилагане по време на уроците за нови знания и затвърждаване на стари. Средствата, които могат да бъдат използвани, са проучвания, опити, наблюдения и ролеви игри. Те развиват изследователския дух у децата и правят новата учебна тема по-атрактивна в очите на учениците.

Най-големите предимства на ученето по станции са ротационният принцип, по който се провежда обучението, и периодичната смяна на отговорниците. Така всеки ученик се запознава с различните гледни точки, научава се да слуша внимателно и да носи отговорност.

Обучението в работилница е изцяло ориентирано към опита и се провежда в предварително подготвена от учителя среда. Състои се от три фази – подготвителна (определяне на тема, план и необходима литература), обучение (същинската фаза, в която се разрешава дадена задача или се изработва конкретен продукт) и заключителна (представяне на решената задача/готовия продукт, обобщаване на постигнатите резултати и обсъждане на възникналите трудности). Характерното за обучението в работилница е, че тук има шеф-система. Избира се ученик, който е най-добър в дадена област и може да влезе в ролята на учител и съветник по конкретна тема. Той контролира процеса на работата и оценява крайния продукт.
Преди началото на часа всеки ученик получава лист с името си, написаните задачи за изпълнение и графа за проверка на извършената работа – самоконтрол, контрол от „шефа“ и от учителя. Умишлено тук се използва думата „шеф“ – тя е разпознаваема от децата и желана позиция за всеки. Шефовете могат да бъдат разпределени в следните категории: доклади, четене, песни, игри, компютърни умения и писане на домашна работа. Най-добрите ученици в областта на писането влизат в ролята на коректор на всички останали работи и сядат зад т.нар. бюро на корекциите. Класната стая по време на обучението в работилница може да бъде представена като бюфет, при който необходимите материали са подредени на рафтове и разположени в ъгъла на стаята.

Чрез обучението в работилница се разширяват знанията на учениците на базата на опита, а не на теорията. Развиват се качества като самостоятелност, креативност, лидерски умения, работа в екип, чувство за отговорност, самоувереност и ангажираност.
Най-голямото предимство е, че благодарение на „шеф-системата“ може да бъде открит талантът на всеки ученик. Дори детето да не е отличник по всички предмети, благодарение на обучението в работилница разбира, че има област, в която е най-добро. Така с удоволствие помага на съучениците си и се чувства значимо и полезно.

И последната форма на отворено обучение е свободна работа. Там учениците сами решават какви задачи да изпълняват. Съг­ласувайки с учителя, децата избират темата, метода, времето за изпълнение, работното място и източниците, които да използват.
Тази форма на отворено обучение обикновено се изпълнява в рамките на два-три учебни часа или в рамките на целия срок или година, като поетапно се допълва и разширява. Свободната работа е подходяща за прилагане от I до IV клас. Сред най-големите ѝ предимствата са, че помага на учениците да развият качества като креативност, инициативност, самостоятелност и концентрация. Учениците се научават как сами да планират времето си и как да разпределят задачите си. Свободната работа помага и за откриването и развиването на талантите, дарованията и интересите на учениците.

Your Image Description

Свързани статии:

Вокален ансамбъл „Звездни струни“ с отличия от Рим С индивидуален подход към всяко дете Два изкуствени интелекта България е лидер в региона по технологични решения в образованието

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Далекоглед

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Вокален ансамбъл „Звездни струни“ с отличия от Рим

Следваща статия

Образователните неравенства се възпроизвеждат

Следваща статия
Образователните неравенства се възпроизвеждат

Образователните неравенства се възпроизвеждат

Артподходи  в образованието

Артподходи в образованието

Сънародници в чужбина учат български с евросредства

Сънародници в чужбина учат български с евросредства

Последни публикации

  • Детска градина „Деница“ с плакет на МОН за 50-годишнина
  • Enhancing Fundamental Movement Skills in Early Childhood: a Collaborative Multi-Sport Intervention Programme in Slovenian Kindergartens
  • Плуване за студенти като физическа активност в свободното време
  • Министър Вълчев: Ще предложа законодателни промени, с които кметовете да могат да обявяват неучебни дни само след съгласуване с МОН (ОБНОВЕНА)
  • The State of Inclusion in Adapted Basketball
  • Теоретичен модел за интердисциплинарност в обучението по баскетбол в професионалната подготовка по физическо възпитание и спорт
  • Изследване на болковата симптоматика при деца с отклонения от правилната стойка след приложено въздействие със средствата на терапевтичното плуване
  • Състояние на някои двигателни способности при деца от предучилищна възраст
  • „Мисия чист въздух“ – фестивал на химията в Бургас
  • Студенти ще могат да оценяват качеството на обучението в реално време с електронна платформа
  • Академия за млади таланти в село Дреновец
  • Изображенията на птици в античните подови мозайки от България от орнитологичен аспект: видове, произход и търговски връзки (II – VI в. н.е.)
  • Образователен форум събира иновативни училища и експерти в село Бистрица
  • Четири медала от Международната Менделеевска олимпиада по химия
  • Министър Вълчев постави началото на строежа на четири физкултурни салона в Казанлък
  • Съветът на ректорите: Кадри на МВР да правят дискусии за зависимостите в университетите
  • Ученици от Търговище влязоха в ролята на зам.-министри на образованието
  • Вицепрезидентът Йотова стана „Доктор хонорис кауза“ на Великотърновския университет
  • Perspectives on Food Waste Management and the Green Food Movement
  • Дигитални ресурси за развитие на ключови компетентности при изучаване на характеристиките на химичните процеси в X клас
  • Приложение на метода на концептуалните карти при преподаване на разделите „Електромагнитни явления“ и „Светлина“ от съдържанието по физика и астрономия в Х клас за формиране на ученическите представи за природата на светлината
  • Проучване на подходите към ученето на студенти по химия и фармация

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"