Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 33, 17 - 23.08.2023

Децата в Бангладеш мечтаят да станат учители

Нищо не може да замени образованието като средство за постигане на по-добър начин на живот, убедена е преподавателката Малика Саха

Петя Николова от Петя Николова
16-08-2023
в Брой 33, 17 - 23.08.2023
A A

От Бангладеш, специално за в. „Аз-буки“, главен учител и магистър по математика Малика Саха разказва за училището, в което преподава, за отношението на учениците към учебния процес и усилията, които страната ѝ полага за образованието. Разговорът се осъществява със съдействието на Полина Димитрова и Хандакер Асаб Махмуд – продуцент „Новини“ в Националната телевизия на Бангладеш (BTV*).

 

Правителството в Бангладеш подкрепя сериозно началното образование
и осигурява безплатни учебници за всички ученици

Независимо дали става въпрос за южната част на Азия, или за Югоизточна Европа, жаждата за знание често трябва да бъдe пробудена. И това е само началото. След това на ход са родители, учители и държава. „В момента всички родители в Бангладеш биха искали техните деца да се образоват – казва Малика. – Нищо не може да замени светлината на образованието“.

На 8000 км от София, в Нарсингди Садар, един от районите на столицата Дака, Малика Саха преподава в начално училище.

„1, 2, 3…4“ – застанала пред учениците си в клас, тя държи зелени дървесни листа, които подрежда последователно едно до друго и отброява на глас. Седнали на чиновете, облечени в униформените си училищни ризи, децата повтарят след нея. Броенето продължава с пръчици, монети, накрая – с пръстите на ръцете. Малика изписва цифрите на дъската, а след това отива при децата и повтаря упражнението с всяко от тях. Правилният отговор се награждава с бурни ръкопляскания от класа. Малика се усмихва и часът продължава.

В Бангладеш живеят над 165 милиона души, като само в Дака населението надхвърля 16 милиона. В началното училище на Саха децата са 300. Районът е индустриален и повечето хора работят във фабрики. Пандемията през 2020 година почти ги съсипва. В момента родителите на тези деца живеят трудно. Малика им помага когато и с каквото може. Носи им подаръци, а в периода, когато училищата за затворени, ги посещава по домовете. Защото обича професията си и децата.

Саха преподава в Началното държавно училище №69 в Нарсингди Садар вече 5 години. Сградата е на 4 етажа и в нея се обучават 300 ученици. Преподавателите обаче са само шестима. Единственият главен учител е Малика. След като придобива с отличие бакалавърската си степен, завършва магистратура по математика и повече от 24 години е отдадена на преподавателската дейност. В момента е главен учител и временно изпълняващ длъжността директор.

Малика Саха

„Това, че съм учител, ме удов­летворява напълно – споделя Малика. – Професията е страхотна. Учителите могат да създават от децата добри хора, но и съвестни граждани. Мисля, че ключът към развитието на една държава е в ръцете на учителите. Много обичам децата и затова учителската професия много ми харесва. Още като дете мечтаех да стана учител, успях да го направя, и сега изпълнявам дълга си към родината, като възпитавам децата“.

В Бангладеш началното образование е задължително и обхваща деца на възраст от 4 до 10 години. Първи и втори клас се обучават от 9.00 до 12.00 ч., а учениците от трети, четвърти и пети клас идват следобед. Училището затваря в петък и събота, но учениците разполагат с още 55 почивни дни в годината, свързани с различни събития и ваканции. Малика споделя, че правителството сериозно подкрепя началното образование, като посочва за пример раздаването на безплатни учебници на всички училища в цялата страна. Това се случва в началото на всяка учебна година, която в Бангладеш започва на 1 януари.

„Освен това всеки месец децата получават стипендии – добавя Малика. – Така не само хората с възможности, но и бедните могат да запишат децата си на училище. Защото нищо не може да замени образованието като средство за постигане на по-добър начин на живот.“

Една от политиките на правителството за насърчаване на образованието е въвеждането на т.нар. образователна застраховка, която е предоставена на много училища в Бангладеш. Учениците се възползват от предимствата на застраховката до навършване на 18 години. „Обхванати от образователната застраховка, моите ученици са истински късметлии“, убедена е Малика, пренебрегвайки факта, че децата имат късмет и с учител като нея. В портфолиото ѝ присъстват различни квалификационни курсове, включително свързани с ИКТ в образованието. „За съжаление, не всички училища имат интернет – казва тя. – Липсват достатъчно техника, устройства и материали за въвеждане на дигиталните технологии във всеки клас.“

Разположена на брега на Бенгалския залив на Индийския океан, Бангладеш често страда от капризите на мусонния климат. Наводнения, торнада и тропически циклони засягат почти ежегодно страната. Световните информационни агенции дори разпространяват информация за лодки, които спасяват образованието по време на наводнения.

„Да, има райони на Бангладеш, които са засегнати от наводнения – потвърждава Малика. – Учениците от тези райони наистина остават на лодки със семействата си и учат там. Но това е временна ситуация, породена от природното бедствие.“

През 2020 г., по време на пандемията от COVID-19, учебните заведения в Бангладеш остават затворени в продължение на година и половина. Поради липса на интернет у дома много от учениците нямат достъп до онлайн обучението. „По това време провеждахме редовно уроците си на живо чрез общо 8 онлайн платформи – разказва Малика Саха. – Включително и от платформата Ghare Bose Sikhi, която е създадена по инструкции на нашия министър-председател. Лично аз се опитвах да ангажирам учениците с уроци по 5 – 6 часа всеки ден. Но тъй като не всички можеха да присъстват в онлайн часовете, често ходех по домовете и им помагах в ученето.“

На три предмета се набляга в учебната програма на Бангладеш. Това са бенгалски език, математика и английски. Освен текущото оценяване, което се случва ежедневно в различните часове, учениците държат изпити в края на първия и втория срок и в края на годината. За разлика от нашата образователна система, дори и в начален етап, ако един ученик не може да покрие изискванията, той повтаря класа. Малика Саха обяснява, че от 2023 година имат нова учебна програма. Според нея децата в предучилищна възраст и в първи клас нямат изпити.

„Имаше време, когато в учебния процес се залагаше по-скоро на философски познания – разказва учителката. – Целта на новата учебна програма обаче е да създаде квалифицирана работна ръка. И докато в момента, когато са в училище, децата мечтаят да станат учители, инженери, лекари или държавни служители, с новата програма това вероятно ще се промени. Ще започнат да се интересуват и от други професии.“

Като работеща и образована жена, Малика Саха се надява че правителството, управлявано също от жена – министър-председателката Шейх Хасина, ще постигне успех в усилията си да даде повече възможности и достъп до образование на жените.

„Половината от цялото население на Бангладеш са жени – казва Саха, – но те са пренебрегвани в много отношения. Ето защо, за да станат жените по-самостоятелни и финансово независими, разчитащи на себе си, правителството полага усилия за тяхното образование. За да ги овласти, създаде отделни квоти за жени в различни сектори и насърчава обучението на момичетата. Основното образование в нашата страна е задължително и затова във всяко училище има достатъчно ученици. Но момичетата в училищата са повече от момчетата. Държавата ги подпомага.“

Според Саха образованието и овластяването на жените са особено необходими за развитието на страната. Споделяйки политиката, провеждана от Шейх Хасина, магистърът по математика с дългогодишен опит в образованието вече вижда напредък по отношение на мястото на жените в обществото на Бангладеш.

„Уча учениците си на морал и ги съветвам да станат добри хора – казва тя. – Мисля, че повечето от тях изпитват уважение към учителите и са дисциплинирани. Откакто през 2018 година се присъединих към Началното държавно училище в Нарсингди Садар, се старая всеки ден да създавам на децата красива и приятна среда за учене.“

Красива архитектура, зеленина и самобитна атмосфера – определено столицата Дака има какво да предложи на туристите. Ботаническите градини, разходките с рикша из алеите на стария град, както и уникалната сграда на националния парламент впечатляват. Бангладеш е известна и с една от най-дългите плажни ивици в света, както и със запазени от древността храмове, манастири и джамии. Но с многобройното си население, трудни климатични условия и предизвикателства пред икономиката, страната не присъства сред държавите, които се дават за пример в образованието. Въпреки това винаги можеш да срещнеш някого, който като Малика Саха отдава време, знания и умения, за да помогне на идващите поколения в Бангладеш да бъдат по-образовани и да живеят по-добре. Затова и девизът на Началното училище, споделен любезно от нашата събеседничка, звучи мотивиращо: „Победа на началното образование! Да се справим добре! Върви напред, Бангладеш!“.

Your Image Description

Свързани статии:

Търсят се курсанти Отново титли за шахматните ни таланти С дигитална раница наесен Учител създаде виртуален музей за Костинброд

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Далекоглед

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Лято в снимки

Следваща статия

Смартфоните в клас са силно разсейващ фактор

Следваща статия
Смартфоните в клас са силно разсейващ фактор

Смартфоните в клас са силно разсейващ фактор

Учениците са финансово  по-грамотни от родителите си

Учениците са финансово по-грамотни от родителите си

Нов избор на декан в Софийския университет

Нов избор на декан в Софийския университет

Последни публикации

  • Детска градина „Деница“ с плакет на МОН за 50-годишнина
  • Enhancing Fundamental Movement Skills in Early Childhood: a Collaborative Multi-Sport Intervention Programme in Slovenian Kindergartens
  • Плуване за студенти като физическа активност в свободното време
  • Министър Вълчев: Ще предложа законодателни промени, с които кметовете да могат да обявяват неучебни дни само след съгласуване с МОН (ОБНОВЕНА)
  • The State of Inclusion in Adapted Basketball
  • Теоретичен модел за интердисциплинарност в обучението по баскетбол в професионалната подготовка по физическо възпитание и спорт
  • Изследване на болковата симптоматика при деца с отклонения от правилната стойка след приложено въздействие със средствата на терапевтичното плуване
  • Състояние на някои двигателни способности при деца от предучилищна възраст
  • „Мисия чист въздух“ – фестивал на химията в Бургас
  • Студенти ще могат да оценяват качеството на обучението в реално време с електронна платформа
  • Академия за млади таланти в село Дреновец
  • Изображенията на птици в античните подови мозайки от България от орнитологичен аспект: видове, произход и търговски връзки (II – VI в. н.е.)
  • Образователен форум събира иновативни училища и експерти в село Бистрица
  • Четири медала от Международната Менделеевска олимпиада по химия
  • Министър Вълчев постави началото на строежа на четири физкултурни салона в Казанлък
  • Съветът на ректорите: Кадри на МВР да правят дискусии за зависимостите в университетите
  • Ученици от Търговище влязоха в ролята на зам.-министри на образованието
  • Вицепрезидентът Йотова стана „Доктор хонорис кауза“ на Великотърновския университет
  • Perspectives on Food Waste Management and the Green Food Movement
  • Дигитални ресурси за развитие на ключови компетентности при изучаване на характеристиките на химичните процеси в X клас
  • Приложение на метода на концептуалните карти при преподаване на разделите „Електромагнитни явления“ и „Светлина“ от съдържанието по физика и астрономия в Х клас за формиране на ученическите представи за природата на светлината
  • Проучване на подходите към ученето на студенти по химия и фармация

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"