28 професионални гимназии ще бъдат модернизирани с над 96 милиона лева с цел повишаване на конкурентоспособността и развитие на партньорски взаимоотношения между професионалните гимназии, университетите, местните власти, образователните институции и компаниите. Днес ви срещаме с един от бъдещите центрове за високи постижения в професионалното образование и обучение – Професионалната гимназия „Акад. С. П. Корольов“ в Дупница.
Идеята за центъра е, от една страна, да бъде полезен за всички специалности, а от друга – да отговаря на нуждите на професионални гимназии и представителите на бизнеса от целия регион“, казва Елена Костадинова – директор на Професионалната гимназия „Акад. С.П. Корольов“ в Дупница. За потребностите на най-дългогодишната им специалност – „Електрообзавеждане на производството“, ще бъдат изградени три модерни лаборатории – учебна работилница по електротехника, лаборатория по електрически измервания и лаборатория по електрически машини и апарати. „Решихме да надградим това, което имаме. Към момента сме направили някои от лабораториите със средства от националните програми на Министерството на образованието и науката. Заявеното оборудване е модерно и отговаря на актуалните тенденции на пазара“, допълва директорката.
За другата им специалност – „Машини и съоръжения в химическата и хранително-вкусовата промишленост“, са предвидили да направят заваръчен кабинет, където ще бъдат обособени няколко работни места с модерна техника и заваръчни апарати. Освен това ще бъде изградена и нужната вентилационна система. Другите два кабинета ще бъдат за учебна практика по машиностроене.
„Учебният предмет машиностроене при нас се изучава в почти всички специалности, макар и под различно наименование – обработка на материалите, стругарство, шлосерство. Така че този кабинет ще отговаря на нуждите на всичките ни възпитаници“, разяснява моята събеседничка. Разбира се, за кабинетите по машиностроене са предвидили закупуването на най-новите инструменти, като фрези, стругове и бормашини. А в работилницата по топлотехника ще има съоръжения, различни климатични и отоплителни устройства в помощ на изучаващите специалността „Топлотехника – хладилна, вентилационна, климатична и отоплителна“. Гимназията в Дупница е предвидила да надгради и кабинета си по чертане. Там вече има обособени учебни места, но предстои да закупят възможно най-качествените на пазара инструменти за модерно чертане – 3D принтер и 3D скенер.
Центърът за високи технологии в областта на професионалното обучение ще бъде разположен на първия етаж в основната сграда на училището и в два кабинета на третия етаж.
„Сравнително голяма част от отпуснатите средства за изграждането на Центъра ще бъдат насочени към изграждането на т.нар. кабинет Индустрия 4.0. Идеята е това да бъде високотехнологична композиция по японски модел, която да представлява минипредприятие, където ще могат да се проследят всички процеси за един продукт – от идеята, през реализацията и чак до наличието на готов продукт“, разказва директорката. Споделя още, че средства ще бъдат инвестирани и в повишаване обучението на педагозите си. Ще ремонтират зала към училището, която да се използва с тази цел. От учебния център ще могат да се възползват не само работещите в гимназията в Дупница, но и всички учители от региона.
„Надявам се в близките две години всичко това да бъде не само план, а реалност. Вече обновихме голяма част от училището, а сега предстои да го надградим технически в крак с най-новите тенденции. Искаме да се превърнем в модерно училище и да заслужим голямото доверие, което ни гласува Министерството на образованието и науката с избора точно ние да бъдем Център за високи постижения в областта на професионалното образование и обучение за Югозападния регион“, допълва моята събеседничка.
През учебната 2022/2023 г. изпращат първия си випуск – основоположник на дуалната форма на обучение при тях в специалност „Топлотехника – хладилна, вентилационна, климатична и отоплителна“. По време на обучението си бъдещите топлотехници провеждат практиката си в две от най-големите фирми в региона – ТЕЦ „Бобов дол“ и „Балканфарма АД“, подразделение на „Тева“. Учениците им са много доволни от работата си в реална работна среда. Двама дори избират точно тях за свое работно място след завършване на образованието си.
„Поставяйки началото на дуалната система, в следващите години сключихме договори с фирмите и за друга специалност – „Машини и съоръжения в химическата и хранително-вкусовата промишленост“, разказва директорката. Тези ученици предстои тази учебна година да бъдат XII клас. От 2024/2025 учебна година и възпитаниците от специалност „Електрообзавеждане на производството“ ще провеждат практиката си в реална работна среда. Гимназията има и предварително сключени споразумения с общо три фирми – изброените по-горе две и „Електрохолд“ АД.
„Много е полезно децата да се запознаят с работната среда на практика още от ученическата скамейка. По този начин с очите си виждат реалните работни процеси, научават се на трудова дисциплина, запознават се и с трудовото законодателство“, отбелязва директорката. Тя е категорична, че ползите от дуалното обучение са много, но има и неудобства. Първото е, че е малък броят на фирмите, които подават ръка на такова обучение. Причината за това не е нежеланието, а невъзможността да осигурят ментори.
„Един човек може да бъде ментор на до четирима ученици. За него е напълно невъзможно едновременно да обучава учениците и да си изпълнява пълноценно работните си задължения“, обяснява моята събеседничка. Разбира се, фирмите изпитват и финансови затруднения. „Независимо от голямото си желание учениците не могат да се включат максимално в производствения процес“, допълва тя. Вярва, че дуалната система на обучение с времето ще се усъвършенства и тези неудобства за местните предприятия ще бъдат туширани. Другите специалности, които предлагат, са „Икономическа информатика“ и „Компютърни мрежи“. Те не са в дуална форма на обучение.
Възпитаниците на гимназията постигат отлични резултати на национални състезания и се реализират успешно след завършване на образованието си. Имат и изложбена зала с произведения на ученици – участници в различни конкурси, и резултат от дипломни проекти.
„Съумяваме да открием силните страни на всеки ученик, да го провокираме да ги покаже и след това да се стигне до прекрасен резултат“, казва моята събеседничка. Категорична е, че това е предназначението на всяка професионална гимназия – да създава кадри за пазара на труда, но без да забравя да възпитава добри и стойностни хора. Гордее се, че в местните фирми всички служители са бивши техни възпитаници. „Всеки, който харесва това, което учи, след това успешно се реализира професионално“, категорична е тя.
Костадинова споделя, че до този момент не е имала проблем с намиране на педагогически кадри, особено по отношение на преподавателите по практика. Споделя, че интересът към учителската професия с всяка изминала година става все по-голям. Причината за това не е само високото заплащане, но и все по-добрите условия за работа. „При нас традицията е бивши наши възпитаници да стават учители“, споделя тя. Преподавателите по практика са дипломирани инженери и почти всички са възпитаници на гимназията.
„Превъзмогвайки притеснението и респекта към предишните си учители, всички те много бързо се адаптират към новата си роля и прекрасно се вписват в редиците на колектива ни“, казва директорката. Разказва как в края на миналата учебна година в кабинета ѝ идва бивш ученик, който ѝ предлага да води часове по занимания по интереси за децата. Той запознава учениците с новия предмет, а те остават силно впечатлени.
„Обичам професията си и най-хубавото е, че всеки ден съм заобиколена от млади хора. Имам прекрасен колектив и успехът на гимназията се дължи на всички тях“, завършва разговора ни Елена Костадинова.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg