Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 33, 17 - 23.08.2023

Наш ученик с отличие в САЩ

Зина Соколова от Зина Соколова
16-08-2023
в Брой 33, 17 - 23.08.2023
A A
Радостин със своя ментор проф.
Юн Ким и Хан Гуо

Невероятен успех в Международната лятна изследователска програма за ученици (Research Science Institute – RSI) в Масачузетския технологичен институт (MIT) в САЩ постигна Радостин Чолаков (XI клас, МГ „Акад. Кирил Попов“ – Пловдив). Той се класира едновременно сред петте най-добри и при писмените, и при устните презентации на проекта си, което се случва за първи път с български участник. Разработка му е и единствената отличена в област информатика.

Радостин Чолаков присъства редовно в медиите с новини за отличията, които получава от различни конкурси и състезания. Занимава се с програмиране от съвсем малък. Израства в
с. Барутин, Смолянска област, без да е заобиколен от технологии и компютри. Още като самоук програмист започва да печели наг­рада след награда. В девети клас разработва платформата „АзБуки.ML“ с изкуствен интелект, чиято задача е да разбира български език.
„В началото ми беше важ­но да съм самоук – нямах достъп до хора, ресурси. Трябваше да се справям сам – казва Радостин. – Напоследък общувам с много хора в сферата, в която работя. Те ми помагат и аз съм им благодарен.“

Много е доволен от Лятната школа на Масачузетския технологичен институт. Заедно с Деян Хаджи-Манич от Математическата гимназия във Варна, тази година представят България на Лятната школа. Шестседмичният престой в нея е изключително плодотворен за Радостин.
„Програмата е доста интензивна – разказва той. – Първата седмица имахме лекции по различни предмети, като всеки участник може да си избере какво да слуша – аз се занимавам с информатика и си избрах лекции по математика и инженерство. Имаше и лекции по хуманитарни науки, които бяха за всички участници. Имахме лекции и за това как се изготвят научни доклади.“

Основната цел е всеки ученик да изготви проект, който да има някакъв принос от научна гледна точка. Участниците имат ментори, които са на световно ниво – основно от МТИ, но има и от Харвард, Бостънския университет и други. Всеки от тях работи по даден научен проблем и включва в разработката на проекта участник в школата, който проявяват интерес от темата.

„Моят ментор беше проф. Юн Ким, а неговият докторант беше Хан Гуо – обяснява Радостин. – Техните изследвания са в сферата на изчислителната обработка на езика. С тях работих по тема за квантуване на езикови модели. Моделите в услуги като Chat GPT са огромни като размер, защото са тренирани на големи количества текст и изискват супермного компютърни ресурси, за да работят. Освен това са и скъпи. Това, което изследвахме в нашия проект, е как могат тези модели и алгоритми да станат по-малки като размер и като памет, за да могат да работят и върху по-малки процесори. Квантуване в този контекст означава числата, които са параметри на даден модел, да бъдат закръглени към по-малко на брой възможни стойности. Изследвахме различни начини, по които можем да правим това закръгляне, за да не нарушим работата на модела. Винаги има някаква загуба, но въп­росът е тя да не кара модела Chat GPT например да ви отговаря някакви глупости. Изследваме по какъв начин да закръгляме тези парамет­ри, така че най-малко да навредим на отговорите на езиковите модели.“

Радостин ще продължи да работи с ментора и вече се срещат онлайн всяка седмица. Много му харесва, че менторът и неговият докторант го приемат като един от тях, а не като ученик, въпреки че е доста по-малък. Това го мотивира да се заеме с неща, които са доста сложни, за да докаже, че е заслужил мястото си в школата.

„Организаторите имат предварителна информация кой какви интереси има, и подбират съответните ментори. За мен са знаели, че се занимавам с езикови модели – казва Радостин. – Затова ме насочиха към ментор, който се занимава с последните новости в тази област. И се оказа, че докато работихме по проекта, използвахме модел, който Meta пусна. Тоест тествахме нашия метод върху модел, който досега не е съществувал.“
Малко по-рано тази година, в края на май, Радостин Чолаков получи две награди – почетна грамота от Асоциацията за развитие на изкуствения интелект (Association for the Advancement of Artificial Intelligence (AAAI), пълна стипендия за Университета за петрол и минерали „Крал Фахд“ (King Fahd University of Petroleum and Minerals) и 400 долара от Фондацията за надареност и креативност на крал Абдулазис и неговата свита при участието си в най-голямото световно състезание за наука и инженерство за гимназиална възраст (Regeneron Regeneron International Science and Engineering Fair 2023 (Regeneron ISEF), който се провежда в средата на май в Далас, Тексас.
Радостин тактично отклонява въпроса колко награди е получил досега. Те, разбира се, го радват. Но смята, че бройката им не е чак толкова важна.

Your Image Description

Свързани статии:

Лято в снимки В училищата зад граница се ходи по желание Повече от 30 деца от Сао Пауло са се завърнали в България Децата в Бангладеш мечтаят да станат учители

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Ние по света

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4s/2023, година XXXI

Следваща статия

Лято в снимки

Следваща статия
Лято в снимки

Лято в снимки

Децата в Бангладеш мечтаят да станат учители

Децата в Бангладеш мечтаят да станат учители

Смартфоните в клас са силно разсейващ фактор

Смартфоните в клас са силно разсейващ фактор

Последни публикации

  • 190 години просветно дело в Якоруда
  • В МОН действа щаб във връзка с проблемите с транспорта в София и предстоящите матури
  • Изкуството да отстояваш позиции
  • Българска ученичка завоюва първа награда за физика и астрономия в САЩ
  • В крак с новите технологии
  • Млади звезди се захранват с хаоса, за да изградят планети
  • Красотата на детството
  • Министър Вълчев гостува на Нов български университет
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2025, година XXXIII
  • Подкрепа за развитие на дуалното обучение
  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности
  • От състезанието към куиза

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"