Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 34, 24 - 30.08.2023

Печелившата формула на Механото в Разград

Съзидателната атмосфера в Националната професионална техническа гимназия „Шандор Петьофи“ дава добри резултати

Зина Соколова от Зина Соколова
23-08-2023
в Брой 34, 24 - 30.08.2023
A A
В Националната професионална техническа гимназия „Шандор Петьофи“ залагат на практиката

Тази година наистина се случиха много хубави неща в нашето училище, надявам се и в бъдеще да се случват – казва Нешка Христова, директор на Националната професионална техническа гимназия „Шандор Петьофи“ в Разград. – Предстои отбелязването на 60-годишния юбилей на училището през ноември тази година, въпреки че празнуването му започна още пролетта. Всяка година последната седмица на април е посветена на нашия патрон – Шандор Петьофи, национален герой на Унгария. Тази година се отбелязаха 200 години от рождението му.“

Гимназията получава и поредното си национално признание – сдобива се със статут на Център за високи постижения в професионалното образование и обучение, след като е одобрена със заповед на министъра на образованието. Присъждането на статута е в изпълнение на инвестиционната програма в Плана за възстановяване и устойчивост по проект „Модернизация на образователната инфраструктура“.

Училището е и в списъка на одоб­рените по процедура „Училищна STEM среда“ и ще получи финансиране за изграждане на STEM център по Националния план за възстановяване и устойчивост. Към момента материално-техническата база на училището включва 21 класни стаи, 8 компютърни кабинета, 4 учебни работилници, 2 халета, 3 лаборатории, медицински кабинет, стаи за ресурсно подпомагане, психологически кабинет, библиотека с фронт офис, обновена спортна площадка, физкултурен салон и актова зала.

В гимназията е създадена достъпна архитектурна среда. За хора с увреждания функционира външен асансьор, изграден по ОП „Региони в растеж“, който подпомага придвижването им до трите етажа на сградата. За индивидуалната работа на психолога и ресурсния учител има оборудвани два кабинета. Направен е и нов ресурсен кабинет. Общият брой изградени адаптирани санитарни възли в училище е 4.
„Ние сме едно от първите професионални училища, които през 2017 г. с решение на Министерския съвет придобиват статут на национални – казва Нешка Христова. – Критериите са няколко. При нас се взе предвид, че обучаваме ученици от 9 области, като сме стигали през годините и до 22. От друга страна, част от децата, които тренират в детско-юношес­ката школа на „Лудогорец“, учат при нас. Така наред с футбола усвояват и професия.“

Учениците в Механото, както е известно училището в града, наброяват 505, от които 10 са в самостоятелна форма на обучение. Специалностите и направленията, които се предлагат, са разно­образни – „Компютърни науки“, „Електротехника, автоматика, комуникационна и компютърна техника“, „Електротехника и енергетика“ и „Машиностроене“. Те покриват всички сфери от област техника. Седем са професиите, по които се обучават учениците, а специалностите са общо 13.

Последните години ръководството на гимназията и целият екип се фокусират върху пазара на труда на местно ниво. Разширяват връзките си с местни икономичес­ки структури. Често се допитват до представители на бизнеса, включително и когато решават какво точно ще правят, когато станат Център за високи постижения – кои са най-подходящите машини за учениците, в какви направления ще се развива обучението.

„Много ни помогнаха представителите на местния бизнес – подчертава директорката. – Преди 4 години въведохме и дуалната система на обучение. Започнахме с една специалност – „Топлотехника“. Тя е компилация между климатична, отоплителна, хладилна и вентилационна техника, тъй като виждаме, че този бранш навлиза в значителна степен на пазара през последните години. Вече сме въвели дуално обучение за още четири наши специалности – в направленията енергетика, електротехника и най-вече в машиностроене.“

Целта, която екипът на гимназията си поставя като Център за върхови постижения, е да бъде създадена база за обучение както на ученици, така и за последваща квалификация и преквалификация на работещи в местните фирми. Затова работилниците, които са изградени досега, ще бъдат дооборудвани. Ще се създадат и оборудват и нови. Гимназията е едно от 100-те училища, включени по ОП „Региони в растеж“, като е на финала на голям проект в частта обновяване на материалната база. В момента оборудването, което се очаква по Оперативната програма, е в процес на обществени поръчки.

„Тъй като направихме нови халета работилници, искаме да ги окомплектоваме с нови машини и съоръжения – подчертава директорката. – И вече като Център, освен за новите металообработващи машини за машини с цифрово програмно управление, за машини за изпитване на всички съоръжения в топлотехниката говорим за стендове и за действащи модели в направление „Електротехника“. Искаме нашите ученици да подоб­рят практическите си умения и да не учат всичко само на теория. Ще им бъде много по-лесно, дори да продължат после във висше училище.“

В концепцията на гимназията за Център за високи постижения е заложено и изграждането на фотоволтаична централа, която да превърне сградата в нулев пот­ребител на енергия. Училището има достатъчно голяма площ на покрива и след консултации с местния бизнес е изчислено какво е потреблението на ток и как да се ограничи консумацията. Фотоволтаичната система ще помогне да се намалят разходите, тъй като новите машини ще консумират много електроенергия.

„Специално за Центъра сме предвидили да закупим за нап­равлението „Компютърни науки“ последно поколение компютърни конфигурации с нужните сървъри – уточнява директорката. – Защото новите софтуери в обучението изискват бърз и достатъчно мощен интернет. За да направим съвременна компютърна зала, ще променим изцяло визията на самите помещения – всички системи ще бъдат скрити, ще има повдигнат под. Така или иначе, имаме 8 компютърни зали, но искаме да им дадем нов облик със съответно много по-високо ниво на оборудване.“

В направление „Машиностроене“ ще се купуват нови стругове, фрези и машини за разкрояване на метали. За изграждане на т.нар. умни къщи ще се използват всички видове алтернативни източници за производство на енергия, за да се изчисли с колко може да бъде захранено едно домакинство например.
Много са и събитията по повод годишнините. За патронния празник се организират Ден на математиката и Ден на водата. Интересна е и инициативата, която подемат в гимназията – „Спомените разказват“. В часовете на класа гостуват бивши учители на гимназията, които разказват какво е било по тяхно време.

Провежда се и поетична унгарска вечер, посветена на 23 април – Международния ден на книгата. По случай патронния празник се организира и традиционното състезание „Аз обичам Механото“. В него участват обикновено отбори от бивши и настоящи ученици. Тази година отборите са от учители, бивши възпитаници на гимназията и настоящи ученици.

Организирана е и изложбата „Минало и настояще“. Започва издаването на училищен вестник „Междучасие“. Идеята е шестият му брой да бъде юбилеен по повод 60-годишнината през ноември.
С вълнение и радост в гимназията посрещат директора на Институт „Лист“ – Унгарски културен институт, София – Сандра Мишкеди. Институтът предоставя изложба с банери, в която се разказва за живота на патрона на училището. Националният литературен конкурс, който се провежда вече шеста година под надслов „Любовта и свободата“, посветен на Шандор Петьофи, е финансиран от Института.

Тази година в литературната надпревара се включват над 80 участници от цяла България и ученик от българско училище в Унгария. Класираните на призови места получават като награда от Института ваучери за книги. Сандра Мишкеди се ангажира да окаже съдействие за установяване на партньорство с професионални училища в Унгария, които подкрепят иновациите и са в същата сфера като НПТГ в Разград. Идеята е да се обменят добри практики.

„Кулминацията в честванията на 60-годишнината ще бъде през ноември на голямата сцена на общинския културен център – казва директорката. – Много интересен е нашият сценарий. Той е посветен на връзката между поколенията и ще има няколко рубрики. „Късчета история“ – разговор с гости на училището, бивши наши преподаватели. Втората рубрика е „Те тръгнаха оттук“ – за успели наши бивши възпитаници. Третата е „Училищен живот“ – имаме ученици, които участват в различни ансамбли, имаме репортери, танцьори, занимаващи се с модерен балет, музиканти. Това са наши деца, които се реализират на други поприща. Четвъртата ни рубрика е „Олимпийски върхове“. Горди сме, че наши възпитаници, освен че се обучават при нас по дадена професия, постигат и много високи резултати в областта на спорта. Като например Лъчезар Вълчев, който е европейски шампион на дълъг скок и с бронзов медал от Европейското първенство за юноши до 20 години в Йерусалим в тройния скок. Успяхме да намерим спонсори, за да може Лъчезар да участва на Гимназиадата – олимпийските игри за тази възраст в Рио де Жанейро в Бразилия от 19 до 27 август тази година. Имаме и републикански шампион по карате киокушин – Никола Комаровски.“

В гимназията има клубове за занимания по интереси във всяко направление, свързани както с професията, така и със спорта. Развити са баскетболът, футболът, тенисът на маса. За лека атлетика идва външен треньор. Голяма част от градския представителен отбор са деца от гимназията. Учениците участват в множество състезания, инициативи, конкурси и олимпиади. Пет години поред възпитаници на гимназията достигат до участие в националните кръгове на олимпиадите по техническо чертане и по гражданско образование.

„Неизчерпаем ресурс за един директор е неговият екип – казва Нешка Христова. – Затова с всеки изминал ден се стремя към по-добро и плодотворно сътрудничество с всеки член на училищния колектив. Резултатите, които се постигат в училище, са плод на общите и индивидуалните усилия на всеки. А да работиш в спокойна и съзидателна атмосфера, е било винаги печеливша формула. Мечтая си за силно ученическо единство за общи каузи, ученици с достатъчна гражданска, здравна и междуличностна култура.“

Your Image Description

Свързани статии:

В конкуренция със столичните училища В Търговище залагат на дуалното обучение Методът Монтесори среща професионалното образование Моделът „кръгова икономика“

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Професия

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Как да се промени обучението по математика

Следваща статия

В конкуренция със столичните училища

Следваща статия
В конкуренция  със столичните училища

В конкуренция със столичните училища

Предизвикай себе си  със златните момичета

Предизвикай себе си със златните момичета

Студенти подкрепят педагозите в Бургас

Студенти подкрепят педагозите в Бургас

Последни публикации

  • Публикуваха проектопостановлението за минимална асистентска заплата от 2780 лв.
  • МОН: Към този момент няма решение или обсъждане за връщане към завършване на основно образование в VIII клас
  • Министър Вълчев откри STEM център в СУ „Алеко Константинов“ в Луковит
  • Австроунгарски дух в Разград от 140 години
  • Театрални интерпретации на абсурдите на ежедневието
  • „Свободата да знаеш“ започна в Кюстендил
  • Правителството одобри близо 108 млн. лева за развитие на науката и изследванията
  • Одобрени са над 37 млн. лева за строеж и ремонт на училища, детски градини и студентски общежития
  • В Министерския съвет
  • Над 200 директори и учители обменят иновативни практики за подобряване на учебния процес
  • Световната банка ще подпомага България за по-ефективното използване на информационните ресурси в образованието
  • Магията на XV софийски фестивал на науката
  • И най-доброто писмо е…
  • Битка на роботи край морето
  • 516 млади театрали взривяват сцената във Велинград
  • „Заедно за Гергьовден“ в Кюстендил
  • Флота или флот
  • ПГТ „Проф. д-р Асен Златаров“ – Варна, с блестящо представяне на националните състезания по професии в туризма
  • Цената на труда: Пазарни реалности, правни рамки и социални дилеми
  • Determinants Affecting Academic Staff Satisfaction with Online Learning in Higher Medical Education
  • Несигурност за бъдещето, финансова грамотност и лични финанси
  • Влияние на образованието и човешкия капитал върху формалната и неформалната икономика

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"