Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 35, 31.08. - 06.09.2023

По пътя на знанието

Александра Умленска – златното момиче на Кюстендил, с най-високото отличие на международна олимпиада по математика в Колумбийския университет

Северина Димитрова от Северина Димитрова
31-08-2023
в Брой 35, 31.08. - 06.09.2023
A A
Златното момиче на Кюстендил вече прославя страната ни в цял свят

Александра Умленска е на 18 години, от Кюстендил. Студентка е I курс в Софийския университет „Св. Климент Охридски“, специалност „Математика“, и първокурсничка в ХТМУ – специалност „Автоматика и информационни технологии“. Член е на Съюза по автоматика и информатика „Джон Атанасов“. Преподава математика към иновативна частна платформа.
Тя е от малцината с приз „Отличник на България“, випуск VI – инициатива, провеждана под егидата на МОН. Носител е на приз STEM Excelllence на Европейския институт за технологии, образование и дигитализация и на Института за космически изследвания при БАН.

 

Настоящата студентка Александра Умленска, която е известна в Кюстендил като златното момиче, заради безбройните награди и медали в различни сфери на науката, се завърна от САЩ със златен медал от международна олимпиада по математика. Александра беше част от българската делегация и въпреки абсолютната самоподготовка и личното финансиране на участието ѝ на финалите тя успя да вземе един от трите златни медала в най-голямата възрастова група.

Александра е автор на катерещ се робот с приложение в строителството

Олимпиадата „Коперник“ се проведе в сградата на Колумбийския университет в щата Ню Йорк, където тържествено звуча българският химн по време на церемонията по откриване на събитието. В надпреварата участват стотици представители от 23 държави. Колумбийският университет е част от петте
университета в Бръшляновата лига, като се нарежда на водещо място в обучението в сферата на математическите науки. Тестът е комплексен, обхваща почти всички области на състезателната математика, като съдържа въпроси както с отворени, така и със затворени отговори.
Това не е от първите успехи на Александра в сферата на математика. Тя е носител на множес­тво престижни награди в сферата на състезателната математика. Едно от скорошните ѝ постижения е златният медал от Югоизточната азиатска математическа олимпиада (Southeast Asian Math Olympiad), която се нарежда сред най-трудните азиатски олимпиади по математика. Тази година носителите на златен медал от нея са само четирима.

Между медалите, преподаването и инженерните науки
Младата математичка е силно решена да предаде уменията си на следващото поколение състезатели по математика. Тя участва като асистент-преподавател в две летни школи за ученици по състезателна математика. През септември ѝ предстои трета, на която ще бъде преподавател. За нея преподаването е призвание, за което са необходими талант и разбиране между двете страни – преподавател и ученик. Смята, че у всяко дете има достатъчно любопитство, за да бъде насочено и подпомогнато да открие своето призвание в науката или в сферата на изкуствата.
Известен е интересът на Александра и към инженерните науки. За да се развива в тях, младата изобретателка разработва авторски проекти, които самостоятелно проектира и изгражда от самото начало. В рамките на VI национален конкурс за STEM науки в България 2022 г. тя получава национално признание за най-добър STEM проект на ученик в категория STEM Excellence на името на покойния доц. Дойно Петков – един от пионерите на космическите науки в България. Наградата е връчена на специална церемония от Европейския институт за технологии, образование и дигитализация и Института за космически изследвания при БАН за високи инженерни постижения в STEM науките, които се развиват изключително динамично в българското образование.

Едва на 18, разработва катерещ се робот
Последният проект на Александра – MagneBot, постига сериозни успехи на международни инженерни състезания. На последното Световно състезание по наука, околна среда и инженерство (World Science, Environment Competition), организирано в хибриден формат от Индонезийската асоциация на младите учени, Университет „Панкасила“ (Indonesian Young Scientist Association, Universitas Pancasila) и Института „Пертаниан“ в град Богор, Индонезия (Pertanian Bogor), с цел търсене на млади таланти за развитие в Индустрия 4.0, тя печели с разработката си златен медал и специална награда. Това ѝ дава достъп до следващо международно инженерно състезание, без да участва в елиминационния кръг.

MagneBot22 е изследователски робот – тип катерещ се робот. Съставен е от комбинация от иновативни технологични компоненти, устойчив корпус и задвижване с помощта на магнитен механизъм и екологичен източник на енергия. Катерещите се роботи са семейство роботи, които използват начин на прилепяне към различни повърхности с цел придвижване в труднодостъпни области или такива с по-висок риск от инциденти. Най-често те са определяни спрямо сферата на употреба на робота – изследователска, индустриална, в сферата на услугите и други. Роботите за катерене са навлезли от сравнително продължителен период в строителството, като приложенията им се разширяват.

„MagneBot22 е в процес на проектантска дейност и практически тестове. Движението на робота се извършва по магнитни повърхности благодарение на колела, съставени от силни неодимови магнити, което му позволява движение и по неравни терени. Равновесието му се запазва благодарение на триосева конструкция. Захранването е чрез автономна соларна система с възможност за работа до 12 часа. Управлява се по два различни метода – чрез приложение или чрез модул за дистанционно управление. В процес на разработка е и сервомоторната ръка, имитираща човешката анатомия. Тя може да улавя предмети или да се използва за поправка на конструкции, разположени на трудно достъпни места. Целта на робота е да участва при извършване на дейности с високо ниво на опасност за човека или на труднодостъпни места“, разказва златното момиче на Кюстендил.

Изборът – България
Александра вече е студент I курс в специалност „Математика“ в Софийс­кия университет и в инженерната специалност „Автоматика и информационни технологии“ в ХТМУ. За обучението и развитието си талантливата кюстендилка предпочете да остане в България и да се обучава в два различни университета, въпреки че е приета да учи в още пет държави с осигурена пълна или частична стипендия.
Паралелно с това през това лято тя се включва и в микробакалавърска програма по микробиология към Американския южен Нюхемп­ширски университет (Southern New Hampshire University). Това ще разшири познанията ѝ в сферата на биомедицинската техника, тъй като това е областта, в която Александра ще продължи образованието си след завършване на бакалавърските си степени.

Your Image Description

Свързани статии:

Децата възприемат по-лесно младите преподаватели Деца създават математически сборник Молекули в ролята на хардуерни елементи Кошер за трудолюбиви ученици и добри идеи

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Красив ум

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Тъмната енергия запълва цялата Вселена

Следваща статия

Графити артистът Станислав Трифонов-Насимо: Животът е училище

Следваща статия
Графити артистът Станислав Трифонов-Насимо: Животът е училище

Графити артистът Станислав Трифонов-Насимо: Животът е училище

Да приготвиш обенто, да засадиш сакура

Да приготвиш обенто, да засадиш сакура

Triples of Disjoint Paths вetween Points on a Circle

Последни публикации

  • Цената да бъдем красиви
  • Всяка извървяна стъпка дава резултат
  • България в образи и думи
  • Нередовният сън вреди на сърцето
  • Министър Красимир Вълчев: Качеството е най-важният капитал на висшите училища
  • Performance improvement and validation of a high temperature test fixture by virtual prototyping
  • Optimizing the mass of an orientation module for delta robots
  • НАТФИЗ отваря филиал в Бургас
  • Robust analysis of a quadrocopter
  • How to select projects and allocate funds to obtain the total maximum profit for facing many different investment projects in the production strategy management plan of discrete production enterprise
  • Application of computer modelling and simulation systems and intelligent decision support technologies in control systems
  • Budget-oriented control system for intelligent building automation modules with feedback
  • Artificial intelligence and biometric technologies in defense: algorithms and challenges
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2025, година XLXII
  • Research on artificial neural networks as a regulator for an aviation DC generator
  • Вълшебство и интерпретация
  • За лидерството в образованието – с факти и аргументи
  • Две начала. Словашкият сюрреализъм и неговият европейски контекст
  • По стъпките на Ботев
  • Бакалавърските програми трябва да бъдат по-широко специализирани
  • STEM център и нов физкултурен салон за учениците в с. Скравена
  • Етнорелигиозната политическа субкултура в България – история на възникването ѝ, основни характеристики и предизвикателствата пред нея (1878 – 1934)

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"