Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 35, 31.08. - 06.09.2023

Стая със загадки в час по география и икономика

Ваня Иванова от ОУ „Васил Левски“ в Кнежа учи децата как да прилагат знания в реални ситуации

Диляна Кочева от Диляна Кочева
31-08-2023
в Брой 35, 31.08. - 06.09.2023
A A

За втора поредна година конкурсът „Добрите практики на фокус“ събира, описва и популяризира добри примери от работата на учителите в България. Организатори са фондацията „Заедно в час“ и образователният сайт prepodavame.bg.
В. „Аз-буки“ продължава да представя добри идеи на учители от страната, тъй като вярваме, че споделянето им в педагогическата общност променя образователната ни система.
Днес разказваме за Ваня Иванова от ОУ „Васил Левски“ в Кнежа. С иновативната си практика „Escape room в часовете по география и икономика“ тя печели специалната награда на Центъра за творческо обучение за практика със STEM или СЕУ насоченост, предоставена от Acer for education.

Децата много се забавляват в игрите със загадки

В началото много ме беше страх от информационните технологии. Спомням си, че дори се затруднявах с форматирането на най-обикновен документ в „Уърд“, казва Ваня Иванова. Тя преподава музика и география и икономика в прогимназиален етап в иновативното ОУ „Васил Левски“ в Кнежа. Работи в училището от 2014 г., като първата година е назначена на позицията възпитател. Преди това е работила отново като възпитател в ОУ „Христо Ботев“ в с. Бреница, община Кнежа.

Учителката се връща назад във времето. Споделя, че в един момент осъзнава, че трябва да се изправи пред страховете си и да започне да развива себе си. „Ако не се стараеш да бъдеш в крак с времето, системата ще те изхвърли неусетно“, казва тя. През 2019 г. се записва в лятната академия „Учители на бъдещето“. Категорична е, че човек не бива да се оставя да плува по течението, а трябва да използва всеки ден от живота си за самоусъвършенстване. Спомня си с усмивка, че онова лято през 2019 г. наистина се връща в училище в ролята на ученик. Посещава стриктно лекциите, повтаря материала и прави домашни работи. Но всичко това си заслужава. Резултатите не закъсняват и днес тя използва в училище почти всяко приложение, за което сте чували, и много, за които не сте.

След пандемията решава да завоюва още един връх. На своя глава изкарва успешно обучението за сертифициран учител на „Гугъл“. Признава, че изпитва някои затруднения с английския език. Затова сега е насочила усилията си точно в тази посока – да подобри знанията си по езика, за да не ѝ се налага повече да използва „Гугъл преводач“.

„Непрекъснато се включвам в различни обучения. Стремя се веднага след като усвоя нови знания, да ги приложа на практика. Така уча и учениците си“, казва Иванова. Категорична е, че това е сред основните роли на учителя на XXI век – той трябва да бъде в крак с времето, за да не изостава от децата, на които преподава.

„Днес е задължително да отговаряме на изискванията на децата, които с всяка изминала година стават все по-високи. Те са много информирани и често знаят повече от нас“, допълва моята събеседничка. Разковничето е човек никога да не се отчайва и да не спира да опитва, докато най-накрая не се получи. „Смелостта идва с опита“, категорична е тя. За пример и вдъхновение в своята работа посочва д-р Теодора Димитрова, на която изказва безкрайната си благодарност. Обученията в създадената от нея и Ангел Георгиев „Приложна академия за образование – Синдео“ са ѝ дали знания и практически примери, които прилага ежедневно в работата си.

Иновативната практика, за която получава наградата на фондацията „Заедно в час“ и образователния сайт prepodavame.bg, носи името „Escape room в часовете по география и икономика“. Какво всъщност на практика представлява това?

Това е игра, наподобяваща стая със загадки в реално време.
Учениците се разделят на отбори с до 5 човека в група. Те трябва да намерят отговорите на въпроси, свързани с учебния материал. Този, който е най-бърз, печели играта, като успешно излиза от „заключената стая“. Практиката се провежда в предвиден час за обобщение на знанията в две паралелки от VII клас. Темата от учебния материал, по който работят, е „Природни области в България“.
При първия си опит учителката разработва вариант на Escape room, при който задачите се предоставят на учениците на хартиен носител. В така разработената игра се налага учениците да се изчакват при откриване на уликите – това отнема повече от един учебен час. Освен това се оказва, че някои деца работят по-бързо и след това скучаят, докато съучениците им ги нас­тигнат. Затова след задълбочен анализ на часа решава да направи промени – Escape room преминава изцяло в електронен вариант. Благодарение на това всички ученици работят едновременно, без изчакване, разсейване или загуба на мотивация.

Играта със загадки се осъществява в VI клас, а темата е Южна Америка.
И при двата варианта на играта са използвани задачи и материали, създадени чрез различни приложения. Уликите се получават чрез редене на пъзел, използване на морзова азбука, анаграми, предварително подготвени вестници с географска информация, решаване на кръстословици, работа с географска карта и климатограми. Наградата за най-бързите е специално изработен за целта билет за пътешествие до Южна Америка. И тъй като и той е направен през приложение, толкова прилича на истински, че много от учениците по детски питат: „Ама наистина ли ще ходим до Южна Америка? Кога ще пътуваме?“. Едно от децата, което печели, е със СОП. „Това е поредното доказателство, че практиката работи. Дори децата, които имат под някаква форма затруднение, могат да се включат в такава техника“, допълва моята събеседничка.

В практиката си често става свидетел и на силна мотивация от страна на ученици с по-слаб успех. „Не са единични случаите, когато децата, водени от желанието си да спечелят играта, „изяждат“ учебника с кориците. Но нали все пак това е целта – да ги мотивираме да учат, да се научат да прилагат на практика знанията си, и да задържим интереса им. А да привлечеш вниманието и да направиш впечатление на днешните ученици, не е никак лесна задача“, разказва Иванова.

Зад гърба си тя има още много успешни иновативни практики. Сред тях е „От музикалните инструменти, през географските компоненти, с екологични елементи“. Съвсем логично тя е приложена в два последователни урока по предметите, по които преподава учителката – музика и география и икономика. Учениците трябва да изработят музикалния инструмент укулеле от рециклируеми пластмасови материали. След това заедно обсъждат как влияят пластмасовите отпадъци на природата и какво могат да направят в ежедневието си, за да спрат замърсяването на околната среда. И всичко това преминава под формата на своеобразно мислено пътуване до другия край на света – Хаваите.

„Видях в интернет клип как се прави укулеле. Точно такъв урок ни предстоеше с децата от VII клас. Затова реших да го приложа. Знания за Океания имат още от предишната година. По този начин децата използваха своя опит, за да се „пренесат“ на Хаваите, да кажат „Алоха“ и да се докоснат до различна култура. Съчетахме ученето с танци, музика и изработване на укулеле“, разказва учителката. За нея е водещо децата да не губят мотивация – обучението трябва да бъде интересно за тях. И когато в края на часа чуе въпроса: „Госпожо, кога пак ще играем на такава игра?“, осъзнава, че всичко си заслужава.
„Безценен е моментът, когато видиш резултата от работата на учениците си“, споделя тя. Изключително много се гордее със своя ученик Кристиян Христов. Момчето показва големи заложби в областта на географията. Той достига до първо място в областен кръг на олимпиадата по география и икономика вече две години подред. Освен това с огромно желание участва във всеки конкурс и национално състезание с такава насоченост.

„Кристиан е запален географ. Деца като него са двигателят на работата ми“, допълва учителката.
Съветът на Ваня Иванова към колегите ѝ, които все още не се чувстват сигурни в използването на електронни ресурси, е да не се отказват, да опитват, експериментират и да питат, ако не знаят. Всички научени новости остават и след време могат да се използват във всяка сфера от живота.
„В резултат на упорит труд стигнах дотук. Няма невъзнаграден труд. Трябва да полагаш много усилия, за да постигаш целите си. Но всичко това си заслужава, като видиш накрая резултата.“ Тези думи Ваня Иванова постоянно повтаря на учениците си в час. Стреми се да бъде добър пример за подражание, а всичко, което прави, е в името на децата, защото те я мотивират и вдъхновяват.

Признава, че доскоро е изпитвала страх и от бързо навлизащия у нас изкуствен интелект, а сега редовно го използва. Дори планира през новата учебна година да разработи урок с употребата му в час. Идеята е да постави конкретен проблем за разрешаване, използвайки помощта на изкуствения интелект. „Децата отдавна го използват. Наивно е ние, възрастните, да си мислим, че не го правят, защото са малки“, смее се тя.

Ваня Иванова води и клуб за занимания по интереси – „Млади възрожденци“. В него има около 20 деца. Освен това е класен ръководител на VII клас. Учителката от Кнежа е носител на още редица награди за иновативни практики в час. Вярвам, че още много ѝ предстоят. Сигурна съм в това, защото знам, че няма да спре да се развива, да учи нови неща и да се усъвършенства чрез различни курсове. А когато работиш целенасочено и усилено, всичко се получава.

Your Image Description

Свързани статии:

Да опознаеш другия, за да го обикнеш Спекулациите с българския език и неговото изучаване в училище са опасни Фламинги, фламинга или фламингота Туристически беседи на ученици показват непозната София

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Добри практики

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Мая Стойчева-Николова, началник на РУО – Кюстендил: Не само заплатата трябва да води учителите в училище

Следваща статия

Арттерапията тук е всекидневие

Следваща статия
Арттерапията тук  е всекидневие

Арттерапията тук е всекидневие

Най-щастливото лято

Най-щастливото лято

INSAIT привлича надежди в науката

INSAIT привлича надежди в науката

Последни публикации

  • Храни и пития – от Ориента до столовата
  • Зам.-министър Лазарова се срещна с учителите от ПГ „Цар Иван Асен II“ в Хасково
  • И аз уча там! И аз боядисвам там!
  • „Златна ябълка“ за героите на децата
  • Вълшебни години
  • Всички живи организми излъчват сияние
  • Цената да бъдем красиви
  • Всяка извървяна стъпка дава резултат
  • България в образи и думи
  • Нередовният сън вреди на сърцето
  • Министър Красимир Вълчев: Качеството е най-важният капитал на висшите училища
  • Performance improvement and validation of a high temperature test fixture by virtual prototyping
  • Optimizing the mass of an orientation module for delta robots
  • НАТФИЗ отваря филиал в Бургас
  • Robust analysis of a quadrocopter
  • How to select projects and allocate funds to obtain the total maximum profit for facing many different investment projects in the production strategy management plan of discrete production enterprise
  • Application of computer modelling and simulation systems and intelligent decision support technologies in control systems
  • Budget-oriented control system for intelligent building automation modules with feedback
  • Artificial intelligence and biometric technologies in defense: algorithms and challenges
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2025, година XLXII
  • Research on artificial neural networks as a regulator for an aviation DC generator
  • Вълшебство и интерпретация

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"