В България започва кампания на УНИЦЕФ с мотото „#учителиТЕсаЯКИ“. Тя ще се фокусира върху ролята на учителите – основните двигатели на промяната във всяко училище, съобщават от пресцентъра на организацията. Целта на кампанията е да се изгради по-приобщаваща и позитивна среда в училище.
Целта на кампанията е да призове за подкрепа и признателност към учителите, така че те да овластят учениците и да изградят по-приобщаваща и позитивна среда в училище. Така всяко момче и момиче ще има възможност да разгърне пълния си потенциал и да изгради своите компетенции за успешен преход към зрелостта и към достойна работа.
Публичните личности, които ще се включат в кампанията на УНИЦЕФ в подкрепа на учителите, са Поли Генова – национален посланик на УНИЦЕФ в България, Крисия, Слави от The Clachers, Андреа Банда Банда и други. Те ще се срещнат с любимите си учители или ще запишат за тях благодарствено послание в знак на признателност.
Тази година УНИЦЕФ поставя специален акцент върху ролята на ресурсните учители и всички специалисти, работещи с деца със специални нужди. Специален посланик на признателността за техните усилия е третокласничката Микаела от Варна – лице на фондация „Живот със синдром на Даун“, която отправя своето благодарствено послание към любимата си учителка.
В началото на новата учебна година УНИЦЕФ предупреждава за влошени образователни резултати, отпадане от училище, увеличаване случаите на насилие и липса на базови знания и умения при учениците Данните от тазгодишното национално външно оценяване в България разкриват влошаване на резултатите на учениците, завършващи IV клас, припомнят от организацията. Според тях това допълнително задълбочава т.нар. „образователна бедност“, измерена чрез процента на децата в края на IV клас, които не могат да четат и да разбират прост текст. Според проучване на УНИЦЕФ този процент се е увеличил от 57 на 70 процента при страни с нисък и среден доход между 2019 и 2022 г.
Българските ученици, завършващи VII клас, показват незначителен напредък по български език и среден резултат от 35 точки по математика – малко над прага от 30 точки. Почти всеки втори млад човек в България няма основни умения по четене и математика.
Данните на Министерството на образованието и науката за 2022 г. показват увеличение на почти всички видове насилие, докладвани в училищата, вкл. физически, вербален и кибертормоз, които достигат над 3300 регистрирани инцидента за миналата учебна година, отбелязват от организацията.
В началото на новата учебна година УНИЦЕФ предупреждава за много малък напредък по ангажимента за трансформиране на образованието. Нов доклад представя констатации за действията, които държавите са предприели за намаляване на неравенствата и ускоряване овладяването на базови умения въз основа на мерките, заложени в Рамката RAPID.
Чрез рамката RAPID УНИЦЕФ призовава правителствата да обхванат всяко дете и да го задържат в училище; да оценяват редовно постиженията в обучението; да дадат приоритет на преподаването на базови знания и умения; да наблегнат на наваксването на пропуските; да наблегнат на развитие на психосоциалната подкрепа и благополучие, така че всяко дете да е готово да учи.
Въпреки че Министерството на образованието и науката отчита 40% намаление на дела на отпадналите от училище деца чрез Механизма за съвместна работа на институциите по обхващане и включване в образователната система, все още последните данни на НСИ показват, че 11,2% от децата на възраст 3 – 6 години и 5,7% от децата на възраст 7 – 10 години не посещават училище.
В днешния дигитален свят почти всеки втори млад човек в България не притежава основни дигитални умения.
Трансформирането на образованието започва с осигуряването на възможност всички деца да придобият базови умения – грамотност, математически умения и социално-емоционални умения, които са основа за ученето, като цяло. За тази цел е създадена глобална коалиция, която приканва правителствата и заинтересованите страни да подкрепят Ангажимента за действие по отношение на базовото обучение като първа стъпка в този процес.
„Училищата се нуждаят от ресурси, подкрепа и обучения за учителите, както и от актуализиране на учебните програми, за да бъдат адекватни и подходящи за учениците. Освен това насилието и тормозът в училище са сред основните фактори, които възпрепятстват способността на децата да учат и да реализират потенциала си. Заедно с Министерството на образованието УНИЦЕФ България изпълнява програми за по-приобщаващо и достъпно образование за всяко дете и за изграждане на безопасна и позитивна среда за цялата общност в училище“, заяви Кристина де Бройн – представител на УНИЦЕФ в България.
УНИЦЕФ настоява за действия и инвестиции, така че да може всеки учител да бъде подкрепен и снабден с необходимите знания и умения, а всяко дете да учи в безопасна и приобщаваща среда. За последната година УНИЦЕФ подкрепя близо 2750 професионалисти – учители, директори, специалисти чрез различни инициативи. Например Програмата „Стъпки заедно към училище без насилие“, която се изпълнява съвместно с Министерството на образованието и науката. През 2022 г. близо 3000 ученици от I – XII клас участват в семинари за развиване на социално-емоционални умения (управление на емоциите, решаване на междуличностни проблеми и т.н.), а някои от учениците получават специално обучение за „Миротворци“, за да помагат на своите връстници. Освен това повече от 160 педагогически специалисти са обучени да прилагат възстановителни подходи в училище, а също така са подкрепени с обучения за предотвратяване на професионалното прегаряне.
В рамките на Програмата са проведени и обучения, насочени към систематично подобряване на взаимодействието с всички родители или към работа с родители в кризисна ситуация, като над 500 родители участват в тематични родителски срещи и събития в общността.
Изградена е и първата в България безплатна онлайн платформа за допълнителна подкрепа на деца със специални образователни потребности, техните учители и родители – „Подкрепи ме“. Тя предоставя библиотека от безплатни образователни и терапевтични ресурси в подкрепа на деца със специални образователни потребности (СОП), достъпни за всички деца, родители, учители и специалисти на адрес: podkrepime.mon.bg.
През изминалата 2022 година чрез платформата са подкрепени 3472 деца и 805 специалисти.
Създаден е и C-Board – безплатен иновативен инструмент за алтернативна комуникация за деца и възрастни с говорни и езикови нарушения, който УНИЦЕФ разработи и адаптира на български език. Мобилното приложение подпомага приобщаването и обучението на 162 невербални деца и повишава тяхната компетентност за справяне с ежедневните задачи, адаптивността и самочувствието им средно с 15%. УНИЦЕФ разработи безплатен интерактивен онлайн курс за 41 национални обучители по аугментативна (разрастваща се) алтернативна комуникация, както и за 806 специалисти за работа с тези средства за аугментативна комуникация.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg