Училищни лаборатории за иновации ще бъдат създадени в пет училища в различни населени места в България. Ще бъдат привлечени учители и директори и от други училища, които ще имат възможност да се запознават с процесите на въвеждане на иновации и да обменят опит. По този начин успешните проекти на дадено училище ще могат да се мултиплицират в повече образователни институции.
Училищните лаборатории за иновации се създават по Националната програма „Иновации в действие“. Осигурените за целта средства са 150 000 лв. – по 30 000 лв. за всяко от петте училища.
Днес разказваме за Основно училище „П.Р. Славейков“ във Варна. Направлението, в което ще развиват дейност, е екологията.
Ние сме иновативно училище от 2017 г. и за периода оттогава досега сме участвали в иновации, различни от екологията. Тази година новият ни проект се нарича „Екопрозорец“, разказва директорката на ОУ „П.Р. Славейков“ във Варна Таня Петрова.
Той ще включва изследвания в много направления, като всички те ще бъдат извършвани от учениците с помощта на техните родители. Нововъведението ще бъде прилагано в две паралелки в I клас за срок от четири години. В рамките на факултативно избираемия предмет децата ще се занимават с екология, като всяка учебна година ще имат различна програма. Освен екология ще имат часове и по дигитални технологии. Обучението по тази програма ще започне през втория срок на настоящата 2023/2024 учебна година.
„Първият срок на децата е посветен на тяхното ограмотяване и адаптация. Затова решихме дейността по този проект да бъде през втората част на учебната година“, обяснява моята събеседничка. Предвид възрастта им, решават да включат и родителите. Така, от една страна, за учениците ще бъде по-интересно, а от друга – ще приобщят своите семейства към училищния живот. Родителите могат да участват активно както в дейности сред природата, така и в творчески ателиета за изработка на предмети. Освен това в програмата са заложени презентация и създаването на клип – от идеята до реализацията. Единственото условие е той да бъде подходящ за възрастта на децата и подчинен на темата, която изучават към настоящия момент.
„Програмата ни е повече от разнообразна и вярвам, че точно с това сме направили впечатление на комисията, която оценява иновационните идеи“, споделя директорката.
Първото нововъведение, което предлага училището във Варна, е Центърът за иновативно обучение в начален етап – „Училище за мечтатели“. Той отваря врати през 2017 г. и в него се осъществява обучението по различни предмети. В красива и модерна среда са разположени домовете на математиците, стаите на сладкодумните разказвачи на приказки, кабинетите по изкуствата, любимите места за изява на природолюбителите, на смелите пътешественици и изявените спортисти. Коридорът към шестте класни стаи е направен като улица с различни пунктове за училищния живот, а именно – доброволчески център, кът за събиране на хартия, експозиция на ученическо творчество, малък театър и библиотека с интересни и съвременни детски книги.
„Става въпрос за иновация, която е направена преди повече от 6 години. Освен прекрасна и модерна материална база показахме и много различни методи на работа“, казва Петрова. За целта учителите преминават през квалификационни форми за придобиване на нови знания и надграждане на уменията си. Истината е, че екипът е от истински професионалисти, които разчитат на опита си, но в същото време са отворени за новости. Не обичат да стоят на едно място – постоянно търсят, експериментират и се развиват. „Зад успеха на всяка образователна институция стоят винаги учителите. Те са двигателят на целия процес“, категорична е Петрова.
И ако първото им нововъведение е насочено към целите на образование на учениците от I до IV
клас, то второто е ориентирано към по-големите.
Програмата „Духовното наследство на българите“
започва в IV клас и завършва в VI клас. Благодарение на нея малките славейковци от Варна задълбочават познанията си по БЕЛ, история и цивилизации, музика, изобразително изкуство и технологии чрез интегрирани уроци, в по-голямата си част изнесени в различни културни институции. На основата на взаимовръзката между човек, родна култура и ценности възпитаниците им развиват творческото си мислене, формират ценностната си система и изграждат гражданското си самосъзнание. Това нововъведение се прилага в школото в рамките на три учебни години и резултатът е задълбочена изследователска работа.
„Иновациите, които прилагаме, са различни по тема и възрастова ориентация. Стремим се да включим всички деца в тях под една или друга форма“, обяснява Петрова. В часовете използват различни иновативни методи в рамките на всекидневната си работа. Почти към всеки урок се прилагат презентация, допълнителни нагледни средства, дигитални ресурси, които да обогатят педагогическата ситуация с цел по-добро взаимодействие на учебния процес. Работят много и с интерактивна дъска и софтуерни платформи. Прилагат се нагледни и достъпни интерактивни методи, които стимулират детското мислене и активност. Индивидуалните подходи спрямо възрастта на учениците са мозъчна атака, работа в екип, стимулиране на творческото мислене и развиване на въображението.
„Вече има толкова много образователни платформи, с които се стремим да работим в час. Всяка от тях има различни възможности и трябва добре да ги познаваш“, отбелязва моята събеседничка. Във варненското училище използват и ресурсите, които предоставя платформата „Дигитална раница“ на МОН. „Там има изобилие от образователни материали за всеки урок по всеки предмет. Не трябва да забравяме, че този ресурс е напълно безплатен както за учителите, така и за учениците и родителите“, допълва тя.
ОУ „П.Р. Славейков“ е сравнително младо училище – създадено е през 1990 г. За своята 33-годишна история, си е изградило име на училищна институция за пример и със сигурност е сред най-предпочитаните. Причината е не само в добрата материална база, квалифицираните преподаватели и иновативните практики, а и в изключително високите резултати на учениците на НВО в IV и VII клас. През изминалата учебна година средният брой точки на НВО по математика в IV клас е 84,84, а по БЕЛ – 87,97. Отлично е представянето им и на НВО в VII клас по английски език – 86,42, по БЕЛ – 77,94, и по математика – 65,13. „Традиционно сме в първите три-четири училища с най-висок резултат на регионално ниво на НВО по математика и български език“, разказва директорката.
През настоящата учебна година възпитаниците на ОУ „П.Р. Славейков“ са 1004. „Наблюдаваме голям интерес към училището ни, което много ни радва. Но не трябва да се омаловажава фактът, че толкова голямо училище изисква много сложна организация. Едва ли повечето хора могат да си представят как се организира учебният ден на 1000 ученици от едно училище и още 650 от друго, или по точно как те успяват да съвместяват една сграда, да се разбират и да споделят общи пространства“, казва Петрова.
Ръководеното от нея училище е в една и съща сграда с Трета природо-математическа гимназия „Акад. Методий Попов“. След завършване на обучението си възпитаниците на ОУ „П.Р. Славейков“ обикновено продължават обучението си в нея, в Математическата гимназия „Д-р Петър Берон“ и в езиковите гимназии в града. „Най-добрите ни ученици се преместват да учат в Математическата гимназия още в V клас“, допълва тя.
Всяка година ръководството отделя средства и обновява материалната база. Тази учебна година посрещат със седем ремонтирани класни стаи. „Ремонт означава не само хигиенизиране, но и оборудване с нова техника и мебели – или по друг начин казано, подобряване на физическата среда за учениците. Вярваме, че без този елемент ефективен учебен процес няма как да се случи.
А и родителите виждат всичко това и оценяват усилията ни. Затова и големият интерес към нас не е случаен“, споделя директорката. В концепцията им за STEM център, който предстои да бъде изграден, е заложена идеята за обвързване на технологиите с изкуството.
В школото развиват широка извънкласна работа в сферата на театъра, музиката и изобразителното изкуство.
„Усетът за красивото и ценното се формира още в най-ранна детска възраст“, категорична е Петрова. По тази причина в училището прилагат още едно нововъведение – учебен предмет дигитални технологии, който се изучава още от I клас. Той е факултативен, с иновативно съдържание. Идеята е децата да се научат да творят отрано. За целта разполагат със специализиран софтуер и графични таблети за развиване на умения в тази насока.
През последните години са назначени много млади учители. За трима от тях това е първото работно място. При постъпването на всяко ново попълнение директорката връчва ключ на познанието, на който от едната страна е написано „Учи ме“, а от другата – „Учи се“. Тя силно вярва, че всяко училище трябва да има добре изградена политика за задържането на младите, защото те са бъдещето.
„За щастие, виждам, че младите учители при нас се стараят, работят с желание и постоянно се записват на курсове за допълнителна квалификация. Всичко това е знак, че ще останат в професията“, завършва Петрова.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg