Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 43, 26.10 - 1.11.2023

Децата трябва да визуализират това, което учат

За пътя от молекулярната биология до началната педагогика разказва Стефка Димитрова от НУ „Захари Стоянов“ в Любимец

Диляна Кочева от Диляна Кочева
25-10-2023
в Брой 43, 26.10 - 1.11.2023
A A
Стефка Димитрова е убедена, че когато децата усещат разбиране и подкрепа от своите учители, се чувстват спокойни и уверени.

Децата трябва да визуализират това, което учат“, казва учителката от Начално училище „Захари Стоянов“ в Любимец Стефка Димитрова. Тя работи в школото от близо 8 години и в момента преподава на III клас. Завършила е „Молекулярна биология“ в Плов­дивския университет „Паисий Хилендарски“. Определено това е доста по-различно от педагогиката, с която в момента се занимава.
„Докато учих, разбрах, че това не е моята сфера за професионална реализация“, обяснява събеседничката ми. Веднага след като завършва тази специалност, записва нова – „Предучилищна и начална училищна педагогика“, и след това започва работа като възпитател в училището в Любимец. Признава, че не може да си представи живота си по различен начин. Винаги се е стремяла да избягва рутината, и днес ежедневието ѝ е всичко друго, но не и еднообразно. „Всеки ден научавам нещо ново от учениците си. Това, което правя, е изпълнено със смисъл, защото от мен зависи тяхното бъдеще. Затова подхождам отговорно към всяка своя дума и постъпка“, допълва тя. Иска да научи учениците си преди всичко да бъдат добри хора, да си помагат един на друг и да се подкрепят както в училище, така и след това в живота.

Динамичната работа на учител много ѝ харесва, но признава, че не е никак лесна. „Изискват се постоянство и безкрайно търпение. Децата са все още много малки и имат нужда да бъдат изслушвани. Когато усетят в наше лице разбиране и подкрепа, се чувстват спокойни и уверени. Изключително хубаво е всеки ден да си заобиколен от усмихнати личица, които да те прег­ръщат и да ти казват, че те обичат“, споделя Димитрова.

Учениците, с които работи в момента, са предимно от социално уязвимите групи. При голяма част от тях липсват мотивация за учене и подкрепа от страна на родителите. Някои от тях изпитват и затруднения с овладяването на българския език. Но когато човек има желание, нещата винаги се получават. И Стефка Димитрова е сред най-подходящите примери за това. В педагогическата си практика използва разнообразни методи и похвати за привличане вниманието на учениците си. А когато урокът е различен и динамичен, нещата наистина се получават. Разковничето на успеха ѝ се крие в любовта към децата и работата и в използването на разнообразни интерактивни ресурси и методически похвати в час.
Посочва, че classbuddy е сред любимите образователни платформи на учениците ѝ. Голяма част от уроците съставя сама, като преработва учебното съдържание така, че да отговаря на нуждите на децата. Понякога върху една и съща тема прави по няколко варианта с различна степен на трудност. Учителката има индивидуален подход към всяко дете.

„Старая се материалът, на първо място, да бъде разбираем, на второ – да има достатъчно на брой упражнения, които да им помогнат да затвърдят новите знания, и накрая – да има задача за самооценка“, обяснява младата учителка. Практиката ѝ показва, че когато учениците се справят отлично и имат резултат 100%, радостта им е изключително голяма. Те се чувстват едновременно горди и удовлетворени от труда си. Като педагог, Димитрова много харесва точно това приложение, защото в края на часа получава обратна връзка за успеваемостта на целия клас – знае кой с какво се е справил и кое го е затруднило. Миналата учебна година изготвя в платформата classbuddy специален урок за Националния празник на България – 3 март. Отделя време, за да подбере нужните материали, други сама изработва. И урокът се получава много различен – информативен преди всичко, но в същото време и динамичен, и интерактивен. Всички участват с голям интерес и запомнят най-важните факти още в час.

„Чрез различните образователни платформи и интерактивните ресурси се опитваме да повишим мотивацията за учене, да намалим броя на отпадналите ученици и най-важното – децата да се чувстват щастливи и успешни в училище“, обобщава младата учителка. Признава, че много от работата на педагога остава скрита за по-голямата част от обществеността. Тя не е само по време на часовете в училище. Учителят не спира да работи и у дома, като подготвя уроци, търси материали, съставя задачи и още много неща. Димитрова силно вярва, че ако всяко упражнение е адаптирано за нуждите на ученика и е съобразено със силните и слабите му страни, успеваемостта накрая на часа е в пъти по-голяма. „Ако детето се справя в училище, ще идва с желание и ще се мотивира да учи още повече“, категорична е тя.
А за да бъде истински успешен учител, Димитрова не щади нито време, нито сили за надграждане на уменията си. Редовно участва в различни обучения. „Благодарение на технологиите сега възможнос­тите за допълнителни обучения са необятни. Записвам се на всяко, което смятам, че ще ми бъде от полза в работата“, казва тя. В момента обогатява знанията си в сферата на безопасното използване на интернет. Решила е заедно с учениците си да се включат в тазгодишната кампания „Безопасен интернет“ на едно от големите издателства в страната. „Интернет предоставя много възможности, но също така крие много опасности“, обяснява учителката. Затова правилата за безопасно сърфиране ще бъдат включени в учебната програма в часа на класа. Днес почти няма ученик без телефон, таблет или компютър у дома и затова темата е изключително актуална.

За възпитаниците на Димитрова уроците за българските празници са много интересни и очаквани с нетърпение. „Много от децата не познават българските обичаи, затова винаги отделям голямо внимание при подготовката на тези уроци“, разказва моята събеседничка. За нея е изключително важно да научи децата да бъдат добри хора, да приемат различните и винаги да се стремят към успеха. Миналата година изработват постер, на който всеки ученик оставя отпечатък от ръчичката си. И така всички заедно образуват едно голямо сърце, а в средата изписват „Да бъдем добри“. Традиционно отбелязват всички значими дати с тематични инициативи. Често правят и работилници за различни предмети и сувенири. Миналата година преди 1 март майки и ученици заедно изработват мартеници. „От една страна, децата са изключително щастливи, когато са в училище заедно с родителите си, а от друга – близките им също се чувстват значими, нужни и най-вече горди“, обяснява учителката от Любимец.

На мнение е, че началният етап на обучение формира децата като личности. Тогава те научават как да правят разлика между добро и лошо, редно и нередно, важно и маловажно… На тази възраст много лесно могат да бъдат открити и доразвити силните страни на учениците. „Ако учителят съумее да открие заложбите на детето и ги развие по правилния начин, може да определи бъдещето му“, казва тя. Съвсем наскоро разбира, че две от ученичките ѝ са решили да станат учителки, като пораснат, защото искат да приличат на нея. „Важно е да покажеш на децата, че те е грижа за тях, че ги уважаваш и разбираш. Те усещат това много добре и ти отговарят със същото“, отбелязва тя.
С настоящите си ученици започва да работи още от I клас. Тогава обучението е от разстояние заради пандемията. Признава, че да учиш деца да пишат и да четат онлайн – през компютъра, въобще не е лека задача. Със сигурност не е лесна, но при голямо желание не е и невъзможна. На помощ ѝ идват технологиите. Решава да въведе иновативни методи още от самото начало. Започва с образователното приложение wordwall. Наличието на картинки помага на децата да визуализират информацията и да се ориентират в естеството на въпроса. „Когато за едно дете българският език не е майчин, нагледността много помага“, казва тя. В часовете пуска различни образователни видеа, с чиято помощ привлича вниманието и повишава мотивацията. Те помагат на децата да усвоят новия материал в електронна среда.
Признава с усмивка, че се чувства изключително горда, когато види напредъка на учениците си. „Дори най-малкото нещо, което успеят да постигнат, ме радва изключително много. Знам, че това се дължи на нашата работа“, завършва тя.

 

 

Your Image Description

Свързани статии:

Все още се уча как да бъда учител Представи си Европейския съюз Пчеличка робот учи на програмиране От студентската скамейка направо в училище

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Verba Magistri

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Всяко дете блести, когато му дойде времето

Следваща статия

Заедно работим, учим и се радваме на успехите

Следваща статия
Заедно работим, учим и се радваме на успехите

Заедно работим, учим и се радваме на успехите

Иновации в облака

Иновации в облака

Пчеличка робот учи  на програмиране

Пчеличка робот учи на програмиране

Последни публикации

  • Открий своята професия, избери своето бъдеще
  • Фестивалът „Ало, Космос! Говори България!“ се завръща с пето издание
  • Над 2000 занимания за деца в лятната ваканционна програма на МОН
  • Държавата подкрепя 2500 деца с дарби през 2025 г.
  • Психоаналитикът проф. Моника Богданова: Ученето е усилие, а в последните години се сведе до забавление
  • Счетоводната професия в дигиталната ера – много повече творческа
  • For Some Technology-Driven Novelties in the International Human Resource Management
  • Иновации в политиката и стратегията за образование и обучение в сферата на националната сигурност
  • Изследване отношението на учениците към учебния предмет биология и здравно образование и начина на преподаване в края на прогимназиалния етап на обучение
  • Медиатор по призвание
  • Интегрален тест в VII клас след промяна в учебните програми
  • Time Perspective in Counseling Parents of Children with Developmental Disorders
  • Образователно включване на студенти с бежански статут в българското висше образование – възможности и перспективи
  • Предприемачество и иновации в публичния сектор: правна рамка и перспективи за публичните предприятия в България
  • Paradigms for Soft Skills Enhancement in Military Healthcare
  • Forming Entrepreneurial Culture through Education
  • Algorithm for Optimizing the Process оf Selecting a Topic for a Scientific Publication with the Assistance of ChatGPT
  • Софийският университет е сред първите 50% от най-добрите в света в QS University Rankings 2026
  • Принос към изучаването на българската лексикална прозодия (Морфологични и прозодични аспекти при акцентуването на съществителни имена в българския език, София: УИ „Св. Климент Охридски“, 2024)
  • Сред трагизма и триумфа на Дойран („Ехо от Дойранските окопи. Спомени на участници 1916 − 1918“, съст. Владислав Карагеоргиев, 2024)
  • Многоезичието и междукултурната комуникация като теми в продължаващата квалификация на учителите по български език и литература
  • Какво трябва да знаем за отпуска при две и повече деца

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"