Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 46, 16 - 22.11.2023

Изкуството влиза в сладкарството

Учениците от Софийската гимназия по хлебни и сладкарски технологии прилагат креативни решения за познати продукти

Диляна Кочева от Диляна Кочева
15-11-2023
в Брой 46, 16 - 22.11.2023
A A

И кой казва, че цвеклото се използва само при приготвянето на салати и супи! Учениците от Софийската гимназия по хлебни и сладкарски технологии доказват, че в кухнята няма необичайни комбинации. „Цвеклото, костилката на авокадото и кората от нар могат да намерят своето приложение в сладкарството“, разказва пред в. „Аз-буки“ учителката по изобразително изкуство, приложно декориране и дизайн в сладкарството (теория и практика) в гимназията Росица Рачева. Дългогодишен преподавател тя е сред инициаторите за създаването на специалността „Декорация на сладкарските изделия“ през 2008 г. и един от съставителите на учебната програма в частта на дизайна. „Идеята ни беше да приложим изкуството в сладкарството“, казва Рачева.

За да бъде съвършена една торта, трябва да е вкусна отвътре и красива отвън. А да бъдеш сладкар, не е никак лесно. Истината е, че за да си добър в това, което правиш, определено трябва да си много търпелив и педантичен. Тук не може да се готви на око, а се спазват точни рецепти, защото всеки грам има значение за крайния резултат. Но това не означава, че не можеш да експериментираш и да прилагаш познати продукти в необичайни съчетания.

Рачева заедно с учениците си се старае да посещават колкото се може повече световни и родни сладкарски изложения. „По този начин се разширява кръгозорът на учениците. Освен това прилагаме и адаптираме към работата си всички новости и технологии, които видим“, допълва тя. Спомня си, че преди години така се запознават с технологията на карвинга, който произлиза от Азия и най-простичкото му обяснение би гласяло „древно изкуство за придаване на разнообразен и привлекателен вид на храната“. Благодарение на него днес при декорацията на ястия се правят истински шедьоври на изкуството.

„Видяхме го на форум, научихме се как се прави, и започнахме да го използваме. Адаптирах прилагането на карвинга в сладкарските продукти при декорирането им“, допълва тя. И няма как да бъде иначе. Старите хора казват на занаят не се учиш, занаят се краде. Освен това, ако искаш да се развиваш в дадена сфера, е нужно постоянно да четеш, да се интересуваш от новостите и след това да ги прилагаш работата си.
Затова и заедно с посещенията на престижни форуми възпитаниците на гимназията редовно участват в състезания и конкурси. Тази година на националното състезание „Най-добър млад хлебар-сладкар“ възпитаничката на гимназията Цветелина Миланова печели трето място. Задачата е приготвяне на хлебчета без глутен и сладкарско изделие без захар и изкуствени подсладители. Точно тогава се ражда идеята за крем от цвекло. За преодоляване на специфичния мирис и привкус на почва и за обогатяване на състава към основните съставки тя добавя питая (плод от вид кактус, познат и като драконов плод), сок от портокал и лайм. Вторият крем, с който участва, е на основата на маскарпоне и сирене „Филаделфия“, но с лайм и авокадо, което традиционно се използва за салати.

Разбира се, зад успеха на Цветелина стои цял екип от преподаватели, които ѝ помагат със съвети, идеи и споделяне на опит. И в предишни години техни ученици са били носители на отличия от престижното национално състезание. През учебната 2021/2022 г.
Виктория Лукияновска печели стипендия от „HRC кулинарна академия“, а година по-рано Дани Найденова завоюва второ място.
Ученици и учители от Софийската гимназия по хлебни и сладкарски технологии неслучайно се наричат шеговито „най-вкусното училище“. Но това е самата истина, тъй като там се усвояват тайните и тънкостите на приготвянето на най-апетитните тестени и сладкарски изделия.

Специалностите, които се изучават в училището, са четири: „Производство на хляб, хлебни и сладкарски изделия“, „Декорация на сладкарски изделия“, „Производство на сладкарски изделия“ и „Кетъринг“. Първите три са с разширено изучаване на английски език, а последната е с гръцки. Специалността „Кетъринг“ се изучава за първи път от настоящата 2023/2024 г. След завършване на училището учениците излизат с професия, която намира широка приложимост както у нас, така и по света. И повечето от тях продължават да се развиват в сферата на това, което са учили. Ранчева разказва, че по-голямата част продължават обучението си в Университета по хранителни технологии в Пловдив. При успех от дипломата над 4,50 те влизат там без изпит благодарение на споразумение, сключено между висшето училище и гимназията.

„Някои от завършилите в Пловдив вече са наши колеги – допълва тя. – Към момента са трима и водят часовете по практика в гимназията. Искам да предам опита и знанията си на следващото поколение, така че очакваме и други бивши възпитаници да завършат висшето си образование и да се завърнат при нас в качеството си на преподаватели.“ Много се гордее и със своите ученички, решили да продължат обучението си в Бирмингам, Англия, и останали да живеят и да се развиват професионално там. „В България също има голямо поле за изява. Обучени специалисти в областта на хлебарството и сладкарството са нужни и търсени на пазара. Така че смело мога да кажа, че всички наши ученици успешно се реализират на пазара на труда“, категорична е моята събеседничка.
В момента училището работи много успешно по програмата за мобилност „Еразъм+“. Миналата година учениците им посещават Германия, а тази година им предстои да отидат до Малага в Испания.

Your Image Description

Свързани статии:

Пазейки миналото, градим бъдещето Практиката – само в реална работна среда Школо с хлебна къща Повече от учители

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Региони

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Пазейки миналото, градим бъдещето

Следваща статия

Образователни паралели

Следваща статия
Образователни паралели

Образователни паралели

Антиплагиат програми откриват и текстове от изкуствен интелект

Антиплагиат програми откриват и текстове от изкуствен интелект

МОН ще използва световния опит при решенията за дигитализиране на образованието

МОН ще използва световния опит при решенията за дигитализиране на образованието

Последни публикации

  • 190 години просветно дело в Якоруда
  • В МОН действа щаб във връзка с проблемите с транспорта в София и предстоящите матури
  • Изкуството да отстояваш позиции
  • Българска ученичка завоюва първа награда за физика и астрономия в САЩ
  • В крак с новите технологии
  • Млади звезди се захранват с хаоса, за да изградят планети
  • Красотата на детството
  • Министър Вълчев гостува на Нов български университет
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2025, година XXXIII
  • Подкрепа за развитие на дуалното обучение
  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности
  • От състезанието към куиза

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"