„Искам да насоча разговора към качеството на образованието в България – както на средното, така и на висшето. Защото основна задача на всички, които се занимават с образование през последните години и ще се занимават с образование, ще бъде не само колко да бъде финансирането, а как то да доведе до по-добро качество.“ Това каза министър-председателят акад. Николай Денков на дискусия с академичната общност в Шуменския университет „Епископ Константин Преславски“.
По думите му, заплатите на учителите от 2018 г. тръгнаха нагоре, но е спорен отговорът на въпроса дали четири-пет години след това се е подобрило качеството на средното образование.
„Да, започнахме важни инвестиции, но в същото време, всички виждаме, че качествена разлика няма, няма този скок, който очакваме. И затова съм абсолютно категоричен, че заедно с инвестициите, заедно с финансирането трябва да дефинираме и това какви са индикаторите, по които мерим как се е подобрило качеството. Трябва заедно с ръководствата на образователните институции да планираме средствата и инвестициите така, че да вървим в посока повишаване на качеството. Знам, че е трудно, но също така знам, че това е единственият начин да направим този скок напред. Скок, необходим на всички нас, така че и вие да се чувствате добре, а и ние да знаем, че сме изпълнили и нашия дълг към България“, отбеляза още акад. Денков.
Междувременно за цялостна и амбициозна реформа с цел качественото образование се обявяват в открито писмо 25 бизнес организации в страната, предава БТА. Реакцията е следствие от обявените резултати от изследването PISA 2022.
Оттам настояват за повишаване качеството на базисното обучение и продължаващата квалификация на учителите и директорите; изработване на учебни програми с нова философия, ориентирана към развиване на компетентности, а не наизустяване; промяна на вътрешните и външните оценявания към измерване на развити компетентности; ефективно прилагане на стандарт за качество и система на добавената стойност на училищата; гарантиране на повече автономност, ресурси и подкрепа за училищата, но и поемане на отговорност от тях за резултатите на учениците; взискателен и професионален подбор на учителите и директорите на база необходимите за професията компетентности; обективна и справедлива оценка на работата на учителите и директорите на база резултати, а не административни изисквания.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg