Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 50, 14 - 20.12.2023

Как ще се става директор

Повече практически казуси предвиждат новите правила за конкурсите

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
13-12-2023
в Брой 50, 14 - 20.12.2023
A A

Повече практически казуси, намаляване на субективните критерии, повече практически задачи, насочени към придобити знания, видео и аудио записване. Това са част от правилата за конкурсите за директори на държавни и общински институции в предучилищното и училищното образование, утвърдени с Наредба 16, обнародвана в „Държавен вестник“.

Конкурсите за директори на училища бяха спрени през 2022 г. заради съдебно обжалване на новата наредба за провеждането им. До промените се стигна, след като МОН се съобрази с решението на Върховния административен съд от тази година и отмени участието на свой представител в комисиите по избор на ръководители в държавните и общинските училища, съобщават от Министерството. Съгласно разпоредбите на Закона за училищното и предучилищното образование в тях ще се включват общо трима представители на регионалните управления на образованието, определени от началника на съответното РУО. Без промяна са останалите членове – представители на съответната общинска администрация и на Обществения съвет в училището.

В комисията за провеждане на конкурс за заемане на длъжността „директор“ на общинските центрове за специална образователна подкрепа, както и на центровете за подкрепа за личностно развитие – ученически общежития, и на астрономическите обсерватории и планетариуми ще се включват двама представители на общинската администрация и трима представители на съответното регионално управление на образованието.

В резултат на обществено обсъждане на нормативния документ и приоритетите на МОН се вземат конкретни мерки за ограничаване на субективните критерии при избор на директорите. Както досега, конкурсите ще протичат в два етапа – писмен и устно събеседване. МОН ще организира изработването на тестовете и предоставянето им за провеждане на конкурса. Времето за решаване на теста е 70 минути. Той съдържа 50 въпроса, всеки с не по-малко от три варианта на отговор, от които само един възможен верен, който носи по 1 точка. Кандидатите, получили минимум 30 точки на теста, ще бъдат допускани до втората част.

В нея ще се засили практическият елемент, като кандидатите ще трябва да решават казуси, което досега бе част от писмения тест. Сега те се преместват към устната част с мотива, че по този начин могат да се анализират и проследят разсъжденията на кандидата по поставения казус, което ще спомогне за по-прецизно и справедливо оценяване по зададените критерии. Казусите са пряко свързани с работата и отговорностите на ръководителите в училищното и предучилищното образование. С цел ограничаване на субективния елемент казусите ще бъдат предоставяни от МОН, като ще бъдат генерирани в деня на съответния конкурс. Всеки кандидат ще изтегля два казуса, по които дава устен отговор. В тях ще се изисква да се демонстрира не просто познаване на нормативната уредба, но и прилагането на професионалните компетентности, определени в Наредба 15 за статута и професионалното развитие на учителите, директорите и другите педагогически специалисти в практиката.

Както и досега, кандидатите ще трябва да развият концепцията си и да отговарят на допълнителни въпроси, поставени от членовете на комисията по провеждане на конкурса. Но те ще са ограничени само до съдържанието на съответния казус, по който е работил кандидатът и който ще бъде съобразен със спецификата на съответната образователна институция. Събеседването включва и защита на концепция и отговори на въпроси, относими към нейното съдържание.

Критериите за оценка от втория етап са умения за представяне на синтезирано и структурирано изложение по концепцията; визия за дългосрочно развитие на институцията и съответствие на концепцията със спецификата и характерните особености на институцията; аргументираност на направените предложения при защита на концепцията; съответствие на необходимите ресурси – финансови, човешки и материални, със заложените в концепцията дейности; съответствие с техническите изисквания при разработването ѝ; способност за търсене и намиране на решения на проблеми; мотивация за заемане на длъжността; нагласа за работа в екип и за усъвършенстване; комуникационни умения и познаване на нормативната уредба. Всеки член на комисията самостоятелно оценява изложението и отговорите на кандидата по всеки от критериите с оценка от 1 до 5.

При провеждане на двата етапа на конкурса се осигуряват аудио-видео наблюдение и аудио-видео запис, като мярка в защита на дейности от обществен интерес, свързани с превенция и обективно провеждане на изпита.

Целта на измененията в Наредба 16 е да гарантират условия за законосъобразно провеждане на конкурсите за директори на държавните и общинските институции. След изтичане на законовия тридневен срок за влизане в сила на промените в Наредбата ще се пристъпи към поетапно обявяване на конкурси за директори на държавни и общински училища.

Първите конкурси за училищни директори по новата наредба вероятно ще бъдат проведени след първия срок на настоящата учебна година, анонсира министър-председателят акад. Николай Денков по време на отговори на въпроси на живо в социалните мрежи по повод навършването на шест месеца от встъпването в длъжност на ръководеното от него правителство. „Говорихме с министър Галин Цоков това да се направи за момента пилотно, не в целия мащаб, защото това е огромно усилие по съвсем нов начин да се провеждат конкурсите. За това първо ще бъдат провеждани в по-малък мащаб, вероятно между за 60 и 100 директори, за да се види как работи механизмът. След това вероятно ще използваме лятната ваканция, за да продължим с по-мащабните конкурси“, заяви акад. Денков.

На срещата на министъра на образованието и науката с началниците на регионалните управления на образованието в началото на септември тази година стана ясно, че заради забавянето на окончателното решение на ВАС към онзи момент около 630 – 640 училища са с временни директори, които не са преминали конкурси, или с такива, навършили пенсионна възраст.

Your Image Description

Свързани статии:

Default ThumbnailПодкрепа за българистите зад граница Програма „Мотивирани учители“ Живите класни стаи Удължават Програмата за детски градини и училища

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: АКЦЕНТ на броя

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

ОИСР ще подкрепи създаване на Национален план за развиите на уменията

Следваща статия

Време за промяна

Следваща статия
Вестник "Аз-буки"

Време за промяна

Назначават четвърти  зам.-министър в МОН

Бъдещето на висшето образование – в интердисциплинарните програми

България основава Международна олимпиада по изкуствен интелект

България основава Международна олимпиада по изкуствен интелект

Последни публикации

  • Област „Образование“ получава най-високата оценка в „Бележник 2025“ на Национална мрежа за децата
  • УНСС отбелязва 105 години от създаването си
  • Националният STEM център отваря врати до година
  • Над 50 000 зрелостници на матура по български език и литература
  • Библиотеката на Софийския университет представя история на букварите
  • Министърът на образованието и науката Красимир Вълчев бе отличен от Съюза на народните читалища
  • Панорама на средното образование се проведе в Монтана
  • Мултисензорен подход в комуникативната терапия и обучението на глухи деца и ученици
  • Transformation of Social and Educational Relations in the Context of Digitalization
  • Eфективност на академичната подготовка на студентите от педагогическите специалности
  • Изследване на прилагането на закалителни процедури в детската градина, насочени към формиране на здравна култура при децата
  • Моделът STRONG – възможност за използване и развиване потенциала на талантливите ученици от професионалните гимназии
  • Изследване и анализ на нагласите на студентите при използване на генеративен инструмент на изкуствен интелект
  • STEM обучение на студенти педагози в трансдисциплинарна образователна среда
  • Педагогическа технология за обучение на учениците в началните класове за работа с диаграмно репрезентирани данни
  • Любомир Русев – големият непознат педагог и психоаналитик от първата половина на ХХ век
  • Military and Social Threats as Determinants of the Development of Contemporary Ukrainian Higher Education
  • Използване на системите за управление на обучението в контекста на интерактивното образование
  • В памет на проф. д.и.н. Петър Ангелов
  • Войните, революциите и несигурността в техния стопанско-исторически контекст във фокуса на предстоящ научен форум
  • Фройд и Aйнщайн пред парадоксите на войната
  • Министър Вълчев с последна информация за организацията на матурите

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"